תוכן עניינים
כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תוֹרָה: אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָׁע, וְאֶחָד תָּם, וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל.
חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מָה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם. וְאַף אַתָּה אֱמוֹר לוֹ כְּהִלְכוֹת הַפֶּסַח: אֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן:
רָשָׁע מָה הוּא אוֹמֵר? מָה הָעֲבוֹדָה הַזּאֹת לָכֶם. לָכֶם – וְלֹא לוֹ. וּלְפִי שֶׁהוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מִן הַכְּלָל כָּפַר בְּעִקָּר. וְאַף אַתָּה הַקְהֵה אֶת שִׁנָּיו וֶאֱמוֹר לוֹ: "בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם". לִי וְלֹא־לוֹ. אִלּוּ הָיָה שָׁם, לֹא הָיָה נִגְאָל:
תָּם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה זּאֹת? וְאָמַרְתָּ אֵלָיו "בְּחוֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים".
וְשֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל – אַתְּ פְּתַח לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר, וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם.
בפשט, מציגה ההגדה של פסח ארבעה סוגית של אנשים/ילדים, בעלי אישות נבדלת וגישה שונה ללימוד החג.
"החכם" – הבן החכם חותר להבין את משמעות החג, שואל שאלות אינטליגנטיות ואפילו מהורהרות משהו.
"הרשע" – הבן ה"רשע", שואל שאלות ספקניות, מתעמתות ומאתגרות. ה"רשע" הוא הטיפוס הסקפטי כלפי המסורות של החג, זה שכמעט מביע בוז לגביהן.
"התם" – הבן ה"תם" מבקש להבין וללמוד מהיסוד את החג וטקסיו, ושואל שאלות בסיסיות.
"שאינו יודע לשאול" – הבן הזה אינו שואל כלל, יתכן שבהעדר סקרנות או בשל העדר ידע, והוא זה שצריך לקבל הזמנה מבחוץ להשתתף בליל הסדר.
ומה לארבעת הבנים ולעסקים?
בחרתי להתמקד בהקבלה בין ארבעת הבנים לארבעה טיפוסי מנהלים המוכרים לכולנו…
(מנהל) חכם מה הוא אומר?
המנהל החכם הוא מנהל הבקיא בחומר, היודע לשאול את השאלות הנכונות על מנת להבין לעומק. המנהל ה"חכם", מתחשב במידע הקיים בארגון, מיומן בניתוח מידע ונתונים, ויכול לקבל החלטות אסטרטגיות על בסיס ההבנה שלו את התמונה בכללותה.
מנהל "חכם" הוא זה שרואה את העסק והעובדים שבו, לא מהסס להתעמק ולרדת לעומקם של דברים, ולהוביל את הארגון ועובדיו מבחינה מקצועית ואישית.
מנהל כזה מחזיק בארגז כלים מגוון ומשמעותי, ממנו הוא "שולף" את הכלי הנכון בהתאם לנסיבות ולצרכים. בעת הצורך לקבל החלטה הוא יקח בחשבון לא רק את דעתו אלא גם את דעתם של גורמים אחרים בסביבתו.
(מנהל) רשע מה הוא אומר?
מנהל "רשע" הוא אותו המנהל שחושב שהוא יודע הכול. ולבד. זה שיקשיב לדעתם של העובדים שלו, אבל את הצלחותיהם ינכס לעצמו.
המנהל ה"רשע" הינו מנהל נוקשה לעיתים לא מפרגן, ואולי אפילו מזלזל. אותו מנהל שלא יסביר את ההחלטות שקיבל, אלא יסתפק באמירה הלאקונית (והמכעיסה) "כי אני אמרתי!"
מנהל כזה יהיה ביקורתי, מאתגר, ושש לעימותים. מנהל "רשע" כזה יטה לא לאפשר לאנשים שמתחתיו לגדול, יטה לקחת סיכונים, להטיל ספק בסטטוס קוו ולא יחשוש לערער על ההנחות המקובלות בארגון. בעוד שמצד אחד הוא עשוי להיתפס כקשה לעבודה או אפילו כמרדני, הצד השני של המטבע יהיה , שסוג כזה של מנהל עשוי להיות גם חדשני ולדחוף את הצוות או הקבוצה שלו לקחת על עצמם אתגרים גדולים ולחשוב מחוץ לקופסא.
(מנהל) תם מה הוא אומר?
מנהל "תם" הינו מנהל פשוט בגישתו, ישר וקל מאוד לעבוד מתחתיו (ואתו). מנהל "תם" יעריך תקשורת פשוטה ובהירה, ויתמחה בפירוק רעיונות מורכבים למונחים לפעולות פשוטות לביצוע.
ה"תם" כמנהל יהיה אותו אחד שלרוב יתן יד חופשית (ואולי אפילו יד חופשית מדי) לעובדיו, ויסתפק בקבלת תשובות פשוטות מהם- עד לתחושה כי העובדים הם אלו שמנהלים אותו ולא להיפך.
המנהל ה"תם" יטה לתת אמון מלא בצוות העובדים שלו ויטה לנקוט בגישת ניהול גמישה, משוחררת וליברלית. הוא יאפשר לעובדיו לעשות את מה שנראה להם נכון ופשוט "יזרום" איתם. בפועל המנהל התם למרות שנתפס כבעל שיטת ניהול נעימה, לרוב יהיה מנהל שלא ממש בקיא במתרחש בארגון שלו.
(מנהל) שאינו יודע לשאול
זה ש"אינו יודע לשאול" כמנהל, יאחז בגישה פאסיבית, ויהיה מופנם יחסית ואפילו חסר בטחון. הוא עשוי להמעיט בדיבור, להיות ביישן, אבל ככל שיקבל עידוד ותמיכה הוא עשוי להפוך למנהיג יעיל.
המנהל שאינו יודע לשאול, נחשב כאמפטי וכמקשיב טוב, וכמנהל שיכול לבנות מערכת יחסית משמעותית עם חברי הצוות שלו בשל הנגישות הגבוהה שלו והתגובתיות שלו לצרכי עובדיו.
מן הצד השלילי, המנהל ש"אינו יודע לשאול", פעמים רבות יהיה זה שיישאר במקום, לא באמת יתעניין, לא ישאל שאלות וההחלטות שהוא יקבל עשויות להיות מנותקות מהמתרחש בשטח.
ואחרי שזיהינו את המנהלים שלנו (ואותנו) כאחד מארבעת הבנים, האם ניתן להוציא תובנות עסקיות מסוגית של ארבעת הבנים? התשובה לטעמי היא כן!
ובגדול התשובה טמונה בשילוב היתרונות של ארבעת הבנים, ארבעת סוגי המנהלים…
סקרנות ולמידה
כמנהלים ובעלי עסק נרצה לעודד סקרנות ורצון ללמוד של כל בעלי העניין בארגון שלנו, בדיוק כמו הבן החכם. עודדו את העובדים שלכם לחפש ידע חדש, לשאול שאלות ולצמוח אישית ומקצועית.
תקשורת פשוטה וברורה
הבן התם שואל שאלות פשוטות ומחפש תשובות ברורות. גם אנחנו כבעלי עסקים צריכים לשאוף לתקשר את המטרות, והציפיות שלנו בצורה ברורה ותמציתית, כך שכולם יבינו מה מצופה מהם ובעיקר איך נכון לבצע.
ביקורת בונה
כמו הבן הרשע, שעשוי לעיתים להיתפס כמאתגר או כמתעמת, אולם היכולת שלו להטיל ספק שלו יכולה להוביל גם לתובנות ולשיפורים משמעותיים בארגון. גם אנחנו כבעלי עסקים צריכים להיות פתוחים לביקורת בונה ומשוב, ולהשתמש בהם כהזדמנות ללמוד ולצמוח.
נגישות ותמיכה
כמו הבן שאינו יודע לשאול שעשוי להזדקק לתמיכה ועידוד כדי להשתתף באופן מלא בליל הסדר, באופן דומה, גם בעלי עסקים צריכים לשאוף להיות נגישים ותומכים. כך שהעובדים שלהם ירגישו בנוח לבוא אליהם עם שאלות, חששות או רעיונות.
הצעת נקודות מבט שונות
כשם שארבעת הבנים מייצגים סגנונות למידה ואישיות שונים, כך גם אנחנו כמנהלים או בעלי עסק מתבקשים להביא את יכולת ההתבוננות והאינטגרציה. ככל שנצליח להביא חשיבה מגוונת ורבת רבדים לארגון שלנו, כך יגדל הסיכוי שקבל החלטות מדויקות יותר הנמצאות בהלימה רבה יותר לאתגרים מולם אנו מתמודדים.
לסיכום, אם נדע כמנהלים ובעלי עסקים לעשות אינטגרציה ולשלב את היתרונות של ארבעת הבנים, נוכל להביא לארגון שלנו מחשבה רעננה וצמיחה, תוך הקשבה וחיבור לעובדים, לספקים ולשאר בעלי העניין.



















