חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
איך לנהל ישיבת הנהלה

איך לנהל ישיבת הנהלה

כשאתם חושבים על ישיבת הנהלה, מהי האסוציאציה שלכם? רובינו חושבים על משהו ארוך, מייגע, עם הרבה מלל ומעט ידע. אבל מסתבר שאפשר לעשות זאת אחרת. המדריך שלנו ייקח אתכם צעד אחר צעד, דרך שישה צעדים פשוטים לניהול ישיבת הנהלה אחרת, קצרה, ממוקדת ובעיקר - אפקטיבית. אז איך עושים את זה? בואו נתחיל!
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

צעד ראשון: יצירת צוות הנהלה

פעמים רבות המנכ"ל מרבה בפגישות אחד על אחד עם האנשים הבכירים שלו, אבל נמנע מלפגוש אותם יחד כקבוצה. הכוונה כאן היא לפגישה רבת משתתפים של אנשי המפתח בארגון, היושבים יחד ודנים בסוגיות החשובות שעל סדר היום.
בהנהלה מסורתית יישבו בד"כ: מנכ"ל, משנה למנכ"ל, סמנכ"לים (במידה וישנם), ונציגים מהתחומים הבאים: מכירות (לפעמים גם נציגי שיווק בארגונים בהם השיווק הינו משמעותי), איש הכספים הבכיר (לפעמים גם איש סחר או קניינות), איש כוח אדם, איש שרשרת האספקה (או התפעול) ועוד.
בד"כ מקובל שבכל הנהלה יושב אדם אחד מכל תחום. כלומר בהנהלה יישב איש הכספים הבכיר (ולא שניים ממחלקת הכספים), איש התפעול הבכיר וכן הלאה.
כמובן שיש חריגים, אבל בתור התחלה זה יספיק. זכרו, יש לחשוב היטב על היושבים בפורום ההנהלה. קל להוסיף אנשים כחברי הנהלה (אם חלילה שכחנו מישהו), אך קשה הרבה יותר להסביר לאנשים לאחר מינויים שהם אינם עוד חברי הנהלה.
אם יש לכם הנהלה – בדקו האם אנשי המפתח בארגון אכן יושבים בה. אם עדיין אין לכם אחת כזו יש להקימה, לבחור את האנשים המתאימים, להודיע להם על בחירתם ולהודיע על מועד הכינוס הראשון.

צעד שני: חידוד והבהרת תפקיד הפורום

במסגרת שיחות הקמת ההנהלה או בישיבה הראשונה (אם כבר יש לכם הנהלה), יש לחדד את תפקידי פורום ההנהלה. למעשה לכל אדם היושב בפורום תפקיד כפול – מחד, כל אחד מהיושבים בחדר מוביל ומרכז תחום פעילות כלשהו (כספים, משאבי אנוש וכולי). מאידך, כל אחד מהיושבים בפורום הינו גם חבר הנהלה בעל אחריות כוללת לחברה.
פעמים רבות עשוי להיווצר מתח בין שני התפקידים הללו. לדוגמא – מתוקף התפקיד כמנהל כוח האדם ישנה דרישה לביצוע גיוסים מסיביים, מן הצד השני כחבר הנהלה, מצופה מאיש כוח האדם להבין כי לחברה יש מגבלות כספיות שעשויות לצמצם את כמות הגיוסים.
מתח נוסף שעלול להיווצר הוא ביכולת תקשור ההחלטות לכפיפים. פעמים רבות אנו רואים חברי הנהלה שמתוך הרצון לצאת ה"טובים", מעבירים מסר כפול – "אני הייתי בעד, אבל ההנהלה החליטה אחרת" (ציטוט אמיתי).
נהוג לומר כי עד שנפלה החלטה בהנהלה אפשר להתווכח, לטעון בלהט ועוד. אולם מהרגע שנפלה ההחלטה, יש ליישר קו אל מול מי שנמצא מחוץ לגבולות החדר, ולשכוח מהעמדות האישיות הקודמות. כמו כן יש לזכור כי חלק מהדיונים הינם דיסקרטיים ויש לשמרם ככאלו. רק מה שהוגדר שיש לתקשר מחוץ לחדר – יועבר הלאה.

צעד שלישי: קביעת ה- SETTING

יש לקבוע יום ושעה קבועים לישיבות ההנהלה. כאשר הישיבה אינה קבועה ואינה מופיעה כמופע חוזר ביומנים של כלל הצוות, קטנים סיכוייה לצאת לפועל. פעמים רבות יש נטייה לדחות את ישיבות ההנהלה כי "השוטף" קורא ולוחץ. אבל דווקא העבודה המסודרת, בה יושבים כל בעלי העניין בחדר אחד דנים וחושבים, היא זו שתצמצם בעתיד את הבלת"מים (בלתי צפויים מראש) ותאפשר לנו ניהול מסודר.
יש לזכור שישיבות ההנהלה מתקיימות, ויהי מה (למעט מקרי חירום). העדרו של חבר הנהלה זה או אחר אינה סיבה לביטול ישיבה, וגם בהעדר המנכ"ל יש לקיים את הישיבה (ואולי בפרט בהעדר המנכ"ל).
פגישות ההנהלה תתקיימנה אחת לשבוע, ואורכן יהיה בין שישים לתשעים דקות. פגישה ארוכה יותר, אינה אפקטיבית. מי שלא הגיע (כאמור חריג ונדיר), לוקח על עצמו ומראש "להשלים את החומר" בהתאם לסיכום הישיבה, ולדאוג לביצוע ההחלטות שהועברו בישיבה.
ואחרון חביב – אין לשלוח מחליף לישיבה. במידה ומשתתף נעדר מהישיבה, אזי תתקיים הישיבה בלעדיו, ללא ממלאי מקום.

צעד רביעי: קביעת סדר יום לדיונים

סדר יום אופייני לישיבת הנהלה יכלול את הנושאים הבאים:


מעקב החלטות מדיונים קודמים ועדכון מטלות לביצוע 

בתחילת כל ישיבה ימונה אדם אחראי לכתיבת הפרוטוקול. אחראי הפרוטוקול יעלה על הכתב את כל הנושאים שהוסכמו בישיבה, כולל מתן תאריך יעד לביצוע, ואדם אחד ויחיד האחראי על ביצועה. כל ישיבה תתחיל במעבר על מטלות הישיבה הקודמת, ורק אז תמשיך לנושאים הבאים שעל סדר היום.


דיונים תקופתיים

(לפי סדר יום שנתי שנקבע מראש) 

על כל ארגון לקבוע בתחילת השנה סדר דיונים תקופתיים אותם ירצה לשבץ בישיבות ההנהלה. אלו הם נושאים חשובים בחיי הארגון, בהם נבקש לדון. נושאים כמו דיווחי מכירות תקופתיים, הצגת התקציב, בקרת תקציב, שיווק, גיוסים ועוד.


נושאים לדיון לפי סדר היום 

מספר ימים לפני כל ישיבת הנהלה יעבירו חברי ההנהלה למנכ"ל רשימת נושאים שהיו רוצים להעלות בדיון המתקרב. המנכ"ל יתזמן, יתעדף ויוודא הכנת סדר יום רלוונטי שישלח מראש לכלל המשתתפים.


סבב עדכון

מיקומו של סבב העדכון, בניגוד למה שרובינו חושבים, הינו בסוף הישיבה (ולא בתחילתה). כולנו בוודאי זוכרים ישיבות בהן העדכון הפך לדיון, ולפני שהבנו מה קרה בוזבזה הישיבה כולה על עדכון מייגע. לכן העדכונים יחכו לסוף הישיבה ויהיו קצרים. כמה משפטים של כל חבר הנהלה על המתרחש בתחום אחריותו. קצר ו… לעניין!


בתום הישיבה יופץ סיכום הדיון למשתתפים והם יפעלו על פיו


צעד חמישי: השקה וכללי יסוד

אם הקמתם הנהלה חדשה, מומלץ לערוך ישיבה חגיגית כישיבה ראשונה )כולל כיבוד ופינוקים( ובה להציג את כללי היסוד לדיונים. גם אם יש לכם הנהלה פעילה שאתם רוצים "לרענן", חשוב שתציגו שוב את כללי היסוד לישיבות.
חלק מהדברים אולי יישמעו טריוויאליים, אך מי מאתנו שמשתתף בישיבות רבות יודע שחלק גדול מהכללים הללו אינו מתקיים, וחבל!
• מתחילים ומסיימים בזמן
• סוגרים פלאפונים
• מקשיבים
• מקפידים על סדר היום
• והכי חשוב – כבוד הדדי!

צעד שישי – תפקיד המנכ"ל

תפקידו של המנכ"ל בהקשר זה, הינו להיות "המנצח על התזמורת". מחד ובראש ובראשונה, עליו לגבש את ההנהלה כצוות. מאידך, מוטלות עליו שלל משימות במישור הפורמלי: האחריות להחלטה על סדר היום, הקביעה מה הוחלט בישיבה (חשוב!), בקרה על מימוש ההחלטות וניהול הפרוטוקול (לעניין הפרוטוקול ניתן כמובן להסתייע במזכיר/ה המנכ"ל או החברה, בעוזר/ת המנכ"ל או בכל גורם אחר רלוונטי).

מה לא עושים בישיבת הנהלה?

• לא דנים בנושאים אישיים
• לא דנים במחלוקות אישיות
• לא דנים בנושאים הנוגעים לעובד מסוים
• לא מדברים בזמן שאחר מדבר
• לא חוזרים על דברים קודמים
• לא נוקטים עמדה לוקאלית ללא איזון
• לא חוזרים לנושאים שיש לגביהם החלטה
• לא ממשיכים את הדיון האחרון שהתחיל לפני ישיבת ההנהלה…
• לא מציגים עדכונים אין סופיים
• לא מקבלים החלטות באופן דמוקרטי


לסיכום

• יש לוודא כי בארגון קיימת הנהלה ברורה וידועה (ומתאימה לתפקידה, הכוללת בעלי תפקידים רלוונטיים).
• הישיבה תתקיים ביום, בשעה ובפורום קבועים מראש ומחייבים.
• אין ביטולים!
• דיוני הפורום הם חלק מתפקידיו ואחריותו של כל חבר הנהלה.
• הישיבות תתנהלנה לפי סדר היום שנקבע מראש ואושר ע"י מנכ"ל החברה, ותכלול מעקב על ישיבות קודמות, נושאים תקופתיים, נושאים לדיון וסבב עדכונים קצר.
• דיוני הפורום וסיכומי הדיון הינם דיסקרטיים לחלוטין.
• אחרי קבלת החלטה כולם מחוייבים לה, והעמדות האישיות אינן רלוונטיות עוד.


בהצלחה!

תמר אדלר
תמר אדלר, מנכ"לית חברת הייעוץ האסטרטגי SMC Group , יועצת בכירה לעסקים משפחתיים בתהליכי שינוי וצמיחה ובהסדרת הממשקים שבין העסק למשפחה. מלווה תהליכי שילוב בני המשפחה בעסק, העברת בעלות, ניהול ונכסים מדור לדור.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ניהול
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
אסטרטגיה עסקית – מעקב שנתי

"תכלה שנה וקללותיה"… מתחיל הרבעון האחרון של השנה, נעשים מאמצים לסגור את השנה הכי טוב שאפשר ומתחיל חשבון הנפש – סיכום ולקחים משנה שמסתימת והערכות לשנה הבאה עלינו – "תחל שנה וברכותיה"…

קרא עוד »
קיום שיחת משוב – ככלי להתפתחות אישית וארגונית
שיחת משוב לעובד

"החגים" בפתח, ובראשם יום הכיפורים, יום חשבון הנפש שלנו כאנשים, כמנהיגים וכעובדים- הזדמנות מצוינת לדבר על מתן משוב לעובדים. שיחת המשוב, השיחה שמלחיצה כל כך הרבה מנהלים (ועובדים) הנה פגישה תקופתית רשמית, בין העובד לממונה שלו. השיחה מתרחשת בתנאים שוטפים ו"רגילים" בארגון ולא ברגע משבר או בשל אירוע דחוף כלשהו ומסייעת ליצור תקשורת פתוחה יותר בין העובד למנהל שלו. שיחות המשוב הינן כלי חשוב לארגון ויש להתייחס אליהן ככאלה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
הכוח שמניע חברות

אחת ההרצאות הנצפות והמצוטטות ביותר של טד היא הרצאתו של סיימון סינק, יהודי- בריטי, שהחל את דרכו כפירסומאי והפך לסופר ומרצה מבוקש בעולם. בהרצאתו "מעגל הזהב" (The Golden Circle), סיימון סינק מציג גישה מעוררת השראה להנהגה ושיווק אפקטיביים.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
תוכנית עבודה 2025

הזמן רץ, וכבר רואים את סיום שנת 2024 וברבעון האחרון של השנה נעשה בארגונים רבים מאמץ מיוחד לעמוד ביעדי השנה שעומדת להסתיים ומתחילים בהכנת התוכנית לשנה הבאה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ניהול עסקי – התמודדות עם משבר ה-7/10

הימים שאחרי ה-7/10 היו ועודם קשים לכולנו, ברמה האישית, הלאומית והעסקית. הזמן חלף ועוד מעט תמלא לה שנה לאוקטובר 23 הארור, ואין בית בישראל שלא נגעה בו המלחמה. יש שאיבדו את יקיריהם, יש שאהוביהם משרתים בסדיר או במילואים וחשופים לסכנה, ויש מי שנפגע כלכלית אישית, או עסקית.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
מנכלים משותפים

מהו מנכ"ל כולנו יודעים, ומנכ"ל משותף? מה זו ה"חיה" הזו בכלל? מנכל משותף הינו תואר הניתן למחזיקים (בד"כ שניים) במשרה הניהולית הבכירה ביותר בארגון, פרטי, או ציבורי, משפחתי או לא. המנכ"ל הינו ראש החברה ועליו מוטלת האחריות הגדולה ביותר לביצועיה מול הבעלים והדירקטוריון. מנכ"לים משותפים קיימים בחברות "רגילות", ציבוריות ושאינן ציבוריות ובחברות משפחתיות ובחברות שאינן משפחתיות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
מפתחות להצלחה בשותפות עסקית

הצלחה בשותפות עסקית, הנה משימה מורכבת המשלבת אינטראקציות אנושיות, כלכליות ואסטרטגיות.
שיתוף פעולה מוצלח בין שותפים יכול מחד להוביל לצמיחה עסקית משמעותית ולשגשוג אישי של המנהלים ולעזור בהגשמת יעדים שאפתניים, אך הוא גם טומן בחובו פוטנציאל לקונפליקטים ואי-הסכמות. כמו בכל מערכת יחסים קרובה, שותפות עסקית מוצלחת מחייבת תקשורת פתוחה, הגדרת תחומי אחריות ברורים ואמון הדדי.

קרא עוד »
ניהול
ליווי מנכ"ל – מה עושה מנכ"ל כשהוא צריך קצת פוקוס?

לא מזמן בביקור השבועי אצל א. מנכ"ל חברה בינונית פלוס (ואחד הלקוחות החביבים עלי), סיפר א. על חבר קרוב שלו, מנכ"ל של חברה בתחום אחר לחלוטין הזקוק לעזרה. כשהתעניינתי באיזה סוג של עזרה מדובר אמר א. נראה לי שהוא צריך פוקוס, ולידציה וחשיבה רעננה. והכי טוב? הוסיף, שתדברי איתו את ישירות.

קרא עוד »
שינוי יתר בעסקים
ייעוץ לחברות – שינוי יתר

בתקופה זו כאשר הטכנולוגיה מתחדשת בקצב מטורף, השוק נותן משקל רב יותר להתאמת המוצרים והשירותים ללקוח "המפולח", ומבית – תחום ההעסקה הופך מורכב יותר לניהול מיום ליום ותחרות קשה בכל השווקים, התוצאה – לחץ בלתי פוסק על המנכ"ל להנהיג שינויים חדשות לבקרים.

קרא עוד »
AI לעסקים
AI לעסקים

בתקופה האחרונה, בינה מלאכותית (AI) פרצה אל תודעתנו כסופה, והופכת לנושא חם לדיון בכל רחבי העולם. מונחים כמו Generative AI, Chat GPT ואחרים הפכו לשגרתיים ולא רק בדיאלוג המקצועי. מומחים מנסים ללמוד את השפעותיה של הבינה המלאכותית על הכלכלה ושוק העבודה, בעוד בעלי עסקים מתלבטים האם הטכנולוגיה הזו יכולה באמת לתרום לארגונים שלהם, או שמא מדובר בהייפ שיעבור ועוד לא ממש בשל.

קרא עוד »
ניהול עובדים
ניהול עובדים – בטחון פסיכולוגי, הארגון והצוות שלך

בעולם העבודה המאתגר של המאה ה- 21 המאופיין באי וודאות ותלות הדדית, עלינו ליצור מקומות עבודה שיאפשרו לעובדים שלנו להביא עצמם במלואם לאתגרים שלפניהם, ולאפשר להם להפוך לגרסה הכי טובה ותורמת של עצמם. יצירת סביבת עבודה, המאזנת בין אחריותיות ומוטיבציה לבין בטחון פסיכולוגי, תעזור לנו לעשות בדיוק את זה.

קרא עוד »
תוכנית עבודה
תוכניות עבודה חרבות ברזל

בכל שנה, הכנת תוכנית עבודה לשנת הפעילות הבאה, הנה אתגר המחייב חיזוי, הערכה ואפילו קצת הימור. שנת 2025 מציבה בפנינו אתגר גדול ומורכב הרבה יותר. אי הוודאות ביחס להתפתחות המלחמה, בעיקר בצפון הארץ, ההשלכות של המלחמה על המצב הכלכלי, ועוד שאלות רבות ואמיתיות הופכות את הכנת תוכנית העבודה למורכבת מתמיד.

קרא עוד »
תוכנית עבודה שנתית
הכנת תכנית עבודה שנתית 2024

בכל שנה הכנת תוכנית עבודה לשנת הפעילות הבאה הנה אתגר המחייב חיזוי הערכה ואפילו קצת הימור. שנת 2024 מציבה בפנינו אתגר גדול ומורכב הרבה יותר. אי הוודאות ביחס להתפתחות המלחמה בעיקר בצפון הארץ, ההשלכות של המלחמה על המצב הכלכלי, ועוד שאלות רבות ואמיתיות הופכות את הכנת תוכנית העבודה למורכבת מתמיד.

קרא עוד »
וואטצאפ בימי מלחמה

אחד הדברים שהפתיעו אותי בקריאת הכתבות והסיפורים הרבים על מה שאירע במתקפה הרצחנית של ה-7 באוקטובר, הוא העובדה שהחיילים והמפקדים תיקשרו ביניהם בזמן הקרבות באמצעות הווטסאפ. מסרים שחייהם של אנשים תלויים בהם – כגון בקשה דחופה לפינוי פצוע, בקשה דחופה לתגבורת – התנהלו בווטסאפ. קשה לי לדמיין חייל/ת שיורה ביד אחת ומסמס בשנייה.

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן