תוכן עניינים
לאחרונה ליווינו חברה משפחתית, שהוקמה ע"י שני אחים לפני כ – 25 שנים ונוהלה מאז רק על ידם. עם השנים הצטרפו עוד עובדים ובני משפחה לעסק, אשר למרות גידולו וצמיחתו, נשאר אינטימי, חם ומשפחתי. במקביל לניהול העסק ומזה זמן רב, עוסקים הבעלים גם בפעילויות צדקה ותרומה לקהילה, פעילות מבורכת אשר הולכת ומתרחבת במקביל להתרחבות העסק וצמיחתו. כחלק מתהליך זיהוי והגדרת האסטרטגיה של החברה לשנים הבאות, עלה הרצון של האחים להגדיל את היקפי הפעילות של העסק ולהתרחב לתחומים נוספים על פני שרשרת הערך ובד בבד, להמשיך בהתנדבות החברתית בה הם עוסקים באופן אישי.
הרצון לגדול לתחומים חדשים והעובדה כי הם נעדרים שעות ארוכות מהעסק, הביאו לפיתחם את השאלה, האם זה הזמן להכניס לחברה מנהל, שאינו בן משפחה?
"מה, אני כבר לא מספיק טוב בשבילך?"
מתי אנו נדרשים לניהול חיצוני בחברה משפחתית
בדרך כלל תעיד צמיחת העסק, על המועד בו תידרש החברה המשפחתית לניהול מקצועי. הצמיחה יכול שתבוא לידי ביטוי בדרכים שונות;
– התפתחות קווי מוצר חדשים, המחייבים לעיתים ניהול מורכב, מקצועי ומתוחכם יותר
– שינויים במבנה האירגוני, העשויים לנבוע בין היתר ממעבר בין דורי
– פניה לשווקים חדשים, כגון יבוא ויצוא
– ועוד…
במקרים אלו ואחרים, מבין ראש המשפחה כי הגיע לקצה גבול היכולת הניהולית שלו, ואשר מעבר לגבול זה, על מנת שהעסק ימשיך ויתקדם הוא נדרש למנהל מקצועי. נדגיש, כי הגבול אינו חד וברור וכי הוא תלוי בעסק, במשפחה ובמכלול הנסיבות באותה עת.
"למקומות, היכון, צא!"
מאיפה מתחילים לחפש מנהל חיצוני לחברה?
לפני תחילת החיפוש, צריכים בעלי החברה להגדיר ולהחליט לגבי עתידה ולגבי רצונותיהם, הן האישיים והן המשפחתיים. ולאחר שעשו זאת, עליהם להיות ברורים וגלויים הן כלפי פנים מול בני המשפחה והעובדים והן כלפי חוץ, אל מול המנהל אותו הם מבקשים. יש חשיבות גדולה לגילוי נאות ומלא אודות מטרות בעלי החברה.
מחד, ההצהרה על חיפוש מנהל חיצוני עשויה לערער את ביטחונו של הדור הבא, כי אינו טוב או מוכשר מספיק. הבהרת בעלי החברה כי המנהל החיצוני בא לתת מענה לניהול תחומים שאינם בקיאים בו, תוכל להרגיע את הרוחות ולאפשר לכולם להרתם למשימה.
מאידך, על המועמד למשרת המנהל להיות מיודע אף הוא בתכניות המשפחתיות בכלל ושל העסק המשפחתי בפרט. הדבר קשור ישירות עם עתידו שלו ותפקודו כמנהל בחברה. אם הדברים אינם ברורים די צרכם, הרי שפוליטיקה פנים משפחתית וגאווה של בני המשפחה, עשויים לחבל בתהליך הרצוי.
"לא הולכים למכולת בלי רשימה"
הגדרת התפקיד למנהל החיצוני האידיאלי
בשלב זה, מוכנה המשפחה להתחיל בצעד המעשי הראשון לקראת גיוס המנהל החיצוני המתאים ביותר עבורה. זהו השלב בו נגדיר את מכלול הכישורים המקצועיים הנדרשים מהמנהל החדש. ננתח את תחומי העיסוק הנדרשים ממנו, וכך נגזור את דרישות התפקיד; רקע, נסיון והשכלה ובמקביל, משימות, מטרות, תפקידים ופירוט תחומי אחריות.
זהו שלב טכני בכל שלבי המיון וקל יחסית להערכה וביצוע. שלב זה מהווה את המשוכה הראשונה אותה צריך לעבור המועמד למשרת מנהל.
"לחברה משפחתית דרושים מנהל, דיפלומט ופוליטיקאי"
מה עוד נחוץ למנהל חיצוני
כעת, נסו לכתוב, מעבר לדרישות התפקיד המקצועיות, גם את סט האמונות והערכים הקיימים היום בעסק המשפחתי. הנסיון מוכיח, כי התאמה חלקית לערכים אלו או אי התאמה כלל, תהווה את הסיבה העיקרית לחוסר הצלחתו של המנהל החציוני ולעזיבתו את החברה בסופו של יום.
המנהל החדש צריך ש תהייה לו הבנה ברורה והיכרות עם הגבולות המשפחתיים, הייחודים למשפחה אליה הצטרף. לכל משפחה יש מערך אמונות וערכים אשר יש לנהוג בהם ביראת קודש, בעיקר כאשר מדובר באדם חיצוני ועליו להפגין אינסטינקטים טובים אודות אותם תחומים שהם מחוץ לשטח הפעולה שלו. הוא מחוייב להביא לעסק מקצועיות, מנהיגות והובלה ובד בבד לשמור על האחדות המשפחתית. כמו דיפלומט מנוסה, אסור למנהל החיצוני לקחת צד ועליו לאפשר למשפחה לפתור את בעיותיה שלה, אך הוא צריך להיות מוכן לעזור להם, בחיפוש אחר חלופות ופתרונות אפשריים, מבלי לנקוט עמדה.
במקביל, צריך המנהל החיצוני להיות נחוש ובעל כוחות רצון. הוא יהיה זה שימצא עצמו מבשר בשורות פחות טובות ורצויות או מקבל החלטות שאינן הודות. אצל אחד מלקוחותינו בעבר, "השאירו" למנהל החיצוני לעשות את כל אותם דברים שלא העזו לעשות מטעמי אי נוחות ורגישות; פיטורי עובד ותיק, סגירת מחלקה לא רווחית ועוד.
"תחתום לי כאן וכאן וכאן"
סיכום ומסקנות
בבואנו אפוא לגייס מנהל חיצוני, עליו להיות בעל שתי יכולות להן זקוקות חברות משפחתיות ומהוות מפתח להצלחתו והצלחת החברה;
- כישורים מקצועיים היכולים להפוך מגבלות להזדמנויות וצמיחה, בעיקר בתחומים בהם אין בעסק בעל מקצוע מומחה בתחום זה
- כישורים אישיים ויכולת להביא לסגירת חילוקי דעות חוזרים ונשנים ומאידך, לפתוח ולהעלות לדיון שאלות נוספות וחדשות, שלא נשאלו מעולם
אם נחזור לסיפורנו בראשית הדברים, הרי ששם עברו האחים והמנהלים את המשוכה, הגבוהה יש לציין, והכירו בעובדה כי עליהם להיעזר בשירותיו של מנהל מקצועי וחיצוני. לאחר תקופה קצרה גויס האדם המתאים, אשר ענה על כל דרישות התפקיד לשביעות רצון המשפחה. הגדרת תפקידיו מראש ויותר מכך, מיהו האדם שהם מבקשים, הביאו אותם לשכור את שירותיו של מנהל חיצוני, שתוך תקופה קצרה השתלב בעסק ובמשפחה במקביל. בדרכי נועם אך בנחישות, הביא איתו כלי ניהול ושיטות עבודה חדשות, ועזר למנהלים "לעשות סדר" בחברה. התוצאות העסקיות לא אחרו לבוא, והן מראות כי הבחירה הייתה טובה ונכונה וכי העסק עשה ועושה את פריצת הדרך, שכפי הנראה לא הייתה מתאפשרת אחרת.
חברת SMC – ליווי עסקי, ייעוץ אסטרטגי וחברות משפחתיות