תוכן עניינים - טיפים לדור השני
כל מי שעבד או עובד בעסק משפחתי וודאי שמע משפטים כמו: "יש לו (לאבא שלך) נעלים גדולות…", או "רואים שאת הבת של אבא שלך", ושלא נדבר על : "תבקש.י מאבא לצלצל אלי כשהוא חוזר, אנחנו מכירים הרבה שנים, הוא כבר יסדר את זה".
משפטים איך לומר? לא נעימים לאף אוזן, ובטח לא לאוזן של בת או בן הדור השני המפלסים את דרכם בנבכי העסק המשפחתי ועושים מאמצים לא מבוטלים להיכנס לעסק, ללמוד אותו ולהצליח באותו מקום בו התחילו הוריהם את הקרירה שלהם.
אם במתכוון ואם שלא במתכוון, המשפטים הכול כך "פשוטים" הללו מעבירים ברמה שמתחת לפני שטח מסר אחד, מסר המקטין ומחליש את בן הדור השני אל מול ההורה המייסד.
בשיחות שלי עם בני הדור השני אני שומעת הרבה פעמים טקסט דומה, אבא (או אימא) "יירקו דם" כדי להקים את העסק, במו ידיהם הביאו את העסק לאן שהוא היום… איך אני אוכל להיכנס לנעלים הגדולות הללו ולמלא את מקומם?, "אבא ואמא שלי (ההורה ההורים המיסדים) מכירים את העסק על בוריו, לפעמים לא זקוקים כלל לדוחות (כספים או אחרים) כדי להעריך את מצב המלאי, האובליגו , התזרים. ואני? אבא רק הכניס אותי לעסק ואני עוד לומד, ויש הרבה מה ללמוד. אף פעם לא אצליח להכיר את העסק כמו שאבא או אמא מכירים אותו".
אז אל חשש….
- אם את.ה כבר בעסק המשפחתי אז וודאי שיש מי שחשב שאת.ה נחוצים שם. שנית, הורינו לא יישארו צעירים לנצח, ובראותם את העסק כ"ילד" נוסף הם שואפים להמשכיות שלו, וכאן נכנסים אנחנו – בני הדור השני, אנחנו ההבטחה להמשכיות העסק המשפחתי.
- לכל תקופה יתרונות ואתגרים משלה ולא תמיד מה שעבד לאימא (או לאבא) ולעסק לפני 20 שנה ימשיך לעבוד גם עכשיו. כך שעם הכרות טובה של העסק, יצירתיות וראש פתוח אפשר להצעיד את העסק קדימה לפעמים גם לכיוונים שבני הדור המייסד לא העלו על דעתם (כמובן בשיקול דעת ובזהירות המתחייבים). יתרה מזאת על מנת שארגון ישרוד, הוא חייב להתקדם, להתפתח ולא רק לעשות "יותר מאותו דבר". דווקא במקום הזה, לבני הדור השני יכול להיווצר מקום אמיתי, ביצירת כיוונים חדשים, יישום שיטות/טכנולוגיות חדשות ועוד.
אז נכון את.ה בן או בת הדור השני לא הקמתם את העסק, אבל אתם יכולים להיות אלו שייקחו את המושכות ויצעידו את העסק קדימה ויפתחו אותו ולא רק ישמרו על הקיים.
אז מה אפשר לעשות? או במילים אחרות איך אפשר ליצור כניסה חלקה וטובה לעסק המשפחתי
כניסה מלמטה
פעמים רבות בני הדור השני "מוצנחים" לעמדות מפתח שאינן הולמות את כישוריהם(לפחות כרגע). אז נכון את.ה בכל זאת הבן/של של… אבל אם תרצה לרכוש את אמון אנשיך וללמוד את העסק מומלץ לא לחפש עמדות בכירות מ- DAY ONE , אלא דווקא לצמוח מלמטה. לקחת את הזמן להכיר את העסק, להכיר באמת. ללמוד את הזרמים התת קרקעיים, את הכוחות הלא פורמליים, כל בורג וכל מוצר או שירות. אח"כ שתגיעו לעמדות הניהול בארגון המשפחתי תוכלו להיות בטוחים שאת העסק אתם מכירים.
ללמוד מבחוץ
המהדרין (וגם לא מעט מלקוחותינו בהמלצתנו), אינם מכניסים את הילדים שלהם מיד לעסק המשפחתי, אלא שולחים אותם ללמוד תחום רלוונטי ולעבוד קודם כל בארגונים אחרים. בן דור שני כזה שכבר "התגלח על זקנם" של אחרים, מגיע לארגון המשפחתי בשל יותר, כשהוא מכיר ארגונים נוספים חוץ מהחברה של "אבא" ויכול להביא עמו ידע משמעותי שעשוי להיות בעל ערך בעסק המשפחתי.
לא לסמן טריטוריה
פעמים רבות דווקא מתוך המקום המוקטן, ששמע הרבה משפטים כמו "איפה אבא שלך…" מתעורר הרצון לתפוס עמדות כוח ומהר, לסמן טריטוריה ו"להראות להם". אולם הגישה הזו עשויה דווקא להביא לתוצאה ההפוכה.
כשאת.ה הבן/בת של הבעלים, סבירות גבוהה שהעסק הזה יהיה שלך, אז צריך להישען לאחור, לקחת אויר וללמוד. לאט וביסודיות, להביא ערך לארגון ולעובדיו ולמצב את עצמך כמנהיג.ה, כאיש.ת מקצוע ולא רק כבן.בת של…
ללמוד, ללמוד ללמוד
לקחת את הזמן למפות את תחומי הידע הנדרשים בארגון, לבדוק מה חסר לך ולהשלים את החסר, אם ע"י צפייה בהורים, צפייה במומחים אחרים בארגון, קורסים אוניברסיטאיים או אחרים.
ידע הוא כוח. ומקצועיות היא דרך מקובלת ואף מומלצת להפיכה למנהיג.ה. ככל שתדע.י יותר ותתמקצע.י כך יקל על אנשי הארגון לסמוך עליך ולראות את הערך המוסף שיש ביכולתך להביא להם (וכמובן לארגון). התבוננ.י היטב גם בהוריך המנהלים הנוכחיים, יש הרבה מה ללמוד מהם. לטוב ולרע. כשתהיו במקומם תוכלו לשחזר ולהיזכר מה נכון לך ועבורך כמנהל.
לנשום
לנשום ולזכור כי האמירות הלא נעימות לא בהכרח מעידות עליך, ולעיתים הן אפילו טריגר לנסות לגרום לך לצאת מגדרך ולהתאמץ ואולי אף לעשות שגיאות עסקיות. פתח.י לך משפט מחץ (לא מעליב) בו תשתמש.י כתגובה כשאמירה או אחרת "עולה לאויר" והשתמש.י בו בנעימות. ואז לנשום. אם תפעלו בנחישות ובתבונה האמירות הללו תעלמנה במהרה.
לסיכום
כבן או בת הדור השני המשולבים בעסק אתם חווים אתגרים רבים, אולם בתכנון זהיר של הכניסה לארגון, ביצירה של תכנית הכשרה ובהרבה סבלנות וענווה, תוכלו לתפס את מקומכם הראוי בארגון ולהצעיד אותו בנחישות קדימה לעבר צמיחה רווחית.
בהצלחה