קידום חדשנות בארגון

קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

והרי לנו אתגר לכל מנהל חברה – איך הופכים את החדשנות לשגרה? הרי חדשנות ושגרה נשמעים כמו ניגודים מושלמים… אבל, כידוע אין ברירה, כי בזמן שאנו עוסקים בשיפור תהליכים של מוצר קיים, אי שם, מתחרה כלשהו (מוכר או חדש), מייצר מוצר חדש לגמרי ומתאים אותו לצרכי המחר.

למעשה פעמים רבות אנו רואים כי חברות מתמסרות לניהול צד ההיצע של הארגון, מטיפול ביצור, דרך הפצה ועד התמחור, ואכן הדבר עשוי להביא לשיפור בפריון. אולם ההזדמנויות והרעיונות לצמיחה אינם מצויים בצמצום או בהתייעלות, הם נמצאים במקום אחר לגמרי ודורשים סט חדש של כלים ותפיסות הן ברמה הארגונית והן ברמה האישית.

כמו שאמרו במעבדת התקשורת של MIT, הצבירה האיטית היא האויבת הגרועה ביותר של החדשנות. הכוונה הנה שאם נקדיש כל דקת ערות שלנו לעשות קצת יותר טוב ממה שעשינו אתמול, הרי שבהכרח לא נבלה כל שעת ערות בניסיון להמציא את "זה, מחדש ולפתח את "זה". בין שתי התפיסות שוררות סתירה ומתח מובנה, ודורשות התייחסות ובעיקר להקדיש זמן ומשאבים לפיתוח חדשנות ולא רק לייעול ושיפור (כבודם במקומם מונח).

כשאנחנו אומרים חדשנות או התחדשות אין הכוונה לפיתוח של המצאות, אלא לשיטה ולדרך חיים חדשה בארגון, דרך חיים הרואה בחדשנות אלמנט מרכזי וחיוני בהישרדותו של הארגון. אולם, לצערנו רק מעטות מחברות ממשכילות להכניס את החדשנות למהלך העבודה השוטף ולהפוך אותה לשגרה.

בחברות הגדולות בעולם ולאחרונה גם בישראל, מתחילים לעצב  תהליכי עבודה שיבטיחו התחדשות מתמדת, כך למשל בחלק מהחברות רשאים העובדים להקדיש חלק מוגדר מזמנם לפתח ולבחון ישימות של רעיונות חדשניים שלהם. בחברות אחרות  מונה מנהל בדרג הנהלה שתפקידו חדשנות, אולם פתרונות אלו מתאימים יותר לחברות גדולות  ורווחיות.

האתגר הרבה יותר מורכב בכל אותם עשרות אלפי הארגונים הקטנים יותר- כלומר אצל מרבית החברות במשק. בארגונים הלא גדולים הללו ברור לכל כי מחד, לא ניתן לוותר על העיסוק בהתחדשות וחדשנות, אולם  מאידך, החברה אינה יכולה להרשות לעצמה את אותם תהליכי חדשנות יקרים הקיימים  בחברות הגדולות.

הניסיון שלנו מראה כי ניתן להצליח באתגר החדשנות גם בחברות לא מאוד גדולות מבלי להיכנס להשקעות גדולות מדי ולהמשיך בעזרתו את הצמיחה הרווחית.

אז איך עוברים ממצב של שיפור למצב של חדשנות?

מנהיגות 

ראשית נדרשת מנהיגות הפונה לכיוון עתיד, מנהיגות קשובה, הפתוחה לחידושים, סובלנית לטעויות ומוכנה להשקיע מרווחי ההווה כדי להבטיח צמיחה רווחית בעתיד. איש חכם אמר פעם כי הבעיה איננה איך להכניס לראש מחשבות חדשות, אלא כיצד להוציא ממנו את המחשבות הישנות. וודאו כי המנהיגות בארגון שלכם אינה חוששת לשכוח תפיסות שאינן משרתות אותה יותר והיא נכונה ואף נלהבת ללמוד תפיסות חדשות.

עובדים מוכשרים

שנית, נדרשים עובדים מוכשרים, כאלה שיש להם את הכישרון, הרצון והסיבות הטובות לפתח חדשנות. וודא כי בחברה שלכם יש "טאלנטים"- כישרונות ותנו להם "לרוץ" ותראו עם מה הם "יחזרו הביתה". הוליווד, כמו גם קבוצות ב-NBA  מבינות היטב מהו כשרון, ועד כמה שונה המילה כשרון מהמילה עובד או מועסק, אולם רובן המכריע של החברות "המסורתיות" אינן חושבות "כשרון", שהוא ללא ספק מיומנות מרכזית במאה ה- 21.

ראו בכל עובד שלכם כשרון, איש עסקים, יחידה עסקית של איש אחד, ואפשרו להם להראות את גדולתם בכל הזדמנות. לצד הכישרון חפשו גם את פרקליטי השטן, את אותם עובדים שתמיד חושבים אחרת. אותם עובדים המאתגרים את ההסכמות הכלליות הרווחות בחברה שלכם, יהיו אלו שיאתגרו באמת את ניסיונות החדשנות ויעלו את העשייה לרמה אחרת.

הקשבה ללקוחות

שלישית נדרשת הקשבה ללקוחות. הלקוחות הם המקור לצרכים בלתי מסופקים  ומהווים הזדמנות לאתר את אותם המקומות בהם נדרשים מוצרים חדשים, רעיונות, שירותים ופתרונות חדשים.

תהליכי עבודה

רביעית, כדי שהכול "ינגן" כראוי ובקצב נכון נדרשים תהליכי עבודה שהינם מסודרים מחד ומהירים מאידך, כך שיאפשרו  תגובה מהירה של אישור התקדמות, או פסילה של כל רעיון וחידוש. פתחו תהליך פיתוח מהיר של אבות טיפוס של מוצר או שירות חדשים, וראו בו כאחת מהמיומנויות העיקריות של החדשנות.

הנהלה

חמישית, יש לוודא כי  הנהלת מכירה החברה בחשיבות הנושא ומאמינה בבניית אקלים המעודד התחדשות מתמדת, בנוסף יש ליצור מודעות לנושא החדשנות, בכל הרמות בארגון, והבנה שרבים בארגון יכולים לתרום ולהיתרם מפעילות שתבטיח התחדשות מתמדת. משהושגו היעדים הללו יש לעצב תהליכי עבודה וניהול שיבטיחו הקשבה, בחינה והחלטה מהירה לגבי כל רעיון חדשני ורלוונטי. בכל ארגון יש להתאים את התהליכים לאופי הארגון, התרבות הארגונית והמבנה הארגוני.

אישור להיכשל

ומעל הכול מרחף האישור להיכשל.

ההמצאות הגדולות ביותר הינן פרי של כישלונות אין ספור, ניסיונות אמיצים שהעלו ולא כלום אבל הזינו את "הפעם הבאה", את הניסיון הבא. צרו בארגון שלכם אפשרות לנסות ולהיכשל, הפכו את הכישלון לדרך ללמידה והתפתחות ולא למשהו שיש להסתיר או להחביא והתוצאות תגענה. זכרו אף אחד לא עושה שום דבר נכון בפעם הראשונה.

לסיכום: בסביבה העסקית בה אנו פועלים, שהדבר היחיד הקבוע בה הוא – שדבר אינו קבוע וקצב השינויים מהיר, שילוב תהליכי חדשנות והתחדשות הינו חיוני, והאתגר, כאמור, הוא באופן שתהליכים חיוניים אלו מותאמים "לפי מידה" לכל ארגון וארגון.

מדובר בסדרה של אתגרים, שהקשה מכולם היא היכולת לקבל החלטה כואבת – כי לא כל מה שעבד לנו בעבר יעבוד גם מחר.

והחדשות הטובות? בחברות שאימצו תהליכי התחדשות וחדשנות ניתן בהחלט לראות שיפור בכל הפרמטרים המשמעותיים, הן  במוטיבציה של העובדים והן ברווחיות.

Ilan Segev
אילן שגב, יו"ר קבוצת SMC Group ויועץ אסטרטגי בכיר, בעל למעלה מ-30 שנות ניסיון בתפקידי ניהול בכירים, ייעוץ אסטרטגי וליווי עסקי. בעברו כיהן כמשנה למנכ"ל בנק דיסקונט, יו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות, מנכ״ל חברת הייעוץ הבינ״ל Hay Group ישראל, ותפקידים בכירים נוספים.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית
חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית

חג הפסח מזכיר לנו שהמעבר לחירות דורש תעוזה, מנהיגות ונכונות להתמודד עם הבלתי נודע. כך גם בעולם העסקי – יציאה ממצב של ניהול תגובתי לניהול אסטרטגי מחושב הנה תהליך המחייב קבלת החלטות אמיצות אך מושכלות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
9 מיתוסים עסקיים שהופרכו

חג פורים הוא החג שבו שום דבר הוא לא בדיוק כפי שהוא נראה. התחפושות, המסכות והסיפורים מלמדים אותנו שהמציאות יכולה להתהפך ברגע – ומה שנדמה כאמת מוחלטת, מתברר לעיתים כהפך הגמור. ברוח "ונהפוך הוא", החלטתי לבדוק כמה מיתוסים מושרשים בעולם העסקי – ולבחון מה באמת עומד מאחוריהם. התוצאה? המציאות לא רק מפריכה את המיתוסים הללו, אלא מראה שהאמת לעיתים הפוכה.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
האתגרים במינוי מנכ"ל חיצוני בחברה פרטית

בשלב מסוים מתמודדות חברות פרטיות רבות עם הצורך למנות מנכ"ל חיצוני, בין אם בשל מעבר בין-דורי, בין אם בשל רצון בצמיחה הדורשת כישורי ניהול מתקדמים, או רצון של הבעלים להתמקד באסטרטגיה או בעסק אחר במקום בניהול השוטף.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי – המדריך המלא

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים
חדשנות בארגונים – המדריך המלא

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

קרא עוד »
טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?

ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.

חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.

אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם –  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי המדריך המלא

כבעלים ו/או מנכ"ל של חברה וודאי כבר הבנת מזמן כי עליך לתת מענה למגוון ההיבטים העסקיים של הארגון שלך, דבר הדורש ראייה מרחבית ומעוף. כמנהיג ומוביל עליך להיות בקיא בשלל דיספלינות החל ממכירות ושיווק, דרך תפעול ולוגיסטיקה, תמחור וגביה ועוד.

המציאות המורכבת הזו בשילוב עם הסביבה העסקית המשתנה תדירות מקשה על המנהיג בארגון וכאן בדיוק נכנס הליווי העסקי.  ליווי עיסקי יכול להיות תהליך ארוך טווח בו מלווים את הבעלים/ המנכ"ל בפעילות השוטפת, או לחילופין תהליך קצר טווח, וממוקד. בשונה מיועצים דיספלינאריים המתמקדים בהיבט אחד של הארגון (כמו למשל יועץ פיננסי או שיווקי), הליווי העסקי הינו רב תחומי והתובנות בו תתקבלנה על סמך הבנה וניתוח של כלל הבטי האתגר, כמו גם בחינה של כלל הארגון.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי

כבעלים ו/או מנכ"ל של חברה וודאי כבר הבנת מזמן כי עליך לתת מענה למגוון ההיבטים העסקיים של הארגון שלך, דבר הדורש ראייה מרחבית ומעוף. כמנהיג ומוביל עליך להיות בקיא בשלל דיספלינות החל ממכירות ושיווק, דרך תפעול ולוגיסטיקה, תמחור וגביה ועוד.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי להייטק

על־פי נתוני בנק ישראל, התוצר של מגזר ההייטק צמח בשנת 2020 ב־5.8%, לצד עלייה ניכרת בגיוסי הון מצד החברות בענף. גם נתוני הייצוא והפדיון בהייטק צמחו ברציפות לאורך שנת 2020, בניגוד לענפים אחרים שחוו פגיעה משמעותית עם תחילת משבר הקורונה  והצליחו להתאושש (אם בכלל) רק בהמשך אותה שנה. מגזר ההייטק, מהווה אחוז ניכר מהמשק הישראלי (12.6% מהתוצר הכולל ב־2019), והוא אחד מהגורמים למתינות הפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה בישראל ביחס לרבות מהמדינות המפותחות.

הצמיחה במגזר ההייטק ממשיכה, ומביאה איתה בו זמנית גם תחרות רבה וצורך תמידי של החברות להתפתח ולהתאים עצמן לדרישות השוק המשתנה בקצב מסחרר. כך קורה שמוצר או טכנולוגיה בעלי פוטנציאל עצום, לאו דווקא מגיעים לבשלות ולא מביאים להצלחתה של החברה. הצלחה במגזר התחרותי והמהיר הזה דורשת מיקוד  ניהולי אינטנסיבי, התאמה לדרישות השוק, יכולות ניהול גבוהות מאד, מודל עסקי בר קיימא, ביצועים מצוינים  ועוד ועוד.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן