תוכנית עבודה

תוכנית עבודה

תוכנית עבודה טובה הנה הרבה יותר מ"רשימת משימות" היא ביטוי לאסטרטגיה, לזהות הארגונית, לשאיפותיו של הארגון, וליכולתו להשתנות. תוכנית עבודה אינה נכתבת כדי "לסמן וי", אלא כדי להוביל. התוכנית אינה שואלת "מה עשינו בשנה שעברה?" אלא "לאן אנחנו רוצים להגיע השנה, ואיך נגיע לשם?"
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

רגע לפני שמתחילים לתכנן  כדאי לעצור

בסוף כל שנה, אני מוצאת את עצמי שוב באותו חדר ישיבות, עם הנהלה אחרת, בארגון אחר אבל התסריט כמעט זהה: מישהו פותח את תוכנית העבודה של השנה הקודמת, מעתיק לקובץ חדש, משנה תאריכים, מוסיף סעיף או שניים  וזהו. התוכנית מוכנה.

וכשאני שואלת: "רגע, מה השתנה בשוק? מה למדתם השנה? מה לא עבד?"  התשובות לרוב מהוססות. לא כי אין רצון לחשוב, אלא כי התרבות הארגונית לא תמיד מאפשרת את זה.

למה זה קורה? ארבעה דפוסים שאני פוגשת שוב ושוב

1. שמרנות ארגונית "אם זה לא שבור, למה לתקן?"

לפני כמה חודשים ליוויתי ארגון טכנולוגי מצליח. כשהגענו לשלב התכנון, סמנכ"לית הכספים אמרה לי: "התוכנית של שנה שעברה עבדה לא רע, למה לשנות?"
אבל כשצללנו פנימה, גילינו שהשוק השתנה, המתחרים דוהרים קדימה, והלקוחות מחפשים פתרונות אחרים. השמרנות הזו המבוססת על הישרדות עלולה להיות מלכודת המונעת צמיחה.

2. לחץ זמן "אין לנו זמן לחשוב מחדש"

באחד הארגונים, פגשתי מנהל שיווק שאמר לי: "הייתי שמח לחשוב אסטרטגית, אבל יש לי שבוע להגיש תוכנית, ואני טובע במשימות שוטפות."
הלחץ וה"שוטף" גורמים לכך שהתכנון הופך למשימה טכנית במקום למהלך מנהיגותי. במקום לעצור ולשאול שאלות מהותיות, פשוט ממחזרים את הקיים.

3. חוסר בנתונים עדכניים  "אין לנו תמונת מצב אמיתית"

בארגון קמעונאי שליוויתי, גילינו שהתוכנית להרחבת סניפים התבססה על תחושת הבטן של ההנהלה במקום  על ניתוח הביצועים. רק אחרי שהבאנו נתונים אמיתיים מהשטח, התברר שחלק מהסניפים המיועדים להתרחבות הפסדיים .
 בלי דאטה עדכנית לא ניתן להגיע לתובנות. ובלי תובנות אין תכנון אמיתי.

4. היעדר חזון – "לא ברור לאן אנחנו הולכים"

תוכנית עבודה היא לא רשימת משימות אלא נגזרת של אסטרטגיה. אולם, כאשר שאין חזון ברור, התוכנית הופכת לאוסף פעולות טקטיות.
בארגון חברתי שליוויתי, כל מחלקה כתבה תוכנית משלה ללא חוט מקשר בין היחידות. כששאלתי "מה היעד הארגוני לשנתיים הקרובות?"  לא הייתה תשובה אחת. דבר שיצר בלבול, כפילויות, וחוסר מיקוד.

למה זה מסוכן?

  • פספוס הזדמנויות: תוכנית ממוחזרת לא מזהה מגמות חדשות, טכנולוגיות פורצות דרך או שינויים בצרכים של הלקוחות.
  • שחיקה ארגונית: עובדים שמזהים שהתוכנית "ממוחזרת" מאבדים מוטיבציה. הם מרגישים שאין הקשבה, ואין משמעות אמיתית לעשייה שלהם.
  • היעדר בידול: תוכניות גנריות לא מייצרות יתרון בשוק. הן דומות לתוכניות של המתחרים, ולא מביאות לידי ביטוי את הייחודיות של הארגון.

אז איך בונים תוכנית עבודה אמיתית? כלים מהשטח

1. רטרוספקטיבה עמוקה לא רק "מה עשינו", אלא "מה למדנו"

בכל תהליך שאני מובילה, אנחנו מתחילים ברטרוספקטיבה. לא סיכום "כדי לצאת ידי חובה", אלא חקירת עומק.
באחד הארגונים, קיימנו סדנה עם כל הדרג הניהולי, ושאלנו:

  • מה הפתיע אותנו השנה?
  • איפה טעינו בהנחות?
  • אילו הצלחות לא צפינו?

הדיון הזה שינה את כל כיוון התוכנית. הוא חשף עיוורון אסטרטגי מחד, אך גם הזדמנויות חדשות.

2. שיתוף עובדים לא רק "שקיפות", אלא ללמוד מהשטח

באירגון תעשייתי, יזמנו קבוצות מיקוד עם עובדים מהייצור, השירות והמכירות. אחת התובנות שעלתה: הלקוחות מתלוננים על זמני תגובה של החברה, אולם המידע הזה לא הגיע להנהלה.
שיתוף אמיתי של העובדים בשטח, הנמצאים במגע יום יומי עם הלקוחות, לא רק מחדד את התוכנית אלא גם יוצר מחויבות. כשהעובדים רואים שהקול שלהם משפיע הם הופכים לשותפים אמיתיים.

3. שאלות אסטרטגיות נוקבות לא רק "מה נמשיך לעשות?"

במקום לשאול "מה עשינו טוב ונמשיך?"  אני מזמינה הנהלות לשאול:

  • מה נדרש מאיתנו כדי לצמוח?
  • אילו יכולות חסרות לנו?
  • מה ייחודי בנו, ואיך נחדד את זה אל מול הלקוחות?
  • איך אנחנו יכולים להיות רלוונטיים בעוד שנתיים?
  • באיזה תנאים נשיג את יעדינו העסקיים?

שאלות כאלה פותחות את החשיבה, ומובילות לתוכנית שמבוססת על חזון לא על הרגלים.

4. מבט מבחוץ  יועץ אסטרטגי כזרז לחשיבה אחרת

אני לא מאמינה ב"לכתוב תוכנית בשבילכם". התפקיד שלי הוא לשאול את השאלות שאולי לא נעים לשאול, לאתגר הנחות יסוד, ולבנות יחד תהליך שמחבר בין חזון, מציאות ויכולת ביצוע.
 לפעמים, דווקא מישהו מבחוץ שלא מעורב בפוליטיקה הארגונית, בלי היסטוריה, בלי אג'נדה מעבר להצלחת הארגון כולו יכול לעזור לארגון לראות את עצמו מחדש.

לסיכום

תוכנית עבודה טובה הנה הרבה יותר מ"רשימת משימות" היא ביטוי לאסטרטגיה, לזהות הארגונית, לשאיפותיו של הארגון, וליכולתו להשתנות.
תוכנית עבודה אינה נכתבת כדי "לסמן וי", אלא כדי להוביל.
התוכנית אינה שואלת "מה עשינו בשנה שעברה?"  אלא "לאן אנחנו רוצים להגיע השנה, ואיך נגיע לשם?"

אז בפעם הבאה שאתם פותחים את הקובץ משנה שעברה עצרו.
 שאלו את עצמכם:

  • האם זו באמת התוכנית שתיקח אותנו קדימה?
  • האם היא מבטאת שאפתנות ומצוינות?
  • האם הנחות המוצא שלה תקיפות?
  • האם היא גורמת לנו ולעובדים להתרגש?

אם לא אולי הגיע הזמן לכתוב פרק חדש.

חגית אבן צור
חגית אבן צור, מאמנת ויועצת עסקית – ארגונית. מלווה בהנאה ובתחושת משמעות עמוקה משנת 2004, יזמים, מנהלים ובעלי עסקים במגוון תהליכים ליישום והגשמת חזון עסקי. אני בעלת תואר שני במנהל עסקים, תעודה ביזמות עסקית, ייעוץ ארגוני, אימון עסקי, הנחיית קבוצות, NLP ומגוון הכשרות מקצועיות נוספות.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ייעוץ עסקי – כפרה כמודל לתיקון עסקי

בעולם העסקי המודרני, שגיאות הן חלק בלתי נמנע. החברות הטובות ביותר נתקלות בכשלים, החל ממוצרים פגומים, דרך הפרת אמון מול לקוחות, ועד לכשלים אתיים. השאלה אינה אם ניכשל, אלא כיצד נתמודד עם הכשל כאשר הוא מתרחש.

קרא עוד »
מניעת סכסוכים משפחתיים בעסק בתהליך מעבר בינדורי
ייעוץ עסקי: המפתח לצמיחה והתמודדות עם אתגרים ארגוניים

בסביבה העסקית המורכבת של ימינו, ארגונים ניצבים בפני אתגרים משתנים ללא הרף, התגברות התחרות, שינויים טכנולוגיים מהירים, תמורות בהתנהגות צרכנים, ואי-ודאות כלכלית. במציאות זו, ייעוץ עסקי מקצועי הפך מ"יתרון אפשרי" לכלי אסטרטגי חיוני עבור ארגונים המבקשים להתפתח, להסתגל ולהוביל בשווקים שלהם. במאמר זה נבחן את מהות הייעוץ העסקי, ערכו לארגונים, וכיצד לבחור ולעבוד עם יועץ עסקי באופן אפקטיבי.

קרא עוד »
מה עסקים משפחתיים יכולים ללמוד מחג השבועות
חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית

חג הפסח מזכיר לנו שהמעבר לחירות דורש תעוזה, מנהיגות ונכונות להתמודד עם הבלתי נודע. כך גם בעולם העסקי – יציאה ממצב של ניהול תגובתי לניהול אסטרטגי מחושב הנה תהליך המחייב קבלת החלטות אמיצות אך מושכלות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
9 מיתוסים עסקיים שהופרכו

חג פורים הוא החג שבו שום דבר הוא לא בדיוק כפי שהוא נראה. התחפושות, המסכות והסיפורים מלמדים אותנו שהמציאות יכולה להתהפך ברגע – ומה שנדמה כאמת מוחלטת, מתברר לעיתים כהפך הגמור. ברוח "ונהפוך הוא", החלטתי לבדוק כמה מיתוסים מושרשים בעולם העסקי – ולבחון מה באמת עומד מאחוריהם. התוצאה? המציאות לא רק מפריכה את המיתוסים הללו, אלא מראה שהאמת לעיתים הפוכה.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
האתגרים במינוי מנכ"ל חיצוני בחברה פרטית

בשלב מסוים מתמודדות חברות פרטיות רבות עם הצורך למנות מנכ"ל חיצוני, בין אם בשל מעבר בין-דורי, בין אם בשל רצון בצמיחה הדורשת כישורי ניהול מתקדמים, או רצון של הבעלים להתמקד באסטרטגיה או בעסק אחר במקום בניהול השוטף.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי – המדריך המלא

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים
חדשנות בארגונים – המדריך המלא

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

קרא עוד »
טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?

ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.

חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.

אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם –  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

קרא עוד »
inovate
קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן