תוכן עניינים
מה זה שיחת משוב?
במהלך שיחת המשוב מחווה המנהל את דעתו, על תפקודו והתנהגותו של העובד.ת, העובד מתייחס גם הוא להתייחס לדברי המנהל ויחד בונים השניים תוכנית לתיקון הפער בין המצוי לרצוי. חשוב כי שיחת המשוב תהיה דו סטרית- דיאלוג בין שנים ולא מונולוג (של המנהל בד"כ), תהיה מתוכננת (ולא על הדרך), תתבסס על עובדות שאינן מצויות במחלוקת, תתייחס לתקופה ידועה ומוגדרת בזמן ותתבסס על ראיה אופטימית ואמונה ביכולת לשינוי ושיפור.
אז למה לנהל בכלל שיחות משוב?
לשיחת המשוב מספר מטרות:
- שיפור הביצועים של העובד.ת
- תאום ציפיות בין העובד.ת למנהל.ת שלו/שלה
- יצירת תקשורת פתוחה וביסוס אמון
- העלאת המוטיבציה של העובד.ת
- התפתחות אישית – של שני הצדדים המנהל והעובד.ת כאחד
אז אם זה כל כך חשוב למה לא עושים את זה יותר?
מסתבר, כי למרות חשיבותן של שיחות המשוב, מנהלים רבים נרתעים מלקיים אותן. כבר שמעתי תירוצים כמו "אין לי זמן", "זה ממילא לא יעזור", "כל האנשים שלי יודעים בדיוק מה מצופה מהם" ועוד.
למעשה מאחורי כל התירוצים "המופלאים" הללו מסתתרת בד"כ אמת פשוטה בהרבה, שיחה כזו היא שיחה שיכולה "להעיר שדים מרבצם" ולהוביל לקונפליקט. כך שרוב המנהלים יטו להימנע משיחות כאלו. אולם בארגונים מסודרים יעידו המנהלים כי קיום שיחות משוב עם העובדים הינו כעין "שריר", שאפשר לתרגל ולהפוך אותו ליותר מיומן ואת השיחה לקלה יותר ובעיקר יש תוצאות. אז שווה.
איך מנהלים שיחת משוב אפקטיבית?
לניהול שיחת משוב שני שלבים עיקריים ההכנה לשיחה וניהול השיחה…
הכנה לשיחת המשוב
ראשית, יש להתכונן לשיחת המשוב, בארגונים רבים מבקשים מהמנהל הישיר למלא טופס משוב על העובד לפני השיחה, באחרים מבקשים גם מהעובד למלא טופס כזה על עצמו (ולעיתים גם על המנהל שלו…א בל זה כבר למתקדמים). כך או כך, גם אם אין בארגון שלכם הנחיה ברורה למלא טופס (וחבל אגב) יש להתכונן לשיחה.
כחלק מההכנה לשיחה, נרצה כמנהלים לזהות האם יש פערים בין רמת הביצועים של העובד.ת ובין היעדים הקונקרטיים או הציפיות ממנו/ממנה. כאשר יהיה קיים פער כזה- יהיה עלינו לתת משוב שהוא שלילי בחלקו, אולם גם כאשר לא מתקיים פער כזה חשוב לתת משוב חיובי ולא להתעלם ממנו. פעמים רבות דווקא העובדים הטובים אלו "שפשוט אין לי מה להגיד להם" אינם מקבלים את המשוב החיובי שכה מגיע להם. אות משוב שיוודא שגם בעתיד הם ימשיכו לתרום לארגון וישתדלו להיות במיטבם.
בשלב הבא ככל שניתן יש לנסות לאתר את הסיבות לפערי הביצוע (ככל שיש כאלו) האם מדובר בידע שחסר לעובד, האם זו הגישה או ההתנהלות שלו, האם מדובר במיומנות כלשהיא שחסרה לו?, או שמא מדובר בבעיה בניהול הזמן והמשאבים שלו? זיהוי הסיבה הינו חשוב ויסיע לנו ליצור בהמשך יחד עם העובד תוכנית לצמצום הפער.
ואחרון חביב ו(כמעט) חשוב מכל- יש להביא דוגמאות, ספציפיות ככל שניתן, על מקרים שאינם מוטלים בספק, המציגים מגמה כלשהי (ולא אירוע חד פעמי). ודוגמאות משמעותיות מספיק כך שיש טעם לדבר עליהן ולא יתפסו בעיני העובד כניהול חשבונות קטנוני ומיותר.
מהלך שיחת המשוב
כדי שהעובד.ת יוכלו להקשיב למשוב אנחנו ממליצים על שיטת הסנדוויץ'… להתחיל במשהו טוב (הפרוסה התחתונה), להציג את נושא/ים לשיפור (הממרח או האמצע של הסנדוויץ') ולסיים במשהו חיובי (הפרוסה העליונה). מודל זה יאפשר לעובד להאזין לאחר המילים הטובות בהן פתחנו גם לדברים היותר מורכבים שיש לנו להגיד. סיום השיחה בנימה חיובית ואופטימית (הפרוסה העליונה) יאפשר את חיזוק המוטיבציה של העובד ויאפשר לו ללכת הביתה ב"שקט" וביכולת ל"החזיק" את המשוב ויגדיל את סיכויי היישום של ההארות שניתנו לו במהלכו.
חמישת השלבים של ה"ממרח" או "אמצע הסנדוויץ'" בתהליך המשוב
מקובל לראות חמישי שלבים בהצגת הצד המאתגר יותר של שיחת המשוב- הממרח- או אמצע הסנדויץ'.
שלב אחד ושתיים
על המנהל להציג את האתגר הדורש תיקון, ואת פער הביצוע, וזה החלק הקל J
שלב שלוש וארבע
בשלבים הבאים על המנהל להשיג את הסכמת העובד לפער בביצוע, וחשוב מזה , לגרום לעובד להבין שהפער נובע מגורם שבתחום השפעתו (של העובד), ולא "זו בעיה של הארגון" או של "מחלקה אחרת". ברגע שהעובד יבין היכן הפער וכי יש ביכולתו להתגבר עליו נוכל לעבור לשלב הבא
שלב חמש
על המנהל לעורר בעובד מוטיבציה ומחויבות להתמודד עם הפער (קשה) ואז להגדיר יחד פתרון לבעיה- ודרכי מעקב ליישום. השלב האחרון הזה הוא לא פחות מחיוני. מנהלים רבים צולחים למרות הקושי צולחים את ארבעת השלבים הראשונים, אולם בפועל מתמקדים בהצגה של הבעיה והגדרת המצופה מהעובד אך אינם מסייעים לו ומכונים אותו להגדיר דרך לתיקון וצמצום הפער.
דווקא השלב המאתגר הזה של הגדרת הפתרון יכול (באם נצלח אותו) להפוך את שיחת המשוב לשיחת מוטיבציה. שאלות כמו מה יוכל לסייע לך? אילו פתרונות אפשריים אתה רואה? איפה אתה עלול להתקשות ביישום? יוכלו לסייע למנהל ולעובד כאחד להתקדם יחד לעבר פתרון מוסכם לצמצום הפער. חשוב מאוד בשלב הזה לשמוע ולהוביל את העובד ולא "להצניח" עליו את דעתנו (המלומדת כמובן).
לאחר סיום השיחה יש להעלות אותה על הכתב בצורה תמציתית ולהעביר לממונה של הממונה (כלומר למנהל של המנהל שהעביר את המשוב) ולשמור במסגרת הידע הארגוני.
לסיכום:
שיחת משוב לעובדי.ת ככל שתתבצע נכון, הינה אחד הכלים האפקטיביים העומדים לרשות המנהל, ויכולה למרות האתגר המשמעותי, לקדם את העובד, המנהל ואף את הארגון כולו.
הכנה מראש, איתור הפער בין ה"מצוי לרצוי", מתן דוגמאות, שימוש בשיטת הסנדויץ' ועוד כלים יסייעו למנהל לעבור את שיחות המשוב בהצלחה. אולם באחריות הארגון להקנות למי ממנהליו המקיימים שיחות משוב את כל הידע, המיומנויות והכלים ולוודא כי התהליך נעשה נכון ובצורה מכבדת.



















