אסטרטגיה – רמות שונות לה

אסטרטגיה – רמות שונות לה

בתחרות על שיא גינס בשחיקת מושגים, המושג "אסטרטגיה" היה כנראה מגיע למקומות הראשונים... המושג שגור יום בפי כל משתמש, בכל הקשר אפשרי, ללא קשר למשמעותו האמיתית. העולם העסקי "שאל" את המושג אסטרטגיה מעולם המושגים הצבאי עוד לפני שנים רבות, ועושה בו שימוש נרחב מאוד. הספר הראשון בנושא אסטרטגיה נכתב לפני כ-2,500 שנה בסין ונקרא “אמנות המלחמה”. הכותב, סון טסו, שהיה מצביא צבאי עטור ניצחונות, כתב בעיקר על אסטרטגיה צבאית ועל ניהול מלחמה. עם זאת, בעוד שמטרת המלחמה היא בדרך כלל להביס את האויב, רוב הפירמות שואפות לדו קיום ולא להרס של מתחרה.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

התוצר של גיבוש אסטרטגיה, הוא תכנית כוללת וארוכת טווח לשימוש במשאבים ויכולות, על מנת להשיג את מטרות ויעדי הפירמה.

התפיסה המודרנית שמה את הדגש על אסטרטגיה ככיוון (במקום אסטרטגיה כתכנית), וזאת משום שהסביבה העסקית הפכה לפחות יציבה ולהרבה יותר בלתי צפויה. בתנאים כאלה חשוב שהכיוון יהיה ברור לכולם. באופן מעשי אסטרטגיה מתבטאת בזרם של החלטות, וביישומן בפועל.

מה היא אסטרטגיה תאגידית?

אסטרטגיה תאגידית (Corporate strategy) מגדירה את היקף הפעילות של הפירמה על כל יחידותיה העסקיות.

היא עונה על שאלות כגון:

איפה? – מהם השווקים בהם הפירמה תתחרה.

מתי ואיך? יבוצעו מהלכים גדולים בשווקים אלה

כמה ואילו משאבים יוקצו למהלכים אלה בכל אחת מהיחידות העסקיות השונות.

מהלכים אסטרטגיים כאלה כוללים למשל:

  • התרחבות גלובלית וכניסה לשווקים זרים
  • גיוון (Diversification) – כניסה לשווקים שאינם קשורים לשוק בו אנו פועלים (למשל, הנהלה של רשת אופנה שמחליטה להקים רשת מסעדות שף, כדי לגוון את עסקיה).
  • אינטגרציה אנכית (Vertical integration) – כניסה לשלב נוסף בשרשרת הערך [למשל, חברה המייצרת שמן זית המחליטה לרכוש מטעי זיתים, ולגדל את הזיתים בעצמה במקום לרכוש אותם מספק. דוגמה נוספת: יצרן רכב שמקים סוכנות רכב שמשווקת מכוניות, במקום למכור את המכוניות לסוכנים]
  • רכישות ומיזוגים (Mergers & Acquisitions) –
  • מיזמים חדשים – (New ventures) 
  • הקצאת/ העברת משאבים בין יחידות עסקיות שונות

 מה היא אסטרטגיה עסקית?

אסטרטגיה עסקית (Business strategy) מתמקדת בהשגת יתרון תחרותי בשוק מסוים, ופועלת ברמת היחידה העסקית.

 היא עונה על שאלות כגון:

  • איך להתחרות בשוק מסוים?
  • איך לבסס יתרון תחרותי על פני המתחרים הישירים שלנו?

לכן היא מכונה גם אסטרטגיה תחרותית   (Competitive strategy)

כאמור, אסטרטגיה הנה כיוון לטווח ארוך,  בשונה מטקטיקה שעוסקת בפעולות בטווח הקצר, ואכן, בתחומים רבים נדרש תכנון לטווח ארוך, אסטרטגי, כדי להשיג הישגים משמעותיים.

לדוגמא: החלטתה של חברת אינטל לרכוש את חברת מובילאיי הישראלית תמורת 15.3 מיליארד דולר הנה החלטה אסטרטגית: מדובר  בהחלטה חשובה, הדורשת הון רב, ואינה הפיכה בקלות. לעומת זאת, ההחלטה להעסיק מספר קטן של מהנדסים ישראלים במפעל של אינטל בארה”ב הנה החלטה טקטית, של הטווח הקצר.

מה בין אסטרטגיה וטיול בחו'ל?

ניתן להשוות תכנון אסטרטגי לתכנון טיול רב משתתפים לחו'ל,

לא נצא לטיול בחו'ל מבלי שהחלטנו לכל הפחות על היעד, ורצוי אף יותר מזה, בעיקר כשמדובר בטיול רב משתתפים בו, כידוע, קשה לקחת החלטות בזמן אמת. אפילו ההרפתקנים שביננו יבדקו ויזמינו את מקום הלינה לפחות ללילה הראשון. רובנו נתכנן את הטיול לפרטי פרטים, עד כדי הזמנת מקומות למסעדות וכרטיסים לאטרקציות בדרך.

כדי למקסם את ההנאה ולחסוך בהוצאות, נתכנן טיול כזה מראש, תוך שאנו בודקים אפשרויות שונות ללינה והסעדה, נחשוב על תרחישים שונים וננסה להימנע ככל האפשר מהפתעות שיעלו לנו בבזבוז משאבים מיותרים וכניסה להרפתקאות מסוכנות. ואם כבר נגענו בניהול סיכונים, אכן כדאי שנגדיר מראש לאילו הרפתקאות אנו מעוניינים להיכנס ומאילו סיכונים אנו מעדיפים להימנע.

כך, גם בבואנו לבחון את השלכות של תכנון אסטרטגי  על ארגון עסקי, יש לזכור כי יש דרכים שונות להשגת המטרה, כי כל סטייה מהדרך עשויה לגרום בזבוז משאבים והפסדים , וכי הליכה בדרך מסוכנת ושאינה וודאית עלולה לגרום לקריסתה של החברה.

אכן, כדי להשיג הישגים משמעותיים ויציבים לאורך זמן, נדרש תכנון לטווח ארוך – תכנון אסטרטגי – שיבחן דרכי פעולה חלופיים להשגת המטרה, תוך התייחסות למגוון רחב של השלכות, ניהול הסיכונים, היתרונות והחסרונות לכל בעלי העניין  והגדרת החלופה העדיפה תוך עיצוב תוכנית מפורטת למימוש האסטרטגיה

שני שלבי התהליך האסטרטגי

באופן כללי אנו מבחינים בין שני שלבים עיקריים בתהליך התכנון האסטרטגי – שלב עיצוב האסטרטגיה ושלב המימוש.

בשלב העיצוב יש להתמודד עם תחזיות והערכות לגבי העתיד, ועיסוק רב בנושאים של אי ודאות, כדי לעצב את דרך הפעולה לשנים הקרובות. בשלב המימוש, האתגר הרבה יותר מורכב, כי מדובר ביישום של שינוי בתאגיד או באגף, על כל המשמעויות של שינוי, והקושי של רובנו לקבל שינוי ולממש אותו כהלכה, פה נכנס הניהול האסטרטגי.

ניהול אסטרטגי

ניהול אסטרטגי עוסק ביישום.

יישום וביצוע האסטרטגיה שעוצבה  בעזרת הכלים, המשאבים, התפישה, והיעדים שהוגדרו לכדי דרך מגובשת אחת של כלל היחידות העסקיות.  

הדבר מתבצע בפועל בגישור על פערים וניהול שינויים הנובעים משלושה שלבים:

  1. מיפוי והבנת המצב המצוי (מצב קיים)
  2. הבנה ברורה של האסטרטגיה, ושל חזון ומטרות הארגון, ומתוכם הגדרת יעדים ברורים להגעה למצב הרצוי (הגשמת החזון ומטרות הפירמה)
  3. מיפוי הפער בין הרצוי למצוי והגדרת מפת הדרכים לצמצומו, תוך ניהול השינויים הדרושים לשם כך.
  4. חקירה והשוואה מתמדת של הסביבה התחרותית והמתחרים כדי לשמור ולשפר את היתרון התחרותי של הפירמה תוך כדי ביצוע, ותגובתיות מתמדת לצרכים המשתנים של השוק.

הניהול האסטרטגי עונה על שאלות כגון –

  • היכן הארגון עומד ביחס לסביבתו: מתחרים, לקוחות, ספקים, הזירה הכלכלית – פוליטית, סביבה טכנולוגית ועוד. אילו מן הגורמים הללו אכן עשויים להשפיע על אופי פעילותו של הארגון ולאיזה טווח זמן.
  • היכן הארגון עומד כעת ביחס למטרותיו וחזונו: משאבים פנימיים, עובדים, תהליכי עבודה קיימים ועוד. כיצד כל אלה משרתים את מטרות הארגון וכיצד ניתן לכוון אותם באופן שיקדמו את הארגון לעבר הגשמת מטרותיו.
  • אילו שינויים יש לערוך על מנת לקדם את הארגון אל עבר מטרותיו בטווח הארוך, היכן להקצות יותר משאבים, היכן לשנות את תמונת המצב הנוכחית ומה קורה במקרה ויש צורך לשנות כיוון (תחום עיסוק כללי לדוגמא, מיתוג מחדש וכו').

ניהול אסטרטגי נכון כולל תהליכים של למידה, זיהוי היערכות וניהול משברים, אך גם זיהוי וניצול הזדמנויות בזירה התחרותית. היעדר ניהול אסטרטגי בארגון מביא למצב של "כיבוי שרפות", עשייה הישרדותית שאינה מאפשרת לפירמה לצמוח, חוסר תכנון לטווח הארוך וחוסר פניות לזהות חוזקות וחולשות ולתכנן את מפת הדרכים משום שאין תכנון ארוך טווח.

ניהול אסטרטגי נכון מחפש את מקור ההבדלים בביצועי פירמות (כלומר, מדוע לחברות מסוימות יש ביצועים טובים מאחרות?). כשמדברים על ביצועים, הכוונה היא בדרך כלל לצמיחה ורווחיות. תחום הידע הזה מציע מסגרות חשיבה ומודלים שעוזרים למנהלים  לדעת במה להתמקד? איזה מידע לחפש? וכו'.

ניהול אסטרטגי קיים בכל שלוש הרמות האסטרטגיות – החל מאסטרטגיה תאגידית, דרך אסטרטגיה ברמת היחידה העסקית וכלה באסטרטגיה פונקציונלית העוסקת בכל אחת מהפונקציות הקיימות.

האסטרטגיה הפונקציונלית

זוהי הרמה השלישית של התכנון האסטרטגי – המכוונת את פעילותה של כל פונקציה בארגון. ומטרתה לגרום לכל אחת מהפונקציות הקיימות לתכנן באופן מעשי את דרך הפעולה שלה ואת אופן השגת היעדים שהוגדרו בתכנון האסטרטגי, התאגידי והעסקי.

חלק זה של האסטרטגיה כולל בתוכו את מפות הדרכים של הפונקציות הארגוניות ברמת המחלקה – למשל: משאבי אנוש, שיווק, תשתיות מחשוב IT ועוד…

זו למעשה התכנית של כל מחלקה/פונקציה ארגונית לטובת מימוש ויישום הכיוון הכללי שנקבע על ידי האסטרטגיה התאגידית, או ברמת היחידה העסקית.

תפקידן של 2 הרמות העליונות הוא להגדיר ולספק הכוונה. תפקידה של האסטרטגיה הפונקציונלית היא להוציא לפועל (איך זה משפיע על התפקוד היום יומי).  

לסיכום

כדי להבטיח הצלחה בתהליכים אסטרטגיים, מומלץ מאוד להיעזר בגורמי מקצוע בתחום האסטרטגיה, כאלה שצברו ניסיון הן בעיצוב האסטרטגיה והן ביישומה, ואת התהליך כולו לבצע עם הגורמים הרלוונטיים בארגון  בשיתוף ושקיפות מלאה.

בעיקר בתקופה, כמו זו שאנו חיים בה עתה, של שינויים תכופים, שמושפעים גם מתהליכים גלובליים וכלכלה לא יציבה, חברות המקדישות זמן לתכנון והיערכות לקראת העתיד מצליחות לאין שיעור טוב יותר, מאלו שבוחרות לדחות את אתגר התכנון והחשיבה על העתיד למועד נוח יותר, שלצערנו לא מגיע אף פעם.

שירי כרמיאלי
הכותבת: שירי רוזן-כרמיאלי, יועצת אסטרטגית בכירה בחברת ‏SMC Group, בעלת מעל 20 שנות נסיון בתפקידים ניהוליים בכירים בחברות רב-לאומיות בארה"ב וישראל. מומחית בניהול יזמות וחדשנות, ‏מרצה בביה"ס למִנהל עסקים ‏במכללה למִנהל, במרכז הבינתחומי ובאוניברסיטת בן גוריון.‏
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ אסטרטגי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
שאלות נפוצות

במסגרת תהליך הייעוץ האסטרטגי צוות הייעוץ מתחיל באיבחון, נפגש עם המנכ"ל \ הבעלים וצוות הניהול, עובדים, ספקים ועוד, עובר על דוחות כספים ונתונים נוספים. הסוף שלב זה יציג הצוות את מצגת האיבחון. לאחר האיבחון יבנה צוות היגוי אסטרטגיה עם נציגי הארגון ועימו יפגש צוות SMC  פעם בשבוע למספר שעות כאשר המטרה הינה להמשיך באבחון המצב הקיים, ולאחר מכן עיצוב תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח לשלוש או חמש שנים, שתסייע לארגון להתאים עצמם לתנאי הסביבה והשוק המשתנים. בהמשך התהליך צוות הייעוץ ילווה את יישומה של התוכנית שגובשה בארגון לאורך כל תקופה שתדרש.

תהליך של ייעוץ אסטרטגי לוקח בדרך כלל בין שישה לשמונה חודשים, לשלבי האבחון, גיבוש התוכנית, והליווי הראשוני ביישום. ישנם ארגונים לא מעטים המעדיפים להמשיך את הליך הייעוץ לאחר תום התקופה הראשונית, כעזר עסקי מתמשך לפעילות מוצלחת של החברה.

בדרך כלל צוות הייעוץ האסטרטגי כולל לפחות שני יועצים אסטרטגיים בכירים, עם ניסיון רב שנים בניהול ובייעוץ. 

תהליך הייעוץ מתרחש במשרדי הלקוח, בדרך כלל פעם בשבוע, ביום קבוע.

תהליך הייעוץ האסטרטגי דורש ממך, כבעלים או מנהל של חברה, רצון ויכולת להתמסר לתהליך, ויכולת ורון להקדיש מספר שעות שבועיות ביום ובשעה קבועים.

תהליך ייעוץ אסטרטגי מתאים לכל ארגון, עמותה או חברה, הנמצאים בשלב בו הם זקוקים לסיוע בשיפור ההתנהלות העסקית \ארגונית ובגיבוש נתיב ברור שיוביל לתוצאות טובות יותר בשנים הבאות

לצוות שלנו שורשים עמוקים בעולם העסקים וניסיון רחב בכלל התחומים הניהוליים.

אנחנו מבינים מכיוון שהיינו שם! אנחנו יודעים בדיוק איך מנהלים ארגון גדול ואיך מוודאים את הצמיחה שלו לאורך זמן. לכל היועצים בצוות שלנו ניסיון רב שנים בייעוץ לחברות וארגונים מסוגים שונים ואנחנו מביאים איתנו ידע וניסיון רב לתהליך בכל עסק שאנו מלווים.

ייעוץ אסטרטגי הינו תהליך שמותאם ספציפית לצורכי הארגון \ החברה, ולכן המחיר משתנה בהתאם לתהליך הנדרש בכל ארגון. לאחר פגישת הכרות לא מחייבת ולאחר הכרות עם צרכי הלקוח, אנו מספקים הצעת מחיר מסודרת ומבנית הכוללת את כל שלבי התהליך.

כאשר הארגון מעוניין לבצע תהליך של גיבוש אסטרטגיה לחברה לשנים הקרובות, רצוי להיעזר בשירותיו של יועץ שהינו מומחה לנושא גיבוש אסטרטגיה עסקית, והינו בעל ניסיון בתהליכים דומים במגוון ארגונים. בנוסף, מכיוון שמנהלי הארגון שקועים בדרך כלל במשימות היומיומיות, והם מתקשים להתפנות לתהליך אסטרטגי משמעותי ללא גורם חיצוני שינווט וינהל את התהליך.

יועץ אסטרטגי מוביל תהליך של חשיבה ותכנון לטווח הארוך, ומסייע בבניית תוכנית פעולה לארגון או לחברה המשפחתית לטווח הארוך ל-3 או ל- 5 שנים.

בתהליך הייעוץ האסטרטגי מתבצעת בדיקה הן בתוך הארגון והן מחוצה לו, במטרה לבדוק מחד את החברה על חוזקותיה וחולשותיה ומאידך להבין את הסביבה התחרותית בה היא פועלת. סוג כזה של ייעוץ אסטרטגי מתבצע מול הדרגים הבכירים ביותר של הארגון, קרי היו"ר המנכ"ל וההנהלה.

לאסטרטגיה הגדרות רבות, אך בעיקרה אסטרטגיה הינה תוכנית פעולה ארוכת טווח (3-5 שנים) שתאפשר לחברה להתחרות בהצלחה תוך שמירה על צמיחה ריווחיות.

כדי לבחור יועץ האסטרטגי שילווה אותך, יש להתרשם מהרקע המקצועי ומהניסיון הקודם שלו או שלה ולא להסס לבקש ממליצים מקרב קהל לקוחותיו של היועצ.ת.

בנוסף יש לשים לב לכימיה האישית, ועד כמה ישנה יכולת לעבוד עם אותו יועץ נבחר, מכיוון שתהליך הייעוץ האסטרטגי נעשה תוך עבודה צמודה ודורש אמון הדדי.

על מנת לכתוב תכנית אסטרטגית יש צורך בתהליך מקדים הכולל את אבחון המצב הקיים, חוזקות וחולשות הארגון, צווארי בקבוק, ניתוח השוק, המתחרים, מנועי צמיחה אפשריים ועוד ועוד… את כל זאת יש לחבר לחזון ולמטרות העסקיות שהארגון מציב לעצמו לשנים הקרובות, ומשם לגזור תוכנית עבודה אופרטיבית לשלוש שנים לפחות.

לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
איך לבחור יועץ אסטרטגי
איך לבחור יועץ אסטרטגי? – המדריך המלא

האבחנה החשובה ביותר כמבוא לנושא היא בין מתן עצה לפעולה למתן שירותי ייעוץ אסטרטגי. מאפייניה של עצה, כל אחד יכול "לתת", לרוב נעשית בהתנדבות, בדרך כלל כללית ולא מעמיקה בנועץ הספציפי והסיטואציה, לרוב אינה מנומקת (למעט: סמוך עלי, אני יודע…), ונותן העצה אינו נושא בשום אחריות לעצתו. לעומת זאת, ובפשטות, מתן שירותי ייעוץ אסטרטגי הוא מקצוע. במקצוע זה נדרשת עבודה מאומצת במספר מישורים כפי שיתואר להלן, לאורך כל הדרך המקצועית. באופן חד משמעי, לא כל אחד יכול להיות יועץ אסטרטגי. העבודה נעשית בתמורה שבדרך כלל אינה נמוכה, ומשקפת את החשיבות ללקוח הן בפתרון הבעיה, והן במידה בה הוא מסתמך על היועץ האסטרטגי. ההמלצה חייבת להיות מנומקת היטב. במקרה הרווח שבה ניצבת מול היועץ האסטרטגי הנהלה, חשוב מאוד ליצור קונצנזוס (לגמרי לא מובן מאליו), להבטיח שההמלצה תהפוך להחלטה (גם כן לא מובן מאליו), ושההחלטה תיושם בהתאם (עוד פחות מובן מאליו).

קרא עוד »
דירקטוריון בחברה פרטית ומשפחתית
דירקטוריון בחברה פרטית ומשפחתית – המדריך המלא

"למה אני צריך דירקטוריון בחברה?" שאלה זו עולה בכל פעם בה מוזכרות המילים דירקטוריון או מועצת מנהלים. והתשובה פשוטה, השאלה "האם צריך" אינה רלוונטית כלל. לפי חוק החברות כל חברה חייבת דירקטוריון, כך שלחברה הפרטית והמשפחתית כבר קיים דירקטוריון גם אם לא פעיל!

קרא עוד »
תוכנית אסטרטגית
תוכנית אסטרטגית – המדריך המלא

בין אם אתם מחפשים לקבוע סדרי עדיפויות חדשים בעסק שלכם, להתוות תכניות לצמיחה, לקבוע ‏מפת דרכים למוצר או לתכנן את החלטות ההשקעה שלכם – אתם תזדקקו לתוכנית אסטרטגית –‏ התוכנית שתהווה מסגרת לפעולות, לכיוון ולהחלטות שתבאנה אתכם מה-"מצוי" לרצוי" שלב אחר ‏שלב, כאשר כל אחד מהשלבים בתוכנית מתבסס ותלוי בשלב שקדם לו.‏

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
אסטרטגיה עסקית – המדריך המלא

לאן תרצה להגיע? "…אינך יכול להשיג ביצוע ללא דופי בלי להתמסר לפרטים, לא קל לעקוב אחר כל הדברים הנחוצים כדי להשיג ביצוע ללא דופי כזה…" אומר מורטון מנדל בספרו המצוין ומעורר ההשראה "הסוד טמון באנשים" שמחד גיסא, מדגיש את הצורך במנהיגים מצוינים ומאידך גיסא קובע מנדל כי "ספרי נתונים ומשימות הם דפי התווים שמנהיג זקוק להם כדי לנגן את הסימפוניה במומחיות…".

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
קבלת החלטות

לא רק ראש הממשלה מקבל אלפי החלטות כל יום… רובינו עושים זאת! -לדחות פגישה, לבטל אימון כושר, אין סוף החלטות עסקיות, החלטה להבריז מאסיפת הורים ועוד ועוד אלפי החלטות שחלקן מתקבלות תוך חלקי שנייה ע"י כל מנהל ודאי בכיר.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
קיצוצים בתקציב העסק – דיאטה עסקית

בקרוב מאוד מסתיימת שנת 2024 שהייתה מהיותר מאתגרות, זו שמתחילה בקרוב צפוי שתהיה מאתגרת לא פחות ודאי מבחינה עסקית. לא ברור, כרגע, מתי תסתיים המלחמה אבל ברור שאת מחירה נשלם בשנים הקרובות – העלאת מיסים, ירידה בהכנסה הפנויה, אינפלציה, סטגפלציה, עליות יבוא גבוהות ועוד השלכות שיהיה עלינו כנראה להתמודד איתם בשנת 2025 וקרוב לוודאי שגם בשנה הבאה אחריה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ייעוץ אסטרטגי – תוכנית אסטרטגית 2025

בחברות רבות נעשות ההכנות לעיצוב תוכנית העבודה והתקציב לשנת 2025, ומטבע הדברים בנסיבות שהמשק מצוי בהן, עולות שאלות רבות לגבי שנת 2025 והשנים שיבואו אחריה. ואכן ראוי ששאלות אלו ישאלו ותערך חשיבה לגבי התוכנית האסטרטגית לשנים הקרובות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
דירקטוריון ומנכ"ל – יחסים מורכבים

בתוך העולם העסקי המודרני, מערכת היחסים בין מנכ"ל לדירקטוריון היא אחת המערכות המורכבות והחשובות ביותר. מערכת זו טומנת בחובה איזון עדין בין כוח והשפעה, אחריות ושקיפות, קבלת החלטות משותפת וניהול סיכונים. על אף שכל צד שואף לקדם את טובת החברה, לעיתים קרובות נוצרים מתחים שמקורם בתפקידים ובאחריות השונה של כל אחד מהצדדים.

קרא עוד »
כישורי ליבה בעסקים
כישורי ליבה בעסקים

כישורי ליבה, (לעיתים מכונה 'יכולות ליבה'), מתייחסים למשאבים אסטרטגיים, מיומנויות ויכולות שנותנות פירמה יתרון על פני מתחריו.

קרא עוד »
10 טיפים להתנהלות איכותית ומקצועית של דירקטורים

הזירה העסקית מלאה בסיפורים המעידים על חולשה בהתנהלותם של דירקטורים. למעשה, קשה לצפות מדירקטורים, מוכשרים ככל שיהיו, שלא יעשו טעויות כלל, אך מצופה שטעויות לא יחזרו על עצמן ושדירקטורים יפתחו מנגנוני בקרה על התנהלותם, מה שלא תמיד מתקיים במציאות הארגונית.
המאמר סוקר את הכשלים שעלולים להתעורר בהתנהלותם של דירקטוריונים ומציע דרכים להתנהלות איכותית ומקצועית.

קרא עוד »
מדדי דיווח לא פיננסים

עולם העסקים הולך ומעמיק את המיקוד שלו בקריטריונים ומדדי ביצוע הקשורים לאחריות תאגידית, סביבתית וחברתית. מחד מפעילים בעלי עניין לחץ על חברות עסקיות לנטר ולדווח על מדדים שאינם בהכרח פיננסיים וזאת במטרה לעודד התנהגות תאגידית אחראית, הכוללת העמקה, וניטור וטיפול בסוגיות חברתיות רחבות ויעדים סביבתיים גלובליים. מאידך החברות העסקיות רואות במדדים אהללו הנקראים בקיצור ESG – , Environment, Social, Governance דרך המסייעת לנהל את החותם הסביבתי והחברתי שלהן ולקבוע את הסיכונים וההזדמנויות העסקיות הגלומות בו .

קרא עוד »
ראיון עם יועץ אסטרטגי – אילן שגב

כולנו שומעים השכם והערב את המילה אסטרטגיה, וכל מנכ"ל שמכבד את עצמו "מחזיק" יועץ אסטרטגי צמוד. אבל מהי בכלל אסטרטגיה, מה תפקידו של יועץ אסטרטגי ואיך זה עובד באמת לא תמיד ברור. לכן ביקשנו מאילן שגב, יועץ אסטרטגי בכיר ומבעלי חברת הייעוץ האסטרטגי מהמובילות בישראל שיחשוף אותנו לתחום הקרוב כל כך לליבו

קרא עוד »
יעדים אסטרטגיים

התקופה דצמבר, מסביבנו רחש האופייני לתקופה זו של השנה –  כולם מכיני תכניות עבודה, (או לפחות מאחלים לעצמם להתחיל להכין), ושוב מגיעות השיחות על החלוקה של יעדים אסטרטגיים ליעדים שנתיים, ההבדלים בינהם ואופן מדידתם.

 המאמר שלפניכם.ן בא לעשות קצת סדר בבלאגן… מתחילים…

קרא עוד »
יועץ אסטרטגי כמנהיג

כאשר דנים במה הוא יועץ טוב, דובר בביטחון עצמי וצניעות כאשר יועץ אסטרטגי הוא מנהיג, הביטחון העצמי מתחלף בעוצמה, עוצמה שקטה ובטוחה בעצמה. והצניעות הופכת לענווה אמתית, כי רק אנשים משכמם ומעלה, יודעים כמה הם לא יודעים, ועד כמה מוגבלים כולנו. כך היה עם משה, גדול נביאי ישראל, עליו נאמר שהיה עניו באדם. ליועץ האסטרטגי כמנהיג יש ענפים גבוהים להתלות עליהם.

קרא עוד »
מדריך אסטרטגיה
יועץ אסטרטגי – 10 מיומנויות קריטיות

ביטחון עצמי בריא הוא חיובי, ותורם להרגשת הלקוח שהוא בידיים טובות. מנגד, עודף ביטחון עצמי עלול לעשות בדיוק את ההיפך, ולגרום להרגשה לא נוחה אצל הלקוח. איזון בין ביטחון עצמי לצניעות הוא דבר הכרחי ליועץ אסטרטגי.

קרא עוד »
יועץ אסטרטגי – מיומנויות

אחד מהמורים הדגולים ביותר שיצא לי ללמוד ממנו היה נוהג לצטט (מקור שאינו ידוע לי) ש: "אין דבר יותר מעשי מתיאוריה טובה". עם ישראל הוא עם של תכלס. עם של "נעשה ונשמע". רוב אנשי העסקים המצליחים משוכנעים שהמעשיות שלהם היא זו שהביאה אותם להצלחה. אין להם זמן לדבר. בוודאי שלא על "תיאוריות אקדמאיות". צריך לעשות. סייג לגישה זו, ומבלי להפחית מכבודו של כל מי שזכה להישגים: רובנו ככולנו לא השתתפנו בהגעה לירח. וכמו שאמר אותו מורה: אי אפשר להגיע לירח על ידי הנחת סולם על סולם. יועץ אסטרטגי אינו יכול להגיע ללקוחותיו ללא ארגז כלים של מתודולוגיות מקצועיות. עד שהמתודות האלה מיושמות, הן מהוות תיאוריה. אחרי שהן מיושמות בהצלחה, התיאוריה לרוב נשכחת לטובת המעשים שנעשו על פיה. לוותר על התיאוריה בכלל, זו לא אופציה מקצועית של יועץ אסטרטגי. להטריח את הלקוח בעודף פרטים לגבי הרקע התיאורטי, עלול להרחיק את הלקוח מהתהליך, ואפילו לאבד בו אמון. האיזון שבין התיאוריה והמעשיות הוא חלק מאומנות הייעוץ האסטרטגי, המשתנה בהתאם לצרכי הלקוח כל פעם מחדש.

קרא עוד »
יועץ אסטרטגי

האבחנה החשובה ביותר כמבוא לנושא היא בין מתן עצה לפעולה למתן שירותי ייעוץ אסטרטגי. מאפייניה של עצה,  כל אחד יכול "לתת", לרוב נעשית בהתנדבות, בדרך כלל כללית ולא מעמיקה בנועץ הספציפי והסיטואציה, לרוב אינה מנומקת (למעט: סמוך עלי, אני יודע…), ונותן העצה אינו נושא בשום אחריות לעצתו. לעומת זאת, ובפשטות, מתן שירותי ייעוץ אסטרטגי הוא מקצוע.

במקצוע זה נדרשת עבודה מאומצת במספר מישורים כפי שיתואר להלן, לאורך כל הדרך המקצועית. באופן חד משמעי, לא כל אחד יכול להיות יועץ אסטרטגי. העבודה נעשית בתמורה שבדרך כלל אינה נמוכה, ומשקפת את החשיבות ללקוח הן בפתרון הבעיה, והן במידה בה הוא מסתמך על היועץ האסטרטגי. ההמלצה חייבת להיות מנומקת היטב. במקרה הרווח שבה ניצבת  מול היועץ האסטרטגי  הנהלה, חשוב מאוד ליצור קונצנזוס (לגמרי לא מובן מאליו), להבטיח שההמלצה תהפוך להחלטה (גם כן לא מובן מאליו), ושההחלטה תיושם בהתאם (עוד פחות מובן מאליו).

קרא עוד »
אסטרטגיה עסקית וניהול פרויקטים

עד לא מזמן מקומה של החשיבה אסטרטגית במתודות השונות לניהול פרויקטים בתחום התעשייה והתשתיות, היה קטן עד זניח. שלוש המטרות המרכזיות עליהן הושם דגש היו ונשארו On Time, On Budget & On Quality (היעדים התפעוליים) והודגשו ככלי למקסום הרווח והמוניטין כשמנהל העבודה ממוקד כולו בהצלחת הפרויקט ובכפופים לו בהתאם למטרות הללו.

קרא עוד »
אסטרטגיה עסקית – יישום אסטרטגיה בארגונים

אז סוף סוף גם לכם יש תכנית אסטרטגית. עבר זמן, הושקע מאמץ התוכנית מוכנה, ועכשיו מה? האקסל הרי סובל הכול (וכך גם ה- WORD  וה- POWER POINT ), אבל איך הופכים את המילים יפות והתכנונים הגדולים לעשייה בשטח?

לכאורה התשובה פשוטה – עוברים לשלב היישום, אולם בפועל מסתבר שהיישום עצמו אינו פשוט כל כך…

ברוכים הבאים לשלב יישום האסטרטגיה או במילים אחרות HERE COMES THE EXECUTION

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן