חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
איך להתמודד עם משבר בעסק

איך להתמודד עם משבר בעסק

השבוע בביקור אצל לקוח, סיפר לי המנכ"ל על טלפון שקיבל מהבנק ועל חקירה צולבת שעבר בטלפון כשעל השולחן.... הקורונה והשלכותיה על העסק שלו. בנינו הרי לא משנה אם אתה מאלו שמאמינים שהקורונה הנה בסך הכול "ספין" בחירות, או לחילופין כבר ביטלתם את הטיסה בקיץ לדיסנילנד עם הילדים, הקורונה בדרך לעסק שלכם ויש להערך אליה ויפה שעה אחת קודם. כמו שצעקו השבוע הכותרות בגלובס: "אפקט הפחד של הקורונה חזק יותר מהתפשטות הווירוס בשטח". ואכן, הפחד מחלחל.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

אל לנו לשכוח כי סין הצליחה תוך שני עשורים בלבד, להשתלט על שליש מהסחר העולמי והשפעות הקורונה עליה שולחות אדוות ברחבי הכלכלה העולמית שלא פוסחות גם על זו הישראלית. אז ללא קשר להיותכם עסק גדול, עסק קטן או עסק בינוני, חברה משפחתית או חברה "רגילה", חברה שממונפת על ידי הבנקים או חברה ש"מסתדרת לבד" האדוות כבר בדרך אליכם.

במקרה של הלקוח שלי היה זה הבנק שהרים  טלפון מודאג לכאורה מתעניין (ובפועל מודאג) השואל לשלומו ומיד עובר לשאול על העסק. טלפון המגשש לגבי רמות המלאים, חוקר לגבי יכולתכם להמשיך ולייבא/לייצא מסין ובעיקר מודאג מיכולתם של הלקוחות שלכם לשלם ולעמוד בהתחייבויותיהם. אבל לא צריך לחכות לטלפון מהבנק כדי לעשות את מה שצריך לעשות ולהיערך ומראש.

אז מה עושים??? או עשרת הדיברות לטיפול בקורונה בעסק שלך

מתכוננים

מי שקורא אותי כבר יודע שאני מאמינה בסוף מעשה במחשבה תחילה ופחות ב"שליפות" אז קודם כל צריך להתכונן. שווה להכין מצגת קצרה אותה תוכלו להציג בפני הבנק אם תדרשו, להכין דוחות אקסל מסודרים הנותנים מענה לשאלות המרכזיות ועוד. החומרים הללו יעזרו לכם לרכז מאמצים, להתמקד ואם יגיע הטלפון מהבנק, ספק או לקוח מודאגים כולם ישמחו לדעת שאתם חושבים, מתכננים ומוכנים.

מקיימים דיון חירום בהנהלה

אנחנו המלצנו לקוחותינו לערוך דיון חירום בפורמט הנהלה יחד עם אנשי הרכש, לעבור על הנתונים (מלאים, גביה, צקים חוזרים ועוד) ולקבל החלטות ליישום מיידי. אנחנו גם ממליצים ללקוחותינו להקים צוות קבוע לטיפול במשבר שיתכנס אחת לתקופה (קצרה) ויוודא כי המהלכים המתוכננים מתבצעים וכי החלטות חדשות מתקבלות בהתאם להתפתחויות.

עוברים על המלאים

יש לעבור על המלאים, לבדוק רמות מלאי בכל אחד מן הפריטים ולנתח לאיזו תקופת זמן יספיק המלאי (בכל פריט). המעבר על הרשימה יעלה שורה של פריטים בהם המלאי אינו מספק מחד ומאידך על הדרך נגלה גם פריטים רבים "ששוכבים" כאבן שאין לה הופכין. בפריטים בהם המלאי אינו מספק והם מוגדרים כפריטים קריטיים לניהול העסק מומלץ לאתר מקורות אספקה פוטנציאלים חדשים. חלק מלקוחותינו החלו לייבא מוצרים מתורכיה, אחרים בודקים אפשרויות ייצור בהודו ועוד כהנה. הלקוח שלי למשל גילה, כי במרבית הפריטים יש לו מלאי של לפחות שלושה חודשים מכיוון שהוא טרח ונערך מראש לקראת ראש השנה הסיני, הבנק למותר לציין אהב מאוד לשמוע את התשובה הזו. מצד שני במוצרים שאיתרנו כשייכים למלאי המת/איטי- מומלץ לצאת במבצעים ולחשוב על דרכים יצירתיות להיפטר מהם דווקא עכשיו. בוודאי יש מי ש"נתקע" ויזדקק גם לסחורה זו.

לא מוכרים הכול בבת אחת

מכיוון שגם הלקוחות שלנו מעריכים כי יתכן מחסור, רבים מהם ינסו לשים את ידיהם על כמויות גדולות ככל האפשר. מומלץ (למרות הפיתוי בטווח הקצר) למכור ללקוחות את הכמויות לפי ממוצעי הרכש שלהם בשנה האחרונה ולא למכור הכול לראשון שמבקש. יש לקחת בחשבון כי גם אם הצטיידנו במקורות אספקה חלופיים ייקח זמן עד שהטרנזקציות יושלמו לשביעות רצוננו ואנו עשויים "להיתקע" ללא סחורה.

"שמים עין" על ההוצאות

בתקופה של אי וודאות, שווה להתבונן ברשימת ההוצאות שלנו ולבטל או לדחות לזמן בלתי ידוע הוצאות שאינן הכרחיות. ברגע שתתבהר התמונה נוכל לשוב ולקבל החלטה לגבי המשך צעדינו, נחיצות ההוצאות ותזמונן.

מוכרים במזומן

כדי להקל על התזרים הלא צפוי שווה לבדוק אפשרות מכירה במזומן, ובמקרים שאין אפשרות כזו (וכן ברור לנו שזה לא תמיד אפשרי- בלשון המעטה), לבקש מלקוחות הקצה לשלם לפחות את המע"מ במזומן כדי להקל על התזרים שלנו.

ממעיטים בקליטת לקוחות חדשים

מכיוון שכל השוק כמרקחה, וכולם מחפשים ספקים פוטנציאלים, מומלץ להמעיט בקליטת לקוחות חדשים. למרות שלכאורה השגת לקוחות חדשים נראית כפתרון המושלם "לתקיעות" של השוק , אולם קליטת לקוחות חדשים ולא מוכרים תעלה  מחד את הסיכון במכירה להם (מי יודע האם ישלמו לכם), ומאידך עשויה להרע את יחסיכם עם הלקוחות הוותיקים שלכם (שעשויים להישאר ללא סחורה אחרי שמכרתם- ל"חדשים").  בקיצור, מומלץ לשקול בזהירות קליטת לקוחות חדשים עד יעבור זעם.

מצמצמים כמעט לאפס עסקאות חריגות והנחות כמות

כאמור לקוחות לא מעטים יפנו בבקשה לקנות כמויות גדולות מהרגיל בתמורה להנחות כמות, אולם  זה הזמן לא להסכים להצעות כאלו (שביומיום היו מן הסתם מתקבלות בברכה). עד שיתבהר המצב, עד שנדע האם ביכולתנו לספק מוצרים ממקורות חלופים ובאילו מחירים, מומלץ להימנע מעסקאות כאלו .

בודקים את יכולתם של לקוחות הקצה לעמוד בהתחייבויותיהם כלפינו

תלות בלקוח מרכזי 

תנאי אי וודאות, עוד יותר מתמיד, יש לבדוק את התלות שלנו בלקוח מרכזי. האם יש לנו לקוח אחד , או מספר לקוחות משמעותיים שאי יכולתם לעמוד בתשלומים תמוטט גם אותנו? ככל שהפריסה שלנו גדולה יותר כך יהיה קל יותר לעמוד בבעיות תשלום אצל לקוח זה או אחר.

צ'קים חוזרים

גם כאן עוד יותר מתמיד יש לבדוק את כמויות וסכומי הצ'קים החוזרים שלכם. גם אנחנו (וגם הבנק) נרצה לדעת שאין החזרות צ'קים חריגות, מעבר לרגיל.

גביה, גביה, גביה 

עלינו להמשיך ולשים דגש על הגביה. לנדנד לנג'ס ולעשות כל מה שצריך, על מנת לקבל את הכספים שלנו ובזמן.

מעבירים את המסר לצוות המכירות

אנו ממליצים ללקוחות שלנו לשבת עם צוות המכירות (הפרונטלי והטלפוני) ולהעביר גם להם את המסר. מחד, להבהיר להם את הסיכון ומאידך לתקשר את ההחלטה של "עסקים כרגיל". העסקים והמכירות ממשיכים כרגיל, ללא העלאות מחירים מטורפות וניצול הזדמנויות לא הגון, ללא התפתות למכירות ענק, או ללקוחות חדשים ואופורטוניסטים, וכל זאת תוך מתן דגש על גביה ועל צ'קים חוזרים.

אם תעשו כל זאת, ואם יעלה הצורך תדווחו על כך לבנק, ללקוח או לספק מודאגים, לא רק שתצליחו להרגיע את המודאגים  אלא גם העסק שלכם ישדר "עסקים כרגיל" ואתם אפילו תצאו מחוזקים מהאתגר הקורונה שנכפה על כולנו.

בהצלחה!!!

תמר אדלר
תמר אדלר, מנכ"לית חברת הייעוץ האסטרטגי SMC Group , יועצת בכירה לעסקים משפחתיים בתהליכי שינוי וצמיחה ובהסדרת הממשקים שבין העסק למשפחה. מלווה תהליכי שילוב בני המשפחה בעסק, העברת בעלות, ניהול ונכסים מדור לדור.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ניהול
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
אסטרטגיה עסקית – מעקב שנתי

"תכלה שנה וקללותיה"… מתחיל הרבעון האחרון של השנה, נעשים מאמצים לסגור את השנה הכי טוב שאפשר ומתחיל חשבון הנפש – סיכום ולקחים משנה שמסתימת והערכות לשנה הבאה עלינו – "תחל שנה וברכותיה"…

קרא עוד »
קיום שיחת משוב – ככלי להתפתחות אישית וארגונית
שיחת משוב לעובד

"החגים" בפתח, ובראשם יום הכיפורים, יום חשבון הנפש שלנו כאנשים, כמנהיגים וכעובדים- הזדמנות מצוינת לדבר על מתן משוב לעובדים. שיחת המשוב, השיחה שמלחיצה כל כך הרבה מנהלים (ועובדים) הנה פגישה תקופתית רשמית, בין העובד לממונה שלו. השיחה מתרחשת בתנאים שוטפים ו"רגילים" בארגון ולא ברגע משבר או בשל אירוע דחוף כלשהו ומסייעת ליצור תקשורת פתוחה יותר בין העובד למנהל שלו. שיחות המשוב הינן כלי חשוב לארגון ויש להתייחס אליהן ככאלה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
הכוח שמניע חברות

אחת ההרצאות הנצפות והמצוטטות ביותר של טד היא הרצאתו של סיימון סינק, יהודי- בריטי, שהחל את דרכו כפירסומאי והפך לסופר ומרצה מבוקש בעולם. בהרצאתו "מעגל הזהב" (The Golden Circle), סיימון סינק מציג גישה מעוררת השראה להנהגה ושיווק אפקטיביים.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
תוכנית עבודה 2025

הזמן רץ, וכבר רואים את סיום שנת 2024 וברבעון האחרון של השנה נעשה בארגונים רבים מאמץ מיוחד לעמוד ביעדי השנה שעומדת להסתיים ומתחילים בהכנת התוכנית לשנה הבאה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ניהול עסקי – התמודדות עם משבר ה-7/10

הימים שאחרי ה-7/10 היו ועודם קשים לכולנו, ברמה האישית, הלאומית והעסקית. הזמן חלף ועוד מעט תמלא לה שנה לאוקטובר 23 הארור, ואין בית בישראל שלא נגעה בו המלחמה. יש שאיבדו את יקיריהם, יש שאהוביהם משרתים בסדיר או במילואים וחשופים לסכנה, ויש מי שנפגע כלכלית אישית, או עסקית.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
מנכלים משותפים

מהו מנכ"ל כולנו יודעים, ומנכ"ל משותף? מה זו ה"חיה" הזו בכלל? מנכל משותף הינו תואר הניתן למחזיקים (בד"כ שניים) במשרה הניהולית הבכירה ביותר בארגון, פרטי, או ציבורי, משפחתי או לא. המנכ"ל הינו ראש החברה ועליו מוטלת האחריות הגדולה ביותר לביצועיה מול הבעלים והדירקטוריון. מנכ"לים משותפים קיימים בחברות "רגילות", ציבוריות ושאינן ציבוריות ובחברות משפחתיות ובחברות שאינן משפחתיות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
מפתחות להצלחה בשותפות עסקית

הצלחה בשותפות עסקית, הנה משימה מורכבת המשלבת אינטראקציות אנושיות, כלכליות ואסטרטגיות.
שיתוף פעולה מוצלח בין שותפים יכול מחד להוביל לצמיחה עסקית משמעותית ולשגשוג אישי של המנהלים ולעזור בהגשמת יעדים שאפתניים, אך הוא גם טומן בחובו פוטנציאל לקונפליקטים ואי-הסכמות. כמו בכל מערכת יחסים קרובה, שותפות עסקית מוצלחת מחייבת תקשורת פתוחה, הגדרת תחומי אחריות ברורים ואמון הדדי.

קרא עוד »
ניהול
ליווי מנכ"ל – מה עושה מנכ"ל כשהוא צריך קצת פוקוס?

לא מזמן בביקור השבועי אצל א. מנכ"ל חברה בינונית פלוס (ואחד הלקוחות החביבים עלי), סיפר א. על חבר קרוב שלו, מנכ"ל של חברה בתחום אחר לחלוטין הזקוק לעזרה. כשהתעניינתי באיזה סוג של עזרה מדובר אמר א. נראה לי שהוא צריך פוקוס, ולידציה וחשיבה רעננה. והכי טוב? הוסיף, שתדברי איתו את ישירות.

קרא עוד »
שינוי יתר בעסקים
ייעוץ לחברות – שינוי יתר

בתקופה זו כאשר הטכנולוגיה מתחדשת בקצב מטורף, השוק נותן משקל רב יותר להתאמת המוצרים והשירותים ללקוח "המפולח", ומבית – תחום ההעסקה הופך מורכב יותר לניהול מיום ליום ותחרות קשה בכל השווקים, התוצאה – לחץ בלתי פוסק על המנכ"ל להנהיג שינויים חדשות לבקרים.

קרא עוד »
AI לעסקים
AI לעסקים

בתקופה האחרונה, בינה מלאכותית (AI) פרצה אל תודעתנו כסופה, והופכת לנושא חם לדיון בכל רחבי העולם. מונחים כמו Generative AI, Chat GPT ואחרים הפכו לשגרתיים ולא רק בדיאלוג המקצועי. מומחים מנסים ללמוד את השפעותיה של הבינה המלאכותית על הכלכלה ושוק העבודה, בעוד בעלי עסקים מתלבטים האם הטכנולוגיה הזו יכולה באמת לתרום לארגונים שלהם, או שמא מדובר בהייפ שיעבור ועוד לא ממש בשל.

קרא עוד »
ניהול עובדים
ניהול עובדים – בטחון פסיכולוגי, הארגון והצוות שלך

בעולם העבודה המאתגר של המאה ה- 21 המאופיין באי וודאות ותלות הדדית, עלינו ליצור מקומות עבודה שיאפשרו לעובדים שלנו להביא עצמם במלואם לאתגרים שלפניהם, ולאפשר להם להפוך לגרסה הכי טובה ותורמת של עצמם. יצירת סביבת עבודה, המאזנת בין אחריותיות ומוטיבציה לבין בטחון פסיכולוגי, תעזור לנו לעשות בדיוק את זה.

קרא עוד »
תוכנית עבודה
תוכניות עבודה חרבות ברזל

בכל שנה, הכנת תוכנית עבודה לשנת הפעילות הבאה, הנה אתגר המחייב חיזוי, הערכה ואפילו קצת הימור. שנת 2025 מציבה בפנינו אתגר גדול ומורכב הרבה יותר. אי הוודאות ביחס להתפתחות המלחמה, בעיקר בצפון הארץ, ההשלכות של המלחמה על המצב הכלכלי, ועוד שאלות רבות ואמיתיות הופכות את הכנת תוכנית העבודה למורכבת מתמיד.

קרא עוד »
תוכנית עבודה שנתית
הכנת תכנית עבודה שנתית 2024

בכל שנה הכנת תוכנית עבודה לשנת הפעילות הבאה הנה אתגר המחייב חיזוי הערכה ואפילו קצת הימור. שנת 2024 מציבה בפנינו אתגר גדול ומורכב הרבה יותר. אי הוודאות ביחס להתפתחות המלחמה בעיקר בצפון הארץ, ההשלכות של המלחמה על המצב הכלכלי, ועוד שאלות רבות ואמיתיות הופכות את הכנת תוכנית העבודה למורכבת מתמיד.

קרא עוד »
וואטצאפ בימי מלחמה

אחד הדברים שהפתיעו אותי בקריאת הכתבות והסיפורים הרבים על מה שאירע במתקפה הרצחנית של ה-7 באוקטובר, הוא העובדה שהחיילים והמפקדים תיקשרו ביניהם בזמן הקרבות באמצעות הווטסאפ. מסרים שחייהם של אנשים תלויים בהם – כגון בקשה דחופה לפינוי פצוע, בקשה דחופה לתגבורת – התנהלו בווטסאפ. קשה לי לדמיין חייל/ת שיורה ביד אחת ומסמס בשנייה.

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן