טיפים לעידוד חדשנות בארגון

טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית? ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו. חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר... אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו. אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם -  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

אבל לפני שנתחיל, אולי נזכיר מהי בכלל חדשנות?

מהי חדשנות?

חדשנות עוסקת ביישום יוזמות חדשות ויצירתיות. היא מאפשרת להחליף את הקיים בחידוש, היוצר ערך ייחודי/אחר/חדש לקהל מוגדר של לקוחות. חדשנות מציעה פתרונות לצרכים בצורה שלא היתה קיימת בעבר,

בניגוד למיתוס, חדשנות אינה מבוססת בהכרח על המצאה חדשה או על טכנולוגיה חדשה, החידוש יכול לבוא לידי ביטוי גם בצירופים/שימושים או מודלים עסקיים חדשים הנותנים ערך גבוה שלא היה קודם, לקהל הלקוחות.

טיפים לעידוד חדשנות בארגון

העובדים שלנו הם מקור מצוין לרעיונות, ידע ויכולת

על פי מסגרת החדשנות של פרופסור אלן עפואה, חברות יכולות להאיץ חדשנות באמצעות מה שהוא מכנה   "מיקור המונים פנימי", כלומר על ידי ניצול ידע ויכולות קולקטיביים של העובדים שלהן.

דוגמא מצוינת לכך אפשר לראות במהלך שביצעה Airbnb במהלך מגיפת הקורונה, כאשר שוק האירוח והשכרת דירות/חדרי/בתי הנופש נפגע בשל מגבלות נסיעות עולמית, Airbnb פנתה לפלח השוק של העובדים שלה  (העובדים מהבית), והציעה להם חוויות ליחידים ולמשפחות שחיפשו לברוח מאזורים עירוניים  צפופים תוך המשך עבודתם ולימודיהם מרחוק.  

החברה הדגימה באמצעות עובדיה את היתרון של עבודה מרחוק, העובדים פרסמו סיפורים ותמונות ויצרו טרנד שיתוף של לוקיישנים מעניינים לעבודה מרחוק, Airbnb הפכה למובילת שינוי והציגה ביצועים מרשימים ב 2021 למרות המגיפה  ועל אף הסגרים.

סקרנות, ניסוי וטעיה (הסקרנות לא הרגה את החתול).

 סקרנות הנה מיומנות הישרדותית. הסקרנות מעוררת רעיונות, ורעיונות הינם זרעי החדשנות. לעיתים קרובות רעיונות יצירתיים ומרחיקי לכת הינם בסיס לשדרוגים ושיפורים של מוצרים ושירותים, לכן חשוב לנסותם ולא לפסול  על הסף.

ניסוי וטעיה (תוך ניהול סיכונים מחושב כמובן) הינו היבט חשוב ביצירת חדשנות, אמזון פריים למשל, הינו  שירות שנבנה על בסיס  רעיון יצירתי של עובד החברה, הרעיון שנראה מרחיק לכת ונועז מאד, הפך לאחד מסימני ההיכר וההצלחה של אמזון.

מותר לטעות (אפילו רצוי) – כישלונות הם חלק מתהליך הלמידה.

"Fail fast and share your learnings"

כישלון נתפס לרוב כדבר שלילי, ואפילו עלול ליצור סטיגמה. פעמים רבות העובדים מונעים מתוך חשש בסיסי שאם רעיון לא יעבוד זה ישפיע לרעה על הקריירה שלהם. כארגון עלינו לעודד סקרנות ניסוי וטעיה, ועלינו גם לספק מרחב בטוח להתנסות ולעודד את חברי הצוות ללמוד מתוך הבנה שכישלונות הם חלק בלתי נפרד מהלמידה.

"להיכשל מהר ולשתף את הלמידה" הפך למנטרה של סטארטאפים רבים אבל גם בארגונים גדולים כבר הבינו שלמידה שיטתית מטעויות היא בסיס מצוין להצלחה, לג'יימס דייסון (DYSON), נדרשו יותר מ-5,000 אבות טיפוס כדי ליצור את שואב האבק הציקלוני אשר הוביל ליצירת דור חדש של שואבי אבק.

חדשנות פורצת דרך דורשת התמדה ומחייבת למידה מכישלונות. אין דרך קיצור.

הקצאת משאבים ייעודיים

גם העובדים היצירתיים ביותר והמוכשרים ביותר צריכים זמן ותקציב ייעודי, כדי לחקור את הרעיונות שלהם,

הדבר  לא יקרה אם הארגון לא יקצה  את המשאבים הללו בנפרד ממשימות היום יום .

 

לפתח יצירתיות, חקירה וניסוי וטעיה ובו זמנית להצליח לעמוד במשימות השוטפות הנה משימה בלתי אפשרית.

על הארגון להקצות צוותים ייעודיים או לפחות ימים מוגדרים בשבוע בהם עובדים יכולים לעסוק בחקירה יצירתית, ניסוי וטעיה ופיתוח רעיונות בנפרד ממשימותיהם האחרות.

למידה משותפת

מחקרים מראים כי הארגונים החדשניים והמצליחים, נוהגים לקיים מפגשי סקירת למידה קבועים, בהם הצוותים שהתנסו בפיתוח וחקירת רעיונות יצירתיים דנים בתוצאותיהם ומסקנותיהם ויכולים לנצל מפגשים אלה כדי לקבל משוב מחברי צוות אחרים ומהנהלה. גישה זו מעניקה לצוותים את התמיכה הדרושה להם ועוזרת להם להתגבר על מכשולים.

לפי מחקר שערכה חברת הייעוץ מקינזי, יש סיכוי גבוה יותר להצליח בהטמעת חדשנות, כאשר המנהלים (הישירים והעקיפים) שותפים בהנחלת השינוי ומתן השראה.  

לסיכום

הטמעת חדשנות בארגון מחייבת שינוי הרגלים ודרכי עבודה, ככל שהארגון גדול ומסורתי יותר הטמעת השינוי עשויה להיות קשה וארוכה יותר, אבל במרבית המקרים היא משתלמת ומוכיחה את עצמה בטווח הארוך.

הערך של הפיכת חדשנות להרגל הוא עצום. חברות שהצליחו להטמיע שינוי כזה זיהו ופיתחו מהר יותר את הערך של טרנספורמציה דיגיטלית עבור מוצרים ושירותים חדשים, שיפרו את חוויות הלקוח, וחלקם עברו למודלים עסקיים ברי קיימא יותר.  

המלצתנו הנה  ליישם תהליך מסודר המנצל את יכולות הליבה של הארגון לטובת פיתוח חקירה ויישום רעיונות חדשים בעזרת צוותים יעודיים, ועד אז גם שינויים קטנים יכולים לעזור.

בהצלחה!

שירי כרמיאלי
הכותבת: שירי רוזן-כרמיאלי, יועצת אסטרטגית בכירה בחברת ‏SMC Group, בעלת מעל 20 שנות נסיון בתפקידים ניהוליים בכירים בחברות רב-לאומיות בארה"ב וישראל. מומחית בניהול יזמות וחדשנות, ‏מרצה בביה"ס למִנהל עסקים ‏במכללה למִנהל, במרכז הבינתחומי ובאוניברסיטת בן גוריון.‏
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
תוכנית עבודה

תוכנית עבודה טובה הנה הרבה יותר מ"רשימת משימות" היא ביטוי לאסטרטגיה, לזהות הארגונית, לשאיפותיו של הארגון, וליכולתו להשתנות.
תוכנית עבודה אינה נכתבת כדי "לסמן וי", אלא כדי להוביל.
התוכנית אינה שואלת "מה עשינו בשנה שעברה?" אלא "לאן אנחנו רוצים להגיע השנה, ואיך נגיע לשם?"

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ייעוץ עסקי – כפרה כמודל לתיקון עסקי

בעולם העסקי המודרני, שגיאות הן חלק בלתי נמנע. החברות הטובות ביותר נתקלות בכשלים, החל ממוצרים פגומים, דרך הפרת אמון מול לקוחות, ועד לכשלים אתיים. השאלה אינה אם ניכשל, אלא כיצד נתמודד עם הכשל כאשר הוא מתרחש.

קרא עוד »
מניעת סכסוכים משפחתיים בעסק בתהליך מעבר בינדורי
ייעוץ עסקי: המפתח לצמיחה והתמודדות עם אתגרים ארגוניים

בסביבה העסקית המורכבת של ימינו, ארגונים ניצבים בפני אתגרים משתנים ללא הרף, התגברות התחרות, שינויים טכנולוגיים מהירים, תמורות בהתנהגות צרכנים, ואי-ודאות כלכלית. במציאות זו, ייעוץ עסקי מקצועי הפך מ"יתרון אפשרי" לכלי אסטרטגי חיוני עבור ארגונים המבקשים להתפתח, להסתגל ולהוביל בשווקים שלהם. במאמר זה נבחן את מהות הייעוץ העסקי, ערכו לארגונים, וכיצד לבחור ולעבוד עם יועץ עסקי באופן אפקטיבי.

קרא עוד »
מה עסקים משפחתיים יכולים ללמוד מחג השבועות
חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית

חג הפסח מזכיר לנו שהמעבר לחירות דורש תעוזה, מנהיגות ונכונות להתמודד עם הבלתי נודע. כך גם בעולם העסקי – יציאה ממצב של ניהול תגובתי לניהול אסטרטגי מחושב הנה תהליך המחייב קבלת החלטות אמיצות אך מושכלות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
9 מיתוסים עסקיים שהופרכו

חג פורים הוא החג שבו שום דבר הוא לא בדיוק כפי שהוא נראה. התחפושות, המסכות והסיפורים מלמדים אותנו שהמציאות יכולה להתהפך ברגע – ומה שנדמה כאמת מוחלטת, מתברר לעיתים כהפך הגמור. ברוח "ונהפוך הוא", החלטתי לבדוק כמה מיתוסים מושרשים בעולם העסקי – ולבחון מה באמת עומד מאחוריהם. התוצאה? המציאות לא רק מפריכה את המיתוסים הללו, אלא מראה שהאמת לעיתים הפוכה.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
האתגרים במינוי מנכ"ל חיצוני בחברה פרטית

בשלב מסוים מתמודדות חברות פרטיות רבות עם הצורך למנות מנכ"ל חיצוני, בין אם בשל מעבר בין-דורי, בין אם בשל רצון בצמיחה הדורשת כישורי ניהול מתקדמים, או רצון של הבעלים להתמקד באסטרטגיה או בעסק אחר במקום בניהול השוטף.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי – המדריך המלא

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים
חדשנות בארגונים – המדריך המלא

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

קרא עוד »
inovate
קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן