תוכן עניינים
אי הוודאות מתעצמת עם השנים, כל פעם מסיבה אחרת – קורונה, מלחמת אוקטובר 23 וגאות ושפל בשוק המוצרים הספציפי, ועל אף כל אלו יש להתארגן לקראת הכנת תוכנית העבודה והתקציב לשנה הבאה.
אף שבמרבית הארגונים מכינים תוכנית עבודה ותקציב כל שנה, כדאי השנה לבחון את דרך ההכנה של התוכנית בעיקר מפני ששנת 2025 צפויה להיות שנה מאתגרת.
הנסיבות המיוחדות עתה יגרמו, קרוב לוודאי, שינויים רבים, למשל:
- קיימת סבירות גבוהה שבשנה הבאה יהיו שינויים במיסוי ברמת היחיד, ואולי גם במיסוי החברות (רווחים כלואים);
- הימשכות המלחמה או התרחבותה עלולים להשפיע על שערי החליפין של הדולר והאירו;
- מחירי ההובלה ומשך זמן הגעת מוצרי ייבוא לארץ מחייבים בחינה מחדש של מלאי מינימום;
- הריבית הגבוהה, שרבים טרם הפנימו את השפעתה והאינפלציה שעלתה מחייבים בחינה של ההשפעות לקראת שנה הבאה;
ולכן בהכנת תוכנית העבודה והתקציב לשנה הבאה ראוי לתת את הדעת לשורה של נושאים:
הפקת לקחים מתוכנית העבודה והתקציב של השנה החולפת
- א. באילו יעדים עמדה החברה ובאילו הצליחה פחות ומדוע,
- ב. מטלות שלא הושלמו ויש להמשיך בהם בשנה הבאה,
- ג. ההשלכות של חריגות מהתקציב השנתי על התקציב של השנה הבאה,
עדכון תמונת התחרות
- ד. שינויים שעשו ועושים המתחרים של החברה שמחייבים התאמה בדרך הפעולה של החברה,
- ה. ההשפעה של מתחרים שנגרעו ומתחרים שנוספו,
שינויים נדרשים בשרשרת האספקה
- ו. ספקים שיש לבחון המשך העבודה איתם עקב אכזבות מהשירות שלהם,
- ז. לקחים מניהול המלאי – חוסרים ועודפים שמחייבים שינוי בתוכנית הרכש לשנה הבאה, לרבות ההשפעה של פעולה זו על התזרים,
שינויים בשוק המוצרים וציפיות הלקוחות
- ח. התאמות נדרשות בערוצי ההפצה,
- ט. בחינת מדיניות ההנחות וימי האשראי,
תחזיות מקרו כלכליות לשנה הבאה
- י. תחזית האינפלציה לשנה הבאה,
- יא. תחזית לשינויים בשער הריבית בשנה הבאה,
- יב. תחזית השינויים בשער המטבע הרלוונטי לחברה,
השלכות התוכנית הרב שנתית, האסטרטגיה של החברה
- יג. נושאים שתוכננו לשנה הקרובה ונדרש לתקצבם,
- יד. פעולות שנקבע בתוכנית האסטרטגים שמחייבים טיפול בשנה הבאה;
לסיכום: כאמור גם בשנה מורכבת כזו החולפת, ובטח לפני שנה לא פשוטה עלינו לשנס מותניים ולבנות תוכנית עבודה שנתית. טיפול נכון ומוקדם בנושאים שהוזכור להלן יבטיחו תוכנית עבודה ותקציב טובים יותר, ופעילות מתואמת יותר בשנה הבאה עלינו לטובה (אמן!).



















