שינוי ארגוני

שינוי ארגוני

"לא החזק או החכם ביותר הוא זה שישרוד אלא זה שיסתגל לשינוי" (צ'ארלס דארווין) . כיום, מבינים בארגון כי השינוי הוא חלק אינטגרלי מן החיים העסקיים וכי על הארגון להסתגל לשינוי במטרה לשגשג. אולם, השינוי הארגוני אינו רק צעד בדרך אל השיפור המובטח, אלא דרך התנהלות והתייעלות עסקית. מאילו טעויות כדאי להימנע, איך לנהל נכון את השינוי ואילו הרגלים כדאי לאמץ על מנת להצליח? כל המידע מחכה לכם כאן במאמר.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

מאילו טעויות כדאי להימנע?

ארגונים רבים חווים קשיים בביצוע שינויים, וחווים אחד או יותר מהקשיים הבאים:

  1. היצמדות לקיים – בחזקת "לא מחליפים סוס מנצח". מנהלים רבים חשים כי אין צורך לשנות "משהו שעובד". היצמדות לקיים מהווה קושי לגייס את המנהלים כסוכני השינוי ועשויה להביא לעיכובים בהטמעת השינוי.
  2. מורכבות – שינוי ארגוני הוא חלק מתכנית ארגונית, המפרטת יעדים, מטרות, שיטות וחלוקת משימות. פעמים רבות התכנית הארגונית הנה כה שאפתנית, שיהיה קשה מאוד להביא אותה לכדי ביצוע.
  3. מחסור במשאבים – שינוי ארגוני יצריך תקציב. בין אם מדובר בספק חיצוני, שיאפיין מערכת מידע חדשה, יועץ עסקי, תמריץ כספי לאנשי המכירות או לתכניות הכשרה חדשות. ארגונים רבים אינם מעריכים נכון את התקציב שידרוש השינוי או אינם מקצים לו כלל תקציב מה שפעמים רבות אינו מאפשר לשינוי לקרום עור וגידים.
  4. "רוח המנהל"– ממחקרים עולה כי אחד מהגורמים המרכזיים לכישלון תהליך השינוי הנו היעדר מחוייבות ואמון בתהליך בקרב ההנהלה הבכירה, תחושה זו התחילה אצל הבכירים מחלחלת עד מהרה גם לדרג העובדים ומשפיעה על מידת המחויבות שלהם לשינוי מה שמקשה מאוד לקדם את התהליך.
  5. עמימות – שינוי טומן בחובו איום על המצב הקיים וכדי ל"נטרל" את האיום יש להכביר במידע ולהציע הסברה מסודרת על התהליך כולו. בארגונים רבים לא מושם דגש מספק על תהליך התקשור של השינוי ועל העברת הידע באופן "שקוף" ושיתופי. העדר מידע מדויק, בהיר (ובזמן) על תהליך השינוי עשוי להגביר את החשש בארגון מן התהליך ולעיתים אף להכשילו.
  6. מכשולים תפעוליים וטכניים – לרבות קושי באימוץ טכנולוגיה חדשה, קושי מבני וכדומה. פעמים רבות מכשולים  שהנם לכאורה טכניים, מקשים על יישום השינוי והטמעתו ועשויים אך להביא לכשלון התהליך כולו.

איך לנהל את השינוי הארגוני?

שינוי ארגוני הנו תוצר של הסביבה בה פועל העסק והוא תוצר של התפתחות טכנולוגית, הופעה של מתחרים חדשים, מעבר בין דורי בתוך הארגון, דרישות להתייעלות ועוד. עבור עסקים רבים הפועלים שנים רבות עם מה שנתפס בעיניהם כ"מתכון מנצח" יכול השינוי להתפרש כצעד מאיים וזר. ולכן הצעד הראשון בניהול נכון של שינוי ארגוני עובר דרך הבנת האתגרים וגיוס מובילים לטובת הנושא.

הצעד הראשון בניהול נכון של השינוי מתחיל בהנהלה

לרוב סוכני השינוי הארגוני יהיו המנהלים בדרגים השונים בארגון. אלו הם בעלי התפקיד שנמצאים בקשר ישיר עם העובדים ויוכלו לתקשר את החלטות ההנהלה ולבצע את השינוי הלכה למעשה. חשוב להדגיש שלכל מנהל יש סגנון משלו, יש כאלו שיבחרו במשא ומתן או תקשור הנחיות "מלמעלה" ויש כאלו שיעדיפו לנקוט בהסברה ושיחות. הצלחת השינוי תושג אם ניתן יהיה להעצים את יכולותיו הטבעיות של כל מנהל ולתמוך בתהליך תקשור השינוי. שימוש  בליווי עסקי בשלב הזה יסיע בזיהוי התנגדויות (במידה וקיימות בקרב המנהלים), "פיצוחן" , בקרה ואף האצת התהליך.

אילו הרגלים כדאי לאמץ על מנת להצליח בתהליך של שינוי ארגוני?

ממחקרים עולה כי ישנם מספר פעולות אשר על הארגון לעשות כדי להגדיל את סיכוייו להטמיע את השינוי הארגוני בהצלחה בהם ניתן למצוא:

  1. גיוס ההנהלה הבכירה– שינויים דורשים מנהיגים המאמינים ומובילים את התהליך, המשרים שלווה וביטחון בתוך ומחוץ לארגון. כדי לעשות כן עלינו לוודא כי המנהלים בדרגים השונים מגויסים לשינוי מבינים ומאמינים בו. לכן, יש להשקיע בהדרכה והכשרה נכונה של המנהלים שתעצים את נקודת החוזק של המנהלים, לאפשר להם מידע מלא בהיר ובזמן  ולעודד שיח פתוח ואימוץ תרבות המקדמת שינויים.
  2. תרבות ארגונית לומדת – בין אם מדובר על הסתגלות לעבודה עם מדדים ובין אם בשינוי מבנה ארגוני יהיה עלינו ליצור תרבות ארגונית לומדת, תרבות המעודדת למידה ושיפור מתמיד ולא "חיפוש אשמים". כאשר נצליח ליצור בארגון שיח פתוח על התהוות ושינוי, על תקלות ופתרונן, על הבנת האתגרים במקום האשמות , תיווצר בארגון שלנו תרבות ארגונית לומדת המעריכה ומברכת על שינויים כדרך לימוד ושיפור. בתרבות ארגונית כזו שינוי יתפש כפחות מאיים וכחלק טבעי משגרת הארגון.
  3. הגדרת מטרות ברות ביצוע בהתאם למבנה הארגון – כאשר אנו מטמיעים שינוי ארגוני עלינו להציב לעצמינו מטרות. מטרות שאותן ניתן לבצע ומתאימות לארגון שלנו. הצבת מטרות כאלו תכוון את כלל הארגון לעבר השגתן, תאפשר לנו לבדוק את ההתקדמות ותייצרנה חווית הצלחה.
  4. תמריצים– פעמים רבות יהיה בתהליך של שינוי ארגוני יהיה עלינו ליצור מערכות תמריצים חדשות לעובדים (בכלל הדרגים) או לעדכן מערכות תמריץ קיימות. הכוונה הנה לרתום את עובדי הארגון למטרות שהצבנו לעצמינו בתהליך השינוי ולצעוד יחד אל המטרה הנכספת. תמריצים כאלו יכולים להיות תמריצים המפתחים מוטיבציה פנימית ו/או תמריצים חיצוניים- כספיים.

לסיכום,  במאה ה- 21  כאשר הסביבה החיצונית והפנימית משתנות לעיתים תכופות, יהיה על ארגונים להתאים עצמם לשינויים. אפשר לעשות זאת "לבד" אולם פעמים רבות דווקא הסתייעות בגורם חיצוני, אובייקטיבי ואמין יכולה לסייע בהטמעת השינוי ואף להפוך אותו לחלק מהתרבות והשגרה הארגונית. SMC חברה לייעוץ עסקי, ליווי ובניית תכנית אסטרטגית מתמחה במתן מענה לניהול השינוי בארגונים עסקיים בכלל ובעסקים משפחתיים בפרט. לפרטים נוספים צרו עמנו קשר דרך האתר.

הכנסו למידע נוסף אודות – ייעוץ אסטרטגי | חברות משפחתיות

תמר אדלר
תמר אדלר, מנכ"לית חברת הייעוץ האסטרטגי SMC Group , יועצת בכירה לעסקים משפחתיים בתהליכי שינוי וצמיחה ובהסדרת הממשקים שבין העסק למשפחה. מלווה תהליכי שילוב בני המשפחה בעסק, העברת בעלות, ניהול ונכסים מדור לדור.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי – המדריך המלא

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים
חדשנות בארגונים – המדריך המלא

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

קרא עוד »
טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?

ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.

חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.

אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם –  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

קרא עוד »
קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי המדריך המלא

כבעלים ו/או מנכ"ל של חברה וודאי כבר הבנת מזמן כי עליך לתת מענה למגוון ההיבטים העסקיים של הארגון שלך, דבר הדורש ראייה מרחבית ומעוף. כמנהיג ומוביל עליך להיות בקיא בשלל דיספלינות החל ממכירות ושיווק, דרך תפעול ולוגיסטיקה, תמחור וגביה ועוד.

המציאות המורכבת הזו בשילוב עם הסביבה העסקית המשתנה תדירות מקשה על המנהיג בארגון וכאן בדיוק נכנס הליווי העסקי.  ליווי עיסקי יכול להיות תהליך ארוך טווח בו מלווים את הבעלים/ המנכ"ל בפעילות השוטפת, או לחילופין תהליך קצר טווח, וממוקד. בשונה מיועצים דיספלינאריים המתמקדים בהיבט אחד של הארגון (כמו למשל יועץ פיננסי או שיווקי), הליווי העסקי הינו רב תחומי והתובנות בו תתקבלנה על סמך הבנה וניתוח של כלל הבטי האתגר, כמו גם בחינה של כלל הארגון.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי

כבעלים ו/או מנכ"ל של חברה וודאי כבר הבנת מזמן כי עליך לתת מענה למגוון ההיבטים העסקיים של הארגון שלך, דבר הדורש ראייה מרחבית ומעוף. כמנהיג ומוביל עליך להיות בקיא בשלל דיספלינות החל ממכירות ושיווק, דרך תפעול ולוגיסטיקה, תמחור וגביה ועוד.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי להייטק

על־פי נתוני בנק ישראל, התוצר של מגזר ההייטק צמח בשנת 2020 ב־5.8%, לצד עלייה ניכרת בגיוסי הון מצד החברות בענף. גם נתוני הייצוא והפדיון בהייטק צמחו ברציפות לאורך שנת 2020, בניגוד לענפים אחרים שחוו פגיעה משמעותית עם תחילת משבר הקורונה  והצליחו להתאושש (אם בכלל) רק בהמשך אותה שנה. מגזר ההייטק, מהווה אחוז ניכר מהמשק הישראלי (12.6% מהתוצר הכולל ב־2019), והוא אחד מהגורמים למתינות הפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה בישראל ביחס לרבות מהמדינות המפותחות.

הצמיחה במגזר ההייטק ממשיכה, ומביאה איתה בו זמנית גם תחרות רבה וצורך תמידי של החברות להתפתח ולהתאים עצמן לדרישות השוק המשתנה בקצב מסחרר. כך קורה שמוצר או טכנולוגיה בעלי פוטנציאל עצום, לאו דווקא מגיעים לבשלות ולא מביאים להצלחתה של החברה. הצלחה במגזר התחרותי והמהיר הזה דורשת מיקוד  ניהולי אינטנסיבי, התאמה לדרישות השוק, יכולות ניהול גבוהות מאד, מודל עסקי בר קיימא, ביצועים מצוינים  ועוד ועוד.

קרא עוד »
הכנת תקציב ארגוני

תקציב עסקי הוא בעצם תוכנית הפעולה של הארגון לתקופה מוגדרת, בדרך כלל שנה, והביטוי שלה במונחים כספיים.
בתקציב נמצא את המכירות המתוכננות, את העלויות הנובעות מהמכירות, מהרכש ומהייצור, וכן את העלויות התפעוליות השוטפות של העסק.
הסיבה לקביעת תקציב ברורה – זהו כלי שמאפשר לחברה ומנהליה מסלול התנהלות כספי ידוע בין ההכנסות להוצאות ומתאר את ההכנסות הצפויות שנובעות מיעדי המכירות, וכן את ההוצאות הנובעות מהפעילות השוטפת ומיעדי המכירות והשיווק.

קרא עוד »
Trusted Advisor – יועץ מהימן

  TRUSTED ADVISOR כבר היית ללקוחות שלך?

כבר לא מעט זמן אנחנו מתכננים מהלך אסטרטגי יחד עם ד. מנכל חברה מובילה בתחומה.
מחד מדובר בחברה מובילה ומצליחה, אולם התחום בו עוסקת החברה הולך ונשחק, הולך ונעלם והאתגר שלנו יחד הוא לחפש את ה"דבר הבא".
ו… מצאנו! אאוריקה. אז יש מוצר ושהפך לפתרון חדש, ועכשיו מה?

עכשיו אתם הופכים ל- TRUSTED ADVISOR אמרנו ל- ד. המנכ"ל ולצוות ההנהלה

קרא עוד »
סטרטאפים חדי קרן (UNICORNS)

לאחרונה פורסם "בכלכליסט" כי המילה היחידה שיכולה להתחרות ב”קורונה” ו”בחירות” על תואר המילה של השנה היא “יוניקורן" (חד קרן).

המילה הזו אכן מופיעה פעמים רבות בהקשרים של שוק ההון וזירת הסטרטאפים, ולא, לא מדובר בחיה עצמה אלא בתופעה שקיבלה את השם בגלל שכיחותה שהיתה נמוכה…

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן