יועצת אסטרטגית בכירה - איריס זרזבסקי
נעים להכיר, אני איריס ז'רז'בסקי, יועצת אסטרטגית, אני בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול ותואר שני במנהל עסקים.
אני מתמחה בפתרון בעיות אסטרטגיות בתחומי השיווק וחווית הלקוח לארגונים וחברות.
אני עושה זאת באמצעות תהליך ממוקד, הכולל אבחון מעמיק של הבעיה ומתן פתרונות והמלצות ישימים ומדידים לפתרונה.
ב-20 השנים האחרונות חקרתי ולמדתי את הצרכן הישראלי – מיהו, מה התפיסות שלו, כיצד הוא מתנהג בענפים שונים ובעיקר, למה ומה מניע אותו. פיתחתי מומחיות בהבנת הצרכן והתנהגות צרכנים, שמשמשת אותי ככלי עבודה מרכזי בעבודתי.
הידע והכלים שלי מבוססים על ניסיון יישומי שצברתי בעבודתי כמנהלת מחקר ואסטרטגיה בחטיבות שיווק בארגונים גדולים בהם חברת "יוניליוור" (חברת מוצרי צריכה בינלאומית) ובנק דיסקונט.
הייתי שותפה לתכנון של עשרות מהלכים שיווקיים של מותגים אייקונים כמו Axe, Dove, בדין, תלמה, ושל חברות מובילות במשק בתחומי הקמעונאות, הבנקאות, הסלולר ועוד.
לאורך השנים, עבדתי בצמוד למנהלים בכירים וסמנכ"לים, והייתי יד ימינם להתייעצות שוטפת ולפתרון דילמות אסטרטגיות.
החל משנת 2020, אני מייעצת ומלווה ארגונים ומנהלים בסוגיות אסטרטגיות כיועצת עצמאית.
כמו כן, אני מפתחת ומנחה הדרכות וסדנאות בנושאי אסטרטגיה, שיווק והתנהגות צרכנים ומרצה על נושאים אלה במוסדות אקדמיים שונים.

מה מרוויחים הלקוחות שלי?
- ניסיון עשיר ומוכח של למעלה מ-20 שנה בליווי עסקי, באסטרטגיה שיווקית וחווית לקוח לענפים שונים ומגוונים וללקוחות שונים בארץ
- מומחית להתנהגות צרכנים, המבוססת על שנים רבות של למידה ומחקר של התנהגות הצרכן בענפים שונים
- ארגז כלים רחב ומגוון, שאותו אני מקפידה לחדש ולעדכן באמצעות לימוד מתמיד
- הבנה רחבה ומעמיקה של העסק בהסתכלות על כלל המחלקות והדיסיפלינות, ויחסי הכוחות ביניהן
- יעוץ בגובה העיניים: אני מאמינה שמובילי העסק מכירים את העסק שלהם הכי טוב. התפקיד שלי הוא להתבונן על המצב הקיים והנתונים באופן אובייקטיבי, לנתח ולהציף תובנות שלפעמים קשה לראות מבפנים
- קודם כל אנשים: הלב הפועם של העסק הוא האנשים שהקימו אותו, האנשים שמובילים אותו והאנשים שעוזרים להם לנהל ולהצמיח אותו. לכן, חשוב לי להכיר היטב את האנשים שמאחורי העסק
מיהם העסקים להם אני מייעצת ואותם אני מלווה?
- עסקים בינוניים וגדולים שרוצים להתפתח ולצמוח
- מנהלים שרוצים להוביל מהלכים חדשים ולשנות, אבל מתקשים "להרים" את הראש מהשוטף ולעשות זאת בעצמם
- עסקים שיודעים לסמוך על גורם אובייקטיבי חיצוני כדי שיאיר להם את הדרך לצמיחה והתפתחות
- מנהלים שרוצים תכנית פרקטית, הניתנת ליישום
אם אתם מוצאים את עצמכם באחד מהתיאורים הללו, אשמח לשמוע מכם.
שלך,
איריס ז'רז'בסקי
מהו ייעוץ אסטרטגי
ייעוץ אסטרטגי הינו שירות הניתן לחברות וארגונים, על מנת לסייע להם לעצב תוכנית ארוכת טווח לשלוש או חמש שנים, כך שיתאימו עצמם לתנאי הסביבה והשוק המשתנים. במילים פשוטות אסטרטגיה הנה תוכנית העל של החברה לטווח הארוך. אסטרטגיה עסקית טובה תתייחס להווה ולסביבת הארגון, ותציב אבני דרך לטווח הקצר והארוך.
אסטרטגיה טובה חייבת להיות מובנת וישימה כדי שתוכל להיות מיושמת בפועל. מטרת התוכנית האסטרטגית אינה להיות ספר ש"מעלה אבק" במשרד המנכ"ל, כי אם תוכנית עבודה מעשית הכוללת משימות, חלוקת תפקידים, התייחסות למשאבים וללוחות הזמנים.
תהליך הליווי
עבור מנהלים רבים אסטרטגיה עסקית הנה מכלול של מהלכים שבעזרתם יוכל עסק לנצח בזירת התחרות. אבל האם יהיה זה מספיק רק להכיר את מהלכי האויב במטרה לנצח? במאמר שלפניכם אנו מציעים תפישה אחרת המציעה התבוננות הן פנימה והן "החוצה", הן למהלכי המתחרים והן אל פנים הארגון, במטרה לתכנן את העתיד תוך ניתוח ה"כאן ועכשיו" ויצירת הנהלות עסקית מנצחת. אסטרטגיה עסקית טובה מתייחסת להווה ומציעה פתרונות לעתיד לא ידוע. האסטרטגיה אמורה לכלול ארבעה נדבכים מרכזיים: הכרות עם הארגון שלנו, עם השוק והמצב הקיים, גיבוש חזון וקביעת יעדים, יצירת תכנית פעולה, ביצוע מדידה ושיפור, הכרות עם השוק והמצב הקיים.
בואו לפגוש את מומחי הצמיחה של SMCGroup ביחד נצמיח את הארגון שלך וניצור שינוי משמעותי!

יועצת אסטרטגית בכירה – תמר אדלר נעים מאוד להכיר, שמי תמר אדלר בעלת תואר שני MBA במנהל עסקים, ואני מנכ"לית חברת הייעוץ SMCGroup בע"מ המתמחה

נעים להכיר, שמי אילן שגב יו"ר חברת הייעוץ SMC Group בע"מ. חברת SMC Group המתמחה בייעוץ אסטרטגי, ליווי חברות משפחתיות וליווי בכירים בארגון. את הקריירה

יועצת אסטרטגית בכירה – טליה אנגל נעים להכיר, שמי טליה אנגל, יועצת אסטרטגית בכירה, בעלת ראשון ושני במנהל עסקים, בעלת ניסיון של כ-15 שנה המתפרס

יועץ אסטרטגי בכיר – עופר כהן נעים מאד, שמי עפר כהן, הצטרפתי לצוות היועצים של SMC כיועץ אסטרטגי בכיר לאחר שנות פעילות רבות כיזם ומנהל

מדוע יוני הוא הזמן המושלם לבחון מחדש את היעדים העסקיים שלך? בקרוב מאוד נימצא בדיוק באמצע שנת 2025, נקודת זמן אסטרטגית המאפשרת לנו לעצור לרגע, להביט לאחור על החודשים שחלפו ולהיערך מחדש לקראת המחצית השנייה של השנה. עסקים שמצליחים לאורך זמן אינם אלו שקובעים תוכנית שנתית ודבקים בה ללא שינוי , אלא דווקא אלו המסוגלים להתאים את עצמם לשינויים, ללמוד מהתוצאות ולכוון מחדש את המאמצים שלהם.

בעוד שאנו מתקרבים לחג השבועות, חג הקציר המסורתי, זה הזמן האידיאלי לחשוב על התהליכים האסטרטגיים בארגון שלך — בין אם מדובר בחברה משפחתית המתמודדת עם מעברים בין-דוריים או בארגון עסקי המתמודד עם תהליכי המשכיות והתחדשות. חג השבועות, המתאפיין בהבאת ביכורים וחגיגת צמיחה, מציע מטאפורות עשירות שיכולות להאיר את דרכנו כמנהלים ומובילי ארגונים.

בעידן של שינויים מהירים, טכנולוגיות מתקדמות ודינמיקה עסקית תזזיתית, נדמה כי הישרדותם והצלחתם של ארגונים תלויה ביכולתם לחדש, להשתנות ולהתאים את עצמם לסביבה משתנה. עם זאת, ארגונים רבים מגלים כי דווקא השילוב בין מסורת לחדשנות, בין ערכים ועקרונות ישנים ובין רעיונות וטכנולוגיות חדשות הוא שמעניק להם את היתרון התחרותי המשמעותי ביותר. מאמר זה בוחן את האופן שבו ניתן לשלב בין מסורת לחדשנות, וכולל דוגמאות מארגונים שונים בארץ ובעולם שהצליחו לעשות זאת.

בעולם שבו כל מתחרה נמצא במרחק קליק, והשוק משתנה במהירות שיא, השאלה שכל בעל עסק שואל את עצמו היא: איך נשארים צעד אחד לפני כולם?

מבצעים, מכירות חיסול ומכירות סוף עונה, פרסום ממוקד ושוברי מתנה הם אמצעים ידועים למשיכת לקוחות ולהגדלת מכירות. במקרים רבים התוצאות אכן נראות בשטח אך דורשות תחזוקה וממון. אילו מהלכים נוספים ייסעו לכם להגדיל מכירות באופן אורגני ועל בסיס מערך הלקוחות הקיים?

ייעוץ אסטרטגי הינו שירות הניתן לחברות וארגונים, על מנת לסייע להם לעצב תוכנית ארוכת טווח לשלוש או חמש שנים, כך שיתאימו עצמם לתנאי הסביבה והשוק המשתנים. במילים פשוטות אסטרטגיה הנה תוכנית העל של החברה לטווח הארוך. אסטרטגיה עסקית טובה תתייחס להווה ולסביבת הארגון, ותציב אבני דרך לטווח הקצר והארוך.

מינוי מנהל חיצוני בחברה משפחתית הינו נושא מורכב ורגיש, שכן חברות משפחתיות מאופיינות בדינמיקה ייחודית של יחסים בין אישיים, אינטרסים משפחתיים וצרכים עסקיים. מינוי מנהל חיצוני יכול להביא עמו יתרונות רבים, בצד לא מעט אתגרים.

האבחנה החשובה ביותר כמבוא לנושא היא בין מתן עצה לפעולה למתן שירותי ייעוץ אסטרטגי. מאפייניה של עצה, כל אחד יכול "לתת", לרוב נעשית בהתנדבות, בדרך כלל כללית ולא מעמיקה בנועץ הספציפי והסיטואציה, לרוב אינה מנומקת (למעט: סמוך עלי, אני יודע…), ונותן העצה אינו נושא בשום אחריות לעצתו. לעומת זאת, ובפשטות, מתן שירותי ייעוץ אסטרטגי הוא מקצוע. במקצוע זה נדרשת עבודה מאומצת במספר מישורים כפי שיתואר להלן, לאורך כל הדרך המקצועית. באופן חד משמעי, לא כל אחד יכול להיות יועץ אסטרטגי. העבודה נעשית בתמורה שבדרך כלל אינה נמוכה, ומשקפת את החשיבות ללקוח הן בפתרון הבעיה, והן במידה בה הוא מסתמך על היועץ האסטרטגי. ההמלצה חייבת להיות מנומקת היטב. במקרה הרווח שבה ניצבת מול היועץ האסטרטגי הנהלה, חשוב מאוד ליצור קונצנזוס (לגמרי לא מובן מאליו), להבטיח שההמלצה תהפוך להחלטה (גם כן לא מובן מאליו), ושההחלטה תיושם בהתאם (עוד פחות מובן מאליו).

"למה אני צריך דירקטוריון בחברה?" שאלה זו עולה בכל פעם בה מוזכרות המילים דירקטוריון או מועצת מנהלים. והתשובה פשוטה, השאלה "האם צריך" אינה רלוונטית כלל. לפי חוק החברות כל חברה חייבת דירקטוריון, כך שלחברה הפרטית והמשפחתית כבר קיים דירקטוריון גם אם לא פעיל!

בין אם אתם מחפשים לקבוע סדרי עדיפויות חדשים בעסק שלכם, להתוות תכניות לצמיחה, לקבוע מפת דרכים למוצר או לתכנן את החלטות ההשקעה שלכם – אתם תזדקקו לתוכנית אסטרטגית – התוכנית שתהווה מסגרת לפעולות, לכיוון ולהחלטות שתבאנה אתכם מה-"מצוי" לרצוי" שלב אחר שלב, כאשר כל אחד מהשלבים בתוכנית מתבסס ותלוי בשלב שקדם לו.

לאן תרצה להגיע? "…אינך יכול להשיג ביצוע ללא דופי בלי להתמסר לפרטים, לא קל לעקוב אחר כל הדברים הנחוצים כדי להשיג ביצוע ללא דופי כזה…" אומר מורטון מנדל בספרו המצוין ומעורר ההשראה "הסוד טמון באנשים" שמחד גיסא, מדגיש את הצורך במנהיגים מצוינים ומאידך גיסא קובע מנדל כי "ספרי נתונים ומשימות הם דפי התווים שמנהיג זקוק להם כדי לנגן את הסימפוניה במומחיות…".

לא רק ראש הממשלה מקבל אלפי החלטות כל יום… רובינו עושים זאת! -לדחות פגישה, לבטל אימון כושר, אין סוף החלטות עסקיות, החלטה להבריז מאסיפת הורים ועוד ועוד אלפי החלטות שחלקן מתקבלות תוך חלקי שנייה ע"י כל מנהל ודאי בכיר.

בקרוב מאוד מסתיימת שנת 2024 שהייתה מהיותר מאתגרות, זו שמתחילה בקרוב צפוי שתהיה מאתגרת לא פחות ודאי מבחינה עסקית. לא ברור, כרגע, מתי תסתיים המלחמה אבל ברור שאת מחירה נשלם בשנים הקרובות – העלאת מיסים, ירידה בהכנסה הפנויה, אינפלציה, סטגפלציה, עליות יבוא גבוהות ועוד השלכות שיהיה עלינו כנראה להתמודד איתם בשנת 2025 וקרוב לוודאי שגם בשנה הבאה אחריה.

בחברות רבות נעשות ההכנות לעיצוב תוכנית העבודה והתקציב לשנת 2025, ומטבע הדברים בנסיבות שהמשק מצוי בהן, עולות שאלות רבות לגבי שנת 2025 והשנים שיבואו אחריה. ואכן ראוי ששאלות אלו ישאלו ותערך חשיבה לגבי התוכנית האסטרטגית לשנים הקרובות.

בתוך העולם העסקי המודרני, מערכת היחסים בין מנכ"ל לדירקטוריון היא אחת המערכות המורכבות והחשובות ביותר. מערכת זו טומנת בחובה איזון עדין בין כוח והשפעה, אחריות ושקיפות, קבלת החלטות משותפת וניהול סיכונים. על אף שכל צד שואף לקדם את טובת החברה, לעיתים קרובות נוצרים מתחים שמקורם בתפקידים ובאחריות השונה של כל אחד מהצדדים.

כישורי ליבה, (לעיתים מכונה 'יכולות ליבה'), מתייחסים למשאבים אסטרטגיים, מיומנויות ויכולות שנותנות פירמה יתרון על פני מתחריו.

תוך פחות מארבע שנים נחתו בישראל שני "ברבורים שחורים…" מגפת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל.

הזירה העסקית מלאה בסיפורים המעידים על חולשה בהתנהלותם של דירקטורים. למעשה, קשה לצפות מדירקטורים, מוכשרים ככל שיהיו, שלא יעשו טעויות כלל, אך מצופה שטעויות לא יחזרו על עצמן ושדירקטורים יפתחו מנגנוני בקרה על התנהלותם, מה שלא תמיד מתקיים במציאות הארגונית.
המאמר סוקר את הכשלים שעלולים להתעורר בהתנהלותם של דירקטוריונים ומציע דרכים להתנהלות איכותית ומקצועית.

עולם העסקים הולך ומעמיק את המיקוד שלו בקריטריונים ומדדי ביצוע הקשורים לאחריות תאגידית, סביבתית וחברתית. מחד מפעילים בעלי עניין לחץ על חברות עסקיות לנטר ולדווח על מדדים שאינם בהכרח פיננסיים וזאת במטרה לעודד התנהגות תאגידית אחראית, הכוללת העמקה, וניטור וטיפול בסוגיות חברתיות רחבות ויעדים סביבתיים גלובליים. מאידך החברות העסקיות רואות במדדים אהללו הנקראים בקיצור ESG – , Environment, Social, Governance דרך המסייעת לנהל את החותם הסביבתי והחברתי שלהן ולקבוע את הסיכונים וההזדמנויות העסקיות הגלומות בו .

כולנו שומעים השכם והערב את המילה אסטרטגיה, וכל מנכ"ל שמכבד את עצמו "מחזיק" יועץ אסטרטגי צמוד. אבל מהי בכלל אסטרטגיה, מה תפקידו של יועץ אסטרטגי ואיך זה עובד באמת לא תמיד ברור. לכן ביקשנו מאילן שגב, יועץ אסטרטגי בכיר ומבעלי חברת הייעוץ האסטרטגי מהמובילות בישראל שיחשוף אותנו לתחום הקרוב כל כך לליבו