תוכן עניינים
טיפ ראשון בסדרה – מה כדאי לעשות / לא לעשות בניהול עסק משפחתי
הפרדת משפחה ועבודה
מציאת הדרך לנהל את מערכות היחסים האישיות- מקצועיות עם בני משפחתך, הינה אחד האתגרים הגדולים העומדים בפני עסק משפחתי. רגע אחד אתה נהנה מארוחת שישי משפחתית עם אביך, ויומיים אחרי מדווח לו על תחזיות המכירה של העסק במסגרת תפקידך כמנהל המכירות.
מדובר באתגר לא פשוט, איך לא לתת לדינמיקה המשפחתית לחלחל למקום העבודה ולהיפך. ואם המדובר באחים, כאשר אח אחד הוא ה"בוס" והשני עובד תחתיו, המורכבות גדולה אף גדולה.
אז מה בכל זאת אפשר וכדאי לעשות?
חלוקת אחריות ברורה
אחד הפתרונות הפשוטים (יחסית), הינה חלוקת אחריות ברורה בין בני המשפחה, עם התמחויות נפרדות. למשל אחד האחים יקבל את האחריות על השיווק והאחר יקבל למשל את האחריות על ניהול הכספים בחברה.
לא לערבב שמחה בששון
שמרו על מינימום "דיבורי עבודה" כאשר נמצאים יחד עם המשפחה מחוץ למשרד. מצד שני הקפידו וקבעו זמן מתאים שיאפשר שיח פתוח עסקי שאינו ב"זמן בית". אל תשכחו גם אם אתם בבית ונדמה כי זהו מקום "ניטרלי" ללא עובדים, לקוחות או ספקים, פעמים רבות השיח אינו מעניין את שאר בני המשפחה.
החליטו על "כללי בית" – על מנת שהבית וארוחת שישי או חג לא יהפכו לעוד "ישיבת דירקטוריון". סכמו בינכם כללים ומנהגים שבזמן הארוחה, חג או כל מפגש משפחתי אחר – לא מדברים על ענייני החברה.
הפרדה פיזית
דאגו לשבת בחדרים נפרדים, ככל שניתן, שמירה על הגבולות הפיזיים, תאפשר פעמים רבות לשמור על הגבולות המנטאליים.
אז איך אמרת קוראים לך
השתדלו להמנע משימוש בשמות אבא, אמא וכו. קראו זה לזה (ולזו) בשמות הפרטיים, נושא קטן לכאורה שמשמעותו גדולה. העובדים והלקוחות גם אם מודעים לקרבה המשפחתית, עשויים לחוש חוסר נוחות ואפילו תחושת זלזול או יראה שאינם רלוונטיים לעשיה היומיומית….
מכירים מישהו.י שעובד.ת בחברה משפחתית? שתפו אתו/ה את הפוסט.
להמשך קריאה של סדרת הטיפים