חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מיומנויות ניהול – הסוד עבור ניהול ארגון בצורה מעולה

מיומנויות ניהול – הסוד עבור ניהול ארגון בצורה מעולה

מיומנויות ניהול עסק. איזה סוד באמת טמון באנשים ואיך הוא מאפשר לנו לנהל את הארגון בצורה מעולה? מיומנויות ניהול עסק מתוך פניני ניהול רבות של מורטון מנדל.

תוכן עניינים

מיומנויות ניהול – בזכות האנשים!

"מה שלא תהיה – תהיה טוב בזה" (אברהם לינקולן). זהו חוט השני שעובר בין התובנות של מורטון מנדל בספרו המצוין "הסוד טמון באנשים".

בספר מתאר מורטון מנדל, מליארדר , יזם ופילנטרופ, שבנה במו ידיו ויחד עם אחיו אימפריה כלכלית ענפה, את העקרונות לפיהם הוא חי, ניהל, ופועל עד עצם היום הזה. עקרונות המאפשרים לנהל עסק כך שיצמח ויגיע לתוצאות עסקיות מעולות שנה אחרי שנה.

בספרו מונה מנדל עקרונות רבים שכולם שווים התייחסות אולם היום בחרתי להתייחס רק לכמה מהם: א. את מי מגייסים, ב. חשיבות השירות וג. ניהול המשימות

השאלה היא מי, או – את מי מגייסים

בבסיס העקרונות אותם מתאר מנדל נמצא הדגש ב"מי" ולא ב"מה" או ב"איך" – חיפוש האנשים הטובים ביותר והלהוטים ביותר, שיבוצם בתפקידים המתאימים ודירבונם להגיע לרמות מצוינות גבוהות יותר.

מנדל גורס כי "המנהיגות היא מה שגורם לארגון להמריא או לעוף בקו ישר אל הבינוניות, או, למרבה הצער, ליפול ולהתרסק" ומי מאיתנו יכול שלא להסכים איתו?

אך מה שמנדל מבצע ורבים אחרים כשלו היא המחויבות לבניית צוות שכולל רק את הטובים ביותר. לטענה שבעלי הכישרון הגדול דורשים עלות שכר גבוהה מדי הוא עונה כי אנשים יוצאים מין הכלל מניבים בדרך כלל צמיחה רבה יותר ורווחים גבוהים יותר מאשר אנשים ממוצעים שיעבדו תמורת שכר נמוך יותר.

הוא מדרג את אלו שירצה להעסיק כזוכים לציון "כן נלהב" וטוען כי אם אנחנו, כמנהלים, נתקלים במישהו שהוא "כן נלהב"- עלינו לשכור את שירותיו גם אם כרגע אין לנו צורך מיידי בו. מניסיונו תרומתו של אדם כזה לארגון היתה משמעותית ותוך מספר חודשים מועט יחסית.

כן נלהב? לא כל-כך פשוט!

ואיך מגיעים לציון "כן נלהב"? עובד פוטנציאלי או קיים יקבל אצל מורטון מנדל "כן נלהב" אם הוא עומד בהצלחה בכל הפרמטרים הללו ובסדר הזה:

– עוצמת אש אינטלקטואלית (כלומר שכל והרבה)

– ערכים (יושר, הגינות, כבוד, טוב לב, נדיבות, התחשבות)

– להט

– מוסר עבודה

– ניסיון

שימו  לב כי "ניסיון" נמצא אחרון בסדר העדיפויות, ומדוע? כיוון שניסיון אפשר לרכוש ומאפייני אישיות – לא. כולנו מכירים בסביבת הארגון בו אנו פועלים את אותו אדם שהינו בעל ניסיון רב אבל תפקודו רחוק מלענות על הציפיות. אדם כזה פוגע בארגון ופעמים רבות הוא מושך או מטה רבים אחרים. לפי מנדל, מישהו שהוא "טוב למדי" (אבל לא מצוין) עלול למנוע מהארגון להגיע להישגים גדולים הרבה יותר.
מצד שני, אדם שהוא משכמו ומעלה מבחינת סולם הערכים שלו, בעל להט, מוסר עבודה ורקע מתאים – יוכל להוות נכס לארגון לאחר תקופת הכשרה, גם אם תהיה ארוכה.

"הרוג את עצמך בשביל הלקוח"

כמה מאיתנו באמת הלכו את אותו הקילומטר הנוסף בשביל הלקוח? מבלי להתחשב במרכיבי העלות – תועלתה של הפעולה, מבלי לשים תג מחיר? כמה מאיתנו באמת "הורגים" את עצמם בשביל הלקוח כערך עליון?

מנדל מספר כי מניסיונו יש שתי דרכים למכור- מכירה בזכות המחיר או בזכות השירות.
ברגע שהוא ואחיו, שותפו בחברה, הבינו שהם מצאו צורך של הלקוחות שהחברה יכולה לספק- הם התמקדו במתן שירות לקוחות שהוא לא פחות ממעולה.
עובדה זו שכנעה עם הזמן את הלקוחות שלהם לסמוך עליהם, ותרמה רבות לשימורם.

סיפור שימחיש את גישת "הרוג את עצמך בשביל הלקוח" הוא הסיפור הבא:
בבוקר שבת אחד בשנת 1990 התקבלה בשירות המענה ללקוחות שיחה מנציג של אחד הלקוחות הגדולים – דיסני (על אף שהיה יום שבת והמשרדים היו סגורים החברה הפעילה שירות מענה ללקוחות 24-7 )  ובפיו בקשה- אחד ממתקני השעשועים הגדולים ב"דיסני וורלד" הושבת ובדיסני ביקשו לדעת האם ניתן יהיה לספק להם את חלק החילוף הנדרש להפעלת המתקן מחדש. החלק הוצא מיידית מהמדף במחסן החלפים בשיקגו והוטס עוד באותו היום בצהריים לאורלנדו. סוכן המכירות המקומי חיכה למטוס, אסף את החלק והגיע עימו לשער של "דיסני וורלד" באותו היום (שבת, כן?) אחה"צ.

מכונאי של דיסני התקין את החלף והמתקן שב לפעול בשעה חמש אחה"צ. סה"כ מרגע הפנייה של דיסני ועד לחזרת המתקן לפעולה חלפו שש שעות בסה"כ.
בחברת דיסני הניחו שהמיתקן יהיה מושבת עד לאחר סוף השבוע, לפחות עד יום שני בצהריים, ושכל שעת השבתה תעלה להם 1,000$. בפועל, התגובה המהירה של מורטון מנדל ואנשין לפנייה חסכה לדיסני כ-20,000 $  – וזאת ע"י על ידי הטסה ואספקה של חלק בשווי 42$ משיקגו לדיסני וורלד באורלנדו, תוך שש שעות.  האם לדעתכם לקוח יכול לשכוח סוג כזה של שירות? מה לדעתכם יקרה כשמתחרה ייכנס למשרדי הלקוח ויציע לו מחיר טוב יותר עבור אותם החלקים?

נכון. רוב הסיכויים שאותו הלקוח יסרב וישמור אמונים לספק המצטיין שלו שנותן לו שירות מעולה ומוכן להרוג את עצמו בשבילו…

לסיכום הענקת שירות לקוחות מצוין ומתן מענה מלא ומקיף לצורכי הלקוח מהווה מודל עסקי המאפשר לשמר את הלקוחות ולשמור על שולי הרווח, כיוון שכמו בדוגמא למעלה-  רוב הלקוחות יישארו נאמנים לשירות מעולה ואיכות גבוהה, ולא יתפתו להצעות של מתחרים.

ניהול משימות – ה"מפתח"

אין מנהל שלא מכיר את עומס המשימות והפרטים שצריך לזכור אפילו רק ביום אחד של עבודה, ומי שלא מכיר את כל המשימות שהיה צריך לבצע אך הן נדחו ליום שלמחרת כי נזכר בהן רק בערב- שיקום.

ביצוע מופתי מחייב משמעת ומיקוד, כשלא ניתן להשיג ביצוע מופתי מבלי להתמסר לפרטים ולמעקב. מורטון מנדל יצר כלי המאפשר את חלוקת משימות המנהל לצעדים קטנים וניתנים לניהול: זהו אוגדן משימות ונתונים או בקיצור "אמו"ן"  (הקיצור העברי הוא תוספת שלנו)

אוגדן אמו"ן  כולל את המחיצות הבאות:

1. פרטי הישיבות שלך עם הממונה עליך

2. כל המטלות והתקדמותך ביחס למטלות אלו

3. לוח הפגישות שלך לשנה הקרובה

כשהוא בנוי נכון האמו"ן ממקד אותך ומאפשר לך לנהל את עבודתך באופן מסודר ובהיר כשמש. שום דבר אינו נשכח, קל להתמקד בדברים החשובים ולא לאבד התמצאות. או כפי שמורטון מנדל אומר- "ספרי נתונים ומשימות הם דפי התווים שהמנהיג זקוק להם כדי לנגן את הסימפוניה במומחיות".

ספרו של מורטון מנדל מכיל עוד פניני ניהול רבות אך לא ניתן במאמר קצר להביא בפניכם את כולן. נדמה לי כי אם אנסה למצות את המסר העיקרי לכדי משפט אחד הרי שבאמת ובתמים הסוד טמון באנשים, בשאיפה למצויינות, ובאהבת אמת את הלקוחות.

ובקיצור… רוצו לקרוא!

כתבה: טליה אנגל, יועצת אסטרטגית בחברת SMC אסטרטגיה וליווי עסקי

הכנסו למידע נוסף – ייעוץ עסקי | ייעוץ אסטרטגי | חברות משפחתיות

טליה אנגל
טליה אנגל, MBA - יועצת אסטרטגית בכירה בקבוצת SMC, בעלת ניסיון רב בתפקידי ניהול בכירים בתחומי הפיתוח העסקי, המכירות, השיווק והסחר בחברות מהגדולות במשק. מעל 15 שנים עוסקת בייעוץ אסטרטגי וליווי עסקי לפירמות בינוניות וקטנות.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ניהול
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
הצלחה עסקית
הצלחה עסקית – שינוי והתחדשות כהרגל המביא להצלחה עסקית

האביב הינו תקופה של התחדשות, הטבע מתעלם ממלחמות וממשיך כדרכו להצמיח פרחים חדשים.
בין אם נרצה בכך או לאו, הזמן נע לכיוון אחד. הקדמה, הטכנולוגיה ודרישותיהם של לקוחות, לא עוצרים. גם ארגונים, כמו הטבע, צריכים להתחדש תמידית.

קרא עוד »
שינוי יתר בעסקים
שינוי יתר – יש דבר כזה?

בתקופה זו כאשר הטכנולוגיה מתחדשת בקצב מטורף, השוק נותן משקל רב יותר להתאמת המוצרים והשירותים ללקוח "המפולח", ומבית – תחום ההעסקה הופך מורכב יותר לניהול מיום ליום ותחרות קשה בכל השווקים, התוצאה – לחץ בלתי פוסק על המנכ"ל להנהיג שינויים חדשות לבקרים.

קרא עוד »
AI לעסקים
AI לעסקים

בתקופה האחרונה, בינה מלאכותית (AI) פרצה אל תודעתנו כסופה, והופכת לנושא חם לדיון בכל רחבי העולם. מונחים כמו Generative AI, Chat GPT ואחרים הפכו לשגרתיים ולא רק בדיאלוג המקצועי. מומחים מנסים ללמוד את השפעותיה של הבינה המלאכותית על הכלכלה ושוק העבודה, בעוד בעלי עסקים מתלבטים האם הטכנולוגיה הזו יכולה באמת לתרום לארגונים שלהם, או שמא מדובר בהייפ שיעבור ועוד לא ממש בשל.

קרא עוד »
ניהול עובדים
ניהול עובדים – בטחון פסיכולוגי, הארגון והצוות שלך

בעולם העבודה המאתגר של המאה ה- 21 המאופיין באי וודאות ותלות הדדית, עלינו ליצור מקומות עבודה שיאפשרו לעובדים שלנו להביא עצמם במלואם לאתגרים שלפניהם, ולאפשר להם להפוך לגרסה הכי טובה ותורמת של עצמם. יצירת סביבת עבודה, המאזנת בין אחריותיות ומוטיבציה לבין בטחון פסיכולוגי, תעזור לנו לעשות בדיוק את זה.

קרא עוד »
תוכניות עבודה חרבות ברזל

בכל שנה, הכנת תוכנית עבודה לשנת הפעילות הבאה, הנה אתגר המחייב חיזוי, הערכה ואפילו קצת הימור. שנת 2024 מציבה בפנינו אתגר גדול ומורכב הרבה יותר. אי הוודאות ביחס להתפתחות המלחמה, בעיקר בצפון הארץ, ההשלכות של המלחמה על המצב הכלכלי, ועוד שאלות רבות ואמיתיות הופכות את הכנת תוכנית העבודה למורכבת מתמיד.

קרא עוד »
תוכנית עבודה שנתית
הכנת תכנית עבודה שנתית 2024

בכל שנה הכנת תוכנית עבודה לשנת הפעילות הבאה הנה אתגר המחייב חיזוי הערכה ואפילו קצת הימור. שנת 2024 מציבה בפנינו אתגר גדול ומורכב הרבה יותר. אי הוודאות ביחס להתפתחות המלחמה בעיקר בצפון הארץ, ההשלכות של המלחמה על המצב הכלכלי, ועוד שאלות רבות ואמיתיות הופכות את הכנת תוכנית העבודה למורכבת מתמיד.

קרא עוד »
וואטצאפ בימי מלחמה

אחד הדברים שהפתיעו אותי בקריאת הכתבות והסיפורים הרבים על מה שאירע במתקפה הרצחנית של ה-7 באוקטובר, הוא העובדה שהחיילים והמפקדים תיקשרו ביניהם בזמן הקרבות באמצעות הווטסאפ. מסרים שחייהם של אנשים תלויים בהם – כגון בקשה דחופה לפינוי פצוע, בקשה דחופה לתגבורת – התנהלו בווטסאפ. קשה לי לדמיין חייל/ת שיורה ביד אחת ומסמס בשנייה.

קרא עוד »
ניהול בתקופת אינפלציה

האינפלציה גורמת לשינוי מהותי בסביבה העסקית, אנו פוגשים עליות תכופות במחירי התשומות, לרבות עלויות המימון שהאמירו לגבהים שלא הכרנו שנים רבות, שינויים תכופים בשערי המטבע, שחיקת שערו של השקל והרעה ברמת הסיכון של לקוחות וספקים עקב המצב הכלכלי.

קרא עוד »
ניהול לפי יעדים

תוכנת ה WAZE שינתה לנו את החיים – כל מה שצריך זה להקליד  את היעד ומיד נדע מתי נגיע, מהו הדרכים החלופיות וכמה נשלם אם נשתמש בכביש אגרה…  אז למה אין לנו WAZE לעסקים?

קרא עוד »
ניהול בזמן משבר

אני לא בטוח שאפשר לבנות על זה שאין ישראלי שלא יודע מה זה פזצט"א. אבל אני כמעט בטוח. יחד עם זאת, אני מקווה שההסבר להלן ייתן הזדמנות גם למי שלא מכיר את המונח הכל כך צבאי-ישראלי הזה, להבינו, ולגלות את חוכמת החיים העמקה שטמונה בו.

קרא עוד »
איך לנהל ישיבת הנהלה

כשאתם חושבים על ישיבת הנהלה, מהי האסוציאציה שלכם?
רובינו חושבים על משהו ארוך, מייגע, עם הרבה מלל ומעט ידע. אבל מסתבר שאפשר לעשות זאת אחרת. המדריך שלנו ייקח אתכם צעד אחר צעד, דרך שישה צעדים פשוטים לניהול ישיבת הנהלה אחרת, קצרה, ממוקדת ובעיקר – אפקטיבית. אז איך עושים את זה? בואו נתחיל!

קרא עוד »
ישיבת הנהלה

שיפור האפקטיביות של ארגונים מותנה במידה רבה בטיב התקשורת הפנים ארגונית, וזו שבצמרת הארגון, בין חברי ההנהלה, מקרינה ומכתיבה את טיב התקשורת בארגון כולו. התקשורת ביו חברי ההנהלה יכול להתבצע בשיחות מסדרון, בפגישות אישיות ובדיוני ההנהלה, כאשר לכל אחת מצורות תקשורת אלו יש מטרות, יתרונות וחסרונות (כן, כן גם לשיחת מסדרון יש יתרונות…).

קרא עוד »
סדנאות למנהלים בכירים

כשגוגל בדקה אם אפשר להסתדר בלי מנהלים בארגון היא נכשלה בגדול. בשנת 2002 השיקה גוגל את פרויקט אוקסיג'ן  (Project Oxygen) תוך שהיא מבצעת מהלך נסיוני קיצוני – מעבר לארגון שטוח בלי דרג מנהלים. הניסוי שנמשך חודשים ספורים בלבד הוכרז ככישלון מוחלט, שכן שאלות וצרכי העובדים הבסיסיים ביותר נותרו ללא מענה, העובדים לא התקדמו והפרויקט נתקע. גוגל הבינה את חשיבותם של מנהלים והחליטה לנקוט בגישה ההפוכה – לחקור מהם סוגי ההתנהגות השכיחים ביותר של המנהלים הטובים ביותר כדי לתת להם את הכלים. הבדיקה העלתה רשימה של תכונות, שהוכחו כמותית ואיכותית במספר דרכים.

קרא עוד »
פיתוח מנהלים בחברות וארגונים
סדנאות למנהלים

כחלק מעיצוב ויישום האסטרטגיה אצל לקוחותנו, וגם בחברות בהן נעשית העברה בין דורית, אני מציעים תהליכים סדנאיים, בהם לוקחים חלק פעיל, הצוות הבכיר, ההנהלה ואף נציגי העובדים של לקוחותינו, לפי הצורך.. מטרת הסדנאות הנה  להעשיר את ארגז הכלים של המשתתפים כדי להיות יותר טובים כפרטים  וכצוות. בסדנאות המקצועיות אנו  מקפידים להתייחס ללקוח הספציפי וליצור סדנה חווייתית תוך הסתכלות על החוויה המקומית של הלקוח ולא להעברת תיאוריות גרידא.

קרא עוד »
רווחיות הארגון בחלוקה לפי מרכזי הרווח (והמילה "בְמֵילֶא")

אחת הפעולות הראשונות אותן אנחנו עושים בתחילת עבודתנו אצל לקוחות חדשים, הינה בחינת רווחיות הארגון בחלוקה לפי מרכזי הרווח. כלומר, אנחנו מבקשים לראות עד כמה תורמת כל יחידה רווח לרווחיות הכוללת של הארגון. (יחידה רווח הינה תחום פעילות של החברה שמניב הכנסות מלקוחות החברה).

קרא עוד »
ניהול זמן – יש בכלל דבר כזה? 9 צעדים לניהול משימות בזמן

כולנו נשמח לעוד כמה שעות ביממה… כי הרי הזמן קצר והמלאכה מרובה. כולנו רוצים "לנהל" את הזמן שלנו כדי להפיק ממנו יותר. אבל, (התראת חדשות רעות) זמן אינו ניתן לניהול! לכולנו יש רק 24 שעות ביממה. אז מה אפשר לעשות? לנהל נכון ובצורה אפקטיבית את המשימות שלנו בתוך הזמן הנתון. כאן יהיה עלינו היא להבחין בין חשוב לדחוף, בין חשוב ללא חשוב, בין דחוף ושאינו דחוף, בין מה שנוכל לעשות לבד ובין מה שניתן יהיה להאציל למישהו אחר. במאמר הזה ריכזתי עבורכם כמה דברים שעובדים בשבילי… מוזמנים, באהבה.

קרא עוד »
ניהול עסקי – שיטות וכלים לניהול עסקי חכם

כשמונים אחוזים מהעסקים בישראל נסגרים תוך חמש שנים מיום פתיחתם, פעמים רבות מדובר בעסקים טובים עם רעיון משמעותי אך הלכה למעשה במבחן התוצאה כמו כל דבר טוב שדורש תכנון הם צריכים שיטות וכלים לניהול עסקי חכם. מהי תכנית עבודה עסקית ואיך ניתן לשפר ביצועים תוך כדי עשייה? כל המידע מחכה לכם כאן במאמר.
אחת השיטות הידועות אך הפחות "אהודות" הנה התכנית העסקית.

קרא עוד »
הגדלת הרווחיות

עסקים רבים אינם מבחינים בין גידול במכירות לבין גידול ברווחיות ומופתעים לגלות שגם כאשר המכירות גדלו- הרווח הנקי לא השתנה או חמור מכך אפילו הורע. אילו פעולות יאפשרו לכם להגדיל את הרווחיות ללא גידול (בהכרח) ברמת המכירות?

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן