תוכן עניינים
איך לכתוב תוכנית אסטרטגית?
להלן מספר טיפים שתוכלו ליישם בעסק שלכם כדי לבנות אסטרטגיה עסקית מדויקת עבורכם:
חזון
1. כתבו תמונת מנצחת וברורה – חזון
חזון היא מילה מופשטת שמשמעותה יכול להיות שונה עבור אנשים שונים. באופן קלאסי, חזון הינו תמונת מצב לעתיד. התמונה תכלול שאיפות של איזה סוג חברה אתם רוצים להיות, ולבטא כיצד נראית הצלחה במונחים ברורים -לקוחות, שווקים, נפח פעילות, מיקום וכולי . בכתיבת החזון אל לכם לשים מגבלות- תנו לעצמכם דרור ,לעוף וליצור עם תמונה אידאלית. (אל חשש, בהמשך יהיה לכם זמן לרדת לקרקע ולהתאים את החלום למציאות).
יתרון תחרותי
2. מהו היתרון תחרותי שלכם?
אחד מעמודי התווך הוא היתרון התחרותי – זיהוי כיצד יכולה החברה לספק ערך ייחודי ללקוחותיה. אסטרטגיה עסקית מחושבת צריכה לשקול כיצד היתרון הייחודי של החברה יאפשר לה ליצור מרחב פעולה רחב ולבלוט מעל מתחרותיה בהיבטים שונים, (היצע השירותים שלה, במודל התמחור, באספקה, שירות ועוד).
כדי להגיע לתובנות לגבי היתרון התחרותי שלכם – ענו על השאלות הבאות:
• מדוע שהלקוח ירכוש מכם ולא מאחרים?
• מה יש לכם שלמתחרים אין?
• מהו הערך המוסף שבזכותו אתם מזהים חזרה של לקוחות אליכם?
• מנגד – מה עלול לעכב את ההצלחה – ניהול זמן? אספקה? בעיות גבייה?
מטרות ויעדים עסקיים
3. מהן המטרות והיעדים שלכם?
אחד מהמפתחות לצמיחה הוא מיקוד. בהינתן מטרות ויעדים ברורים וספציפיים מאוד, חברות מצליחות להבין היכן הן נמצאות ומה הפער אותו יש לסגור עד למימוש היעד והמטרה. הגדירו מטרות ויעדים (מדידים ) בכל היבטי החברה שיאפשרו לכם למקד את המשאבים.
קהלי יעד ברורים מעניקים לחברה את היכולת ליצור גישת מכירות ושיווק משולבת. תוכניות מכירה ושיווק מבוצעות בצורה יעילה יותר כאשר היעדים ברורים .
כל הגעה ליעד וכל השגת מטרה מוודאים שאתם אכן בכיוון הנכון ובאמת מתקדמים כפי שתכננתם. הם גם מקלים עליכם ומוודאים שאתם ממוקדים בעשייה בכל השלבים קדימה.
חשיבה לטווח ארוך
4. חישבו לטווח ארוך
נכון, אנו בעידן של שינויים. נראה כאילו לא ניתן כבר לתכנן מעבר לכמה חודשים-שנה, כי הכל משתנה כל הזמן. יחד עם זאת, חשיבה מרבעון לרבעון היא מלכודת שעשויה לגזול מחברות את יכולתן לראות את מה שמעבר ל"סיבוב" . חברות מובילות יוצרות תהליכים שנועדו להתייחס לאסטרטגיה כאל מחזור שנתי ולא כחד פעמי. תכננו לטווח הקצר והארוך. הדבר יאפשר לכם להתמודד בעתיד עם מגוון אירועים ככל שיקרו.
הערכה ומדידה
5. ביצוע, מדידה ושאיפה למצוינות.
כל אסטרטגיה צריכה להיות ניתנת לביצוע- אחרת היא לא תביא את התוצאות המבוקשות. דאגו להוציאה לפועל בשלבים תוך מדידה ותיקון בהתאם לשלבים שתוכננו. ערכו תוכנית פעולה אסטרטגית שמאפשרת פירוק לפעולות, ועשייה, הניתנת למעקב ובקרה ברמה שבועית וחודשית. חלקו אחריות לתוכנית בין צוות המנהלים והעובדים הבכירים בחברה. השתמשו במדדי מפתח לביצוע (KPI) למעקב ישיר אחרי התוכנית האסטרטגית.
לסיכום,
• כתבו חזון – צרו את התמונה לאן אתם רוצים להגיע.
• הבינו דרך הלקוחות – מהו היתרון התחרותי שלכם למול המתחרים?
• חשבו על מספר מטרות ויעדים – היו ממוקדים
• החליטו על מטרות מדורגות שרלוונטיות לכל מחלקה, שתפו את התוכנית עם העובדים, על מנת שהם יבינו כיצד תפקידם תורם לטובת הכלל.
• הגדירו לוח זמנים ארגוני לקידום פגישות יצרניות, וקבעו מחזור לניהול ביצועים התומך ביעדים ויעדים מדורגים לכל עובד.
• ביצוע התכנון האסטרטגי מחייב משמעת, ובאחריותכם, המנהלים הבכירים לקדם תהליכים אלו ולוודא עשייה תוך תגמול בהתאם.
בהצלחה.