תוכנית שיווקית בחמישה שלבים – מפת הדרכים להצלחה

תוכנית שיווקית בחמישה שלבים – מפת הדרכים להצלחה

האסטרטגיה העסקית היא כמו המצפן של החברה – היא מגדירה את היעדים הגדולים, את הכיוון אליו הארגון שואף להגיע, ואת החזון שמניע אותו. אבל תוכנית שיווק? היא המפה המפורטת שמראה בדיוק איך להגיע לשם.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

ללא תוכנית שיווק מדויקת ומחושבת, האסטרטגיה נשארת רעיון תיאורטי בלבד. השיווק הוא הכלי שמתרגם את האסטרטגיה למהלכים פרקטיים בשטח: איך להגיע ללקוחות הנכונים, איך לבדל את המותג, ואיך להפוך את המטרות העסקיות לצמיחה אמיתית.

השילוב בין השתיים – אסטרטגיה ברורה ותוכנית שיווק מדויקת – הוא שמביא חברה ממקום של "מה אנחנו רוצים להיות", אל "איך אנחנו מגשימים את זה בפועל".

 במאמר אפרט כיצד ליצור תוכנית שיווק שתתרום להצלחת העסק ותביא את האסטרטגיה לידי יישום.

שלב א’- מיפוי תמונת המצב: נקודת המוצא לתוכנית השיווק

כל תהליך שיווקי טוב מתחיל מהבנה עמוקה של תמונת המצב האסטרטגית. לפני שמתחילים לתכנן מהלכים שיווקיים, חשוב לוודא שהיעדים העסקיים מוגדרים היטב. מהם היעדים שהחברה שואפת להשיג? האם המטרה היא לחדור לשוק חדש, להגדיל נתח שוק, לשפר רווחיות או לחזק את המותג? כל החלטה שיווקית חייבת להתבסס על מענה ברור לשאלות האלו. בנוסף, יש להבין לעומק מהם היתרונות התחרותיים של החברה – מה מבדל אותה בשוק ומהם הערכים המרכזיים שמובילים אותה.

כך, לדוגמה, חברה טכנולוגית שמטרתה להגדיל את הכנסותיה תתמקד בהנגשת מוצרים קיימים לקהל יעד חדש, כמו עסקים קטנים ובינוניים. ההחלטה האסטרטגית הזו תכוון את כל תהליך העבודה ותהיה הבסיס לתוכנית השיווקית

שלב ב' – תרגום היעדים האסטרטגיים למטרות שיווקיות

כדי להפוך את האסטרטגיה העסקית לתוכנית שיווקית, יש לתרגם את היעדים העסקיים למטרות ברורות ומדידות. אם החברה מעוניינת להרחיב את נתח השוק שלה, המטרות השיווקיות יהיו ממוקדות בהגברת המודעות למותג, יצירת פניות איכותיות או חיזוק הקשר עם לקוחות קיימים. לכל מטרה כזו יש להגדיר מדדים ברורים להצלחה, כמו כמות לידים חדשה, אחוזי המרה, או שיעור שביעות רצון הלקוחות.

לדוגמה, חברה המייצרת פתרונות אבטחת מידע ורוצה להגיע לקהל יעד חדש תגדיר מטרה שיווקית ממוקדת: לייצר 1,000 לידים חדשים בשלושה חודשים באמצעות קמפיינים דיגיטליים ומפגשים עם לקוחות פוטנציאליים בכנסים מקצועיים מתוך הנחת מוצא של כמות הסגירות שכמות הלידים הזו תאפשר.

שלב ג' – מיפוי קהלי היעד: לדעת למי פונים

לאחר הגדרת המטרות, חשוב להבין לעומק למי פונה התוכנית השיווקית. ההיכרות עם קהל היעד היא קריטית בבניית מסרים אפקטיביים. מה מאפיין את קהל היעד? אילו אתגרים או כאבים הוא מנסה לפתור? מהם ההרגלים שלו ואילו ערוצים משפיעים עליו?

למשל, חברה שמספקת שירותי SaaS עשויה לגלות שמנהלי IT בארגונים קטנים הם קהל היעד המרכזי שלה. קהל זה מחפש פתרונות גמישים בתקציב מוגבל, ולכן המסרים השיווקיים יתמקדו בהנגשת הפתרון וביצירת ערך ברור ומשתלם עבורם.

שלב ד' – בניית אסטרטגיה שיווקית ברורה

בשלב זה יש לחבר בין הבנת קהל היעד לבין הכלים והערוצים שיסייעו להגיע אליו. חשוב לנסח מסר מרכזי שמעביר בצורה חדה את הערך הייחודי של החברה ולבחור את הערוצים השיווקיים המתאימים ביותר – דיגיטל, פרסום מסורתי, שיווק ישיר, או שילוב בין כולם.

כך לדוגמה, חברה בתחום עיצוב הבית יכולה להחליט על אסטרטגיה שיווקית שמבוססת על תוכן ויזואלי ברשתות חברתיות בשילוב שיתופי פעולה עם אדריכלים מובילים. המסר המרכזי שלה יבליט את השילוב בין יוקרה לנוחות, ויענה באופן ישיר לצרכים ולשאיפות של קהל היעד שלה.

שלב ה' – בניית תוכנית פעולה ממוקדת ומדידה

תוכנית השיווק עצמה צריכה להיות מפורטת וברורה, עם רשימה מסודרת של פרויקטים ומשימות יומיומיות. כל פעולה בתוכנית צריכה להיות קשורה באופן ישיר למטרות שהוגדרו מראש. למשל, אם המטרה היא למשוך לקוחות חדשים, ניתן להפעיל קמפיין דיגיטלי ממוקד לצד שיווק ישיר באמצעות כנסים מקצועיים או פגישות עם לקוחות אסטרטגיים.

מדידה היא חלק בלתי נפרד מתהליך השיווק. יש להגדיר מראש מדדים להצלחה ולבחון אותם לאורך הדרך. לדוגמה, קמפיין פרסום בלינקדאין שמכוון למנהלי רכש יימדד לפי מספר הלידים שהופקו, שיעור ההקלקות על המודעות ושיעור ההמרה לפגישות מכירה.

סיכום

המעבר מאסטרטגיה עסקית לתוכנית שיווקית הוא שלב חיוני להצלחתה של כל חברה. בעוד שהאסטרטגיה מגדירה את החזון והיעדים, תוכנית השיווק היא זו שמתכללת את הדרך ליישם אותם בשטח. תהליך זה, שמחבר בין חזון לפעולה, מאפשר לחברות לא רק להגדיר מטרות שאפתניות אלא גם להשיג אותן בצורה ממוקדת, מדויקת ומדידה.

כשהאסטרטגיה והתוכנית השיווקית פועלות יחד בהרמוניה, הן יוצרות מפת דרכים שמובילה לצמיחה ארוכת טווח, תוך מיצוי הפוטנציאל העסקי של החברה בכל שלב.

חגית אבן צור
חגית אבן צור, מאמנת ויועצת עסקית – ארגונית. מלווה בהנאה ובתחושת משמעות עמוקה משנת 2004, יזמים, מנהלים ובעלי עסקים במגוון תהליכים ליישום והגשמת חזון עסקי. אני בעלת תואר שני במנהל עסקים, תעודה ביזמות עסקית, ייעוץ ארגוני, אימון עסקי, הנחיית קבוצות, NLP ומגוון הכשרות מקצועיות נוספות.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
תוכנית עבודה

תוכנית עבודה טובה הנה הרבה יותר מ"רשימת משימות" היא ביטוי לאסטרטגיה, לזהות הארגונית, לשאיפותיו של הארגון, וליכולתו להשתנות.
תוכנית עבודה אינה נכתבת כדי "לסמן וי", אלא כדי להוביל.
התוכנית אינה שואלת "מה עשינו בשנה שעברה?" אלא "לאן אנחנו רוצים להגיע השנה, ואיך נגיע לשם?"

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ייעוץ עסקי – כפרה כמודל לתיקון עסקי

בעולם העסקי המודרני, שגיאות הן חלק בלתי נמנע. החברות הטובות ביותר נתקלות בכשלים, החל ממוצרים פגומים, דרך הפרת אמון מול לקוחות, ועד לכשלים אתיים. השאלה אינה אם ניכשל, אלא כיצד נתמודד עם הכשל כאשר הוא מתרחש.

קרא עוד »
מניעת סכסוכים משפחתיים בעסק בתהליך מעבר בינדורי
ייעוץ עסקי: המפתח לצמיחה והתמודדות עם אתגרים ארגוניים

בסביבה העסקית המורכבת של ימינו, ארגונים ניצבים בפני אתגרים משתנים ללא הרף, התגברות התחרות, שינויים טכנולוגיים מהירים, תמורות בהתנהגות צרכנים, ואי-ודאות כלכלית. במציאות זו, ייעוץ עסקי מקצועי הפך מ"יתרון אפשרי" לכלי אסטרטגי חיוני עבור ארגונים המבקשים להתפתח, להסתגל ולהוביל בשווקים שלהם. במאמר זה נבחן את מהות הייעוץ העסקי, ערכו לארגונים, וכיצד לבחור ולעבוד עם יועץ עסקי באופן אפקטיבי.

קרא עוד »
מה עסקים משפחתיים יכולים ללמוד מחג השבועות
חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית

חג הפסח מזכיר לנו שהמעבר לחירות דורש תעוזה, מנהיגות ונכונות להתמודד עם הבלתי נודע. כך גם בעולם העסקי – יציאה ממצב של ניהול תגובתי לניהול אסטרטגי מחושב הנה תהליך המחייב קבלת החלטות אמיצות אך מושכלות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
9 מיתוסים עסקיים שהופרכו

חג פורים הוא החג שבו שום דבר הוא לא בדיוק כפי שהוא נראה. התחפושות, המסכות והסיפורים מלמדים אותנו שהמציאות יכולה להתהפך ברגע – ומה שנדמה כאמת מוחלטת, מתברר לעיתים כהפך הגמור. ברוח "ונהפוך הוא", החלטתי לבדוק כמה מיתוסים מושרשים בעולם העסקי – ולבחון מה באמת עומד מאחוריהם. התוצאה? המציאות לא רק מפריכה את המיתוסים הללו, אלא מראה שהאמת לעיתים הפוכה.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
האתגרים במינוי מנכ"ל חיצוני בחברה פרטית

בשלב מסוים מתמודדות חברות פרטיות רבות עם הצורך למנות מנכ"ל חיצוני, בין אם בשל מעבר בין-דורי, בין אם בשל רצון בצמיחה הדורשת כישורי ניהול מתקדמים, או רצון של הבעלים להתמקד באסטרטגיה או בעסק אחר במקום בניהול השוטף.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי – המדריך המלא

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים
חדשנות בארגונים – המדריך המלא

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

קרא עוד »
טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?

ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.

חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.

אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם –  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

קרא עוד »
inovate
קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן