‏תוכנית אסטרטגית

‏תוכנית אסטרטגית

בין אם אתם מחפשים לקבוע סדרי עדיפויות חדשים בעסק שלכם, להתוות תכניות לצמיחה, לקבוע ‏מפת דרכים למוצר או לתכנן את החלטות ההשקעה שלכם –  אתם תזדקקו לתוכנית אסטרטגית –‏ התוכנית שתהווה מסגרת לפעולות, לכיוון ולהחלטות שתבאנה אתכם מה-"מצוי" לרצוי" שלב אחר ‏שלב, כאשר כל אחד מהשלבים בתוכנית מתבסס ותלוי בשלב שקדם לו .‏

תוכן עניינים

איך לכתוב תוכנית אסטרטגית?

להלן מספר טיפים שתוכלו ליישם בעסק שלכם כדי לבנות אסטרטגיה עסקית מדויקת עבורכם:‏

חזון

‏1. כתבו תמונת מנצחת וברורה – חזון
חזון היא מילה מופשטת שמשמעותה יכול להיות שונה עבור אנשים שונים. באופן קלאסי, חזון הינו ‏תמונת מצב לעתיד. התמונה תכלול שאיפות של איזה סוג חברה אתם רוצים להיות, ולבטא כיצד ‏נראית הצלחה במונחים ברורים -לקוחות, שווקים, נפח פעילות, מיקום וכולי . בכתיבת החזון אל ‏לכם לשים מגבלות- תנו לעצמכם דרור ,לעוף וליצור עם תמונה אידאלית. (אל חשש, בהמשך יהיה ‏לכם זמן לרדת לקרקע ולהתאים את החלום למציאות). ‏

יתרון תחרותי

‏2. מהו היתרון תחרותי שלכם?‏
אחד מעמודי התווך הוא היתרון התחרותי – זיהוי כיצד יכולה החברה לספק ערך ייחודי ללקוחותיה. ‏אסטרטגיה עסקית מחושבת צריכה לשקול כיצד היתרון הייחודי של החברה יאפשר לה ליצור מרחב ‏פעולה רחב ולבלוט מעל מתחרותיה בהיבטים שונים, (היצע השירותים שלה, במודל התמחור, ‏באספקה, שירות ועוד).‏
כדי להגיע לתובנות לגבי היתרון התחרותי שלכם – ענו על השאלות הבאות:‏
• מדוע שהלקוח ירכוש מכם ולא מאחרים? ‏
• מה יש לכם שלמתחרים אין? ‏
• מהו הערך המוסף שבזכותו אתם מזהים חזרה של לקוחות אליכם? ‏
• מנגד – מה עלול לעכב את ההצלחה – ניהול זמן? אספקה? בעיות גבייה? ‏

מטרות ויעדים עסקיים

‏3. מהן המטרות והיעדים שלכם? ‏
אחד מהמפתחות לצמיחה הוא מיקוד. בהינתן מטרות ויעדים ברורים וספציפיים מאוד, חברות ‏מצליחות להבין היכן הן נמצאות ומה הפער אותו יש לסגור עד למימוש היעד והמטרה. הגדירו ‏מטרות ויעדים (מדידים ) בכל היבטי החברה שיאפשרו לכם למקד את המשאבים.‏
קהלי יעד ברורים מעניקים לחברה את היכולת ליצור גישת מכירות ושיווק משולבת. תוכניות מכירה ‏ושיווק מבוצעות בצורה יעילה יותר כאשר היעדים ברורים .‏
כל הגעה ליעד וכל השגת מטרה מוודאים שאתם אכן בכיוון הנכון ובאמת מתקדמים כפי שתכננתם. ‏הם גם מקלים עליכם ומוודאים שאתם ממוקדים בעשייה בכל השלבים קדימה.

חשיבה לטווח ארוך‏

‏4. חישבו לטווח ארוך
נכון, אנו בעידן של שינויים. נראה כאילו לא ניתן כבר לתכנן מעבר לכמה חודשים-שנה, כי הכל ‏משתנה כל הזמן. יחד עם זאת, חשיבה מרבעון לרבעון היא מלכודת שעשויה לגזול מחברות את ‏יכולתן לראות את מה שמעבר ל"סיבוב" . חברות מובילות יוצרות תהליכים שנועדו להתייחס ‏לאסטרטגיה כאל מחזור שנתי ולא כחד פעמי. תכננו לטווח הקצר והארוך. הדבר יאפשר לכם ‏להתמודד בעתיד עם מגוון אירועים ככל שיקרו. ‏

הערכה ומדידה

‏5. ביצוע, מדידה ושאיפה למצוינות.
כל אסטרטגיה צריכה להיות ניתנת לביצוע- אחרת היא לא תביא את התוצאות המבוקשות. דאגו ‏להוציאה לפועל בשלבים תוך מדידה ותיקון בהתאם לשלבים שתוכננו. ערכו תוכנית פעולה ‏אסטרטגית שמאפשרת פירוק לפעולות, ועשייה‎,‎‏ הניתנת למעקב ובקרה ברמה שבועית וחודשית. ‏חלקו אחריות לתוכנית בין צוות המנהלים והעובדים הבכירים בחברה. השתמשו במדדי מפתח ‏לביצוע (‏KPI‏) למעקב ישיר אחרי התוכנית האסטרטגית.‏

לסיכום, ‏
• כתבו חזון – צרו את התמונה לאן אתם רוצים להגיע. ‏
• הבינו דרך הלקוחות – מהו היתרון התחרותי שלכם למול המתחרים? ‏
• חשבו על מספר מטרות ויעדים – היו ממוקדים
• החליטו על מטרות מדורגות שרלוונטיות לכל מחלקה, שתפו את התוכנית עם העובדים, על ‏מנת שהם יבינו כיצד תפקידם תורם לטובת הכלל.‏
• הגדירו לוח זמנים ארגוני לקידום פגישות יצרניות, וקבעו מחזור לניהול ביצועים התומך ‏ביעדים ויעדים מדורגים לכל עובד.‏
• ביצוע התכנון האסטרטגי מחייב משמעת, ובאחריותכם, המנהלים הבכירים לקדם תהליכים ‏אלו ולוודא עשייה תוך תגמול בהתאם.‏
בהצלחה.

שגית וורנר אסיאס
שגית ורנר-אסיאס, MBA, יועצת בכירה בחברת ‏SMC Group. יועצת אסטרטגית עסקית וארגונית, מלווה עסקים קטנים ובינוניים מומחית בתהליך המעבר ‏הבין דורי. בעלת ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי ניהול בכירים בתחומי הפיתוח העסקי, ‏מכירות, שיווק וסחר בחברות בינלאומיות מובילות. מרצה בביה"ס שנקר הנדסאים לשיווק ‏ויזמות‎.‎קור

השארת תגובה

ייעוץ אסטרטגי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

דברו איתנו
אולי יעניין אותך גם
מהו ייעוץ אסטרטגי

מהו ייעוץ אסטרטגי ייעוץ אסטרטגי הינו שירות הניתן לחברות וארגונים, על מנת לסייע להם לעצב תוכנית ארוכת טווח לשלוש או חמש שנים, כך שיתאימו עצמם לתנאי

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי – התהליך

ייעוץ אסטרטגי הינו שירות הניתן לחברות וארגונים, על מנת לסייע להם לעצב תוכנית ארוכת טווח לשלוש או חמש שנים,  כך שיתאימו עצמם לתנאי הסביבה  והשוק המשתנים. 

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן