תוכן עניינים
חברותיות ושמירת מרחק מקצועי
ראוי שיועץ אסטרטגי יהיה אדם חברותי, תקשורתי, שמשרה אוירה חיובית ויודע לנהל Small Talks על מגוון נושאי דיומא כדי שלא ייתפס כאובייקט מקצועי יבש ומרוחק. גם פגישות אחד על אחד, שהם חלק בלתי נפרד מתהליך הייעוץ האסטרטגי, יכולות להתנהל בנימה ידידותית. יחד עם זה, היועץ האסטרטגי אינו חבר של הלקוח. גם אם היחסים נראים כחבריים, אמורה להישמר נקודה אותה לא רצוי לעבור . היחסים המקצועיים של היועץ האסטרטגי והלקוח הם בסופו של דבר יחסים מקצועיים.
מודעות עצמית מול מודעות לאחר
יועץ אסטרטגי צריך מידה הגונה של מודעות עצמית. מכיוון שתהליך של שיפור מתמיד חל גם על היועץ, נדרשת מודעות ורגישות סביבתית כדי לזהות סימנים של חוסר שביעות רצון מצד הלקוח. מצד שני, עודף מודעות עצמית עלול לגרום ליועץ האסטרטגי להיות עסוק מדי בעצמו ובתדמיתו. דבר זה בהכרח יפגע בתשומת ליבו לאנשים אחרים ולסיטואציה, ויביא לפגיעה בתהליך המקצועי.
משימה ואנשים
פרויקט ייעוץ אסטרטגי הינו פרויקט משימתי , עם התחלה, אמצע וסוף, וכמובן מטרה שהיא חשובה מאוד ללקוח. מכיוון שכך יש חשיבות רבה למיקוד ודבקות במטרה. מצד שני, , מי שמפריע למשימה, איכותה, ותוצאותיה הם האנשים. אנשים שלפעמים מתנגדים (במודע או שלא). כדי להתמודד בהצלחה עם הפן האנושי, צריך להתמקד גם באנשים. מיקוד סימולטני במשימה ובאנשים הוא איזון חיוני ליועץ אסטרטגי.
ריאיון
כחלק מהתהליך הייעוץ האסטרטגי מתבצעים לא פעם ראיונות אישיים, לפעמים ראיונות רבים. חלק מהאנשים מפחדים לחלוק מידע, אצל חלק זו תרבות שלא לדבר, וחלק למדו שלהגיד את האמת אבל לא את כל האמת זו נוסחת ההצלחה. יש מרואיינים שיש להם אינטרסים אישיים או קבוצתיים, ומה שהם אומרים מוטה. יועץ אסטרטגי טוב צריך לדעת לשוחח עם כל אחד בשפתו, ולהשתמש בטכניקות שונות כדי להגיע למידע המדויק ביותר. יחד עם זאת, היועץ האסטרטגי צריך להקפיד שבשום מקרה לא תהיה אווירה של חקירה. תחושה שמנסים לחקור אותך חוסמת את הרצון לשתף פעולה, ועלולה לגרום למעגלים מתרחבים של התנגדות לתהליך.
היבטים כמותיים ואיכותניים
אנליזות וניתוחים, הערכת אלטרנטיבות ותהליך בחירה, הם לרוב שקלול של פרמטרים כמותיים (כגון צמיחה, רווח, תשואה וכו') ופרמטרים כמותניים (כגון תרבות, איכות עיצוב, מצבי What if שאין עימם מספרים וכו'). לרוב האנשים נטייה טבעית להיות חזקים יותר במספרים או בניתוחים איכותניים. יועץ אסטרטגי צריך "לשחות" כדג במים בשני המישורים, ולדעת לאזן היטב בין מה שניתן וצריך למדוד כמותית, לבין מה שלא ניתן, או גרוע מכך – עלול להטעות.
אמפטיה והזדהות
לא אחת, יועץ אסטרטגי נתקל במצבים דרמטיים של ממש, הן ברמת העסק, והן ברמה האישית של אנשי המפתח. יועץ אסטרטגי חייב לפתח גישה אמפטית כדי להבין את המצב בו נמצא הלקוח ולתת לו את ההרגשה שהוא אתו גם ברגעים הקשים. מצד שני לא נכון יהיה לפתח הזדהות. הזדהות עם הלקוח עלולה להפריע ליועץ האסטרטגי לעשות את עבודתו מבלי להתבלבל בתפקידים.
יצירתיות מובנית ואינטואיטיבית
לא אחת נדרשת יצירתיות בהבנת סיטואציה, ובהעלאת אפשרויות. כלי נפוץ הינו Brain Storming המאפשר לכל המשתתפים להביע את דעתם באופן חופשי מאילוצים ותגובות של האחרים. תהליכים אלה יכולים להביא לתוצאות מעניינות, או לחילופין ל"שום מקום". מצד שני יש צורך בהרבה אינטואציה וקומן סנס. יש לא מעט שיטות של יצירתיות מובנית שנבנית על מתודולוגיות מאוד ממושמעות. היועץ האסטרטגי צריך להכיר את מגוון הכלים, ולדעת מתי נדרשת יצירתיות, מאיזה סוג, ואיך לנהל את המהלך באופן אופטימלי.
שכל ורגש
עבודת הייעוץ האסטרטגי הינה בהגדרה עבודת שכל. הסמל הרווח בענף הוא לוח שחמט. ייתכן שבעתיד תהליך היעוץ יהיה ממוחשב? יתכן…. אולם בינתיים אנחנו רחוקים משם מאוד . מי שמקבל בסופו של דבר את ההחלטות הם האנשים. מגוון מחקרים של השנים האחרונות מוכיחים שאנחנו פחות רציונאליים ממה שנדמה לנו. ללא ספק יועץ אסטרטגי צריך להיחנן במוח חריף, אולם זהו תנאי הכרחי אך לא מספיק. עבודת הרגש של היועץ האסטרטגי היא כפולה: להשתמש ברגש ולמנף אותו במקומות הנכונים , ומנגד למתן או אף לנטרל כשהרגש טעה, ואולי אף מזיק. כדי לנהוג בכרכרה של שני הסוסים העוצמתיים האלה בהרמוניה היועץ האסטרטגי צריך להיות רוכב מוכשר ומיומן.
קריאה לשינוי וסבלנות
עבודת ייעוץ אסטרטגי שאינה מביאה לשינוי, היא בבחינת "לא נעשה דבר". בזבוז זמן ומשאבים שמאכזב ומתסכל את כל הצדדים, ועלול אף להביא למסקנות מוטעות (בדרך כלל באות לביטוי בשפע הבדיחות שיש על חשבון יועצים). מכיוון שכך, הדחיפה של היועץ האסטרטגי לשינוי, מול האפשרות של להגיד ללקוח "זו דעתי, תעשה מה שאתה רוצה", היא ברוכה, מעידה על אכפתיות, מגדילה את סיכויי ההצלחה, ואת שביעות הרצון של כל הצדדים בסוף התהליך. מנגד, ולמרות תגובות מתסכלות של לקוחות שלא אחת נרתמים לשינוי לאט לאט, או בכלל לא, היועץ אינו הנביא המוכיח בשער. עודף קשיחות, וחלילה תחושת "איום היסטרי", לא ישרתו את מטרת היועץ האסטרטגי בהנעה לשינוי. הקריאה לשינוי צריכה להיות אסרטיבית, אכפתית והכי סבלנית שניתן.