תוכן עניינים
ייעוץ עסקי לחברות
מה, איך ומתי צריך ייעוץ עסקי
הרבה לפני שמדברים על ה"מה" ו"איך" נדרש להבין מהו העיתוי הנכון לפנות לגורם חיצוני לצורך ייעוץ עסקי. האם בעת המעבר מעסק "קטן" לעסק "בינוני"? האם כאשר קיימים משברים פנים- ארגוניים?, אולי כאשר ישנה מוכנות לשנוי המצב הקיים ולבחינת דרכי פעולה חדשות? ככל שהמנהלים יפגינו בשלות ללמידה ומוכנות להטמיע את השינויים כך יפיק העסק תועלת רבות יותר מתהליך הייעוץ העסקי. את ה"מה" ו"איך" תעצב תוכנית העבודה והתכנית העסקית שילוו את העסק ויסייעו לו להגשים את היעדים והמטרות שהציב לעצמו בעזרת היועץ העסקי.
אילו תועלות אפשר להפיק מתהליך של ייעוץ עסקי?
לא בכל יום ניתנת לעסק הזדמנות להתבונן מבחוץ, בצורה "נקייה", על המהלכים והפעולות שלו בזירה העסקית. בתהליך של ייעוץ עסקי, גורם חיצוני מאבחן את העסק, מנתח, מכוון ומנחה וזאת על מנת שהעסק יוכל להשיג יעדים משמעותיים לקיומו כמו: גידול במכירות, פריצה לשווקים חדשים, שיפור המערך הפנים ארגוני וכדומה. היועץ העסקי מסייע למנהלים לעצב תכנית עבודה, לעמוד במטרות שהציבו לעצמם והחשוב מגל לשפר את ה"שורה התחתונה" שורת הרווח.
שלבי העבודה
ייעוץ עסקי נחלק לשני שלבי עבודה מרכזיים: אבחון וליווי
שלב האבחון
זהו השלב בו היועץ לומד את החברה על ידי תשאול עובדים, ספקים, לקוחות, בעלים , הבנת הנתונים המספריים והכלכליים של החברה, בדיקת הרווחיות של הארגון, הכרות מעמיקה עם תהליכי העבודה, הגדרות התפקידים לימוד פעילות החברה בזירה העסקית ועוד. היועץ מקבל לידיו את כל החומרי שכבר קיימים בחברה לרבות חזון, נהלי עבודה, מבנה ארגוני (במידה וקיים) ועוד. יחד עם צוות הארגון יסיק היועץ העסקי מסיק מסקנות ויפיק תובנות, רעיונות והמלצות, שישמשו קווי יסוד לשינוי הנדרש. בשלב זה יבוצעו גם מחקרי השוק, למידת הזירה העסקית בה פועלת החברה וכתיבה של תכנית עסקית המגדירה יעדי על ויעדים ספציפיים תחומים בזמן תוך הקצאתם לבעלי התפקידים.
שלב הליווי
עוד לפנינו אמר דארווין, שלא החזקים או החכמים הם אלו ששורדים אלא אלו שהצליחו להסתגל לשינוי. זוהי מהות שלב הליווי. לאחר שהתקבלה ההחלטה אילו שינויים יש לבצע, כיצד לבצע אותם ובאילו מהלכים להתמקד, יהיה עלינו ליישם הלכה למעשה את דרכי הפעולה שהתווה תהליך האבחון. יועץ עסקי קשוב יידע לסייע למנהלים בהטעמת השינוי בכל הדרגים בארון, יצביע על נקודות לשיפור ויציע מהלכי ביניים שיקדמו את העשייה ויחלצו מ"תקיעויות". בשלב זה יהיה על היועץ העסקי שם לבחון האם התכנית שהותוותה לארגון עומדת במבחן המציאות ובמידת הצורך, היכן ניתן לשפר אותה כדי להגיע לתוצאות מיטביות.
כיצד לבחור יועץ עסקי?
כפי שניתן לראות, תהליך של ייעוץ עסקי נוגע בכל הרבדים בארגון ולכן חשוב לבחור יועץ שמכיר את העשייה, שיוכל לשמש גם כמנטור. חשוב לבחור ביועץ עם ניסיון ממשי בחברות גדולות והיכרות מעשית עם הזירה התחרותית בה פועל העסק. בשונה מחברות פרטיות במגזר העסקי- חברות משפחתיות מתמודדות עם אתגרים נוספים כמו מעבר בין דורי והסכמי שותפים, וכאן מומלץ לפנות אל חברות ייעוץ- שזהו תחום התמחותן.
מה זה ייעוץ עסקי?
כל מנכ"ל או בעלים של חברה הבינו מזמן כי ככאלו עליהם לתת מענה למספר רחב של היבטים עסקיים הדורשים ראייה מרחבית ומעוף ביניהם: תפעול, מכירות, גבייה, שיווק, פרסום, קידום, קשרי לקוחות ופיתוח מוצרים ועוד ועוד. המציאות המורכבת והמאתגרת הזאת מביאה רבים מהם לפנות לקבלת שירותי ייעוץ עסקי. מהו ייעוץ עסקי ומה הוא כולל, למי מתאים השירות, מתי כדי לפנות ליועץ ועל מה לשים דגש בבחירה?
מהו ייעוץ עסקי?
ייעוץ עסקי הנו שירות היכול לבוא לידי ביטוי בשתי צורות: הראשונה -ליווי אסטרטגי ארוך טווח של בעל העסק בפעילות השוטפת, על כל המשמעויות הנובעות מכך. השנייה- בניית תכנית ממוקדת או פתרון בעיה נקודתית. כלומר שירות קצר מועד, ממוקד מטרה ופרוייקטלי. בשונה מיועצים מקצועיים המתמקדים בהיבט מקצועי אחד של הארגון (לדוגמה: יועץ שיווקי או יועץ פיננסי) במקרה של ייעוץ עסקי ההחלטות מתקבלות על סמך ניתוח רוחבי של כלל מחלקות הארגון תוך התחשבות בשלל היבטי הבעיה או האתגר. פעמים רבות מתחילים בתהליך של ייעוץ עסקי נקודתי ולאחר שחווים הצלחה ממשיכים אל ליווי עסקי מקיף. דרך זו מאפשרת להיכנס בצורה מדורגת לתהליך הייעוץ, להכיר את היועצים העיסקיים עימם אתה עובד ולצבור בטחון והצלחות. לאחר ההצלחה של התהליך הממוקד עוברים אל תהליך יעוץ עיסקי מקיף שמטרתו הפסקת כיבוי השריפות ובמקומן להציע תכנית סדורה וברורה להשגת המטרות והיעדים הארגוניים.
מה כולל תהליך של ייעוץ עסקי?
תהליך של ייעוץ עסקי יכלול בדרך כלל פגישות אחת לשבוע (לפחות) במטרה לאסוף נתונים, להגדיר את האתגר/ים עמם מתמודד הארגון, ניתוח אפשרויות לפעולה וליווי עד השגת המטרה. כל זאת יכול להיעשות הן כאשר מדובר בייעוץ נקודתי וממוקד והן בתהליך יעוץ מובנה ומסודר שמטרותיו אסטרטגיות. בנוסף, עבודה משמעותית נעשית בין הפגישות הפרונטליות עם היועץ או היועצת העסקי. פעמים רבות נדרשים הן בעל העסק והן היועץ או היועצים העסקיים לעבודת חשיבה, להכנת "שיעורי בית", ללימוד חומר ועוד. תהליך הייעוץ העסקי מהיותו הנו תהליך ממוקד מטרה, מסתיים לאחר ששני הצדדים הסכימו שהמטרה שלשמה התקשרו הושגה.
למי מתאים תהליך של ייעוץ עסקי?
ערכים של שותפות, שיתוף פעולה ואמון הנם מרכיבים הכרחיים ב"תבשיל" המכונה יעוץ עסקי. לכן, כל מנכ"ל או בעלים של ארגון שחש שהוא מעוניין ומוכן לבצע שינוי, המרגיש כי הגיע הזמן שלו לחלוק בנטל ולסמוך על אחר יוכל להפיק רבות מתהליך הייעוץ העסקי. למעשה כל מנכ"ל או בעלים של חברה המוכן להיפתח למידע חדש, המוכן ללמוד ולהשתפר כדי להביא לשיפור משמעותי בתוצאות העסקיות הנו פרטנר מתאים לתהליך.
מתי כדאי לפנות אל ייעוץ עסקי?
ייעוץ עסקי הנו שירות נרחב המתאים לכל שלב משלבי חיים בארגון. משלבי הרעיון וההקמה, דרך שלבי ההתרחבות והצמיחה ועד שלבי הבגרות. הייעוץ העיסקי יכלול תכנית עסקית המפרטת את השיטות והפעולות הנדרשות להשגת מטרות, שיטות ונהלים למיסוד תהליכים פנים ארגוניים, הנהגת השינויים, צעדים להתרחבות עתידית ועוד ועוד.
על מה כדאי לשים דגש בבחירת היועץ העסקי המלווה לעסק?
בבואך לבחור את היועץ או היועצת העסקיים שילוו אותך בתהליך הכל- כך חשוב הזה יש לשים למספר פרמטרים:
כשירות לביצוע התפקיד
עד כמה מתאים היועץ לביצוע התפקיד אצלך בארגון? האם הוא מביא עמו ניסיון בתפקידי ניהול בכיר בעברו, האם הוא בקיא בתעשייה ובתחום השירות הנדרש לעסק? האם היועצים העסקיים שבחרת עבדו בעבר עם ארגונים בסדר גודל מתאים לארגון שלך ומכירים את האתגרים שלהם? תשובה חיובית על כל השאלות הללו תוודא כי בחרת באנשים המתאימים.
אפשרות לתת מענה רחב
האם היועץ או היועצים העסקיים שבחרת יכולים לתת מענה שלם מלא ורחב למרבית צרכי הארגון שלך? כאמור, ישנם יועצים המומחים בתחום אחד או שניים. אולם בבואך לבחור יועץ עסקי עליך לבחור אדם אשר יש לו מענה שלם ורחב לצרכיך, הן מבחינה דיספלינארית (הכרות עם תחומים רבים, פיננסים, מכירות, שיווק מחשוב) והן ביכולתו לתת מחד ייעוץ נקודתי ומאידך להסתכל על כלל הצרכים והמטרות של הארגון.
התאמה
ייעוץ עסקי הוא תהליך הדורש פתיחות, שקיפות וגמישות. זהו תהליך רגיש, הנוגע בכל האתגרים הארגוניים ולכן חשוב לוודא שהיועץ או חברת הייעוץ המלווים אתכם הנם בראש ובראשונה בני אדם ולא סתם "אנשים". הכוונה כי יהיה עליך למצוא ביועצים העסקיים שלך שותפים עימם אתה חש בנוח, מרגיש בטחון ביכולותיכם וחש כי תוכלו להוביל יחד תהליך מנצח!
לסיכום, מנכ"לים ובעלי עסקים רבים מבינים, כי ניהול הארגון דורש חשיבה מערכתית ומקצועית ובוחרים להיעזר בייעוץ עסקי מקצועי. יועץ עיסקי כזה יכול ללוות את הארגון נקודתית או לטווח ארוך. אולם כך או כך, יהיה עליו להיות איש אמונך, אדם עליו אתה סומך במאת האחוזים מישהו שאתה בטוח ביכולתו לסייע לך להביא את התוצאות הרצויות לארגון שלך.
ייעוץ עסקי למפעלים ולחברות תעשייה
בפני מפעלים וחברות תעשייתיות עומדים אתגרים רבים ביניהם ניהול כוח אדם והכשרתו, הקצאה שוטפת של משאבים, תמחור מאתגר ומימוש יכולת ייצור מלאה תוך מניעת זליגה במשאבים. מהם המאפיינים המשפיעים על רווחיות העסקים בענפי הייצור, מהן הבעיות שעמן מתמודדים המפעלים וכיצד ליווי עסקי יכול לסייע?
האתגרים המשותפים לעסקים בענפי התעשייה
עסקים בתחומי התעשייה מחד, נבדלים זה מזה ברמת המורכבות הטכנולוגית והתוצר הסופי ומאידך חולקים מאפיינים זהים בכל הקשור לתהליכי הייצור, תקשורת פנים ארגונית, תמחור ועוד.
ברמת התהליכים הרי שכל עסק המפעיל קו ייצור נדרש לניהול משאבי אנוש בתחנות עבודה, מעקב אחר שינויים והזמנות מיוחדות, ניהול ועיתוד מלאי בהתאם לתחזיות הצריכה ויצירת תהליך פיקוח ותעדוף המבטיחים את רציפות העבודה. אולם האתגרים אינם מסתיימים ברצפת הייצור אלא ממשיכים במחלקות נוספות כמו מחלקת השיווק והמכירות ואפילו ההנהלה הבכירה עצמה.
ברמת מחלקת השיווק והמכירות- נוכל לראות אתגרים הקשורים לאחריות על כניסת ההזמנות, לעיתים בתוספת בקשות מיוחדות והתאמות פרטניות ללקוח, שישפיעו על משך העבודה, על חומרי הגלם הזמינים במלאי ועוד.
גם ברמת ההנהלה ישנם אתגרים לא פשוטים- החל מיצירת תכנית העבודה והסתכלות על המערך התפעולי כמכלול, דרך הכשרת כוח אדם, תחלופה, מימוש יכולת, הסכמי מסגרת לרכישה, וכלה בהורדת עלויות וקביעת יעדים ומטרות.
בנוסף, על אף השוני הענפי תהליכי העבודה דומים ומפעלים רבים נוהגים לתמחר את הפרויקטים בהתאם לכללי אצבע, שאינם מצליחים לחזות שינויים בעלויות חומרי הגלם ועיכובים צפויים בעבודה. הדבר מקשה על המפעלים לשמור על רווחיות לטווח ארוך. גם היעדר שפה משותפת בין מחלקת המכירה למחלקת הייצור עלול להביא למצב בו הזמנות מתעכבות, דורשות תיקונים או אף ייצור מחדש. כך גם הדבר לגבי התכנון והפיקוח על הייצור- בארגונים רבים לא קיימת מודעות לחשיבותו של בעל תפקיד האחראי לפקח על תקינות תהליכי הייצור קרי- רכישת חומרי גלם על פי ההזמנות במערכת, יצירת סדרי עדיפויות ביצור בהתאם למלאי הקיים וצרכי הלקוחות, בחינת חוסרים במלאי וזאת במטרה למנוע זליגה במשאבי זמן ועבודה ובעיקר עמידה במועדי אספקה ללקוח.
כיצד ליווי עסקי יכול לסייע?
ליווי עסקי המותאם למפעלים וחברות תעשייתיות מתמקד בארבעה תחומים עיקריים: בניית תכנית עסקית, חידוד נהלי עבודה, שיפור התקשורת הפנים ארגונית, איתור נקודות התורפה בתהליך הייצור וטיפול בהן עד להטמעת השינוי.
בניית תכנית עסקית – בניית תכנית עבודה ומעקב אחר העמידה בה, תאפשר עמידה ביעדי החברה מבחינת המכירות (ההכנסות) וההוצאות. תכנית עסקית שתתורגם לתכנית עבודה מעשית תשים דגש על תמחור תקין תוך התייחסות לכל המרכיבים בתהליכי הייצור לרבות חומרי גלם, עלות כוח אדם, מכונה והוצאות תפעול נוספות. בתכנית העסקית יהיו גם אבני דרך לטיפול בקשר עם הלקוח, במכירות, בתזרים ובשלל האתגרים האחרים של המפעלים התעשייתיים.
חידוד נהלי עבודה – פעמים רבות ההבדל בין מפעל מצליח לזה שאינו מצליח יהיו נהלי העבודה. נהלי עבודה נכונים, המיושמים במלואם יאפשרו תהליך יצור יעיל ואפקטיבי. במפעלי תעשייה רבים נגלה כי אחד התהליכים המרכזיים עליהם יהיה עלינו לשים דגש הנו תהליך הקטנת הבלאי והפגומים בתהליך היצור. שינוי נהלי העבודה בדרך שתביא להורדת מספר הפגומים תשפר מהותית את יעילות המפעל התעשייתי ואת רווחיותו.
תקשורת פנים ארגונית – לעתים נפגוש מפעל בו "הכול בסדר" העבודה מתנהלת כשורה… אבל משהו עדיין לא עובד. במפעלי תעשייה רבים נגלה כי התקשורת פנים ארגונית, או ליתר דיוק העדרה גורמים ללא מעט מ"תחלואי" המפעל. פעמים רבות נמצא העדר תקשורת כזו בין מחלקת השיווק/מכירות לבין מחלקת הייצור. בעוד המכירות והשיווק "מייצגים את הלקוח" ומבקשים עבורו שלל התאמות, מערך הייצור ינסה לצמצם התאמות המביאות לסט-אפים ארוכים ול"בזבוז" משאבים (לתפיסתו). שיפור התקשורות הפנים ארגונית, ו"חימום" היחסים שבין המחלקות יאפשרו לגייס את מחלקת הייצור ולהפיכתה למוכוונת לקוח ותאפשר למפעל יצור "חלק", ללא חיכוכים מיותרים ובמינימום אובדנים של זמן, כוח אדם וחומרי גלם.
איתור נקודות תורפה: במפעלים תעשיתיים נוכל למצוא לא מעט מקומות בהם יוכלו להיווצר נקודות תורפה, נסקור כאן בקצרה כמה מהן
הידע של העובד בקו הייצור – פעמים רבות, העובד ברצפת הייצור אינו מצויד במקסימום הידע האפשרי, דבר שאינו מאפשר לו למצות בצורה מיטבית את חומר הגלם ו/או את המכשור המקצועי הקיים.
התאמת סביבת העבודה לדרישות הייצור – עלינו לבחון גם את התאמת סביבות היצור לדרישות הייצור. לעיתים קרובות נמצא כי סביבת העבודה אינה מתאימה לדרישות הייצור ולכן המפעל אינו מצליח למקסם את הייצור שלו. התאמת סביבת היצור עשויה להביא לגידול משמעותי בפריון ובאפקטיביות העבודה.
הצטיידות – אחת מצווארי הבקבוק הרווחים במפעלי תעשייה נובע מפערי הצטיידות- רכש. לעיתים עומדות במפעל מכונות רבות ללא מעש, מכיוון שחומר הגלם אזל והתפוקה? בהתאם!. שיפור תהליך הרכש לרבות יצירת בנק של הזמנות, רכישת חומרי גלם בהסכמי מסגרת המאפשרים הנחת כמות, הגדלת הזמנות מלאי בהתאם לתחזית צריכה וייצור, עשויים לשפר בצורה משמעותית את תפוקת קווי הייצור ולהוזיל את העלויות.
לאחר מיפוי הפערים ובניית תכנית עבודה מותאמת לצורכי המפעל, צוות הליווי יפעל יחד עם המנהלים להטמעת השינוי עד להצלחה.
ניהול שינויים בארגון
הדבר הקבוע היחיד הוא השינוי
כיום כדי להתאים לסביבה העסקית הדינאמית חייב ארגון להשתנות ומהר. מספיק אם ננסה להעלות בדמיוננו את יצרניות העבר של המצלמות או התקליטים כדי שנבין שמי שאינו משתנה פשוט נעלם. אז כולם משתנים. כולם רוצים להשתנות. ואתמול. אבל… מסתבר שזה לא כל כך פשוט. מסתבר כי מרבית ניסיונות השינוי הארגונים (בין 60-80% ) אינם עולים יפה ומביאים נזק אמיתי לארגון. נזקים המתחילים מנזקים כספיים, עוברים דרך נזקים של מוניטין אישי או ארגוני, ולעיתים מגיעים אפילו לנזקים הפוגעים במטרות ארוכות הטווח של הארגון.
אז בואו ננסה להבין ביחד איך מפצחים את "האגוז" הזה… שינוי
בבואנו להוביל שינוי עלינו לשנן מנטרה פשוטה. שינוי הוא ההזדמנות. כן כן, שינוי הוא הזדמנות. מצד אחד ברור לנו כי ההתנגדות לשינוי הנה טבעית (כי הרי מי אוהב ש "יזיזו לו את הגבינה" ?). כולנו מחפשים יציבות, נכנעים להרגלים ישנים, ומרגישים שלא בנוח כאשר אנו חשים איום על האינטרסים שלנו בחיים בכלל ובמקום העבודה בפרט. מצד שני איך לומר זאת בעדינות- אין שינוי בלי… שינוי. אז מה עושים? מנהלים. את השינוי.
ניהול שינויים
ניהול שינוי הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני המנהל באשר הוא. כדי לנהל שינוי בהצלחה על המנהל למצוא בעצמו ערב רב וסותר של יכולות וכישורים. בולדוזר? מצוין! גננת? מעצבן אבל נחוץ. האימא הטובה? נפלא! השוטר הרע? שימושי לעיתים! השוטר הטוב? הרבה יותר נעים! ועוד כיד הדמיון. ומי שניהל פעם שינוי, או לחילופין "צפה" בשינוי ארגוני יודע בדיוק על מה אני מדברת. נו אז איך מנהלים שינוי… ? הנה זה בא
מעורבות מעורבות מעורבות
מעורבות. שמעתם? לא רק של המנכ"ל או ההנהלה הבכירה אלא מעורבות רחבה. של כולם (כמעט). כמה שיותר. בכל שדרות הארגון, מלמעלה עד למטה עד כמה שניתן. זכרו ככל שיותר אנשים יהיו מעורבים בעיצוב התהליך, בהטמעתו ובבקרה שלו כך גדולים סיכוייו של השינוי להצליח. איש חכם אחד (חליל ג'ובראן) אמר פעם רעיונות כמו ילדים, שלי החביבים ביותר. כלומר?רעיון נפלא ככל שיהיה אם "יוצנח" מלמעלה (מהמנכ"ל מחברת ייעוץ אסטרטגי מהיו"ר) לא יעבוד. אותו רעיון בדיוק, אם יגיע מלמטה מצוות היגוי השינוי, מישיבת סיעור מוחות עם אחת המחלקות יתקבל, ייושם וגם יעבוד הרבה יותר טוב ובעיקר בקלות ועם פחות התנגדויות. וזה נכון גם כשמדובר בשינוי עמוק ומכאיב. בדוק!
לא לפחד כלל
כאמור אין שינוי בלי התנגדות. אין פשוט חיה כזאת וכלל שנקדים להפנים זאת כן ייטב. ולהפנים זה אומר להכין תוכנית לטיפול בהתנגדות. לשוחח עם "קיני" התנגדות ידועים ולגייס אותם לתהליך. להעניק "גזרים" במקומות שידוע שיתקשו "לבלוע" את השינוי ועוד. והכי חשוב לא להפסיק לשנן: התנגדות זאת הזדמנות. התנגדות זו הזדמנות. בדיוק כמו במכירה. והחדשות הטובות הן שבארגונים רבים בהם הובלנו תהליך שינוי גילינו כי דווקא מתנגדי השינוי (לאחר שקיבלו התייחסות נכונה) הפכו לתומכיו הגדולים ביותר.
שינוי הוא תהליך
אצלנו ב-SMC אומרים שארגון מבצע סיבוב (שינוי) כמו אוניה. כלומר לאט, בלי "לשבור חזק" את ההגה. וזה עוד דבר שכדאי להפנים כשמנהלים שינוי. זה קורה. אבל לאט. וטוב שכך. שינויים מהירים מדי יהפכו (ואולי אף יטביעו) את הספינה. שינוי צריך לקחת את הזמן. לתת לדברים לשקוע, לחלחל. לתת לאנשים זמן לעכל. לתת לאנשים להתיידד עם הרעיון וזה לוקח זמן. אז לא להילחץ. לקחת אויר, להכין את כל המשאבים הדרושים רבותי הצטרפתם לנסיעה ארוכה ולא ל"זבנג וגמרנו".
הצלחות לא פחות
מכיוון שכבר סיכמנו שמחד שינוי הוא תהליך ארוך ומאידך רובנו לא טובים במרתונים ומעדיפים סיפוקים מיידים, עלינו לתכן את השינוי בצורה כזו שתאפשר גם הצלחות מהירות יחסית. בפועל כשמתכננים שינוי עלינו לתכננו באופן שניתן יהיה להבחין בתוצאות כבר בשלבי הביניים. את הצלחות הביניים הללו עלינו להלל לשבח ולפאר או בעברית פשוטה לחגוג J. עלינו לוודא כי ההצלחות קשורות ישירות לתהליך השינוי ושהינן חד משמעיות ונראות בברור לעין. הצלחות אלו נחגוג ואף "נתגמל" , נציין את הגורמים שסייעו להתרחשותן. ההצלחות הללו ישדרו לארגון כי דברים טובים מתחילים להתרחש, יחזקו את המוטיבציה של המעורבים בעשייה ויאותתו ולמי שעוד לא נרתם שכדאי להתחיל ולקחת חלק.
עליות וירידות
כמו בכל תהליך המערב אנשים תהליך השינוי אינו תהליך לינארי (של קו ישר). בתהליך תהיינה עליות וירידות ולפעמים "הכי חשוך יהיה דווקא לפני עלות השחר" (כמאמר השיר). כשתהיו בתהליך השינוי חשוב שתזכרו כי לשינוי מסלול קבוע: בהתחלה אדישים, אחר כך צוחקים ובסוף… מקבלים. אז נסו לזהות איפה אתם נמצאים. הימנעו מלנוח על זרי הדפנה בשלב האדישות (כי לכאורה הכול נראה טוב ו"הים שקט" ). מן הצד השני אל תתייאשו כשצוחקים עליכם (או מתנגדים לכם) זה רק אומר שהתקדמתם שלב לקראת אימוץ השינוי. ואם חשבתם שזה הכול אז זהו שלא. בדרך בין אדישות לצחוק, כדי שיהיה עוד יותר מעניין אתם תרגישו כמו בריקוד טנגו. שניים קדימה אחד לאחור ולפעמים גם להפך. אבל אל תתנו לזה לרפות את ידיכם. ככה זה עובד באמת. הרבה עבודה קשה והתמדה וזה יצליח.
אז לאט לאט , שלב אחרי שלב. עם הרבה עבודה קשה, תכנון והתמדה. זה יקרה!
ייפוי כח מתמשך בעסקים
ייפוי כוח מתמשך, כוכב חדש, בן 5 בסה"כ, אבל מוכר לרבים כמכשיר שמאפשר לנו להיות "שותפים" לקבלת החלטות גם כאשר אנו מוגבלים בקבלתן …. לצערנו, החיים מזמנים לנו תקופות ומצבים, מהפחות נעימים, בהם עקב מחלה או תאונה אנו מאבדים את היכולת לקבל החלטות באופן זמני או קבוע ונמצאים במצב של נבצרות. מצב של "אינו מבין בדבר" שאינו יכול לקבל החלטות פשוטות ומסובכות כאחת. האמצעי החדש יחסית הזה – ייפוי כוח מתמשך נותן מענה טוב בדיוק למצבים אלו באמצעותו אנו יכולים לקבוע כללים ולהנחות מי יקבל החלטות אם וכאשר נקלע למצב של נבצרות. בעזרת התבנית הפשוטה יחסית שייצר המחוקק ניתן לקבוע בקלות מי יהיה רשאי להחליט בכל נושא כאשר המצווה נבצר בשלושה תחומים – רפואי, ממוני ואישי.
ייפוי כוח מתמשך מול צוואה בעסקים
רבים נוטים לטעות ולהפנות במקרה של נבצרות לעיון בצוואה, ככל שיש כזו, אולם הצוואה אינה רלוונטית כלל למצב של נבצרות. הצוואה כמכשיר משפטי נכנסת לתוקף רק במקרה של מוות, ואינה רלוונטית כלל במצבי נבצרות מצב בינים שאינו פה ואינו "שם".
ייפוי כוח מתמשך לבעלי חברות
בעוד הכלי של ייפוי הכוח המשפטי הופך להיות מוכר יותר ויותר עבורנו כאנשים פרטיים , נותר צורך שאינו מוכר דיו והוא השימוש בייפוי הכוח המתמשך בעולם העסקי, עבור בעלי חברות ועסקים.
במצב של נבצרות, ודאי של בעל חברה, נוצר מצב בו אין מי שרשאי לקבל החלטות בתחום הממוני- עסקי ופעילות החברה תשתוק עד פניה מיוחדת לבית המשפט וחבל!
מגפת הקורונה זימנה לנו דוגמאות לא מועטות, ולא פשוטות למצבים בהם בעל חברה נכנס לתקופת נבצרות קצרה (עקב הנשמה למשל) והעסק נותר ללא יכולת לקבל החלטות בתחומים קריטיים עקב העדרו, מצב שלצערנו יכול לקרות לכל אחד ואחת ובכל גיל.
אנחנו למשל, ממליצים ללקוחותינו (כאמור בלי הבדל גיל), להכין ייפוי כוח מתמשך משולש- רפואי, ממוני ואישי, יפוי כוח שימנע פניה מיותרת בעת לחץ ומצוק לבית המשפט ויאפשר לעסק להמשיך ולתפקד. במקרה כזה יכול בעל החברה להורות מי יהיה זה שיקבל עבורו החלטות ובאילו נושאים, למי יעבור שיקול הדעת, זכות החתימה, אישור הוצאת כספים ועוד ועוד.
דף הנחיות לייפוי כוח לעסקים
השימוש בתבנית המקורית של ייפוי הכוח המתמשך שייצר המחוקק הינו מוגבל ואינו נותן מספיק אפשרויות למצווה להנחות את מקבל.י ייפוי הכוח. אנו ממליצים להוסיף לתבנית המקורית של ייפוי הכוח דף הנחיות מפורט דבר החשוב במיוחד לבעלי חברות או עסקים. בדף ההנחיות ניתן לתת בפירוט הנחיות שיאפשרו את המשך פעילות החברה אם וכאשר הבעלים יקלע למצב של נבצרות. ככל שההנחיות תהיינה יותר ברורות ומפורטות ניתן יהיה לממשן ולקיים את שגרת העסק מבלי להזדקק להחלטות בתי משפט.
מינוי מספר מיופי כוח – ייפוי כוח מתמשך לבעלי עסקים
יש לשים לב, כי ישנה אפשרות למינוי מספר מיופי כוח הן לתחומים שונים והן כמה מיפוי כוח לאותו התחום. במקרה כזה חשוב מאוד לציין בדף ההנחיות מה תהיה השיטה לקבלת החלטות, כאשר יש יותר ממיופה כוח אחד – בהסכמה פה אחד, ע"פ רוב דעות, בהתייעצות וכד'
לסיכום
התיקון לחוק שייצר את ייפוי הכוח המתמשך הינו כלי חדש יחסית וחשוב . באמצעותו נוסף אמצעי פשוט ויעיל המאפשר זרימה סבירה של החלטות, לפי טעמו ורצונו של המצווה גם במצב שאינו יכול לקבל החלטות עקב מצב זמני או קבוע של נבצרות, והדבר נחוץ יותר בחברות משפחתיות בהן תהליכי קבלת ההחלטות פחות ממוסדים. אנחנו ב- SMC מתמחים בסיוע לעסקים בכל הקשור ליישום ייפוי כוח מתמשך, כמו גם בכל הקשור לליוויי אסטרטגי וחברות משפחתיות- נשמח לסייע גל לך!



















