ליווי מנהלים בחברות וארגונים
SMC Group » ליווי מנהלים בחברות וארגונים
תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.
התהליך כולל סדרת מפגשים במסגרתם היועץ המלווה מגבש תכנית פעולה מוסכמת לתהליך הליווי הספציפי של המנהל, מלווה את ביצועה של התכנית באופן מעשי ומבסס כללי מדידה ומעקב ארוכי טווח המסייעים למנהל בהערכה בקרה ותקציב.
בסיום התהליך המנהל יאמץ שימוש בשיטות וכלים ניהוליים יעילים כך שהמשך השיפור יתרחש באופן עצמאי וללא צורך בעזרה מחוץ לארגון.
מרכיבי התהליך
תהליך של ליווי מנהלים בהגדרתו הינו תהליך המותאם לכל מנהל באופן אישי. התהליך מתחיל באבחון המבוצע על ידי היועץ המלווה בפגישה הראשונה. בהתאם לתהליך האבחוני תגובש תכנית עבודה מעשית הכוללת את הנושאים לטיפול בתהליך הליווי.
התחומים בהם בדרך כלל נעסוק בתהליך של ליווי מנהלים הינם
- חיזוק וגיבוש מתודות ניהוליות וכלים למעקב ובקרה לאורך זמן
- התמודדות אפקטיבית עם תכנון, בניית תכנית עבודה ותקציב
- הטמעת תוכניות עבודה וביצוע מעקב ובקרה
- אתגרים של ניהול משימות בזמן (ניהול "זמן")
- יצירת יחסי עבודה ותקשורת טובה המבוססת אמון עם ממשקים אחרים בארגון
- הנעת עובדים ועידוד יוזמות ומצוינות בקרב העובדים
- יצירת אווירה טובה המעודדת תפוקות בקרב העובדים
- פיתוח תפיסה וזהות ניהולית
- האצלת סמכויות והעצמת עובדים ומנהלים כפיפים
- כלים להתמודדות עם עובדים בעייתיים ועוד
היקף תהליך ליווי מנהלים
בדרך כלל התהליך יכלול מפגשים אישיים עם המנהל בהיקף של כשעה וחצי לכל מפגש.
המפגשים יתרחשו לרוב מדי שבוע, אך במידת הצורך ניתן לרווח אותם בהתאם לצורך ולממצאי האבחון.
מבנה תהליך ליווי מנהלים
כאמור, התהליך מותאם אישית לצרכי המנהל והארגון, אך הוא בדרך כלל יכלול ארבעה שלבים מרכזיים:
שלב ההיכרות והאבחון
תחילת העבודה המשותפת מוקדשת בדרך כלל להיכרות הדדית ולאבחון הצרכים הספציפיים של המנהל.ת. בדרך כלל בשלב זה תיבחן שגרת המנהל היומיומית ויוצפו האתגרים הקיימים.
תכנון ותוכנית עבודה
על בסיס הממצאים שעלו באבחון תיבנה יחד עם המנהל תכנית עבודה מעשית שתתווה מסגרת לפעילות המשותפת. התוכנית תמקד את העשייה בנושאים המרכזיים בהם נדרש סיוע על מנת לשפר את ההתנהלות של המנהל והתוצאות העסקיות של היחידה עליה הוא ממונה.
ליווי יישום תוכנית העבודה
ליווי יישום תוכנית העבודה הינו השלב המשמעותי ביותר להצלחת תהליך הליווי.
במהלך שלב זה (הכולל את רוב המפגשים בתהליך), יתבצע, יחד עם המנהל מעבר על פעולותיו המתבצעות בשגרת הניהול היומיומית, יינתן משוב ויתבצע תהליך של למידה ושיפור ביצועים.
במסגרת שלב זה ניתן בין השאר גם סיוע בגיבוש של פלטפורמת מדידה ודיווח קלה לתפעול שתסייע למנהל בהמשך הדרך לתכנן ולבקר את עבודתו .
סיום התהליך
לקראת סיום התהליך תיבדק יחד עם המנהל ההתקדמות שהושגה ותגובשנה המסקנות מהתהליך. בהתאם יתווה היועץ המלווה את דרכי פעולה ושיטות העבודה אותן ימשיך המנהל ליישם גם לאחר סיום התהליך.
במקרים רבים ערוץ התקשורת נותר פתוח להתייעצות נקודתית מצד המנהל, גם לאחר סיום תהליך ליווי מנהלים.
לסיכום
כאשר מתעוררים אתגרים בתפקודו של מנהל בארגון והארגון אינו יכול להציע כלים מתאימים לפתרון ולעזרה , אפשרות השימוש בליווי חיצוני למנהל באמצעות תהליך מובנה של ליווי מנהלים הינו פתרון מצוין, מעשי, וברוב המקרים אף יעיל. ליווי המנהלים משפר לא רק את ביצועי המנהל אלא גם את הביצועים והתוצאות העסקיות של הארגון.
חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.
הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.
- כולנו יועצים וותיקים ומנוסים בניהול בכיר
- אנחנו מבינים מכיוון שהיינו שם! אנחנו יודעים בדיוק מה זה אומר לנהל ארגון גדול ולוודא את צמיחתו הרווחית לאורך זמן
- כל יועץ שיעבוד איתך הוא בעל נסיון מגוון ורב תחומי שנצבר בשנים של תפקידים בכירים בארץ ובחו"ל
- לכל אחד מאיתנו יש את היכולת לראות את התמונה הרחבה ולייעץ במגוון תחומים ושווקים
- יחד אנחנו נותנים מענה מקיף ורב תחומי עם מחויבות אמיתית להצלחה הלקוח

בעולם העסקי המודרני, שגיאות הן חלק בלתי נמנע. החברות הטובות ביותר נתקלות בכשלים, החל ממוצרים פגומים, דרך הפרת אמון מול לקוחות, ועד לכשלים אתיים. השאלה אינה אם ניכשל, אלא כיצד נתמודד עם הכשל כאשר הוא מתרחש.

בסביבה העסקית המורכבת של ימינו, ארגונים ניצבים בפני אתגרים משתנים ללא הרף, התגברות התחרות, שינויים טכנולוגיים מהירים, תמורות בהתנהגות צרכנים, ואי-ודאות כלכלית. במציאות זו, ייעוץ עסקי מקצועי הפך מ"יתרון אפשרי" לכלי אסטרטגי חיוני עבור ארגונים המבקשים להתפתח, להסתגל ולהוביל בשווקים שלהם. במאמר זה נבחן את מהות הייעוץ העסקי, ערכו לארגונים, וכיצד לבחור ולעבוד עם יועץ עסקי באופן אפקטיבי.

חג הפסח מזכיר לנו שהמעבר לחירות דורש תעוזה, מנהיגות ונכונות להתמודד עם הבלתי נודע. כך גם בעולם העסקי – יציאה ממצב של ניהול תגובתי לניהול אסטרטגי מחושב הנה תהליך המחייב קבלת החלטות אמיצות אך מושכלות.

חג פורים הוא החג שבו שום דבר הוא לא בדיוק כפי שהוא נראה. התחפושות, המסכות והסיפורים מלמדים אותנו שהמציאות יכולה להתהפך ברגע – ומה שנדמה כאמת מוחלטת, מתברר לעיתים כהפך הגמור. ברוח "ונהפוך הוא", החלטתי לבדוק כמה מיתוסים מושרשים בעולם העסקי – ולבחון מה באמת עומד מאחוריהם. התוצאה? המציאות לא רק מפריכה את המיתוסים הללו, אלא מראה שהאמת לעיתים הפוכה.

בשלב מסוים מתמודדות חברות פרטיות רבות עם הצורך למנות מנכ"ל חיצוני, בין אם בשל מעבר בין-דורי, בין אם בשל רצון בצמיחה הדורשת כישורי ניהול מתקדמים, או רצון של הבעלים להתמקד באסטרטגיה או בעסק אחר במקום בניהול השוטף.

בעידן הדינמי והמשתנה שבו אנו חיים, היכולת להרים את הראש מעבר לניהול השוטף הפכה קריטית עבור מנהלים ובעלי עסקים. מגמות השוק כיום משתנות בקצב מהיר מתמיד, ולעיתים מהפכות צרכניות וטכנולוגיות משנות את כללי המשחק בזמן קצר.

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

האסטרטגיה העסקית היא כמו המצפן של החברה – היא מגדירה את היעדים הגדולים, את הכיוון אליו הארגון שואף להגיע, ואת החזון שמניע אותו. אבל תוכנית שיווק? היא המפה המפורטת שמראה בדיוק איך להגיע לשם.

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?
ואמנם אין לנו נוסחה אחת להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.
חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון, הדבר דורש עבודה (אפילו סיזיפית), ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.
אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם – ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

המשפט "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".
עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.
"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.
רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

"לעובדים שלנו יש המון רעיונות חדשים ומוטיבציה אבל בפועל שום דבר לא מתממש"…
מכירים את הסיטואציה? סביר להניח, היא מתקיימת ברוב הארגונים (כן, גם בישראל), אנחנו כיועצים שומעים את המשפט הזה כמעט כל יום.

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.
המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.
השרטוט כמובן נשאר במגרה.
לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!
בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

כבעלים ו/או מנכ"ל של חברה וודאי כבר הבנת מזמן כי עליך לתת מענה למגוון ההיבטים העסקיים של הארגון שלך, דבר הדורש ראייה מרחבית ומעוף. כמנהיג ומוביל עליך להיות בקיא בשלל דיספלינות החל ממכירות ושיווק, דרך תפעול ולוגיסטיקה, תמחור וגביה ועוד.
המציאות המורכבת הזו בשילוב עם הסביבה העסקית המשתנה תדירות מקשה על המנהיג בארגון וכאן בדיוק נכנס הליווי העסקי. ליווי עיסקי יכול להיות תהליך ארוך טווח בו מלווים את הבעלים/ המנכ"ל בפעילות השוטפת, או לחילופין תהליך קצר טווח, וממוקד. בשונה מיועצים דיספלינאריים המתמקדים בהיבט אחד של הארגון (כמו למשל יועץ פיננסי או שיווקי), הליווי העסקי הינו רב תחומי והתובנות בו תתקבלנה על סמך הבנה וניתוח של כלל הבטי האתגר, כמו גם בחינה של כלל הארגון.