ייעוץ עסקי – כפרה כמודל לתיקון עסקי

ייעוץ עסקי – כפרה כמודל לתיקון עסקי

בעולם העסקי המודרני, שגיאות הן חלק בלתי נמנע. החברות הטובות ביותר נתקלות בכשלים, החל ממוצרים פגומים, דרך הפרת אמון מול לקוחות, ועד לכשלים אתיים. השאלה אינה אם ניכשל, אלא כיצד נתמודד עם הכשל כאשר הוא מתרחש.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

מודל המסורת היהודית לתהליך התיקון

המסורת היהודית מציעה מודל עמוק ומפותח בן ארבעה שלבים לתהליך התיקון, מושג הכפרה. מושג זה, הנובע מניסיון עשיר של אלפי שנים בהתמודדות עם חטאים ושגיאות, יכול לשמש בסיס לפיתוח אסטרטגיות תיקון עסקיות אותנטיות ויעילות.

  1. הכרה וקבלת אחריות
    הצעד הראשון בתהליך הכפרה הינו הכרה כנה בשגיאה. אין מדובר רק בזיהוי הבעיה, אלא בקבלת אחריות מלאה על ההשלכות. במסורת היהודית, התהליך נקרא "וידוי", הודאה גלויה ובלתי מסויגת בחטא או בשגיאה. שלב זה מהווה נקודת מפנה, שכן רק ברגע שבו מודה האדם או הארגון באמת ניתן להתחיל תהליך תיקון. ההכרה הפומבית שוברת את מעגל ההכחשה ומאפשרת פתיחת דף חדש.
  2. חרטה אמיתית
    החרטה איננה רק הבעת צער, אלא הבנה עמוקה של הנזק שנגרם והכאב שנוצר. זהו תהליך פנימי של בחינה עצמית והערכה מחדש של הערכים והפעולות. חרטה אמיתית מחייבת כנות פנימית ואומץ להביט בנזק מבלי להתחמק ממנו. היא יוצרת קרקע פורייה לשינוי בכך שהיא מניעה רצון אמיתי שלא לחזור על המעשה.
  3. תיקון המעשה
    הכפרה דורשת צעדים קונקרטיים לתיקון הנזק. כולל פיצוי למי שנפגע מחד ומאידך נקיטת פעולות למניעת חזרה על השגיאה. במובן זה, לא די בדיבורים, נדרשים מעשים שמחזירים את האיזון ומוכיחים רצינות. תיקון אמיתי גם יוצר תחושת צדק אצל הנפגע וגם מחזק את תחושת האחריות אצל הפוגע.
  4. שינוי התנהגות
    הצעד האחרון והחשוב ביותר הוא שינוי מהותי בהתנהגות כדי להבטיח שהשגיאה לא תחזור על עצמה. שינוי זה חייב להיות עקבי ומבוסס, ולא רק תגובה רגעית למשבר. מדובר בהפנמה עמוקה של הלקח והטמעתו בחיי היומיום או בתרבות הארגונית. רק שינוי יציב מבטיח שהכפרה תישא פירות לאורך זמן.

יישום מודל ה"כפרה" בעולם העסקי

הכרה וקבלת אחריות עסקית

בפועל, לקיחת אחריות עסקית משמעותה שההנהלה בוחרת להודות באופן פומבי בשגיאה, מבלי לנסות להטיל את האשם על גורמים חיצוניים או להציג הצדקות מקלות, ותוך הקפדה על תיעוד מלא של הכשל ותוצאותיו.

כך למשל, כאשר אחד מלקוחותינו, חברת טכנולוגית גילתה פרצת אבטחה, היא לא המתינה  לחשיפה התקשורתית ולא  ניסתה להסתיר את הבעיה, אלא פנתה  באופן יזום ללקוחות, שיתפה אותם  בפרטים ולקחה  אחריות מלאה כך הסתיים המשבר ללא השפעות כלכליות משמעותיות וללא אובדן לקוחות.

חרטה אמיתית בהקשר עסקי

חרטה אמיתית בהקשר עסקי איננה מסתכמת בהבעת צער פורמלית, אלא דורשת הבנה עמוקה של ההשפעה על כלל בעלי העניין, הכרה בכאב ובנזק שנגרם ללקוחות, לעובדים או לשותפים, והבעת חרטה כנה מתוך מחויבות לתיקון.

אחת מלקוחותינו חברה בתחום הרייטיל, שאחד ממוצריה נשלח פגום לקבוצה גדולה של לקוחות, בחרה במקום לשלוח מכתב התנצלות גנרי, לתאם פגישות אישיות של מנהלים בכירים בארגון, עם הלקוחות שנפגעו, הקשיבו לסיפוריהם, נתנו מקום לחוויותיהם והבינו את מלוא ההשלכות שהכשל יצר על חייהם ועל העסקים שלהם.

תיקון המעשה, מעבר להתנצלות

תיקון המעשה דורש מהחברה לנקוט צעדים ממשיים מעבר להתנצלות, הכוללים פיצוי הולם לנפגעים, טיפול יסודי בבעיה עצמה ושדרוג מערכות ותהליכים פנימיים כדי למנוע הישנות בעתיד.

כך למשל, אחד הלקוחות שלנו בתחום המזון גילה כשל באחד מקווי הייצור. במקום להסתפק בהחזרת מוצרים פגומים או בהודעת התנצלות, החברה בחרה לפצות את הצרכנים שנפגעו ובמקביל השקיעה בשדרוג מקיף של מערכות הבקרה והאיכות. הדבר הוביל לא רק לפתרון מיידי של הבעיה אלא גם לשיפור משמעותי באמון הצרכנים ובמוניטין העסקי.

שינוי התנהגות מוסדי

שינוי התנהגות מוסדי איננו מסתכם בהצהרות אלא מחייב שילוב בין שינוי מבני לשינוי תרבותי. ברמה המבנית, המשמעות הנה עדכון מדיניות החברה והנהלים הפנימיים, הטמעת לקחים בהדרכת עובדים ויצירת מנגנוני בקרה ומעקב חדשים.

ברמה התרבותית, מדובר בפיתוח תרבות ארגונית המעודדת דיווח פתוח על בעיות, רואה בטעויות הזדמנות ללמידה ומבססת ערכי שקיפות ואחריות כסטנדרט יומיומי.

אחד הלקוחות שלנו בתחום התעשייה, שחווה משבר בטיחותי, בחר לא רק לשנות נהלים ולהגביר פיקוח אלא גם להטמיע תרבות של שיח פתוח. עובדים התבקשו לדווח על תקלות מבלי לחשוש מענישה, מה שהוביל לעלייה חדה באמון הפנימי ולצמצום משמעותי של כשלים חוזרים.

אתגרים ביישום המודל

המודל של הכפרה העסקית מציע אמנם מסגרת עמוקה ובעלת ערך להתמודדות עם טעויות ומשברים, אך יישומו בפועל טומן בחובו לא מעט מורכבות. מצד אחד מדובר בגישה המייצרת אמון מחודש, מחזקת מערכות יחסים ומעודדת למידה ארגונית, אך מן הצד השני היא דורשת מהחברה אומץ, שקיפות ומשאבים. לא כל הנהלה מוכנה להודות בפומבי בכשלים, לא כל ארגון מסוגל לשאת את העלויות המיידיות, ולעיתים קיימים גם סיכונים משפטיים או תקשורתיים אותם יש להביא בחשבון. לכן, לפני שניגשים ליישום המודל, חשוב להבין שהדרך אינה קלה או נטולת מחיר, אך היא יכולה להניב פירות משמעותיים בטווח הארוך.

  1. האתגר הכלכלי
    תהליכי כפרה מקיפים עלולים להיות יקרים בטווח הקצר. חברות חייבות לשקול את העלויות לעומת היתרונות ארוכי הטווח בבניית אמון ומוניטין. במקרים רבים ההשקעה הראשונית בתהליכים כאלה חוסכת משברים עתידיים יקרים בהרבה. היא גם מאפשרת לחברה לייצר תדמית אחראית שמחזירה את ההשקעה באמצעות נאמנות לקוחות גבוהה יותר. לא פעם, השקעה נכונה בתהליך כזה הופכת להיות מנוע צמיחה ולא רק הוצאה.
  2. האתגר התקשורתי
    הודאה בשגיאות עלולה לחשוף את החברה לביקורת תקשורתית ואפילו לתביעות משפטיות. ולכן נדרשת אסטרטגיה תקשורתית מקצועית ומדודה. יחד עם זאת, נקיטה במדיניות של שקיפות אמיצה יכולה להפוך למשאב יח"צני חיובי וליצור דימוי של ארגון אמין. לעיתים דווקא האומץ להודות בכשל מבדל את החברה לטובה ביחס למתחרים. כאשר המסרים מועברים נכון, התקשורת הציבורית עשויה להפוך מאיום להזדמנות.
  3. האתגר הארגוני
    שינוי תרבותי מעמיק דורש זמן והשקעה ניהולית. התנגדות פנימית לשינוי הינה תופעה טבעית עימה יש להתמודד. הצלחת התהליך תלויה במנהיגות נחושה ובתקשורת ברורה שמעניקה לאנשים תחושת שותפות. ככל שהעובדים מבינים את הערך שבהטמעת תרבות חדשה, כך הם הופכים לשגרירים של השינוי. בסופו של דבר, מדובר בבניית תרבות שמחזיקה מעמד לאורך שנים.
  4. האתגר המשפטי
    במקרים מסוימים, הכרה בשגיאה עלולה להוות הודאה משפטית. נדרש יעוץ משפטי מקצועי לאיזון בין תהליך ה"כפרה" לבין ההגנה המשפטית ההולמת. שילוב נכון בין יועצים משפטיים להנהלה מאפשר לייצר תהליך כן מבלי לסכן את יציבות הארגון. כאשר קיימת עבודת צוות בין המשפטנים למנהלים, ניתן למצוא פתרונות יצירתיים שמאזנים בין אחריות לשקיפות. כך נשמר האמון בלי לפגוע בחוסן המשפטי של החברה.
  5. בניית אמון מחודש
    חברות המתמודדות בכנות עם הכשלים שלהן זוכות לרוב לאמון גדול יותר מצד לקוחותיהן לאורך זמן. לקוחות חווים שהחברה רואה בהם שותפים ולא רק צרכנים, מה שמחזק את נאמנותם. תחושת השותפות הזו יוצרת קשר רגשי שמעבר לשיקולים עסקיים בלבד. כתוצאה מכך, גם בעתיד הלקוחות יהיו סלחניים יותר במקרים של תקלות חדשות.
  6. יתרון תחרותי
    בעולם שבו צרכנים מעריכים יותר ויותר אותנטיות ושקיפות, תהליכי כפרה אמיתיים יכולים להפוך ליתרון תחרותי. חברה שמפגינה יושרה מושכת לקוחות חדשים ומייצרת בידול מובהק מול מתחרים. היתרון הזה מתבטא גם בהעדפה של משקיעים ושותפים עסקיים שמעריכים יציבות ואחריות. כך נוצרת חוסן עסקי שאינו תלוי רק במחיר או במוצר.
  7. שיפור תהליכים פנימיים
    התהליך מוביל לבחינה מעמיקה של תהליכים ארגוניים ולשיפורים משמעותיים. לעיתים קרובות מתגלים כשלים נוספים לאורך הדרך, מה שמאפשר טיפול מערכתי ולא נקודתי בלבד. השיפור הזה מחזק את היעילות הארגונית ומקטין את הסיכוי לטעויות חוזרות. בנוסף, הוא מפתח שפה פנימית של למידה מתמדת, שמביאה לצמיחה.
  8. חיזוק המוטיבציה הפנימית
    עובדים בארגונים שמתמודדים בכנות עם טעויות חשים בדרך כלל יותר גאים במקום עבודתם. תחושת הגאווה הזו מחזקת את המחויבות הארגונית ותורמת לשימור עובדים לאורך זמן. כאשר העובדים רואים שההנהלה נושאת באחריות, הם מרגישים חלק מתרבות הוגנת ושקופה. התרבות הזו מגדילה את תחושת המשמעות האישית ומחזקת את הקשר לארגון.

מקרי בוחן מהעולם

ההכרה בכישלונות והיכולת להפוך אותם להזדמנות הינה פרקטיקה עסקית מקובלת, וניתן למצוא דוגמאות לארגונים רב לאומיים שנאלצו להתמודד עם משברים חריפים ובחרו בגישה של שקיפות, אחריות ותיקון, לעיתים בהצלחה רבה ולעיתים בכישלון צורב. המקרים הללו ממחישים כיצד עקרונות הכפרה העסקית יכולים להתבטא במציאות, ומהם ניתן ללמוד על החשיבות שבתגובה אמיצה, אותנטית ומבנית.

דוגמה חיובית לשימוש במודל ה"כפרה" היא של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון במשבר הטיילנול בשנת 1982. באותה שנה התגלו בארצות הברית מקרים של הרעלה קטלנית, לאחר שקפסולות טיילנול הושחתו בכוונה על ידי גורם חיצוני וגרמו למותם של שבעה אנשים.

החברה בחרה שלא להסתיר או לטשטש את האירוע, אלא פעלה בשקיפות מלאה, היא החזירה את כל מוצרי הטיילנול מהמדפים ברחבי המדינה, דבר שהיה צעד חסר תקדים בעלות עצומה, והשקיעה בפיתוח אריזות חדשות ובטוחות יותר שהיו עמידות בפני פתיחה.

ההחלטה האמיצה הזו לא רק הצילה את המותג מקריסה אלא אף חיזקה את האמון הציבורי בחברה, שהפכה לסמל לניהול משברים אחראי.

דוגמה של הזדמנות שהוחמצה: וולקסווגן בפרשת הדיזלגייט

דוגמה הפוכה, של החמצה, היא פרשת "דיזלגייט" של וולקסווגן שנחשפה בשנת 2015. התברר אז כי החברה התקינה במיליוני רכבים ברחבי העולם תוכנות ייעודיות שנועדו להטעות בבדיקות פליטה, כך שהרכבים הציגו נתוני זיהום נמוכים במעבדה בעוד שבמציאות פלטו פי כמה מהמותר.

במקום להודות מיידית בכשל החמור, ההנהלה בחרה בתחילה בהכחשה ובהאשמת גורמים חיצוניים. האסטרטגיה הזו לא רק שלא בלמה את המשבר, אלא העמיקה אותו: התקשורת העולמית סערה, רשויות אכיפה הטילו קנסות של מיליארדי דולרים, והמוניטין של וולקסווגן ספג פגיעה אנושה שנמשכה שנים.

רק לאחר לחץ ציבורי וחקירות בינלאומיות, החברה נאלצה לקחת אחריות, לשלם פיצויים עצומים, ולבצע רפורמות פנימיות מקיפות. בניגוד לדוגמה של ג'ונסון אנד ג'ונסון, כאן ניכר כיצד בחירה בהכחשה ובטיוח גרמה לנזק חמור בהרבה מהכשל המקורי.

המלצות ליישום

כדי ליישם את מודל הכפרה העסקית בצורה אפקטיבית, חשוב להבין שלא מדובר בתיאוריה מופשטת אלא בתהליך מעשי המחייב עבודה שיטתית. ההמלצות נועדו לתת מענה לשאלות "למי" ו"למה", למי המודל מתאים, מדוע הוא חשוב, ואיך ניתן להוציא אותו לפועל בארגון.

מדובר בדרך שנוגעת בראש ובראשונה בהנהלות, מנהלים בכירים וצוותי משבר, אך היא משליכה גם על העובדים, השותפים והלקוחות. יישום נכון דורש השקעה, מחויבות ואומץ ניהולי, אך התוצאות ארוכות הטווח מצדיקות את המאמץ.

שלב ראשון – ההכנה הארגונית

השלב הראשון הוא שלב ההכנה הארגונית. בשלב זה הארגון נדרש להגדיר נהלים ברורים להתמודדות עם מצבי משבר, להדריך את צוות ההנהלה בעקרונות הכפרה העסקית ולבנות מנגנונים שיאפשרו זיהוי מוקדם של בעיות עוד לפני שהן מתפתחות למשבר מלא. תשתית חזקה בשלב זה מגדילה את הסיכוי להתמודדות יעילה ואחראית בעתיד.

שלב שני – תגובה מיידית

בשלב השני מגיעה תור התגובה המיידית, הרגע שבו הארגון מתמודד בפועל עם המשבר. כאן חשוב להקים צוות משבר מיומן ומוסמך שמוביל את הפעולות, לנהל תקשורת שקופה ומהירה עם בעלי העניין, ולהימנע מהתקפות נגד או הצדקות שמחלישות את אמון הציבור. מענה מהיר, כן ומדויק יכול להקטין באופן משמעותי את עוצמת הפגיעה.

שלב שלישי – תיקון והתחדשות

השלב השלישי הוא שלב התיקון וההתחדשות. בשלב זה על הארגון להציג תכנית מפורטת לתיקון הנזק ולפיצוי הגורמים שנפגעו, לעקוב אחר ההתקדמות ולדווח עליה באופן שוטף.

במקביל יש להטמיע לקחים ולבצע שיפורים מערכתיים כדי למנוע הישנות של הכשל. מעבר לטיפול המיידי, זהו שלב שמסמן מחויבות אמיתית לשינוי.

שלב רביעי – מעקב

השלב הרביעי והאחרון הוא שלב המעקב הארוך טווח. כאן נדרש הארגון למדוד באופן עקבי את שביעות הרצון של בעלי העניין, להעריך את יעילות השינויים שבוצעו, ולעדכן את הנהלים בהתאם ללקחים חדשים שמתגלים לאורך הדרך.

שמירה על מחזור מתמשך של למידה ושיפור מבטיחה שהכפרה לא תישאר אירוע חד פעמי אלא תהפוך לחלק אינטגרלי מהתרבות הארגונית.

מה מרוויח ארגון כשהוא מאמץ את מודל הכפרה הארגונית

הרווח המרכזי של ארגון הבוחר לאמץ את מודל הכפרה העסקית טמון בבניית חוסן אמיתי לאורך זמן. במקום להיתפס כגוף שמתחמק מאחריות או מטשטש כשלים, הארגון ממצב את עצמו כגוף אמין ואותנטי שמוכן להביט לטעויות בעיניים וללמוד מהן.

תהליך כזה מייצר אמון מחודש מצד הלקוחות, שמרגישים שמכבדים אותם ושקולם נשמע, ובכך מתחזקת נאמנותם ומצטמצם הסיכון לנטישה. גם העובדים חשים חלק מתרבות אחראית ושקופה, מה שמעלה את המוטיבציה שלהם ומחזק את תחושת הגאווה במקום העבודה.

השפעת המודל אינה מוגבלת לפנים הארגון בלבד, אלא מקרינה גם על השותפים העסקיים והמשקיעים, שמזהים בארגון יציבות ארוכת טווח ומוכנות להתמודד עם סיכונים בצורה חכמה. מבחינה תחרותית, מדובר ביתרון מהותי ,בעולם שבו שקיפות ואותנטיות הפכו לערכים מבוקשים, חברה שמיישמת כפרה עסקית מציבה את עצמה בחזית ומייצרת בידול ברור ממתחרים שמעדיפים להסתיר טעויות.

נוסף על כך, התהליך יוצר מנגנון של שיפור מתמיד: כל כשל הופך להזדמנות לייעול תהליכים, לשדרוג מערכות וללמידה מערכתית. בטווח הארוך המשמעות היא לא רק שמירה על מוניטין, אלא גם חסכון במשברים עתידיים שעלולים להיות יקרים הרבה יותר. בסופו של דבר, המודל מבטיח שהארגון לא רק ישרוד משברים אלא ייצא מהם מחוזק, חדשני ורלוונטי יותר כלפי כל בעלי העניין שלו.

לסיכום:

המודל של כפרה עסקית מציע חלופה עמוקה ויעילה לגישות המסורתיות של ניהול משברים. במקום להתמקד רק בהגבלת הנזק, הוא שואף ליצור הזדמנות אמיתית לחיזוק היחסים עם בעלי עניין, שיפור תהליכים פנימיים ובניית יתרונות תחרותיים ארוכי טווח.

כפי שמלמדת המסורת היהודית, תהליך הכפרה אינו תהליך קל או  מהיר, אך הוא חיוני ליצירת יחסים בריאים ובני קיימא. בעולם העסקי המודרני, חברות שמאמצות גישה זו יכולות לא רק לשרוד משברים, אלא להפוך אותם להזדמנויות לצמיחה ולהתחזקות.

העיקרון הבסיסי פשוט: טעויות הן חלק מהחיים האישיים והעסקיים. מה שיקבע את הצלחתה של החברה לאורך זמן אינו היעדר טעויות, אלא היכולת להתמודד איתן בכנות, באומץ ובחוכמה. זו הדרך לבנות עסק שאינו רק רווחי, אלא גם ראוי לאמון ולהערכה.

Ilan Segev
אילן שגב, יו"ר קבוצת SMC Group ויועץ אסטרטגי בכיר, בעל למעלה מ-30 שנות ניסיון בתפקידי ניהול בכירים, ייעוץ אסטרטגי וליווי עסקי. בעברו כיהן כמשנה למנכ"ל בנק דיסקונט, יו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות, מנכ״ל חברת הייעוץ הבינ״ל Hay Group ישראל, ותפקידים בכירים נוספים.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
תוכנית עבודה

תוכנית עבודה טובה הנה הרבה יותר מ"רשימת משימות" היא ביטוי לאסטרטגיה, לזהות הארגונית, לשאיפותיו של הארגון, וליכולתו להשתנות.
תוכנית עבודה אינה נכתבת כדי "לסמן וי", אלא כדי להוביל.
התוכנית אינה שואלת "מה עשינו בשנה שעברה?" אלא "לאן אנחנו רוצים להגיע השנה, ואיך נגיע לשם?"

קרא עוד »
מניעת סכסוכים משפחתיים בעסק בתהליך מעבר בינדורי
ייעוץ עסקי: המפתח לצמיחה והתמודדות עם אתגרים ארגוניים

בסביבה העסקית המורכבת של ימינו, ארגונים ניצבים בפני אתגרים משתנים ללא הרף, התגברות התחרות, שינויים טכנולוגיים מהירים, תמורות בהתנהגות צרכנים, ואי-ודאות כלכלית. במציאות זו, ייעוץ עסקי מקצועי הפך מ"יתרון אפשרי" לכלי אסטרטגי חיוני עבור ארגונים המבקשים להתפתח, להסתגל ולהוביל בשווקים שלהם. במאמר זה נבחן את מהות הייעוץ העסקי, ערכו לארגונים, וכיצד לבחור ולעבוד עם יועץ עסקי באופן אפקטיבי.

קרא עוד »
מה עסקים משפחתיים יכולים ללמוד מחג השבועות
חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית

חג הפסח מזכיר לנו שהמעבר לחירות דורש תעוזה, מנהיגות ונכונות להתמודד עם הבלתי נודע. כך גם בעולם העסקי – יציאה ממצב של ניהול תגובתי לניהול אסטרטגי מחושב הנה תהליך המחייב קבלת החלטות אמיצות אך מושכלות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
9 מיתוסים עסקיים שהופרכו

חג פורים הוא החג שבו שום דבר הוא לא בדיוק כפי שהוא נראה. התחפושות, המסכות והסיפורים מלמדים אותנו שהמציאות יכולה להתהפך ברגע – ומה שנדמה כאמת מוחלטת, מתברר לעיתים כהפך הגמור. ברוח "ונהפוך הוא", החלטתי לבדוק כמה מיתוסים מושרשים בעולם העסקי – ולבחון מה באמת עומד מאחוריהם. התוצאה? המציאות לא רק מפריכה את המיתוסים הללו, אלא מראה שהאמת לעיתים הפוכה.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
האתגרים במינוי מנכ"ל חיצוני בחברה פרטית

בשלב מסוים מתמודדות חברות פרטיות רבות עם הצורך למנות מנכ"ל חיצוני, בין אם בשל מעבר בין-דורי, בין אם בשל רצון בצמיחה הדורשת כישורי ניהול מתקדמים, או רצון של הבעלים להתמקד באסטרטגיה או בעסק אחר במקום בניהול השוטף.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי – המדריך המלא

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים
חדשנות בארגונים – המדריך המלא

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

קרא עוד »
טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?

ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.

חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.

אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם –  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

קרא עוד »
inovate
קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן