תוכן עניינים
אבל לפני שנתחיל, אולי נזכיר מהי בכלל חדשנות?
מהי חדשנות?
חדשנות עוסקת ביישום יוזמות חדשות ויצירתיות. היא מאפשרת להחליף את הקיים בחידוש, היוצר ערך ייחודי/אחר/חדש לקהל מוגדר של לקוחות. חדשנות מציעה פתרונות לצרכים בצורה שלא היתה קיימת בעבר,
בניגוד למיתוס, חדשנות אינה מבוססת בהכרח על המצאה חדשה או על טכנולוגיה חדשה, החידוש יכול לבוא לידי ביטוי גם בצירופים/שימושים או מודלים עסקיים חדשים הנותנים ערך גבוה שלא היה קודם, לקהל הלקוחות.
טיפים לעידוד חדשנות בארגון
העובדים שלנו הם מקור מצוין לרעיונות, ידע ויכולת
על פי מסגרת החדשנות של פרופסור אלן עפואה, חברות יכולות להאיץ חדשנות באמצעות מה שהוא מכנה "מיקור המונים פנימי", כלומר על ידי ניצול ידע ויכולות קולקטיביים של העובדים שלהן.
דוגמא מצוינת לכך אפשר לראות במהלך שביצעה Airbnb במהלך מגיפת הקורונה, כאשר שוק האירוח והשכרת דירות/חדרי/בתי הנופש נפגע בשל מגבלות נסיעות עולמית, Airbnb פנתה לפלח השוק של העובדים שלה (העובדים מהבית), והציעה להם חוויות ליחידים ולמשפחות שחיפשו לברוח מאזורים עירוניים צפופים תוך המשך עבודתם ולימודיהם מרחוק.
החברה הדגימה באמצעות עובדיה את היתרון של עבודה מרחוק, העובדים פרסמו סיפורים ותמונות ויצרו טרנד שיתוף של לוקיישנים מעניינים לעבודה מרחוק, Airbnb הפכה למובילת שינוי והציגה ביצועים מרשימים ב 2021 למרות המגיפה ועל אף הסגרים.
סקרנות, ניסוי וטעיה (הסקרנות לא הרגה את החתול).
סקרנות הנה מיומנות הישרדותית. הסקרנות מעוררת רעיונות, ורעיונות הינם זרעי החדשנות. לעיתים קרובות רעיונות יצירתיים ומרחיקי לכת הינם בסיס לשדרוגים ושיפורים של מוצרים ושירותים, לכן חשוב לנסותם ולא לפסול על הסף.
ניסוי וטעיה (תוך ניהול סיכונים מחושב כמובן) הינו היבט חשוב ביצירת חדשנות, אמזון פריים למשל, הינו שירות שנבנה על בסיס רעיון יצירתי של עובד החברה, הרעיון שנראה מרחיק לכת ונועז מאד, הפך לאחד מסימני ההיכר וההצלחה של אמזון.
מותר לטעות (אפילו רצוי) – כישלונות הם חלק מתהליך הלמידה.
"Fail fast and share your learnings"
כישלון נתפס לרוב כדבר שלילי, ואפילו עלול ליצור סטיגמה. פעמים רבות העובדים מונעים מתוך חשש בסיסי שאם רעיון לא יעבוד זה ישפיע לרעה על הקריירה שלהם. כארגון עלינו לעודד סקרנות ניסוי וטעיה, ועלינו גם לספק מרחב בטוח להתנסות ולעודד את חברי הצוות ללמוד מתוך הבנה שכישלונות הם חלק בלתי נפרד מהלמידה.
"להיכשל מהר ולשתף את הלמידה" הפך למנטרה של סטארטאפים רבים אבל גם בארגונים גדולים כבר הבינו שלמידה שיטתית מטעויות היא בסיס מצוין להצלחה, לג'יימס דייסון (DYSON), נדרשו יותר מ-5,000 אבות טיפוס כדי ליצור את שואב האבק הציקלוני אשר הוביל ליצירת דור חדש של שואבי אבק.
חדשנות פורצת דרך דורשת התמדה ומחייבת למידה מכישלונות. אין דרך קיצור.
הקצאת משאבים ייעודיים
גם העובדים היצירתיים ביותר והמוכשרים ביותר צריכים זמן ותקציב ייעודי, כדי לחקור את הרעיונות שלהם,
הדבר לא יקרה אם הארגון לא יקצה את המשאבים הללו בנפרד ממשימות היום יום .
לפתח יצירתיות, חקירה וניסוי וטעיה ובו זמנית להצליח לעמוד במשימות השוטפות הנה משימה בלתי אפשרית.
על הארגון להקצות צוותים ייעודיים או לפחות ימים מוגדרים בשבוע בהם עובדים יכולים לעסוק בחקירה יצירתית, ניסוי וטעיה ופיתוח רעיונות בנפרד ממשימותיהם האחרות.
למידה משותפת
מחקרים מראים כי הארגונים החדשניים והמצליחים, נוהגים לקיים מפגשי סקירת למידה קבועים, בהם הצוותים שהתנסו בפיתוח וחקירת רעיונות יצירתיים דנים בתוצאותיהם ומסקנותיהם ויכולים לנצל מפגשים אלה כדי לקבל משוב מחברי צוות אחרים ומהנהלה. גישה זו מעניקה לצוותים את התמיכה הדרושה להם ועוזרת להם להתגבר על מכשולים.
לפי מחקר שערכה חברת הייעוץ מקינזי, יש סיכוי גבוה יותר להצליח בהטמעת חדשנות, כאשר המנהלים (הישירים והעקיפים) שותפים בהנחלת השינוי ומתן השראה.
לסיכום
הטמעת חדשנות בארגון מחייבת שינוי הרגלים ודרכי עבודה, ככל שהארגון גדול ומסורתי יותר הטמעת השינוי עשויה להיות קשה וארוכה יותר, אבל במרבית המקרים היא משתלמת ומוכיחה את עצמה בטווח הארוך.
הערך של הפיכת חדשנות להרגל הוא עצום. חברות שהצליחו להטמיע שינוי כזה זיהו ופיתחו מהר יותר את הערך של טרנספורמציה דיגיטלית עבור מוצרים ושירותים חדשים, שיפרו את חוויות הלקוח, וחלקם עברו למודלים עסקיים ברי קיימא יותר.
המלצתנו הנה ליישם תהליך מסודר המנצל את יכולות הליבה של הארגון לטובת פיתוח חקירה ויישום רעיונות חדשים בעזרת צוותים יעודיים, ועד אז גם שינויים קטנים יכולים לעזור.
בהצלחה!



















