לאן תרצה להגיע?
"…אינך יכול להשיג ביצוע ללא דופי בלי להתמסר לפרטים, לא קל לעקוב אחר כל הדברים הנחוצים כדי להשיג ביצוע ללא דופי כזה…" אומר מורטון מנדל בספרו המצוין ומעורר ההשראה "הסוד טמון באנשים" שמחד גיסא, מדגיש את הצורך במנהיגים מצוינים ומאידך גיסא קובע מנדל כי "ספרי נתונים ומשימות הם דפי התווים שמנהיג זקוק להם כדי לנגן את הסימפוניה במומחיות…"
כמי שמלווה חברות כשלושה עשורים אני מופתע כל פעם מחדש מחסרונם של מידע ונתונים קריטיים בידי המנהלים, לשאלה פשוטה שאני מפנה למנכ"ל – כמה כסף החברה חייבת לעולם, כמה העולם חייב לחברה – פעמים רבות איני מקבל תשובה מבוססת, למרות שתזרים המזומנים נחשב לגורם המרכזי לכשל בחברות.
במכונית שלנו אנו ערים כל הזמן למד המהירות ומד כמות הדלק, הראשון מאפשר לנו לנהוג בהתאם לכללים לנוסעים בכביש, ואילו השני, כדי לדעת האם היתרה שאוזלת במיכל הדלק תספיק כדי שנגיע ליעדנו.
אותם מחוונים דרושים בכל עסק וחברה!
אכן, בחברות המצליחות, כמו אלו של מנדל, למנהלים מערך מובנה ומסודר של ניטור, איסוף והצפת נתונים כדי לאפשר בקרה קבועה על מדדים קריטיים להישרדות החברה ובחינה מתמדת שהמנהלים עומדים במשימות והיעדים שנקבעו מראש.
סט הנתונים המלא מחייב התאמה ספציפית לכל חברה, אך, יש סדרת נתוני בסיס שכל מנהל חברה, קטנה כגדולה, היה רוצה לראות בלוח המחוונים (Dashboard) כאשר הוא מנווט את החברה, לדוגמה:
  • חוב לקוחות – גודל, עומק וחריגים – היקף הסכומים, מספר ימי האשראי, ולקוחות שנמצאים בפיגור מדאיג
  • מצב המסגרות וניצול האשראי בבנקים וגורמי אשראי אחרים איתם עובדת החברה
  • חובות לספקים – גודל ועומק – היקף הסכומים ומספר ימי האשראי שניתנו לחברה
  • דוח תזרים מזומנים לתקופה מוגדרת מראש, והתייחסות למצבי קיצון צפויים בעתיד הנראה לעין
  • יתרות מלאי – עודפים וחוסרים – כדי לגבש דרכי פעולה לטיפול בשני מצבי הקיצון שאינם רצויים
  • היקף המכירות בפועל מול תכנון
  • הוצאות בפועל בהשוואה לתקציב
  • נתונים לגבי מערך הייצור וצוואר הבקבוק בחברה
  • תאריכי יעד לאבני דרך מרכזיות בנושאים שונים
כאמור, לוח המחוונים מחייב התאמה אישית לכל חברה אך בלעדיו היכולת לשרוד בתנאי השוק התחרותיים קשה עד לא ניתן להצליח ולצמוח.
גם בחברות הגדולות, מקומות בהן מופעל מערך מיחשוב וגם בחברות הקטנות יותר, בהן מערכת המיחשוב פחות מפותחת, האתגר זהה – להוציא את המוץ מין התבן! הנתונים קיימים, האתגר הוא לודא נכונות ולבנות מערך ליקוט שמאפשר השוואה בין תקופות של כל המידע הרלוונטי. וזאת, כדי שמקבלי ההחלטות יראו לנגד עיניהם לוח מחוונים שיאפשר להם לנווט את החברה בדרך הנכונה להשגת מטרותיה – רווחיות ועמידה ביעדי הצמיחה.
הכותב:  אילן שגב יועץ אסטרטגי יו"ר קבוצת SMCGroupבעברו כהן אילן כמנכ"ל  HayGroup ישראל ומנהל תחום, Building Effective Organizations . כמו כן כיהן כמשנה למנכ"ל בבנק דיסקונט, כיו"ר של בנק משכנתאות וחברות נוספות.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן