יצירת יתרון תחרותי – ערנות וגמישות כאסטרטגיה

יצירת יתרון תחרותי – ערנות וגמישות כאסטרטגיה

בעידן הדינמי והמשתנה שבו אנו חיים, היכולת להרים את הראש מעבר לניהול השוטף הפכה קריטית עבור מנהלים ובעלי עסקים. מגמות השוק כיום משתנות בקצב מהיר מתמיד, ולעיתים מהפכות צרכניות וטכנולוגיות משנות את כללי המשחק בזמן קצר.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

כדי להוביל את החברה או העסק קדימה, אין זה מספיק לבנות תוכנית אסטרטגית אחת לכמה שנים – על מנהלים ומנהיגים לגלות ערנות תמידית, לנתח מגמות בזמן אמת ולהיות מוכנים לקבל החלטות מהירות ואמיצות.

היכולת לזהות הזדמנויות ואיומים בשלב מוקדם ולהתאים את האסטרטגיה העסקית בהתאם היא מה שמבדיל בין עסקים המצליחים לנווט בעולם החדש לבין אלה שנותרים מאחור. אז מה השתנה השנה, מה עומד לקרות (או לא לקרות) בשנת 2025?

במאמר זה ריכזתי עבורכם כמה מגמות בהתנהגות והעדפות צרכנים נכון לינואר 25:

חוסר אמון בתקשורת שיווקית במדיה הדיגיטלית

בעידן של פייק ניוז, הצרכנים נעשים סקפטיים יותר כלפי המידע שהם צורכים ברשתות החברתיות. יותר ויותר אנשים נוטים לבדוק את מקור המידע לפני שהם משתפים כתבות או סומכים על מסרים פרסומיים.

בנוסף, חוסר האמון השפיע גם על תחום המשפיענים (Influencers). הצרכנים הפוטנציאלים מתחילים להבין  שחברות מסחריות משלמות לבלוגרים כדי לקדם מוצרים, ומתחילים להטיל ספק באותנטיות של ההמלצות שלהם.

דוגמא ליישום מוצלח של המגמה היא חברת דאב (Dove) . החברה הצליחה לשמור על אמון הקהל בקמפיינים שלה על ידי התמקדות במודעות אותנטיות, המשלבות נשים "אמיתיות" ולא דוגמניות מקצועיות. הצרכנים מרגישים שמדובר במסר אמיתי, ולכן מתחברים יותר למותג.

בני הנוער ככוח משפיע בקבלת החלטות צרכניות

בעבר, ההורים היו מקבלי ההחלטות המרכזיים במשפחה, אך כיום בני נוער משפיעים בצורה משמעותית על החלטות הקנייה. בזכות הנגישות למידע ברשתות כמו טיקטוק ו-אינסטגרם, מביאים בני הנוער ידע מעמיק על מוצרים חדשים או טרנדים שלפעמים ההורים אפילו אינם מודעים לקיומם.

חברות טכנולוגיה כדוגמת אפל הבינו את ההשפעה של בני הנוער וכיוונו קמפיינים המדגישים את פשטות השימוש והייחודיות של המוצרים שלהם, מתוך ידיעה שבני הנוער יהפכו לשגרירים הטבעיים של המותג בתוך המשפחה.

צרכנות ערכית ומותגים מקיימים (מה זה מותגים מקיימים? התכוונת אולי לברי קיימא?)

צרכנים כיום דורשים ממותגים לנהוג באחריות הן חברתית והן סביבתית. אין זה מספיק לדבר על ערכים; מותגים נדרשים להוכיח בפועל שהם פועלים בהתאם לערכים והמסרים השיווקיים שלהן.

חברת פטגוניה (Patagonia) מהווה דוגמה מצוינת למותג שהצליח ליישם ערכים סביבתיים. החברה מציעה ללקוחותיה שירותי תיקון חינם לבגדים משומשים במטרה לעודד צריכה אחראית. הגישה הזו לא רק שומרת על הלקוחות נאמנים, אלא גם מחזקת את מיצוב החברה כמובילה בכל הקשור לאחריות סביבתית. גם מותגי יוקרה, שבעבר התמקדו באופן בלעדי  במוצרים יוקרתיים, נאלצים כעת לעמוד בציפיות הקהל. גוצ'י, לדוגמא, הכריזו על מעבר לשימוש בפרוות סינטטיות, כחלק מהמאמץ שלהם להתאים לערכים של קיימות ואחריות חברתית.

בדידות בעולם הדיגיטלי וחיפוש אחר חיבורים בעולם האמיתי

בעוד העולם הדיגיטלי מאפשר מחד תקשורת מידית ונוחות, מאידך אותו עולם דיגיטלי מביא גם לתחושות של ריחוק ובדידות. מרבית האנשים מבלים שעות ארוכות מול המסכים ומרגישים חוסר אותנטיות בקשרים האישיים שלהם.

רשת בתי הקפה סטארבקס (Starbucks) ניצלה את המגמה הזו על ליצירת  מרחבים מזמינים המאפשרים לאנשים לעבוד, להיפגש וליצור קשרים בעולם האמיתי. כך, היא הפכה למקום שבו אנשים חווים חיבור חברתי, מעבר לחוויית ה"קפה".

שינויים בשוק העבודה: האיום של בינה מלאכותית

המהפכה הטכנולוגית, בייחוד בתחום הבינה המלאכותית, יוצרת חשש אמיתי לפגיעה במקצועות צווארון לבן כמו ראיית חשבון, משפטים ושירות לקוחות. כלים כמו ChatGPT ו-MidJourney מאפשרים אוטומציה של תהליכים שבעבר דרשו התערבות אנושית.

חברות כמו אדובי (Adobe) נוהגות בתבונה, ומשקיעות בפיתוח כלים המשלבים בין יצירתיות אנושית לבינה מלאכותית, ומציעות פתרונות שבהם האדם עדיין חלק מהתהליך. כך, הן משמרות את הערך האנושי במקומות בהם אוטומציה אינה מספיקה.

דיגיטציה ושירותים פשוטים ומהירים

כיום מצפים הצרכנים לקבל שירותים דיגיטליים מהירים ונגישים, המפשטים תהליכים שבעבר דרשו זמן ומאמץ רב. אפליקציות כמו Gett ו-Wolt שינו את כללי המשחק, כשהן מציעות שירותים קלים לשימוש, זמינות מידית ותהליך פשוט. הצרכנים מצפים לשירותים דומים מכל תחום – החל מבנקים ועד למוסדות חינוך.

לסיכום: בעולם שבו שינויים מתרחשים במהירות ובאופן בלתי צפוי, התמקדות בשוטף בלבד כבר אינה מספיקה. בעלי עסקים ומנהלים נדרשים לא רק להגיב למגמות אלא להקדים אותן – לחשוב כמה צעדים קדימה, לגלות גמישות מחשבתית ולא לחשוש משינויים.

גישה זו אינה רק אסטרטגיה להישרדות אלא הדרך לצמיחה, לשמירה על יתרון תחרותי וליצירת ערך מוסף ללקוחות ולעובדים. ההצלחה בשוק המודרני שייכת למי שמבין כי מגמות אינן  "טרנדים חולפים" אלא מצפן המכוון את הדרך לעתיד. מנהיגים בעלי חזון, המעזים לשנות ולחדש, הם אלה שיובילו את העסקים שלהם לעבר הצלחה מתמשכת.

חגית אבן צור
חגית אבן צור, מאמנת ויועצת עסקית – ארגונית. מלווה בהנאה ובתחושת משמעות עמוקה משנת 2004, יזמים, מנהלים ובעלי עסקים במגוון תהליכים ליישום והגשמת חזון עסקי. אני בעלת תואר שני במנהל עסקים, תעודה ביזמות עסקית, ייעוץ ארגוני, אימון עסקי, הנחיית קבוצות, NLP ומגוון הכשרות מקצועיות נוספות.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
תוכנית עבודה

תוכנית עבודה טובה הנה הרבה יותר מ"רשימת משימות" היא ביטוי לאסטרטגיה, לזהות הארגונית, לשאיפותיו של הארגון, וליכולתו להשתנות.
תוכנית עבודה אינה נכתבת כדי "לסמן וי", אלא כדי להוביל.
התוכנית אינה שואלת "מה עשינו בשנה שעברה?" אלא "לאן אנחנו רוצים להגיע השנה, ואיך נגיע לשם?"

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ייעוץ עסקי – כפרה כמודל לתיקון עסקי

בעולם העסקי המודרני, שגיאות הן חלק בלתי נמנע. החברות הטובות ביותר נתקלות בכשלים, החל ממוצרים פגומים, דרך הפרת אמון מול לקוחות, ועד לכשלים אתיים. השאלה אינה אם ניכשל, אלא כיצד נתמודד עם הכשל כאשר הוא מתרחש.

קרא עוד »
מניעת סכסוכים משפחתיים בעסק בתהליך מעבר בינדורי
ייעוץ עסקי: המפתח לצמיחה והתמודדות עם אתגרים ארגוניים

בסביבה העסקית המורכבת של ימינו, ארגונים ניצבים בפני אתגרים משתנים ללא הרף, התגברות התחרות, שינויים טכנולוגיים מהירים, תמורות בהתנהגות צרכנים, ואי-ודאות כלכלית. במציאות זו, ייעוץ עסקי מקצועי הפך מ"יתרון אפשרי" לכלי אסטרטגי חיוני עבור ארגונים המבקשים להתפתח, להסתגל ולהוביל בשווקים שלהם. במאמר זה נבחן את מהות הייעוץ העסקי, ערכו לארגונים, וכיצד לבחור ולעבוד עם יועץ עסקי באופן אפקטיבי.

קרא עוד »
מה עסקים משפחתיים יכולים ללמוד מחג השבועות
חירות ניהולית ככלי להצלחה ארגונית

חג הפסח מזכיר לנו שהמעבר לחירות דורש תעוזה, מנהיגות ונכונות להתמודד עם הבלתי נודע. כך גם בעולם העסקי – יציאה ממצב של ניהול תגובתי לניהול אסטרטגי מחושב הנה תהליך המחייב קבלת החלטות אמיצות אך מושכלות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
9 מיתוסים עסקיים שהופרכו

חג פורים הוא החג שבו שום דבר הוא לא בדיוק כפי שהוא נראה. התחפושות, המסכות והסיפורים מלמדים אותנו שהמציאות יכולה להתהפך ברגע – ומה שנדמה כאמת מוחלטת, מתברר לעיתים כהפך הגמור. ברוח "ונהפוך הוא", החלטתי לבדוק כמה מיתוסים מושרשים בעולם העסקי – ולבחון מה באמת עומד מאחוריהם. התוצאה? המציאות לא רק מפריכה את המיתוסים הללו, אלא מראה שהאמת לעיתים הפוכה.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
האתגרים במינוי מנכ"ל חיצוני בחברה פרטית

בשלב מסוים מתמודדות חברות פרטיות רבות עם הצורך למנות מנכ"ל חיצוני, בין אם בשל מעבר בין-דורי, בין אם בשל רצון בצמיחה הדורשת כישורי ניהול מתקדמים, או רצון של הבעלים להתמקד באסטרטגיה או בעסק אחר במקום בניהול השוטף.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי – המדריך המלא

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים
חדשנות בארגונים – המדריך המלא

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

קרא עוד »
טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?

ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.

חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.

אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם –  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

קרא עוד »
inovate
קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן