חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
אמנה משפחתית – מה זה?

אמנה משפחתית – מה זה?

ניהול חברה משפחתית הינו עסק מורכב המערב פעמים רבות לא רק נושאים ושיקולים "קרים" ועסקיים, אלא גם נושאים רגשיים העשויים להשפיע על שיקול הדעת הדרוש בניהול עסק. כדי להתנהל בדרך מוצלחת ומבוקרת לאורך זמן מומלץ לנסח מסמך רשמי הקובע הנחיות לפעולתה של החברה המשפחתית - הרי היא האמנה המשפחתית - family constitution.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

מה זו אמנה משפחתית ולמי היא מיועדת

אמנה משפחתית הנה מסמך רשמי המתווה את ההתנהלות ודרכי פעולה בחברה המשפחתית. האמנה מבוססת על תפיסת העולם ועל הערכים של בני המשפחה השותפים בעסק וממנה אף ייגזר החזון העסקי של החברה. אמנה משפחתית מתאימה לכל חברה משפחתית המעוניינת בהסכם כתוב בנוגע להתנהלותה העסקית הפנימית ובהתנהלות העסק אל מול מוסדות וגופים חיצוניים.
האמנה מתווה מדיניות ברורה, מונעת חיכוכים ויוצרת סדר בעסק. לאמנה השפעה על היחסים בתוך המשפחה כמו  גם על ההצלחה העסקית. האמנה המשפחתית מסייעת בתהליכי בקרה ופיקוח,  בקידום העסק ואף בבניית מורשת משפחתית.

מה כוללת האמנה המשפחתית

האמנה המשפחתית  את רשימת ערכי הליבה המנחים את בני המשפחה (כגון יושרה, הדדיות ועוד). בנוסף מתייחסת האמנה להתנהלות בפועל של החברה המשפחתית ובד"כ נמצא בה התייחסות לנושאים כמו: מינוי  מנהלים, קביעת חברי הדירקטוריון, קביעת תגמולים ותמריצים לבני המשפחה, מדיניות העסקת בני זוג ועוד. האמנה אמורה לכלול התייחסות לדור הנוכחי כמו גם לדור ההמשך, להתייחס לבני הזוג של בני המשפחה, לעובדי החברה כמו גם לגופים חיצוניים..

כללים לכתיבת אמנה משפחתית

בבואנו לכתוב אמנה משפחתית יש להקפיד שהאמנה תהיה כתובה בצורה ברורה ועניינית ושהיא  תתווה כללים ברורים כיצד יש לנהוג בסיטואציות מורכבות המאפיינות את חיי החברה המשפחתית. בעת הדיונים על האמנה (ובהמשך בעת כתיבתה) יש לנסות לחזות את מקסימום האירועים בחיי הארגון והמשפחה להציע פתרונות לסוגיות עתידיות ובעיקר להותיר ככל שניתן מעט מאוד מקום לפרשנות. עלינו לזכור כי כל נושא שיובהר עד תום באמנה ימנע ויכוחים וסכסוכים בעתיד וישמור על הקשרים הטובים בתוך המשפחה ועל העסק.

בעת כתיבת הדיונים וכתיבת האמנה יעלו נושאים רבים, חלקם רגישים העשויים להשפיע על הקשר בין בני המשפחה. למרות (ואולי בגלל) מורכבות הנושאים, חשוב לא לוותר או להתחמק ולדון גם בנושאים הללו. חשוב כי למרות הקושי תידרש המשפחה לנושאים המורכבים של  קביעת משכורות בני המשפחה, חלוקת הבונוסים, הגדרות תפקידים ועוד .

לאחר השיח, הדיון וכתיבת האמנה יש לוודא כי יחתמו עליה כל בני המשפחה. מומלץ לערב בתהליך אנשי ייעוץ עסקי מקצועיים בתחום החברות המשפחתיות שיסייעו בתהליך הגישור בתוך המשפחה, כמו גם עורכי דין שידאגו לצד הפורמלי ולניסוחים המשפטיים המתאימים של ההסכמות שיושגו.

המשמעות המשפטית של אמנה משפחתית

אמנה משפחתית נחשבת למסמך משפטי לכל דבר ועניין ומייסדים רבים יוצרים אמנה משפחתית כחלק מתהליך פרישתם מהעסק. האמנה מאפשרת לשלב מערכת יחסים משפחתית יחד עם זו העסקית והיא תקפה בבית משפט.

לסיכום, ניהול החברה המשפטית דורש סט של נוספים מאלו הנדרשים לניהול של חברה שאינה משפחתית  אחד הכלים האלו הינה האמנה המשפחתית. יצירת אמנה משפחתית תאפשר התייחסות לכלל הסוגיות המורכבות המטרידות את החברות המשפחתיות ותסייע במציאת הדרך הנכונה להמשך פריחתו של העסק יחד עם שמירה על יחסים טובים בתוך המשפחה. שימוש בסיוע של מומחים ויועצים בתחום החברות המשפחתיות יאפשרו הגעה להסכמות שיהפכו בהמשך לאמנה משפחתית שתשרת נאמנה את המשפחה לאורך זמן.

תמר אדלר
תמר אדלר, מנכ"לית חברת הייעוץ האסטרטגי SMC Group , יועצת בכירה לעסקים משפחתיים בתהליכי שינוי וצמיחה ובהסדרת הממשקים שבין העסק למשפחה. מלווה תהליכי שילוב בני המשפחה בעסק, העברת בעלות, ניהול ונכסים מדור לדור.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
עסקים משפחתיים
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

שאלות נפוצות

לא בכל החברות המשפחתיות נמצא את כולן, אבל לרוב, לא נמצא חברה משפחתית שאין בה לפחות אחת מהטעויות הללו:

  • מינוי בני משפחה לתפקיד ניהולי בו אין להם ניסיון או הכשרה
  • טשטוש גבולות בין המשפחה העסק והפרט
  • רצון לטאטא קונפליקטים בעסק "מתחת לשטיח" כדי לשמור על יחסים טובים במשפחה
  • חוסר בהגדרות תפקידים ברורות וחלוקת סמכויות בין בני המשפחה
  • חוסר התייחסות מתאימה למעבר הבין דורי והשלכותיו בתחום העסקי והמשפחתי
  • ועוד ועוד…

חברה משפחתית הינה חברה שנמצאת בבעלות בן משפחה אחד או יותר, ומועסקים בה מספר בני משפחה בתפקידים שונים.

בני המשפחה המנהלים את החברה המשפחתית ומועסקים בה בדרך כלל מחויבים מאוד להצלחתה ולויאליים מאוד, לעיתים יותר מאשר מנהלים שכירים.

חברות משפחתיות יפעלו בד"כ מתוך ראייה אחראית כדי לשמר את העסק ולהעבירו הלאה, לדור הבא. על- פי מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב נמצא כי חברה משפחתית, בעלת מינוף נמוך יחסית, מגיעה לתשואה כמעט זהה ביחס לחברה לא משפחתית, שנסחרת בבורסה הישראלית וממונפת גבוה.

הדרך הטובה ביותר לביצוע העברה בין דורית הנה באמצעות תהליך יסודי, המערב את כל בעלי העניין בארגון, דור המייסדים, בני הדור השני, עובדים משמעותיים בארגון ועוד. התהליך צריך להיות משתף ושקוף המביא לידי ביטוי את הצרכים הרצונות והיכולות של כל אחד מבעלי העניין.

תהליך העברה בין דורית מתחיל בשיחות עומק עם כלל בעלי העניין בארגון , בני הדור המיסד, בני הדור השני כאלו שעובדים בחברה וכאלו שמחוצה לה. במסגרת הראיונות ילמדו היועצים את הצרכים והרצונות של כל אחד מבעלי העניין, כמו גם את מבנה הנכסים המצוי בידי המשפחה. בשלב הבא תגובש תוכנית להמשכיות העסק בדרך של העברה בינדורית, יקבעו בני דור ההמשך שייקחו עליהם את עול הניהול, יקבע מועד מתאים להעברה ה"מקל" ותגמול לכל הגורמים הרלוונטיים בדמות רכוש, כסף מניות/אחר לפי מבנה הרכוש של המשפחה. 

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם
חברות משפחתיות - נוסחת ההצלחה
האתגרים הייחודים של חברות משפחתיות גלובליות

מחקרים בארצות הברית מראים כי כתשעים אחוזים מהארגונים העסקיים בארה"ב הנם חברות משפחתיות, בישראל משערים כי השיעור דומה. זוהי מציאות מורכבת, מאתגרת, ומרובת מהמורות, הכוללת התמודדות עם מחלוקות מקצועיות המאיימות להפוך למחלוקות אישיות ועירוב שבין המקצועי והאישי. אמנם, אין ארגון משפחתי אחד דומה למשנהו אולם מחקרים מראים כי ישנם נושאים "חוצי ארגון" המתקיימים במרבית החברות המשפחתיות.

קרא עוד »
העברה בין דורית
העברה בין דורית – "היום שאחרי"

תהליך מעבר בין דורי הינו תהליך מורכב ולא קצר, אולם גם השטח מראה, כי סיוע של יועץ חיצוני להעברה בין דורית ועבודה שיטתית, מסודרת וסבלנית, מבטיחה שקט נפשי לכל בני המשפחה, שומרת על שלמותה ואחדותה, ואפילו מעניקה לעסק המשפחתי הזדמנות לצמיחה מחודשת.

קרא עוד »
חברות משפחתיות - נוסחת ההצלחה
חברות משפחתיות – נוסחת ההצלחה

חברות משפחתיות ותפקידן בכלכלה העולמית – חברות משפחתיות (FAMILY OWNED BUSINESS = FOB) ממלאות תפקיד מרכזי בכלכלה העולמית – תפקיד שלעתים קרובות לא מדובר או מוערך.
למעשה, חברות משפחתיות מהוות יותר מ-70 אחוז מהתמ"ג העולמי, הן מייצרות מחזור של בין 60 טריליון ל-70 טריליון דולר בשנה, אחראיות על כ- 60 אחוז מהתעסוקה העולמית ומשחקות תפקיד קריטי בתמיכה בחינוך, שירותי בריאות ופיתוח תשתיות ברחבי הקהילות שלהם ברחבי העולם.

קרא עוד »
תגמול בני משפחה בני משפחה בחברות משפחתיות
תגמול בני משפחה בחברות משפחתיות

"לא יכול להיות שיהיה הפרש במשכורת בין הילדים שלי" מסבירה לי האימא, בעלה, שהקים את העסק ויושב איתנו בפגישה , לפי שפת הגוף שלו חושב אחרת. דיאלוג החוזר על עצמו פעמים רבות בפגישות עם הורים שהם גם בעלים של חברות בזמן ביצוע תהליך של העברה בין-דורית.
גם במאפיה בבעלות משפחתית שיסד האב, כשמתוך 4 ילדיו רק שניים עובדים במאפייה כולם גם אלו שלא עובדים במאפייה המשפחתית הגדולה קיבלו תמורה חודשית זהה…מה שגרם להתמרמרות ומתח ו…זימון יועץ חיצוני לעברו "הושלך תפוח האדמה הלוהט".

קרא עוד »
העברה בין דורית בעסק משפחתי
העברה בין דורית בעסק משפחתי – סכסוכים בין אחים

"אתה לא מופתע שבגילי הצעיר אני רוצה לטפל כבר עכשיו בהורשה של רכוש המשפחה?" שאל אותי המושבניק גדול הממדים שישב מולי, ולפני שהספקתי להשיב הודיע לי בן שיחי " נשבעתי שמה שקרה לי עם האחים והאחיות שלי לא יקרה לילדיי, והוסיף "כבר הוצאנו על עורכי דין הון תועפות, זה נמשך שנים, הסיום לא נראה באופק למרות שכבר הודעתי שאני מוותר על חלקי…"

קרא עוד »
חברות משפחתיות בישראל

שוק העסקים הישראלי מאופיין בכמות גדולה של חברות משפחתיות, המהוות חלק חשוב מהכלכלה. עם חלוף השנים, חברות משפחתיות רבות בישראל פועלות כבר בדור השלישי, ומספקות במהלך שנות פעילותן הרבות, יציבות ופרנסה למשפחות רבות.

קרא עוד »
יועצת אסטרטגית בכירה, תמר אדלר
עסק משפחתי – איך עושים את זה נכון?

בעלים של עסק משפחתי? מנהלים חברה משפחתית? ההרצאה הזו היא בול בשבילכם!
תמר אדלר מנכ"לית חברת הייעוץ SMC GROUP ויועצת אסטרטגית בכירה המתמחה בסיוע לחברות משפחתיות, מרצה בכנס של התאחדות המלאכה והתעשייה, במלון כרמים בקרית ענבים!

קרא עוד »
חברות משפחתיות – הערכות שווי

הערכת שווי היא מעשה בין אמנות לאומנות, אתגר מורכב וייחודי, לכאורה שיטות מוגדרות ונוסחאות ובכל זאת התוצאה לפעמים מפתיעה ולא כל כך ברורה.

בחברה משפחתית כאשר הערכת השווי צריכה לסייע באיזון נכסים בין בני המשפחה, הסיבוך עולה פי כמה, אי היכולת להשוות "תפוחים לתפוחים" , כלומר להשוות שני דברים דומים עם מכנה משותף ברור , מייצרת לעיתים …דמעות, אכזבה וכעסים … להרבה שנים.

קרא עוד »
כנס העברה בין דורית בעסקים משפחתיים

משפחות רבות המנהלות עסק מצליח (אחד או יותר) וצברו במשך השנים רכוש נוסף, מעוניינות להוריש את העסק והרכוש לבני הדור השני. במסגרת תהליך ההעברה הבין דורית מתמודדת המשפחה כולה עם שאלות לא פשוטות, שאלות כמו: "איך עושים את זה נכון?, ממה כדאי להימנע? והחשוב מכל,  כיצד שומרים על משפחה מתפקדת ומאושרת לאורך התהליך?

קרא עוד »
דירקטוריון בחברה משפחתית

שרידותן של חברות משפחתיות: חברות משפחתיות אחד המבנים השכיחים והוותיקים בעולם העסקים הינו החברה המשפחתית. ממחקרים שנעשו בארץ ובעולם עולה כי בין 80%-90% מהחברות הינן חברות משפחתיות. אותם מחקרים מראים כי חברות משפחתיות רבות נהנות מחד, מביצועים עסקיים טובים יותר, אל מול חברות שאינן משפחתיות, אולם מאידך רק כ- 10% מהן ישרדו את המעבר לבני הדור השלישי.

קרא עוד »
פיתוח העסק המשפחתי

חברות משפחתיות מתגאות במסורת ארוכת שנים, בנאמנותן לעובדים ובמערכות היחסים הקרובות שלהן. למסורת וניסיון יש יתרונות רבים, בלא מעט חברות משפחתיות בדיוק על זה מבוסס מוניטין החברה, אולם בתקופה רוויית מהפכות, ובשוק הרווי והתחרותי של ימינו, ניהול חברה דורש גמישות – יכולת לבצע שינויים והתאמות, בזמן קצר יחסית. שינויים אלה, אם לא מתבצעים בזמן ובהתאמה לדרישות השוק עלולים למנוע מהחברה צמיחה ואפילו לגרום לקריסתה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסק משפחתי

ייעוץ עסקי בחברה משפחתית כולל בנוסף להיבטים העסקיים ה"רגילים" כגון  תפעול, מכירות, גבייה, שיווק, פרסום, קשרי לקוחות ועוד גם היבטים נוספים המוסיפים למורכבות התהליך.  

בחברה משפחתית, נעסוק בתהליך הייעוץ גם במערכת היחסים שבין בני המשפחה כיוון שמערכת היחסים מהווה אלמנט משפיע ואינטגרלי למערכת העסקית, ויש להתחשב בה כאשר מגבשים את האסטרטגיה ואת התוכנית העסקית.

קרא עוד »
קבלת החלטות בעסק משפחתי

"החל מ–1.12 נעלה את המחירים  ב–4% " פסק המנכ"ל, אבי המשפחה למורת רוחו של סמנכ"ל המכירות ושאר חברי ההנהלה, לרבות בני המשפחה … הדבר, מאוד אופייני לחברות משפחתיות – המנכ"ל, שהיה רגיל לקבל החלטות בעצמו, כאשר החברה הייתה קטנה יותר, ממשיך ונוהג כך גם כאשר החברה צמחה ויש בהנהלה נושאי תפקידים שראוי לשמוע את דעתם.

קרא עוד »
העברה בין דורית בעסק משפחתי – פיתוח דור ההמשך

העבודה בעסק משפחתי הנה מורכבת ויש חשיבות רבה לדור ההמשך. ממחקרים עולה כי יותר מ-50% מהחברות משפחתיות אינן עוברות בהצלחה את  העברת השליטה לדור השני. חמור מזה, רובם המכריע של העסקים המשפחתיים (כ-90% ) אינם שורדים את המעבר לבני הדור השלישי. מכאן שתהליך "העברת המקל" מדור המייסדים לבני הדור הבא הנה צומת משמעותי בחיי החברה. וכמו כל צומת משמעותי גם צומת זה דורש תכנון והערכות באספקטים רבים ומשמעותיים בינם הכנה לעבודה בעסק, הכנה לבעלות על העסק והתייחסות לשאלות פיתוח עתידיות של העסק המשפחתי.

קרא עוד »
תקשורת בעסק המשפחתי

תקשורת פנימית אפקטיבית חיונית בכל סוגי העסקים, ובייחוד אלה שבבעלות משפחתית, אשר בהן עובדים יחדיו בני הדור הראשון והשני. עבודה עם המשפחה משמעותה, בין היתר, שהעניינים האישיים "לא נשארים בבית" כשהולכים למשרד, וכך הקונפליקטים בין בני משפחה מנהלים גם את העסק, ומחיריהם עשויים להיות עצומים מבחינה רגשית, כלכלית, וניהולית ואפילו לקלקל  את סביבת העבודה לשאר העובדים בחברה.

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן