תוכן עניינים
משבר הוא טריגר לבחינה מחודשת, לא בהכרח סכנה
כשהמערכת מזדעזעת, היא מאלצת אותנו להוציא מהמגירה הנחות ישנות ולבדוק אם הן עדיין משרתות את המטרה. זה רגע שבו מה שידענו מפסיק לעבוד, ומפנה מקום לשאלות עמוקות על זהות, כיוון וערך. האִיום הופך למראה: הוא חושף "חורים" במודל, בפורטפוליו המוצרים או בתרבות הארגונית, ומאפשר לבחור מחדש מה נחוץ ומה מיותר.
הבחינה החוזרת איננה תרגיל אינטלקטואלי בלבד, מדובר במנגנון צמיחה אמיתי. ארגון המַפְנים שמשבר הוא תמרור ולא קיר, מיצר מחדש את מפת הדרכים, מזהה יתרונות גנוזים ומרענן הצעות ערך. שינוי כזה עשוי לגבש צוותים, לעדכן ערכי מותג ולפתוח קטגוריות שוק חדשות.
ב ־Netflix , למשל, תחילת שנות ה־2000 סימנה ירידה דרמטית בביקוש לשירות משלוח ה-DVD. אך במקום להיאחז במודל שידע ימים טובים, הנהלת Netflix בחנה מחדש את מהות הערך שהיא מספקת. נטפליקס הבינה כי הלקוח לא קונה דיסק, אלא חוויית צפייה מותאמת. ההכרה הזו הפכה לטריגר לשינוי מודל עסקי שלם: מהפצת מדיה פיזית לשירות סטרימינג, ובהמשך גם לפלטפורמה עצמאית של תוכן מקורי. זהו בדיוק ההבדל בין מי שחותר להחזיר עטרה ליושנה לבין מי שבוחר לראות במשבר רגע והזדמנות של דיוק מחדש.
חדשנות היא הסתגלות, לא בהכרח טכנולוגיה
טכנולוגיה ממגנטת תשומת לב, אך עיקר החדשנות בזמן משבר מתבטא ביכולת להתאים מודלים קיימים למציאות מתהווה. מדובר בהזזת המשאבים מנקודה אחת לשנייה, בשינוי מסר ללקוח או באריזה מחודשת של שירות מוכר.הסתגלות כזו מחייבת גמישות תפעולית וחופש לערוך ניסויים מהירים.
חברות המצליחות לשלב מרכיב של חוכמת שטח, לקוחות בזמן-אמת, עם מבנה עלויות דינמי, מטמיעות חדשנות כפעולה יומיומית ולא כפרויקט חד-פעמי, ולכן מגיבות בזריזות כשהקרקע רועדת.
כאשר Airbnb איבדה כמעט בן לילה את כל ההזמנות בעקבות מגפת הקורונה, לא הייתה לה טכנולוגיה חדשה לשלוף. מה שהיה לה זו יכולת הסתגלות. בתוך זמן קצר היא השיקה פלטפורמת חוויות אונליין, מפגשים אנושיים דרך מסך.
החידוש לא היה בפלטפורמה, אלא בדרך בה היא השתמשה בה: שילוב של מארחים קיימים עם הצעת ערך חדשה, התואמת את הצרכים המשתנים של הלקוחות. החדשנות נבעה מהבנה עמוקה של הערך הרגשי שהמותג מספק ולא מהשקה של אפליקציה חדשה.
עדיף מהלך מדוד בזמן אמת מאשר תכנית מושלמת
המתכון הבטוח ל"שיתוק" הוא המתנה לקובץ תכנית בגודל 100 עמודים. בזמן שמשאבים מבוזבזים על תכנון יתר, המתחרים שלנו "גוזרים קופון" על לקוחות מבולבלים. מהלך מדוד, גם אם קטן, מייצר נתונים חיים ומפעיל את העשייה הארגונית. בפועל, מהלך כזה מתוכנן סביב KPI קצר , מחזור: “הצלחה” נמדדת בשבועות ולא רבעונים קדימה. מהרגע בו הנתונים מגיעים, קל לשכלל או לעצור. הארגון לומד שהתקדמות בתנאי ערפל נוצרת מצעדים קצרים עוקבי למידה, לא ממסמך בן מאות שקפים. WIX למשל זיהתה בעת סגר הקורונה הראשון ירידה חדה בהקמה של אתרים חדשים, שהיתה תוצאה ישירה מקריסת העסקים הקטנים בעקבות הקורונה. התגובה של WIX הייתה מיידית: תבניות מותאמות לעסקים קטנים אונליין, שירותי תמיכה והנגשה של כלי עבודה דיגיטליים בסיסיים. המהלכים לא חיכו לאישור ועדות או לתכנית אסטרטגית רבת שנים. הם קרו תוך ימים, והם אפשרו לחברה לא רק לייצב את את עצמה, אלא להפוך לפלטפורמה מועדפת בקרב יזמים חדשים בתקופה של אי-ודאות קיומית.
שינוי שאלה פירושו לפעמים שינוי כיוון
לעיתים כל הדרוש לפריצת דרך הוא ניסוח מחדש של השאלה. שימוש בשאלות כמו: איך נחזור למה שהיה? לוכד אותנו בעבר, לעומת זאת השימוש בשאלות מסוג לאן כדאי לנו ללכת עכשיו? פותח מרחב אפשרויות. שפה חדשה מגרה את החשיבה, מעודדת נקיטת זוויות ראייה טריות ושוברת דפוסי חשיבה מעגליים. ברגע שהשיח בישיבת ההנהלה מתמקד בשאלות פתוחות במקום בהסברים ומגננות, מתחדדת תחושת סקרנות ומופיעה סדרה של פתרונות לא טריוויאליים. שינוי השאלה הוא אפוא זרז לחדשנות, לא כקלישאה, אלא כתהליך מוכּר ב"מדעי הארגון" כדוגמת המשבר ש"הוליד" את חברת Slack נולדה ממשבר. החברה שהקימה אותה, Tiny Speck, לא הצליחה לפרוץ בתחום המשחקים. במקום לשאול “איך מצילים את המשחק?”, הצוות שאל “מה כן עובד אצלנו?”. התשובה: כלי התקשורת הפנימי. השאלה הזו שינתה את כל המסלול העסקי.
בעקבותיו, Slack הושקה כפלטפורמת תקשורת, והפכה לקטגוריה חדשה בשוק. שינוי זווית ההסתכלות, לאו דווקא השינוי במציאות, הוא זה שאִפשר קפיצה אסטרטגית חסרת תקדים.
כישורי הליבה הם המפתח, לא השוק
שוק משתנה בלי הרף; יתרון תחרותי יציב נשען על כישורי ליבה, מה אנחנו יודעים לעשות טוב באופן ייחודי. במשבר, הניסיון לרדוף טרנדים עלול לרוקן את הארגון החזרה אל כישורי הליבה הארגונים בעת משבר מסייעת להגן מפני תחושת חרדה עקב שינוי בתנאי המציאות ומספקת נקודת עוגן לשינוי מבוקר.המשימה היא לשאול: אילו יכולות, ערכים ומוניטין אינם כפופים לנפילות השוק? כשהם מזוהים, ניתן לתרגם אותם לפרקטיקות חדשות, משל, להעביר מומחיות קיימת לערוצי הפצה דיגיטליים או לשירותי ייעוץ. כך נשאר נאמנים לעצמנו, ועם זאת קשובים לסביבה. למשל חברת נטפים הישראלית, שהתבססה על מכירת מערכות השקיה מסורתיות באפריקה ובדרום אמריקה, נאלצה להתמודד עם שיבושים פוליטיים וכלכליים שפגעו בשווקים אלה. במקום להחליף כיוון או לנטוש את כישורי הליבה שלה, החברה שאלה: מה בליבת הערך שלנו נשאר חיוני?
התשובה הייתה חקלאות חכמה. מתוך כך נולד קו מוצרים חדש: מערכות השקיה מדויקות מבוססות חיישנים, לצד שירותים נלווים לחקלאים. זהו מקרה קלאסי שבו שמירה על זהות הביאה לחדשנות לא להיפך.
מתחילים בקטן כדי לגדול חכם
במקום לנסות לתקן את הכול, ארגונים מצליחים מצמצמים היקף ומגדילים את המיקוד. הכוונה הינה להגדיר קהל נישה, בעיה אחת בוערת, ולהשיק לו פתרון צר יחסית אותו (אם יצליח) ניתן יהיה לשכפל. ההתכנסות פותחת צוהר לניהול משאבים מיטבי ומאפשרת לשמר את איכות הביצוע. לאחר שהמודל הקטן מוכיח ערך, קל להפוך אותו לפלטפורמה רחבה. למעשה מדובר בהיפוך הפירמידה, בונים קומה על קומה על סמך בסיס יציב של תוצאות ורווחיות, במקום לטפס על גרם מדרגות רעיוני שאין לו משענת תקציבית. אם נחזור לדוגמה של Slack היא לא הושקה במכה לשוק כולו, אלא כגרסת בטא מוגבלת. גם חברת . Airbnb התחילה עם קומץ “חוויות אונליין” שבחנו את מידת העניין והמעורבות של המשתמשים. גם Netflix השיקה תחילה ספריית סטרימינג מצומצמת.
הצעד הראשון הקטן אפשר למנהלים להבין מה עובד, לקבל משוב ולהתאים את המוצר. זוהי גישת MVP קלאסית, שבה מהלך מצומצם נבנה כך שיספק נתונים, ערך ותנופה ומשם אפשר להתרחב באופן מבוקר.
הלקוחות הם מקור לחדשנות, לא רק לשימור
משבר משנה הרגלי צריכה. ארגון המקשיב למה שהלקוחות מנסים לפתור בעצמם מגלה נתיבים להתפתחות. הלקוח, במובן זה, הוא שותף מחקר חי, ולא נמען פסיבי .לשם כך יש לאמץ ערוצי משוב זריזים, קבוצות בטא, ראיונות משתמש או ניתוח דפוסי שימוש בזמן אמת. כיון שהלקוחות חיים את הבעיה יום-יום, הם מציעים תובנות שמדלגות על שלבי הניחוש. שיתוף כזה של הלקוחות שלנו יוצר גם תחושת שותפות המגדילה נאמנות. בזמן משבר, הקשבה ללקוחות יכולה להפוך מנגנון שימור למנוע חדשנות. ב-Wix, לדוגמה, החברה עקבה אחר הדרך בה לקוחות הסתגלו, ושילבה “האקים” שפיתחו בעצמם בתוך המוצר. אחד מהם היה פתרון פשוט לקופות תשלום עבור קורסים מקוונים.
גם Airbnb שמה לב שמה שמעניין את הלקוחות בזמן סגר זה לאו דווקא חופשות, אלא מגורים זמניים ארוכים, קרוב לטבע או למשפחה. כך נולדו מוצרי “שהייה חודשית” וערוצים חדשים של הכנסה. מי שמאזין, מנווט לכיוון הנכון.
חוסן הוא מערכת, לא רק מוצר
מוצר חזק מפצה על בעיה נקודתית; מערכת חסונה שומרת על הארגון כולו. חוסן ארגוני כולל תמהיל בין גיוון הכנסות, תזרים מזומנים מאוזן, תשתיות דיגיטל, קוד תרבות המעודד שקיפות ומנגנון למידה מתמשך. צירוף של כל המרכיבים הנ"ל יוצר שריר מסתגל, המאפשר לספוג זעזועים מבלי לפרק מבנים בסיסיים.
אמון הוא חלק מהאסטרטגיה בזמן משבר
קצב האינפורמציה במשבר גבוה, ואי בהירות מתורגמת לחשדנות. שקיפות יזומה כלפי עובדים, לקוחות ומשקיעים בונה רזרבות אמון המשמשות כמעין הון פסיכולוגי בעת קבלת החלטות קשות. פרקטיקת האמון כוללת שיתוף נתונים קשים בזמן אמת, הסבר רציונלי מלווה בשפה אנושית, ותיעדוף הרצף התקשורתי על פני מהלכים חד פעמיים. כאשר בעלי עניין חשים חלק מהסיפור, גם אם חלקו אינו ורוד, הם הופכים בני-ברית ולא שופטים מבחוץ.למשל- Airbnb נקטה בשקיפות מלאה מול מארחים ומשקיעים כשהחל המשבר. היא לא ניסתה להסתיר ביטולים, אלא הסבירה את הרציונל, פיצתה מארחים, והציגה מפת דרכים לחזרה לפעילות. האמון הזה החזיק את הפלטפורמה גם בזמנים בהם לא היו כמעט משתמשים.
הצלחה מתוך משבר היא לא מקרית, אלא בחירה
הסיפורים של Slack, Airbnb ו-Netflix נראים כאגדות נפילה ועלייה, אך מאחוריהם עמדה החלטה מודעת: לראות בכישלון קרקע לניסוי, ולא סיבה ל"שבירת כלים". בחירה כזו מאופיינת בהימור מחושב זיהוי תובנה, השקעת משאבים ממוקדת והתחייבות למחזורי למידה מהירים. ההצלחה שמגיעה אחר כך מגיעה מהתמקדות תכליתית ולא מהימור "רומנטי". ההצלחה הנה פרי תהליך מדיד של כישלונות קטנים ומסקנות גדולות. המשותף לכל הדוגמאות Slack, Wix, Airbnb, Netafim, Netflix אינה "קסם" שקרה לפתע בישיבת הנהלה אחת מוצלחת. זהו תהליך רגע של הכרה במצב, בחירה אמיצה לנוע, ביצוע מהיר של מהלך קטן, ניתוח תוצאה, וחזרה ללופ פעולה.
אלה חברות שבחרו באי ודאות כמרחב פעולה ולא כאויב. הן יצרו מתודולוגיה, שאלו שאלות חדשות, התמקדו בליבה, הקשיבו ללקוחות, ופעלו מבלי לחכות לשלמות. ההצלחה לא הייתה תגובתית, היא הייתה יוזמה מבוססת בחירה.
לסיכום: הדבר המייחד חברות שצומחות ממשבר איננו מזל, כי אם מערכת החלטות סדורה הרואה בשינוי חומר גלם להתקדמות. הן משנות שאלה, ממקדות את כישורי הליבה שלהן, בונות אמון ומתעקשות לפעול גם בתנאי ערפל. כל תובנה ברשימה הזו היא לבנה בבניית ארגון המסוגל להמציא את עצמו מחדש שוב ושוב. ובמציאות שבה משברים אינם אירועים נדירים אלא מחזוריים, היכולת לבחור בצמיחה, לשכלל אותה לכדי שיטה ולחזור עליה, הופכת למתכון היחיד לביטחון ארוך טווח.
בסופו של דבר, לצמוח ממשבר פירושו לקבל שהישן לא ישוב, ולהחליף את ה"געגוע" ביכולת הקשבה, לשוק, לטכנולוגיה, לצוות, ובעיקר למשמעות החדשה שהלקוחות מייחסים לערך שלכם. כאשר ההקשבה הזאת מגובה בהחלטות זריזות ותהליכי למידה בעלי מחזור קצר, המשבר הופך לזרז צמיחה ולא לקו שבר.