חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הצלחה עסקית – שינוי והתחדשות כהרגל המביא להצלחה עסקית

הצלחה עסקית – שינוי והתחדשות כהרגל המביא להצלחה עסקית

האביב הינו תקופה של התחדשות, הטבע מתעלם ממלחמות וממשיך כדרכו להצמיח פרחים חדשים. בין אם נרצה בכך או לאו, הזמן נע לכיוון אחד. הקדמה, הטכנולוגיה ודרישותיהם של לקוחות, לא עוצרים. גם ארגונים, כמו הטבע, צריכים להתחדש תמידית.

תוכן עניינים

הצורך בשינוי והתפתחות כהרגל ארגוני קיים מאז ומעולם, יש לא מעט מנהלים שאפילו מודעים לו, אך לרוב, פעולה אקטיבית לשינוי, מגיעה רק כשיש פגיעה אמיתית בהישגי החברה, כגון ירידה משמעותית במכירות, נטישת לקוחות, אובדן יתרון תחרותי ועוד. בחברות בהן מנהלים מקדישים זמן לניהול השינוי, רק במקרים שהחברה מגיעה למצב משברי, ההתנהלות תהיה תגובתית ולא יוזמת והם יעדיפו פעולות תיקון על פני שינוי ממשי ויסודי.

שמרנות, פחד מהלא-נודע, חוסר ידע באשר לאופן ביצוע השינויים, התנגדויות, אי-ודאות באשר למידת ההצלחה של השינוי או באשר לתגובות של בעלי עניין לשינוי – כל אלה מקשים על הדרג הניהולי להוביל שינויים יזומים.

כיום, במצב השוק המשתנה תדיר, לצד "ברבורים שחורים" בדמות הקורונה והמלחמה, הצלחתן של חברות תלויה בגמישותן וביכולתן להשתנות במהירות. השינויים עשויים להיות לא רק בשינוי האסטרטגיה העסקית, אלא גם בתחומים סמויים מן העין, כגון שינויים בערכי החברה , שינויים בחוזה הפסיכולוג* בין ההנהלה לעובדים, שינויים במערכות היחסים ועוד.

"דבר אינו קבוע מלבד השינוי" (הרקליטוס)

איך גורמים לארגון להיות ארגון מתפתח וצומח תמידית?

כמה דרכים בהן תוכלו להטמיע בארגון חדשנות ושינוי כהרגל:

"להיות עם עין אחת בחוץ"

ביצוע מתמשך וקבוע של חקר השוק והסביבה העסקית

זיהוי מגמות והזדמנויות עסקיות חדשות על ידי ניתוח השוק והתמקדות בשינוים בסביבה החיצונית של הארגון.

בין אם באמצעות משרה פנים ארגונית של מידענות, צוות פיתוח או חברת ייעוץ חיצונית, חברה שמכוונת לצמיחה והתפתחות תמידית כדאי שתשקיע משאבים בבחינה תמידית של הסביבה העסקית שלה ובאיסוף מידע וחומרים כמו למשל:  

  • איסוף מידע על השוק ועל פעילות התחרות, כולל נתונים כלכליים, מגמות בתעשייה, נתונים דמוגרפיים, ותובנות מלקוחות
  • ניתוח המידע הנאסף בכדי להבין את המגמות והתהליכים בשוק, כולל השוואת הארגון למתחרים, ניתוח נקודות חוזק וחולשה, וזיהוי הזדמנויות ואיומים.
  • הבנת הצרכים, הרצונות וההתנהגות של לקוחות פוטנציאליים וקיימים, כולל ניתוח דמוגרפי, פסיכו-גרפי ותרבותי.
  • ניתוח המתחרים והתחרות בשוק, כולל ניתוח היתרונות והחסרונות שלהם, פעילויות השיווק והמכירות שלהם, השוואת הביצועים שלהם לארגון ועוד.
  • זיהוי מגמות בשוק המשפיעות על פעילות הארגון, וניתוח פוטנציאל ההשפעה שלהם על הארגון.
  • הערכת האיומים וההזדמנויות העסקיות בשוק, והשפעתם הפוטנציאלית על פעילות הארגון.

מפתיע בכל פעם מחדש לגלות, עד כמה מנהלים עסוקים בשוטף ויומיום הארגוני ואינם מקדישים מספיק תשומת לב למתרחש "מעבר לגדר".

כמובן, שהתהליך המשלים לבחינה של סביבת התחרות ו"מה שקורה שם בחוץ" , הנה  בחינת האסטרטגיה העסקית בכל שנה,  הימים של אסטרטגיות ארוכות שנים חלפו, היום מדי שנה יש להקדיש זמן להתאמות באסטרטגיה ובפעילויות הנגזרות ממנה.

יצירת תרבות ארגונית מעודדת חדשנות ויצירתיות

דבר נוסף אותו יש לטפח, על מנת להטמיע התפתחות וצמיחה כהרגל ארגוני, הנו יצירת תרבות המעודדת חדשנות ויצירתיות וקידום פרויקטים ורעיונות חדשים המשפרים את ביצועי הארגון.

תרבות ארגונית לא נוצרת יש מאין, תרבות ארגונית אמיתית מתחילה במנהלי החברה, לעולם ארגון יהיה כדוגמת מנהיגיו. על מנת לטפח חדשנות כדרך חיים המנהיגים בארגון צריכים להיות כאלו הדוגלים בחדשנות, ובטוחים ביכולתם להוביל תהליכי שינוי וחדשנות. הם צריכים להתנהג או לאמץ הרגלי התנהגות המעודדים לחדשנות, לעורר רעיונות חדשים, ולתמוך בהם.

אווירה חיובית בסביבת עבודה פתוחה, נינוחה ומעודדת, יכולה לעורר ולקדם חדשנות. הדבר כולל תמיכה בישיבות והקצאת זמן ארגוני להעלאת רעיונות וכן פתיחות ניהולית לקידום פרויקטים חדשניים, יצירת מנגנונים ארגוניים לקידום ותמיכה בפרויקטים חדשניים, כולל תקציבים מיועדים וצוותים מיוחדים המטפחים רעיונות חדשים גורמים לתרבות לצאת מן הכוח אל הפועל ועוד.

במקביל לכך להטמיע כהרגל מתן אישור ניהולי לטעויות, יצירת תרבות המעודדת למידה מתוך טעויות ואירועים פחות  מוצלחים.

נתונים ושינוי ארגוני

לצד טיפוח תרבות ארגונית לחדשנות, יש להתחבר לנתונים- לבצע מעקב והערכה שוטפים של ביצועי הארגון ביחס למטרות ולא לסמוך רק על תחושות בטן עסקיות. להגדיר יעדים ברורים ומדויקים שניתן לנתח ועקוב אחריהם. זה יכול לכלול מדדי ביצועים כמו רווחיות, סקר שביעות רצון לקוח ומדדים ליציבות פיננסית.

בנוסף, קביעת משימות ואחריות ברורות ומוגדרות עבור כל עובד ומנהל בארגון, וביצוע מעקב אחר התקדמות. לבסס "דש בורד" ניהולי שמחובר למערכות דיווח מהירות והתראות במקרה של חריגות או אי תפקוד.

להגדיר נהלים, סטנדרטים ותהליכים ברורים ומדויקים שמאפשרים לארגון לעקוב אחרי התפקוד ולבקר בעיות בצורה מוקדמת.

חיבור לדופק של הנתונים מאפשר חיבור תמידי ליעדים ולשינויים והתאמות הנדרשות.

קדמה טכנולוגית וחדשנות ארגונית

התחום הטכנולוגי בארגון צריך אף הוא להיות חדשני ומותאם לשינויים בסביבה. ראשית נדרש הארגון להשקעה במערכות מידע ובכלים טכנולוגיים המסייעים בניתוח נתונים ובמעקב אחר ביצועיו.

במקביל חדשנות טכנולוגית עשוייה להשפיע על איכות המוצרים או השירות אותם חברה מעניקה, לייעל תהליכי ייצור ואוטומציה, לשפר תקשורת פנים ארגונית, להקל על ניהול פרויקטים ומעקב אחר התקציב.

כיום גם ארגונים בתחומים שמרניים יותר, כגון נדלן ותעשייה, ממנים סמנכ"ל מחשוב וטכנולוגיה כחבר הנהלה.

לסיכום, הטמעת חדשנות וצמיחה כהרגל ארגוני, מתחילה בראש ובראשונה במנהלים המובילים את החברה, הפוקוס הניהולי בארגון כולו מתחיל בהם. משם המעבר פשוט יותר לטיפוח תרבות ארגונית המעודדת ומתגמלת חדשנות ויצירתיות ומתייחסת לטעויות בסלחנות לצד, להשקעה בטכנולוגיה ויזמות.

מטבע הדברים, חדשנות הנה הליכה אל ה"לא ידוע", ולעיתים עשויים לשלם  מחיר של העדר  הצלחות נקודתיות, אך בטווח הארוך שינוי והתפתחות עקבי ומתמשך סביר שילווה בעליה ברווחיות ובצמיחה עסקית.

חגית אבן צור
חגית אבן צור, מאמנת ויועצת עסקית – ארגונית. מלווה בהנאה ובתחושת משמעות עמוקה משנת 2004, יזמים, מנהלים ובעלי עסקים במגוון תהליכים ליישום והגשמת חזון עסקי. אני בעלת תואר שני במנהל עסקים, תעודה ביזמות עסקית, ייעוץ ארגוני, אימון עסקי, הנחיית קבוצות, NLP ומגוון הכשרות מקצועיות נוספות.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ניהול
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
שינוי יתר בעסקים
שינוי יתר – יש דבר כזה?

בתקופה זו כאשר הטכנולוגיה מתחדשת בקצב מטורף, השוק נותן משקל רב יותר להתאמת המוצרים והשירותים ללקוח "המפולח", ומבית – תחום ההעסקה הופך מורכב יותר לניהול מיום ליום ותחרות קשה בכל השווקים, התוצאה – לחץ בלתי פוסק על המנכ"ל להנהיג שינויים חדשות לבקרים.

קרא עוד »
AI לעסקים
AI לעסקים

בתקופה האחרונה, בינה מלאכותית (AI) פרצה אל תודעתנו כסופה, והופכת לנושא חם לדיון בכל רחבי העולם. מונחים כמו Generative AI, Chat GPT ואחרים הפכו לשגרתיים ולא רק בדיאלוג המקצועי. מומחים מנסים ללמוד את השפעותיה של הבינה המלאכותית על הכלכלה ושוק העבודה, בעוד בעלי עסקים מתלבטים האם הטכנולוגיה הזו יכולה באמת לתרום לארגונים שלהם, או שמא מדובר בהייפ שיעבור ועוד לא ממש בשל.

קרא עוד »
ניהול עובדים
ניהול עובדים – בטחון פסיכולוגי, הארגון והצוות שלך

בעולם העבודה המאתגר של המאה ה- 21 המאופיין באי וודאות ותלות הדדית, עלינו ליצור מקומות עבודה שיאפשרו לעובדים שלנו להביא עצמם במלואם לאתגרים שלפניהם, ולאפשר להם להפוך לגרסה הכי טובה ותורמת של עצמם. יצירת סביבת עבודה, המאזנת בין אחריותיות ומוטיבציה לבין בטחון פסיכולוגי, תעזור לנו לעשות בדיוק את זה.

קרא עוד »
תוכניות עבודה חרבות ברזל

בכל שנה, הכנת תוכנית עבודה לשנת הפעילות הבאה, הנה אתגר המחייב חיזוי, הערכה ואפילו קצת הימור. שנת 2024 מציבה בפנינו אתגר גדול ומורכב הרבה יותר. אי הוודאות ביחס להתפתחות המלחמה, בעיקר בצפון הארץ, ההשלכות של המלחמה על המצב הכלכלי, ועוד שאלות רבות ואמיתיות הופכות את הכנת תוכנית העבודה למורכבת מתמיד.

קרא עוד »
תוכנית עבודה שנתית
הכנת תכנית עבודה שנתית 2024

בכל שנה הכנת תוכנית עבודה לשנת הפעילות הבאה הנה אתגר המחייב חיזוי הערכה ואפילו קצת הימור. שנת 2024 מציבה בפנינו אתגר גדול ומורכב הרבה יותר. אי הוודאות ביחס להתפתחות המלחמה בעיקר בצפון הארץ, ההשלכות של המלחמה על המצב הכלכלי, ועוד שאלות רבות ואמיתיות הופכות את הכנת תוכנית העבודה למורכבת מתמיד.

קרא עוד »
וואטצאפ בימי מלחמה

אחד הדברים שהפתיעו אותי בקריאת הכתבות והסיפורים הרבים על מה שאירע במתקפה הרצחנית של ה-7 באוקטובר, הוא העובדה שהחיילים והמפקדים תיקשרו ביניהם בזמן הקרבות באמצעות הווטסאפ. מסרים שחייהם של אנשים תלויים בהם – כגון בקשה דחופה לפינוי פצוע, בקשה דחופה לתגבורת – התנהלו בווטסאפ. קשה לי לדמיין חייל/ת שיורה ביד אחת ומסמס בשנייה.

קרא עוד »
ניהול בתקופת אינפלציה

האינפלציה גורמת לשינוי מהותי בסביבה העסקית, אנו פוגשים עליות תכופות במחירי התשומות, לרבות עלויות המימון שהאמירו לגבהים שלא הכרנו שנים רבות, שינויים תכופים בשערי המטבע, שחיקת שערו של השקל והרעה ברמת הסיכון של לקוחות וספקים עקב המצב הכלכלי.

קרא עוד »
ניהול לפי יעדים

תוכנת ה WAZE שינתה לנו את החיים – כל מה שצריך זה להקליד  את היעד ומיד נדע מתי נגיע, מהו הדרכים החלופיות וכמה נשלם אם נשתמש בכביש אגרה…  אז למה אין לנו WAZE לעסקים?

קרא עוד »
ניהול בזמן משבר

אני לא בטוח שאפשר לבנות על זה שאין ישראלי שלא יודע מה זה פזצט"א. אבל אני כמעט בטוח. יחד עם זאת, אני מקווה שההסבר להלן ייתן הזדמנות גם למי שלא מכיר את המונח הכל כך צבאי-ישראלי הזה, להבינו, ולגלות את חוכמת החיים העמקה שטמונה בו.

קרא עוד »
איך לנהל ישיבת הנהלה

כשאתם חושבים על ישיבת הנהלה, מהי האסוציאציה שלכם?
רובינו חושבים על משהו ארוך, מייגע, עם הרבה מלל ומעט ידע. אבל מסתבר שאפשר לעשות זאת אחרת. המדריך שלנו ייקח אתכם צעד אחר צעד, דרך שישה צעדים פשוטים לניהול ישיבת הנהלה אחרת, קצרה, ממוקדת ובעיקר – אפקטיבית. אז איך עושים את זה? בואו נתחיל!

קרא עוד »
ישיבת הנהלה

שיפור האפקטיביות של ארגונים מותנה במידה רבה בטיב התקשורת הפנים ארגונית, וזו שבצמרת הארגון, בין חברי ההנהלה, מקרינה ומכתיבה את טיב התקשורת בארגון כולו. התקשורת ביו חברי ההנהלה יכול להתבצע בשיחות מסדרון, בפגישות אישיות ובדיוני ההנהלה, כאשר לכל אחת מצורות תקשורת אלו יש מטרות, יתרונות וחסרונות (כן, כן גם לשיחת מסדרון יש יתרונות…).

קרא עוד »
סדנאות למנהלים בכירים

כשגוגל בדקה אם אפשר להסתדר בלי מנהלים בארגון היא נכשלה בגדול. בשנת 2002 השיקה גוגל את פרויקט אוקסיג'ן  (Project Oxygen) תוך שהיא מבצעת מהלך נסיוני קיצוני – מעבר לארגון שטוח בלי דרג מנהלים. הניסוי שנמשך חודשים ספורים בלבד הוכרז ככישלון מוחלט, שכן שאלות וצרכי העובדים הבסיסיים ביותר נותרו ללא מענה, העובדים לא התקדמו והפרויקט נתקע. גוגל הבינה את חשיבותם של מנהלים והחליטה לנקוט בגישה ההפוכה – לחקור מהם סוגי ההתנהגות השכיחים ביותר של המנהלים הטובים ביותר כדי לתת להם את הכלים. הבדיקה העלתה רשימה של תכונות, שהוכחו כמותית ואיכותית במספר דרכים.

קרא עוד »
פיתוח מנהלים בחברות וארגונים
סדנאות למנהלים

כחלק מעיצוב ויישום האסטרטגיה אצל לקוחותנו, וגם בחברות בהן נעשית העברה בין דורית, אני מציעים תהליכים סדנאיים, בהם לוקחים חלק פעיל, הצוות הבכיר, ההנהלה ואף נציגי העובדים של לקוחותינו, לפי הצורך.. מטרת הסדנאות הנה  להעשיר את ארגז הכלים של המשתתפים כדי להיות יותר טובים כפרטים  וכצוות. בסדנאות המקצועיות אנו  מקפידים להתייחס ללקוח הספציפי וליצור סדנה חווייתית תוך הסתכלות על החוויה המקומית של הלקוח ולא להעברת תיאוריות גרידא.

קרא עוד »
רווחיות הארגון בחלוקה לפי מרכזי הרווח (והמילה "בְמֵילֶא")

אחת הפעולות הראשונות אותן אנחנו עושים בתחילת עבודתנו אצל לקוחות חדשים, הינה בחינת רווחיות הארגון בחלוקה לפי מרכזי הרווח. כלומר, אנחנו מבקשים לראות עד כמה תורמת כל יחידה רווח לרווחיות הכוללת של הארגון. (יחידה רווח הינה תחום פעילות של החברה שמניב הכנסות מלקוחות החברה).

קרא עוד »
ניהול זמן – יש בכלל דבר כזה? 9 צעדים לניהול משימות בזמן

כולנו נשמח לעוד כמה שעות ביממה… כי הרי הזמן קצר והמלאכה מרובה. כולנו רוצים "לנהל" את הזמן שלנו כדי להפיק ממנו יותר. אבל, (התראת חדשות רעות) זמן אינו ניתן לניהול! לכולנו יש רק 24 שעות ביממה. אז מה אפשר לעשות? לנהל נכון ובצורה אפקטיבית את המשימות שלנו בתוך הזמן הנתון. כאן יהיה עלינו היא להבחין בין חשוב לדחוף, בין חשוב ללא חשוב, בין דחוף ושאינו דחוף, בין מה שנוכל לעשות לבד ובין מה שניתן יהיה להאציל למישהו אחר. במאמר הזה ריכזתי עבורכם כמה דברים שעובדים בשבילי… מוזמנים, באהבה.

קרא עוד »
ניהול עסקי – שיטות וכלים לניהול עסקי חכם

כשמונים אחוזים מהעסקים בישראל נסגרים תוך חמש שנים מיום פתיחתם, פעמים רבות מדובר בעסקים טובים עם רעיון משמעותי אך הלכה למעשה במבחן התוצאה כמו כל דבר טוב שדורש תכנון הם צריכים שיטות וכלים לניהול עסקי חכם. מהי תכנית עבודה עסקית ואיך ניתן לשפר ביצועים תוך כדי עשייה? כל המידע מחכה לכם כאן במאמר.
אחת השיטות הידועות אך הפחות "אהודות" הנה התכנית העסקית.

קרא עוד »
הגדלת הרווחיות

עסקים רבים אינם מבחינים בין גידול במכירות לבין גידול ברווחיות ומופתעים לגלות שגם כאשר המכירות גדלו- הרווח הנקי לא השתנה או חמור מכך אפילו הורע. אילו פעולות יאפשרו לכם להגדיל את הרווחיות ללא גידול (בהכרח) ברמת המכירות?

קרא עוד »
פיתוח מנהלים בחברות וארגונים
פיתוח מנהלים בחברות וארגונים

מנהל איכותי יכול לשנות תוצאות עסקיות כמו גם להשפיע על האקלים הארגוני. אך כמו כל ספורטאי מקצוען הזקוק למאמן על מנת למקסם את יכולותיו ולמנוע פציעות מיותרות כך גם מנהלים בארגון נדרשים לפיתוח, מיקוד ודחיפה, שייסעו להם ביצירת רעיונות מקוריים, בקבלת החלטות ובגיבוש סגנון הובלה תומך ומעצים. מהו פיתוח מנהלים ואילו דרכים עומדות לרשותכם? כל המידע מחכה לכם כאן.

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן