מהם ההבדלים בין ייעוץ ארגוני לייעוץ אסטרטגי?

מהם ההבדלים בין ייעוץ ארגוני לייעוץ אסטרטגי?

כמעט כל מנכ"ל יו"ר חברה או בעל תפקיד בכיר בארגון מכיר את המונחים ייעוץ אסטרטגי וייעוץ ארגוני, אולם רק מעטים ידעו להסביר מה ההבדל. אז מה באמת ההבדל בין ייעוץ אסטרטגי וייעוץ ארגוני? האם בכלל קיים הבדל או שזו רק דרך "למכור" ולבדל שני שירותים זהים כל התשובות כאן במאמר

ייעוץ אסטרטגי – מבט דואלי, פנימה והחוצה

ייעוץ אסטרטגי הינו תהליך של חשיבה ותכנון לטווח הארוך, בניית תוכנית פעולה לארגון או לחברה המשפחתית לטווח הארוך ל-3 או ל- 5 שנים. בתהליך הייעוץ האסטרטגי תתבצע בדיקה הן פנימה (לתוך הארגון) והן החוצה (מחוץ לארגון). כלומר הייעוץ האסטרטגי יבדוק מחד את החברה עצמה על חוזקותיה וחולשותיה ומאידך יחתור להבין את הסביבה התחרותית בה היא פועלת. סוג כזה של ייעוץ אסטרטגי ראוי שיעשה מול הדרגים הבכירים ביותר של הארגון, קרי המנכ"ל וההנהלה.

יעוץ ארגוני – מבט פנימה

הייעוץ הארגוני, בניגוד לייעוץ האסטרטגי מתבונן פנימה אל תוך הארגון כמעין "בדק בית". הייעוץ הארגוני מכוון ליצירת עבודה יעילה יותר, עם חלוקת תפקידים ידועה וברורה, כך שהעבודה בתוך הארגון תעשה בדרך יעילה ואפקטיבית יותר. למעשה עבודת היועץ הארגוני הנה לטווח קצר יותר ופעמים רבות מכוונת להוצאה לפועל של עבודת הייעוץ האסטרטגי ותוכניות העבודה שהותוו בעבודה הבכירה. היועץ הארגוני בניגוד ליועץ האסטרטגי יכול לפעול מול דרגים שונים בחברה (למעשה מול כלל הדרגים בחברה) ולאו דווקא מול הדרגים הבכירים.

אז במה כדאי לי לבחור? יעוץ ארגוני או יעוץ אסטרטגי?

רק מבט עמוק אל הצרכים הנקודתיים של הארגון שלך יתנו את התשובה הנכונה, מכיוון שכל תהליך יעוץ אסטרטגי או ארגוני הינו חליפה התפורה בדיוק לצרכי הארגון שלך.
ופעמים רבות התשובה תהייה פשוטה עוד יותר- שניהם גם יחד. למעשה היעוץ הארגוני והיעוץ האסטרטגי כשהם נעשים נכון משלימים זה את זה. למעשה פעמים רבות יתחילו ארגוני בתהליך של יעוץ אסטרטגי כדי לקבוע את התוכנית ארוכת הטווח – תוך מענה על שאלות כמו "לאן הולכים" ו- "מה עושים". לאחר שהחלטנו על התוכנית ארוכת הטווח יבוא התור של הייעוץ הארגוני עם המבט פנימה ויהפוך את ה"לאן" וה- "מה" ל- "איך".

אנחנו ב- SMC איננו מסתפקים בתוכנית עבודה עבת כרס המונחת על שולחנו של המנכ"ל ומתווה את הכיוון והדרך, אלא מקפידים לתת תשובה גם על ה- "איך". איך באמת עושים את זה? איך הופכים תוכנית אסטרטגית נהדרת (אבל על הנייר) לתוכנית עבודה אמיתית, מעשית, המציבה פעולות ברורות, מגדירה להם אחראי ולוחות זמנים לביצוע.

לסיכום, אצלינו ב- SMC נהוג לומר כי עדיפה אסטרטגיה בינונית המיושמת מצוין מאסטרטגיה מצוינת המיושמת באופן בינוני. כך שאנחנו מאמינים ב- גם וגם. מחד להתבונן פנימה על הארגון חוזקותיו וחולשותיו, מאידך להתבונן החוצה על הסביבה התחרותית בה הוא פועל ולאחר שמבינים את הארגון ומתווים תוכנית אסטרטגית מפשילים שרוולים ומבצעים יחד. ולא ממש משנה איך קוראים לזה. אנחנו קוראים לזה… לעשות!

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן