חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית

חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית

חג הפסח מזכיר לנו שהמעבר לחירות דורש תעוזה, מנהיגות ונכונות להתמודד עם הבלתי נודע. כך גם בעולם העסקי – יציאה ממצב של ניהול תגובתי לניהול אסטרטגי מחושב הנה תהליך המחייב קבלת החלטות אמיצות אך מושכלות.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

חירות ככלי ניהולי

חג הפסח מסמל את המעבר מעבדות לחירות, מסע של שינוי עמוק שדורש התמודדות עם הפחד מהלא נודע. כמו שבני ישראל יצאו ממצרים עם חזון אך ללא ודאות מוחלטת לגבי העתיד, כך גם בעולם העסקי – מנהלים נדרשים לקבל החלטות נועזות, להתמודד עם סיכונים ולהוביל ארגונים למרות חוסר הוודאות. חירות איננה היעדר מגבלות, אלא היכולת לפעול בביטחון בתוך מסגרת של תכנון ואחריות.

חירות נתפסת לעיתים כמצב של חופש מוחלט, אך במציאות העסקית (כמו גם האישית), חירות אמיתית הנה היכולת לבחור באופן מושכל ומודע, תוך הבנה של ההשלכות והסיכונים הכרוכים בכך. בכל הנוגע לניהול, חירות איננה הפקרות – היא דורשת תכנון, אחריות ויכולת הסתגלות.

במאמר זה אבחן כיצד מנהלים יכולים לאזן בין החשש מהלא נודע לבין הרצון לפרוץ קדימה, ואנתח את ההבדלים בין מנהלים פרו-אקטיביים השולטים בגורלם העסקי לבין אלו שמגיבים למציאות המוכתבת על ידי השוק והמתחרים.

הפחד מהלא נודע: המחסום הגדול ביותר לחדשנות

מנהלים רבים נוטים לשמר את המצב הקיים מחשש מהשלכות השינוי. פחד מהלא נודע מוביל לקבלת החלטות שמרניות, דחיית יוזמות חדשניות או הסתמכות יתר על מודלים מסורתיים. דוגמאות לכך אפשר לראות בארגונים שנמנעים לעשות טרנספורמציה דיגיטלית, גם כאשר ברור שהשוק הולך לכיוון זה. פחד כזה, כשהוא מושרש בתודעה הניהולית, מוביל לעיתים להחמצת הזדמנויות – ארגונים שלא משקיעים בטכנולוגיות חדשות, לא מתאימים את עצמם לשינויים בצרכים של הלקוחות, ונשארים מאחור בזמן שהמתחרים מתקדמים.

הדרך להפוך את הלא נודע להזדמנות הנה כמה דרכים יצירתיות לשכלל את ההתמודדות עם המציאות המשתנה ועם חוסר הודאות המתמשך ניתוח סיכונים מבוסס מידע:

שימוש בנתונים ומודלים מתקדמים כדי לחזות סיכונים ולאמוד את השלכותיהם.

  • חברות כמו אמזון משתמשות באלגוריתמים מתקדמים של חיזוי ביקושים וניהול מלאי כדי למנוע חוסרים או עודפים שעלולים לגרום להפסדים.
  • בנקים גדולים, כגון JPMorgan Chase, מסתמכים על בינה מלאכותית כדי לזהות ניסיונות הונאה ולמנוע הפסדים משמעותיים.

גמישות ארגונית

יצירת מנגנונים המאפשרים הסתגלות מהירה לשינויים חיצוניים.

  • דוגמה מצוינת לכך היא נטפליקס, שהחלה כחברת השכרת DVD בדואר אך זיהתה מוקדם את מגמת הצפייה המקוונת ועברה למודל הזרמת תוכן, תוך שהיא משנה לחלוטין את אסטרטגיית החברה.
  • בתקופת הקורונה, חברות כמו זום הסתגלו במהירות לצורך העולמי בפלטפורמות תקשורת וגדלו בצורה משמעותית הודות לגמישות הארגונית שלהן.

תרבות ארגונית פתוחה לחדשנות

עידוד עובדים ומנהלים להתנסות, לטעות וללמוד מהתהליכים.

  • גוגל מאפשרת לעובדיה להקדיש 20% מזמן העבודה שלהם לפרויקטים יצירתיים ובלתי תלויים, מה שהוביל לפיתוח מוצרים חדשניים כמו Gmail ו-Google Maps.
  • ספייסאקס, בהובלת אילון מאסק, מקדמת תרבות של ניסוי וטעייה בפיתוח טכנולוגיות חלל, תוך קבלת כישלונות כחלק מהדרך להצלחה.

בין חירות להפקרות – ניהול אחראי של סיכונים

כדי להיות חופשיים באמת בקבלת החלטות ניהוליות, יש לבנות מערכות שמונעות קבלת החלטות אימפולסיביות או חסרות ביסוס. חירות עסקית אינה אומרת לפעול ללא מגבלות, אלא לפעול בחוכמה תוך ניהול מחושב של סיכונים. ההבדל בין חירות ל"הפקרות" טמון בשאלה האם ישנה אסטרטגיה ברורה ותוכנית מגירה למקרה שהמציאות תשתנה.

  • דוגמה טובה לכך היא חברת אפל, המנהלת מלאי ומחקר שוק קפדניים לפני השקת מוצר חדש, כדי להימנע ממהלכים אימפולסיביים שעלולים לפגוע במותג שלה.
  • דוגמה נוספת היא חברת טסלה מחזיקה תוכניות גיבוי לשרשרת האספקה שלה, מה שאיפשר לה להתמודד עם מחסור ברכיבים בזמן שחברות רכב אחרות חוו השבתות ייצור משמעותיות.
  • גם חברות התעופה כמו דלתא ואמריקן איירליינס בנו אסטרטגיות מגירה לתנודות במחירי הדלק ולשינויים בביקוש בעקבות משברים גלובליים.

המנהלים שמובילים את השוק לעומת אלו שנגררים אחריו

אפשר לחלק את עולם הניהול לשני סוגים של מנהלים:

  1. מנהלים פרואקטיביים – הם אלו שמנתחים את הסביבה העסקית, מזהים הזדמנויות לפני שהן הופכות לנורמה ופועלים מתוך יוזמה. הם משקיעים בטכנולוגיה, מחפשים שיתופי פעולה אסטרטגיים ולא מפחדים לקחת סיכונים מחושבים.
  2. מנהלים ריאקטיביים (תגובתיים) – פועלים מתוך לחץ, מגיבים לשינויים רק כאשר אין ברירה ונכנעים ללחצי השוק והמתחרים. לרוב, הם נשארים צעד אחד מאחור ומתקשים להוביל שינויים משמעותיים, דבר שכמובן מתבטא בתוצאות עסקיות

סיכום: חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית

היכולת לפרוץ קדימה טמונה באיזון הנכון בין ניהול סיכונים לפיתוח אסטרטגיות נועזות. חירות אמיתית בניהול אין פירושה  חוסר מגבלות, אלא יצירת מנגנונים המאפשרים לקבל החלטות מושכלות, להתמודד עם סיכונים ולהפוך אותם להזדמנויות. הבחירה בין להוביל או להיגרר היא בידי כל מנהל – וההצלחתו תלויה ביכולת לקחת סיכונים מחושבים, ללמוד מהכישלונות שלו ולדבוק בחזון.

חג הפסח מזכיר לנו שהמעבר לחירות דורש תעוזה, מנהיגות ונכונות להתמודד עם הבלתי נודע. כך גם בעולם העסקי – יציאה ממצב של ניהול תגובתי לניהול אסטרטגי מחושב הנה תהליך המחייב קבלת החלטות אמיצות אך מושכלות. כחברה לייעוץ אסטרטגי, אנו מסייעים לארגונים להשתחרר מכבלי החשש ומהסטגנציה ולצאת למסע של צמיחה מבוססת נתונים, גמישות מחשבתית וחדשנות מתמדת. בדיוק כפי שעם ישראל נדרש לאמונה וחזון כדי להגיע לארץ המובטחת, כך גם מנהלים זקוקים לאסטרטגיה ברורה ולנכונות לקחת סיכונים מחושבים כדי לנווט את ארגונם לעבר עתיד משגשג ובטוח.

חג חירות שמח לכל עם ישראל.

חגית אבן צור
חגית אבן צור, מאמנת ויועצת עסקית – ארגונית. מלווה בהנאה ובתחושת משמעות עמוקה משנת 2004, יזמים, מנהלים ובעלי עסקים במגוון תהליכים ליישום והגשמת חזון עסקי. אני בעלת תואר שני במנהל עסקים, תעודה ביזמות עסקית, ייעוץ ארגוני, אימון עסקי, הנחיית קבוצות, NLP ומגוון הכשרות מקצועיות נוספות.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
תוכנית עבודה

תוכנית עבודה טובה הנה הרבה יותר מ"רשימת משימות" היא ביטוי לאסטרטגיה, לזהות הארגונית, לשאיפותיו של הארגון, וליכולתו להשתנות.
תוכנית עבודה אינה נכתבת כדי "לסמן וי", אלא כדי להוביל.
התוכנית אינה שואלת "מה עשינו בשנה שעברה?" אלא "לאן אנחנו רוצים להגיע השנה, ואיך נגיע לשם?"

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ייעוץ עסקי – כפרה כמודל לתיקון עסקי

בעולם העסקי המודרני, שגיאות הן חלק בלתי נמנע. החברות הטובות ביותר נתקלות בכשלים, החל ממוצרים פגומים, דרך הפרת אמון מול לקוחות, ועד לכשלים אתיים. השאלה אינה אם ניכשל, אלא כיצד נתמודד עם הכשל כאשר הוא מתרחש.

קרא עוד »
מניעת סכסוכים משפחתיים בעסק בתהליך מעבר בינדורי
ייעוץ עסקי: המפתח לצמיחה והתמודדות עם אתגרים ארגוניים

בסביבה העסקית המורכבת של ימינו, ארגונים ניצבים בפני אתגרים משתנים ללא הרף, התגברות התחרות, שינויים טכנולוגיים מהירים, תמורות בהתנהגות צרכנים, ואי-ודאות כלכלית. במציאות זו, ייעוץ עסקי מקצועי הפך מ"יתרון אפשרי" לכלי אסטרטגי חיוני עבור ארגונים המבקשים להתפתח, להסתגל ולהוביל בשווקים שלהם. במאמר זה נבחן את מהות הייעוץ העסקי, ערכו לארגונים, וכיצד לבחור ולעבוד עם יועץ עסקי באופן אפקטיבי.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
9 מיתוסים עסקיים שהופרכו

חג פורים הוא החג שבו שום דבר הוא לא בדיוק כפי שהוא נראה. התחפושות, המסכות והסיפורים מלמדים אותנו שהמציאות יכולה להתהפך ברגע – ומה שנדמה כאמת מוחלטת, מתברר לעיתים כהפך הגמור. ברוח "ונהפוך הוא", החלטתי לבדוק כמה מיתוסים מושרשים בעולם העסקי – ולבחון מה באמת עומד מאחוריהם. התוצאה? המציאות לא רק מפריכה את המיתוסים הללו, אלא מראה שהאמת לעיתים הפוכה.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
האתגרים במינוי מנכ"ל חיצוני בחברה פרטית

בשלב מסוים מתמודדות חברות פרטיות רבות עם הצורך למנות מנכ"ל חיצוני, בין אם בשל מעבר בין-דורי, בין אם בשל רצון בצמיחה הדורשת כישורי ניהול מתקדמים, או רצון של הבעלים להתמקד באסטרטגיה או בעסק אחר במקום בניהול השוטף.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי – המדריך המלא

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים
חדשנות בארגונים – המדריך המלא

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

קרא עוד »
טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?

ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.

חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.

אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם –  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

קרא עוד »
inovate
קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן