מה זה מסע לקוח

מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

לצד המגמה הזו, נכנסה לחיינו מהפיכת הדיגיטל (מתחילת שנות ה- 2000) ששינתה את הדרך בה חברות מתקשרות עם לקוחות והדרך בה כולנו מתקשרים זה עם זה. הדיגיטל הכניס לחיינו ערוצים תקשורת חדשים ואיפשר לחברות לאסוף נתונים (דאטה) על התנהגות והעדפות הלקוחות שלהן.

שתי מגמות אלה הביאו להתפתחותה של תפיסת "חווית הלקוח" ולשימוש בכלי "מסע לקוח".

מה זה מסע לקוח?

המושג "חווית לקוח" מתייחס לתפיסת הלקוח שנובעת מסך האינטראקציות שלו עם המותג/החברה בכלל הערוצים (אתר, חנות, מוקד טלפוני וכו').

מסע הלקוח ממפה את האינטראקציות של הלקוח עם החברה עבור תהליך ספציפי ובוחן את שביעות הרצון של הלקוח בכל שלב, כך שניתן לזהות אינטראקציות שצריך לשפר.

למשל, מסע לקוח של רכישת מוצרי סופרמרקט אונליין מתחיל בשלב בו אנחנו רוצים ליידע את הלקוח שיש לנו אתר שמוכר מוצרים אלה על מנת שישקול להיכנס ולקנות באתר שלנו, דרך חוויית הקניה באתר, סיום הקניה והתשלום, אספקת המוצרים לבית ושירות לאחר מכירה במקרה של חוסרים ותקלות.

התפיסה של מסע לקוח שונה מהתפיסה שהיתה נהוגה בעבר ב-2 מובנים עיקריים:

  1. מסע הלקוח בוחן את תהליכי הרכישה והשירות מעיני הלקוח ולא מעיני הארגון וכך, מותאמת יותר לצרכיו ולהעדפותיו.
  2. התייחסות למסע לקוח כאל תהליך מחייבת את הארגון להפסיק לעבוד ב-silos (מצב שבו כל מחלקה רואה רק את האינטראקציה שלה עם הלקוח ומתעלמת מהשפעת המחלקות האחרות) ולהתחיל לעבוד בצורה הוליסטית ובשיתוף פעולה בין המחלקות.

מסע לקוח שלבים

מסע לקוח
  1. מודעות: הלקוח נחשף למותגים באמצעות פרסום בערוצים השונים. תפקידינו כארגון בשלב הזה הוא לדאוג שהמותג שלנו יהיה בתודעה שלו (Top of Mind).
  2. שיקול וחיפוש: הלקוח אוסף מידע ומשווה נתונים בין מותגים שונים שביניהם הוא מתלבט על מנת להחליט במי מהם כדאי לו לבחור. בשלב זה עלינו לדאוג להנגיש ללקוח באופן פרואקטיבי את המידע שאנחנו יודעים שחשוב על מנת לקבל החלטה.
  3. רכישה: הלקוח מקבל החלטה ומבצע רכישה של המותג הנבחר.
  4. פוסט רכישה: השירות שניתן ללקוח לאחר ביצוע הרכישה (למשל משלוח המוצרים לבית, טכנאי שמגיע לחבר את הלקוח לשירות וכדומה).
  5. נאמנות וקניה חוזרות: כיצד אנחנו גורמים ללקוח לבחור בנו שוב ושוב גם בפעמים הבאות בהן יקבל החלטה לרכוש את המוצר שאנחנו כארגון מוכרים.

מה הופך מסע לקוח למוצלח?

כזה שיביא להשגת המטרות שלנו…

  1. הבנת צרכי הלקוח והעדפותיו: על מנת ליצור מסע לקוח אפקטיבי חשוב לחקור את התנהגות הלקוחות וההעדפות שלהם באמצעות סקרים, ראיונות, ניתוח השיחות במוקד השירות, תצפיות ועוד. המידע והתובנות שנאסוף יעזרו לנו למפות את המסע בצורה טובה, להבין מה עובד טוב ומה פחות, וליצור הצעות ערך מותאמות ורלוונטיות ללקוח.
  1. פרסונליזציה ורלוונטיות: לקוחות יודעים שיש לנו הרבה מאוד מידע עליהם – מיהם, מה הם נוהגים לקנות אצלנו, מה ההעדפות שלהם וכו'. הם מצפים שהחברות ישתמשו במידע הזה כדי לשלוח להם מסרים מתאימים ורלוונטיים עבורם. תחשבו כמה מעצבן לקבל שוב ושוב מהבנק את שיחת הטלפון שמציעה לכם לקחת הלוואה, למרות שמעולם לא לקחתם הלוואה ואתם ביתרה יפה בעו"ש? או לקבל הצעה אטרקטיבית לרכישת חבילת גלישה לחו"ל כשאתם כבר במונית בדרך הביתה.

מצד שני, הצעה אטרקטיבית לביטוח נסיעות שנשלחת  כשאנחנו מסיימים להזמין את הטיסה והמלון עונה לנו על צורך רלוונטי.

כשחברה שולחת לנו מסר או הצעת מכר מותאמים לצרכים שלנו ורלוונטיים לשלב שלנו במסע, אנחנו נתפוס את החברה ככזו שנותנת לנו ערך ולא כחברה  שמנסה לדחוף לנו מוצרים שאנחנו לא צריכים. כך עולה הסיכוי שגם נענה להצעה ונבצע רכישה.

  1. שימוש חכם בנקודות המגע ובערוצים השונים: לאורך המסע אנחנו יכולים להגיע ללקוח בהרבה דרכים: שליחת סמס או מייל, פרסום ברשתות החברתיות, בסניף שלנו, מוקד שירות הלקוחות ועוד. חשוב להשתמש בכל ערוץ בצורה חכמה כך שתהיה רלוונטית לשלב בו הלקוח נמצא במסע ולהעדפות שלו לגבי אופן קבלת המסרים.

לסיכום, באמצעות מיפוי מסע הלקוח, זיהוי נקודות המגע ויצירת הצעות ערך פרסונליות , חברות יכולות לשפר את שביעות הרצון של הלקוחות, להגדיל את הנאמנות שלהם ובסופו של דבר להגדיל את רכישות הלקוח.

איריס זרזבסקי
איריס ז'רז'בסקי, יועצת אסטרטגית, בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול ותואר שני במנהל עסקים. מתמחה בפתרון בעיות אסטרטגיות בתחומי השיווק וחווית הלקוח לארגונים וחברות.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
תוכנית עבודה

תוכנית עבודה טובה הנה הרבה יותר מ"רשימת משימות" היא ביטוי לאסטרטגיה, לזהות הארגונית, לשאיפותיו של הארגון, וליכולתו להשתנות.
תוכנית עבודה אינה נכתבת כדי "לסמן וי", אלא כדי להוביל.
התוכנית אינה שואלת "מה עשינו בשנה שעברה?" אלא "לאן אנחנו רוצים להגיע השנה, ואיך נגיע לשם?"

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ייעוץ עסקי – כפרה כמודל לתיקון עסקי

בעולם העסקי המודרני, שגיאות הן חלק בלתי נמנע. החברות הטובות ביותר נתקלות בכשלים, החל ממוצרים פגומים, דרך הפרת אמון מול לקוחות, ועד לכשלים אתיים. השאלה אינה אם ניכשל, אלא כיצד נתמודד עם הכשל כאשר הוא מתרחש.

קרא עוד »
מניעת סכסוכים משפחתיים בעסק בתהליך מעבר בינדורי
ייעוץ עסקי: המפתח לצמיחה והתמודדות עם אתגרים ארגוניים

בסביבה העסקית המורכבת של ימינו, ארגונים ניצבים בפני אתגרים משתנים ללא הרף, התגברות התחרות, שינויים טכנולוגיים מהירים, תמורות בהתנהגות צרכנים, ואי-ודאות כלכלית. במציאות זו, ייעוץ עסקי מקצועי הפך מ"יתרון אפשרי" לכלי אסטרטגי חיוני עבור ארגונים המבקשים להתפתח, להסתגל ולהוביל בשווקים שלהם. במאמר זה נבחן את מהות הייעוץ העסקי, ערכו לארגונים, וכיצד לבחור ולעבוד עם יועץ עסקי באופן אפקטיבי.

קרא עוד »
מה עסקים משפחתיים יכולים ללמוד מחג השבועות
חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית

חג הפסח מזכיר לנו שהמעבר לחירות דורש תעוזה, מנהיגות ונכונות להתמודד עם הבלתי נודע. כך גם בעולם העסקי – יציאה ממצב של ניהול תגובתי לניהול אסטרטגי מחושב הנה תהליך המחייב קבלת החלטות אמיצות אך מושכלות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
9 מיתוסים עסקיים שהופרכו

חג פורים הוא החג שבו שום דבר הוא לא בדיוק כפי שהוא נראה. התחפושות, המסכות והסיפורים מלמדים אותנו שהמציאות יכולה להתהפך ברגע – ומה שנדמה כאמת מוחלטת, מתברר לעיתים כהפך הגמור. ברוח "ונהפוך הוא", החלטתי לבדוק כמה מיתוסים מושרשים בעולם העסקי – ולבחון מה באמת עומד מאחוריהם. התוצאה? המציאות לא רק מפריכה את המיתוסים הללו, אלא מראה שהאמת לעיתים הפוכה.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
האתגרים במינוי מנכ"ל חיצוני בחברה פרטית

בשלב מסוים מתמודדות חברות פרטיות רבות עם הצורך למנות מנכ"ל חיצוני, בין אם בשל מעבר בין-דורי, בין אם בשל רצון בצמיחה הדורשת כישורי ניהול מתקדמים, או רצון של הבעלים להתמקד באסטרטגיה או בעסק אחר במקום בניהול השוטף.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי – המדריך המלא

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים
חדשנות בארגונים – המדריך המלא

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?

ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.

חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.

אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם –  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

קרא עוד »
inovate
קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן