חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לא רק לצלוח, אלא גם לצמוח- או מה אפשר ללמוד מהניהול הצבאי על ניהול ארגון בזמן משבר

לא רק לצלוח, אלא גם לצמוח- או מה אפשר ללמוד מהניהול הצבאי על ניהול ארגון בזמן משבר

"בזמן משבר יש צורך במנהיגות, ביוזמה ואומץ לפעול, רק כך מנצחים בקרב". אם שורה זו הייתה נכתבת  על מבצע צבאי, היה הדבר הגיוני ומוסכם על כולם, ובכן, האמירה הזו נכונה לגבי ניהול עסקים, וודאי בזמן משבר... המגיפה הנוכחית, עם קנה המידה, המורכבות והחומרה שלה הנה קרב משמעותי המתרחש בכמה זירות במקביל. מדובר במערכה הדורשת מהמנהלים הבכירים ובעלי העסקים יצירתיות ודרכים חדשות להתמודדות מיטבית עם האתגרים בהווה, ובו זמנית, בניית אסטרטגיה לקראת השינויים שיחולו.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

אם יש מסקנה מהתגובה העולמית להתפרצות הקורונה עד כה, היא שהיינו איטיים מדי איטיים מדי בהתכוננות לנגיף, איטיים מדי בתגובה להתפשטותו. עכשיו, חצי שנה לתוך המגיפה הגיע הזמן לעבור מתגובה לפעולה יזומה, פעולה המעוגנת בתוכנית אסטרטגית רב מערכתית.

לפני שנמשיך, כמה מילים על אסטרטגיה: מקור המונח "אסטרטגיה" בא מן המילה היוונית סטרטגוס שפירושה: גנרל, אדם שמנהיג את הצבא.

"עשרות מושגים שגויים מפרידים בין השימוש השגור במילה 'אסטרטגיה' לבין המשמעות האמיתית שלה. 'אסטרטגיה', מתרחשת בתוך מרחב כאוטי, לא צפוי, בו הכול יכול להתרחש ובו אתה נתון לשליטתם של כוחות גדולים ממך. כמו למשל, אקלים, תנאי השטח, שינויי מטבע, הביצועים והמנהיגות של היריב או המתחרה וכו'. בתוך המרחב הכאוטי הזה ה-'אסטרטגיה' הנה הסולם המביא את המנהל לפוזיציה משופרת לעומת המיקום הקודם שלו." /גארי גאגליארדי, מנהל המכון למדעי האסטרטגיה בסיאטל.

אם כן אסטרטגיה היא בדיוק מה שאנחנו צריכים עכשיו בתוך המערכה הכאוטית העולמית. מומחים פיננסים צופים כי השווקים הולכים לקראת הזעזוע הכלכלי הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה – ומנהיגים עסקיים הנאבקים להגיב, יכולים ללמוד הרבה מאוד מגנרלים צבאיים.

ניהול בערוצים מקבילים

אחד העקרונות האסטרטגיים לניהול משבר הינו ניהול בערוצים מקבילים – בו זמנית ועל בסיס תכנית פעולה כוללת ומשולבת. תכנית אסטרטגית כזאת, הנותנת כיוון אחיד ומשמשת כמצפן, הנה חיונית להפחתת הכאוס ולהאצת קבלת ההחלטות, מכיוון ובזמן הקרב החלטות צריכות להילקח מהר ובאומץ. (עוד על ניהול משבר בערוצים מקבילים תוכלו לקרוא כאן)

מנהיגים עסקיים רבים בעולם כבר נקטו בפעולות מכריעות כמענה למשבר הנוכחי במהירות ובתושייה. כעת הם מפנים יותר ויותר את תשומת ליבם לתכנון אסטרטגי, לא רק לימים הקרובים אלא גם לתקופה ממושכת של חוסר וודאות – והעולם שאחרי …

קבלת החלטות בזמן משבר

אם נסתכל על מבנה קבלת ההחלטות בפיקוד הצבאי נראה שלמרות שהצבא מתאפיין בהיררכיה מדובר בארגון שטוח ביחס למקובל בתאגידים עסקיים. בפיקוד הצבאי, למפקדים בשטח יש תמיד קו ישיר לרשת הפיקוד, ובעוד שהם מקבלים החלטות רבות בעצמם, הפיקוד נמצא שם כדי לתמוך בשטח עם המידע הדרוש לו כדי לנוע במהירות.

התוכנית הכללית ידועה לכל, אבל בשטח המפקד קובע את הכיוון, מעדכן את הפיקוד ואז מסתמך על הכפופים לו ועל המידע שיש בידם. בחיים העסקיים "שבשגרה" זו איננה צורת הניהול המקובלת במרבית התאגידים העסקיים, אך בעת משבר, עליהם להיות מוכנים לפעול על סמך מידע לא שלם.

בנוסף, על הארגונים בעת משבר  לקבל את העובדה שחלק מההחלטות (הן שלהם והן של הכפופים להם) תהיינה  שגויות, ובכל זאת חייבים לפעול ומהר כדי לנצח. כפי שאמר שר ההגנה האמריקני לשעבר, ג'יימס מאטיס: "פעל במהירות הרלוונטית על ידי יצירת רשתות אישור פשוטות יותר ונכונות גבוהה יותר להסתגל במהירות. במיוחד בזמן משבר, יש לנהל את סוג הדיווחים ותדירותם בצורה זריזה. ההבנה איזה מידע רלוונטי, עבור מי ומתי (עובדות המשתנות כל העת), הנה חלק גדול מהניצחון בקרב".

מבנה צוותי רזה וזריז

עבודה בצוותי פעולה הולכת ונעשית פופולרית בתאגידים בכל העולם. הקמתם של צוותי פעולה חדשים (מולטי פונקציונליים) המתמקדים בפתרון בעיות ספציפיות, לקוחה אף היא מהעולם הצבאי של אסטרטגיות הלחימה. כל צוות מתכנן מראש פתרון או התמודדות לאירוע מסוים, לדוגמא כיצד להבטיח אספקה ​​רציפה של ציוד, תחמושת, דלק ומזון בתרחיש נתון שמציג אתגרים לוגיסטיים ייחודיים.

כל צוות מאגד את המומחיות הבין-פונקציונאלית הדרושה למיפוי ובדיקת תרחישים וחלופות במהירות, הצוות הופך להיות בעל מומחיות בטיפול באירוע לשמו הוקם, ומתפרק לאחר סיום המשימה. ארגון שידע ליצור צוותים כאלו, המתמחים, פועלים ומתפרקים לפי הצורך ידע לתת מענה טוב יותר לאתגרי הניהול, הפעולה, והתפעול בזמן משבר.

הצבת יעדים ומטרות

כישראלים, כולנו מכירים היטב את המשפט "השגת יעדים מבצעיים", וברור לנו שיציאה למבצע צבאי כוללת היערכות של כלל המערכת והגדרה מדוקדקת של היעדים.

ניהול הארגון בזמן משבר מציב בפנינו אתגר הדומה למבצע צבאי, ויש לנהל אותו בקפדנות דומה. כדי להשיג את היעדים שלנו (בעיקר במצב מורכב), יש להגדיר אותם בצורה ברורה ומדויקת לוודא שכולם מחוברים אליהם, ומכירים אותם, כמו גם ברור לכל איך ניתן להשיגם. לרוב לא ניתן יהיה להשיג את כל היעדים יחד, ובעת שפל כלכלי ו/או משבר יש לתעדף ראשונים את אלה שמשרתים את המטרה העיקרית של הארגון- אלה הם היעדים הארגוניים הקריטיים.

היעדים הקריטיים יהיו בד"כ קצרי טווח ומיועדים להשפיע על המצב הקיים במהירות ולקדם את הארגון  למטרתו העיקרית. בעת משבר מומלץ להשהות פעילויות שאינן מקדמות את המטרה העיקרית כדי לחסוך במשאבים. האתגר האמיתי יהיה למצוא את האיזון בין פעולות המקדמות את הסבירות להפסדים מול הפעולות להגשמת יעדים קריטיים, דבר הדורש ניהול סיכונים יומיומי. ·

מתוך התעדוף של כלל היעדים חשוב מאד להתמקד בשעת משבר ביעדים ברי השגה, ואין לבזבז משאבים יקרים על יעדים שאינם כאלה. ואחרי שהסתכלנו פנימה ביעילות כדי לקבוע היכן להתמקד ולקבל בחירות עסקיות אחראיות, צריך לזכור להסתכל גם החוצה.

חשיבה מחוץ לקופסא

בעבר היה מקובל לחשוב שחשיבה יצירתית מנוגדת לחשיבה עסקית, היום ברור כי לחשיבה יצירתית  מקום נכבד בזירה העסקית ובניהול, וחברות רבות הצליחו למצוא פתרונות יצירתיים דווקא בזמן משבר. פתרונות לא מקובלים לכאורה, שסייעו להן להיחלץ ממצבים מורכבים בעזרת חשיבה מחוץ לקופסא.

במשבר הכלכלי של 2008-2009 קמו בארה"ב חברות כמו  Airbnb ו- UBER מתוך הצורך בהכנסה חלופית, ומהוות דוגמאות נפלאות ליוזמות יצירתיות שנולדו מתוך משבר.

שימור לקוחות

בניגוד לניהול הצבאי, הניהול העסקי מושתת על השורה התחתונה – שורת הרווח. שימור לקוחות בתקופות משבר הינו אבן בוחן משמעותי, שתוצאותיו לא יבואו לידי ביטוי מיד אבל הן בהחלט יכולות לתרום לשורת הרווח בעתיד.

לקוחות המקבלים ערך נוטים לשמור על נאמנות גבוהה יותר. חיזוק הקשר עם קהילת הלקוחות ועם הקהילה בסביבה הקרובה (תרומה חברתית) היא אסטרטגיה בפני עצמה, שאמנם אינה לקוחה מהמורשת הצבאית אבל אפילו יחידות צבאיות מאמצות אותה כשיש ביכולתם, ומומלץ להשתמש בה בימי שגרה ועל אחת כמה וכמה בימי משבר.

הנה כמה דוגמאות של שירותים יצירתיים שפיתחו חברות בזמן הקורונה, רובם מיועדים לתת ערך ללקוחות ולא דווקא להכניס כסף: קרן ההשקעות פיטנגו VC יצרה את סדרת #NoFilter  – אירועים מקוונים עם מנהיגי טכנולוגיה ועסקים גלובליים, שחילקו תובנות ולקחים מניסיונם הרב ומשברים קודמים. ביניהם היו שמות ידועים כמו ג'ון צ'יימברס, המנכ"ל האגדי לשעבר של סיסקו וסטיב לוקזו, יו"ר סיגייט ומנכ"ל החברה לשעבר.

חברת הביטוח  Next Insurance התחברה עם מאקו והזמינה שישה צלמים ישראלים, שקיבלו את האתגר לתעד את סיפורם של 45 עסקים עצמאיים הנאבקים בישראל ולתת להם במה ציבורית. ויש עוד דוגמאות רבות, מגוונות ונהדרות לפתרונות יצירתיים לשימור לקוחות ומתן ערך בתקופת הקורונה.

לסיכום

הזירה העסקית בימי משבר מורכבת ממערכות קרביות, המצאות, סיפורי הצלחה ושיתופי פעולה. בעולם העסקי המודרני מצויים בידינו כלים מגוונים יותר מאשר בשדה הקרב המסורתי, אולם נדמה כי בזמן משבר, שימוש באסטרטגיה ובמתודולוגיות צבאיות יכול לסייע בידי בעלי עסקים, חברות וארגונים. אל לנו לשכוח, בסופו של דבר המטרה שלנו היא לצמוח ולא רק לצלוח, את המשבר ובכלל.

הכותבת: שירי רוזן- כרמיאלי (BSc MBA) – יועצת אסטרטגית בחברת SMCGroup. בעלת מעל 20 שנות נסיון בהייטק, בתפקידים ניהוליים בכירים בארה"ב ובארץ. בעבר סמנכ"לית בכירה בתאגידים רב לאומיים, כיום שותפה מייסדת של שני סטרטאפים מצליחים, ‏מנטורית בתכניות האצה, ומרצה בביה"ס למִנהל עסקים ‏במכללה למִנהל ובאוניברסיטת בן גוריון.‏

תמר אדלר
תמר אדלר, מנכ"לית חברת הייעוץ האסטרטגי SMC Group , יועצת בכירה לעסקים משפחתיים בתהליכי שינוי וצמיחה ובהסדרת הממשקים שבין העסק למשפחה. מלווה תהליכי שילוב בני המשפחה בעסק, העברת בעלות, ניהול ונכסים מדור לדור.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ אסטרטגי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
שאלות נפוצות

במסגרת תהליך הייעוץ האסטרטגי צוות הייעוץ מתחיל באיבחון, נפגש עם המנכ"ל \ הבעלים וצוות הניהול, עובדים, ספקים ועוד, עובר על דוחות כספים ונתונים נוספים. הסוף שלב זה יציג הצוות את מצגת האיבחון. לאחר האיבחון יבנה צוות היגוי אסטרטגיה עם נציגי הארגון ועימו יפגש צוות SMC  פעם בשבוע למספר שעות כאשר המטרה הינה להמשיך באבחון המצב הקיים, ולאחר מכן עיצוב תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח לשלוש או חמש שנים, שתסייע לארגון להתאים עצמם לתנאי הסביבה והשוק המשתנים. בהמשך התהליך צוות הייעוץ ילווה את יישומה של התוכנית שגובשה בארגון לאורך כל תקופה שתדרש.

תהליך של ייעוץ אסטרטגי לוקח בדרך כלל בין שישה לשמונה חודשים, לשלבי האבחון, גיבוש התוכנית, והליווי הראשוני ביישום. ישנם ארגונים לא מעטים המעדיפים להמשיך את הליך הייעוץ לאחר תום התקופה הראשונית, כעזר עסקי מתמשך לפעילות מוצלחת של החברה.

בדרך כלל צוות הייעוץ האסטרטגי כולל לפחות שני יועצים אסטרטגיים בכירים, עם ניסיון רב שנים בניהול ובייעוץ. 

תהליך הייעוץ מתרחש במשרדי הלקוח, בדרך כלל פעם בשבוע, ביום קבוע.

תהליך הייעוץ האסטרטגי דורש ממך, כבעלים או מנהל של חברה, רצון ויכולת להתמסר לתהליך, ויכולת ורון להקדיש מספר שעות שבועיות ביום ובשעה קבועים.

תהליך ייעוץ אסטרטגי מתאים לכל ארגון, עמותה או חברה, הנמצאים בשלב בו הם זקוקים לסיוע בשיפור ההתנהלות העסקית \ארגונית ובגיבוש נתיב ברור שיוביל לתוצאות טובות יותר בשנים הבאות

לצוות שלנו שורשים עמוקים בעולם העסקים וניסיון רחב בכלל התחומים הניהוליים.

אנחנו מבינים מכיוון שהיינו שם! אנחנו יודעים בדיוק איך מנהלים ארגון גדול ואיך מוודאים את הצמיחה שלו לאורך זמן. לכל היועצים בצוות שלנו ניסיון רב שנים בייעוץ לחברות וארגונים מסוגים שונים ואנחנו מביאים איתנו ידע וניסיון רב לתהליך בכל עסק שאנו מלווים.

ייעוץ אסטרטגי הינו תהליך שמותאם ספציפית לצורכי הארגון \ החברה, ולכן המחיר משתנה בהתאם לתהליך הנדרש בכל ארגון. לאחר פגישת הכרות לא מחייבת ולאחר הכרות עם צרכי הלקוח, אנו מספקים הצעת מחיר מסודרת ומבנית הכוללת את כל שלבי התהליך.

כאשר הארגון מעוניין לבצע תהליך של גיבוש אסטרטגיה לחברה לשנים הקרובות, רצוי להיעזר בשירותיו של יועץ שהינו מומחה לנושא גיבוש אסטרטגיה עסקית, והינו בעל ניסיון בתהליכים דומים במגוון ארגונים. בנוסף, מכיוון שמנהלי הארגון שקועים בדרך כלל במשימות היומיומיות, והם מתקשים להתפנות לתהליך אסטרטגי משמעותי ללא גורם חיצוני שינווט וינהל את התהליך.

יועץ אסטרטגי מוביל תהליך של חשיבה ותכנון לטווח הארוך, ומסייע בבניית תוכנית פעולה לארגון או לחברה המשפחתית לטווח הארוך ל-3 או ל- 5 שנים.

בתהליך הייעוץ האסטרטגי מתבצעת בדיקה הן בתוך הארגון והן מחוצה לו, במטרה לבדוק מחד את החברה על חוזקותיה וחולשותיה ומאידך להבין את הסביבה התחרותית בה היא פועלת. סוג כזה של ייעוץ אסטרטגי מתבצע מול הדרגים הבכירים ביותר של הארגון, קרי היו"ר המנכ"ל וההנהלה.

לאסטרטגיה הגדרות רבות, אך בעיקרה אסטרטגיה הינה תוכנית פעולה ארוכת טווח (3-5 שנים) שתאפשר לחברה להתחרות בהצלחה תוך שמירה על צמיחה ריווחיות.

כדי לבחור יועץ האסטרטגי שילווה אותך, יש להתרשם מהרקע המקצועי ומהניסיון הקודם שלו או שלה ולא להסס לבקש ממליצים מקרב קהל לקוחותיו של היועצ.ת.

בנוסף יש לשים לב לכימיה האישית, ועד כמה ישנה יכולת לעבוד עם אותו יועץ נבחר, מכיוון שתהליך הייעוץ האסטרטגי נעשה תוך עבודה צמודה ודורש אמון הדדי.

על מנת לכתוב תכנית אסטרטגית יש צורך בתהליך מקדים הכולל את אבחון המצב הקיים, חוזקות וחולשות הארגון, צווארי בקבוק, ניתוח השוק, המתחרים, מנועי צמיחה אפשריים ועוד ועוד… את כל זאת יש לחבר לחזון ולמטרות העסקיות שהארגון מציב לעצמו לשנים הקרובות, ומשם לגזור תוכנית עבודה אופרטיבית לשלוש שנים לפחות.

לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
קיצוצים בתקציב העסק – דיאטה עסקית

בקרוב מאוד מסתיימת שנת 2024 שהייתה מהיותר מאתגרות, זו שמתחילה בקרוב צפוי שתהיה מאתגרת לא פחות ודאי מבחינה עסקית. לא ברור, כרגע, מתי תסתיים המלחמה אבל ברור שאת מחירה נשלם בשנים הקרובות – העלאת מיסים, ירידה בהכנסה הפנויה, אינפלציה, סטגפלציה, עליות יבוא גבוהות ועוד השלכות שיהיה עלינו כנראה להתמודד איתם בשנת 2025 וקרוב לוודאי שגם בשנה הבאה אחריה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ייעוץ אסטרטגי – תוכנית אסטרטגית 2025

בחברות רבות נעשות ההכנות לעיצוב תוכנית העבודה והתקציב לשנת 2025, ומטבע הדברים בנסיבות שהמשק מצוי בהן, עולות שאלות רבות לגבי שנת 2025 והשנים שיבואו אחריה. ואכן ראוי ששאלות אלו ישאלו ותערך חשיבה לגבי התוכנית האסטרטגית לשנים הקרובות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
דירקטוריון ומנכ"ל – יחסים מורכבים

בתוך העולם העסקי המודרני, מערכת היחסים בין מנכ"ל לדירקטוריון היא אחת המערכות המורכבות והחשובות ביותר. מערכת זו טומנת בחובה איזון עדין בין כוח והשפעה, אחריות ושקיפות, קבלת החלטות משותפת וניהול סיכונים. על אף שכל צד שואף לקדם את טובת החברה, לעיתים קרובות נוצרים מתחים שמקורם בתפקידים ובאחריות השונה של כל אחד מהצדדים.

קרא עוד »
כישורי ליבה בעסקים
כישורי ליבה בעסקים

כישורי ליבה, (לעיתים מכונה 'יכולות ליבה'), מתייחסים למשאבים אסטרטגיים, מיומנויות ויכולות שנותנות פירמה יתרון על פני מתחריו.

קרא עוד »
10 טיפים להתנהלות איכותית ומקצועית של דירקטורים

הזירה העסקית מלאה בסיפורים המעידים על חולשה בהתנהלותם של דירקטורים. למעשה, קשה לצפות מדירקטורים, מוכשרים ככל שיהיו, שלא יעשו טעויות כלל, אך מצופה שטעויות לא יחזרו על עצמן ושדירקטורים יפתחו מנגנוני בקרה על התנהלותם, מה שלא תמיד מתקיים במציאות הארגונית.
המאמר סוקר את הכשלים שעלולים להתעורר בהתנהלותם של דירקטוריונים ומציע דרכים להתנהלות איכותית ומקצועית.

קרא עוד »
מדדי דיווח לא פיננסים

עולם העסקים הולך ומעמיק את המיקוד שלו בקריטריונים ומדדי ביצוע הקשורים לאחריות תאגידית, סביבתית וחברתית. מחד מפעילים בעלי עניין לחץ על חברות עסקיות לנטר ולדווח על מדדים שאינם בהכרח פיננסיים וזאת במטרה לעודד התנהגות תאגידית אחראית, הכוללת העמקה, וניטור וטיפול בסוגיות חברתיות רחבות ויעדים סביבתיים גלובליים. מאידך החברות העסקיות רואות במדדים אהללו הנקראים בקיצור ESG – , Environment, Social, Governance דרך המסייעת לנהל את החותם הסביבתי והחברתי שלהן ולקבוע את הסיכונים וההזדמנויות העסקיות הגלומות בו .

קרא עוד »
ראיון עם יועץ אסטרטגי – אילן שגב

כולנו שומעים השכם והערב את המילה אסטרטגיה, וכל מנכ"ל שמכבד את עצמו "מחזיק" יועץ אסטרטגי צמוד. אבל מהי בכלל אסטרטגיה, מה תפקידו של יועץ אסטרטגי ואיך זה עובד באמת לא תמיד ברור. לכן ביקשנו מאילן שגב, יועץ אסטרטגי בכיר ומבעלי חברת הייעוץ האסטרטגי מהמובילות בישראל שיחשוף אותנו לתחום הקרוב כל כך לליבו

קרא עוד »
אסטרטגיה – רמות שונות לה

בתחרות על שיא גינס בשחיקת מושגים, המושג "אסטרטגיה" היה כנראה מגיע למקומות הראשונים… המושג שגור יום בפי כל משתמש, בכל הקשר אפשרי, ללא קשר למשמעותו האמיתית. העולם העסקי "שאל" את המושג אסטרטגיה מעולם המושגים הצבאי עוד לפני שנים רבות, ועושה בו שימוש נרחב מאוד. הספר הראשון בנושא אסטרטגיה נכתב לפני כ-2,500 שנה בסין ונקרא “אמנות המלחמה”. הכותב, סון טסו, שהיה מצביא צבאי עטור ניצחונות, כתב בעיקר על אסטרטגיה צבאית ועל ניהול מלחמה. עם זאת, בעוד שמטרת המלחמה היא בדרך כלל להביס את האויב, רוב הפירמות שואפות לדו קיום ולא להרס של מתחרה.

קרא עוד »
יעדים אסטרטגיים

התקופה דצמבר, מסביבנו רחש האופייני לתקופה זו של השנה –  כולם מכיני תכניות עבודה, (או לפחות מאחלים לעצמם להתחיל להכין), ושוב מגיעות השיחות על החלוקה של יעדים אסטרטגיים ליעדים שנתיים, ההבדלים בינהם ואופן מדידתם.

 המאמר שלפניכם.ן בא לעשות קצת סדר בבלאגן… מתחילים…

קרא עוד »
יועץ אסטרטגי כמנהיג

כאשר דנים במה הוא יועץ טוב, דובר בביטחון עצמי וצניעות כאשר יועץ אסטרטגי הוא מנהיג, הביטחון העצמי מתחלף בעוצמה, עוצמה שקטה ובטוחה בעצמה. והצניעות הופכת לענווה אמתית, כי רק אנשים משכמם ומעלה, יודעים כמה הם לא יודעים, ועד כמה מוגבלים כולנו. כך היה עם משה, גדול נביאי ישראל, עליו נאמר שהיה עניו באדם. ליועץ האסטרטגי כמנהיג יש ענפים גבוהים להתלות עליהם.

קרא עוד »
מדריך אסטרטגיה
יועץ אסטרטגי – 10 מיומנויות קריטיות

ביטחון עצמי בריא הוא חיובי, ותורם להרגשת הלקוח שהוא בידיים טובות. מנגד, עודף ביטחון עצמי עלול לעשות בדיוק את ההיפך, ולגרום להרגשה לא נוחה אצל הלקוח. איזון בין ביטחון עצמי לצניעות הוא דבר הכרחי ליועץ אסטרטגי.

קרא עוד »
יועץ אסטרטגי – מיומנויות

אחד מהמורים הדגולים ביותר שיצא לי ללמוד ממנו היה נוהג לצטט (מקור שאינו ידוע לי) ש: "אין דבר יותר מעשי מתיאוריה טובה". עם ישראל הוא עם של תכלס. עם של "נעשה ונשמע". רוב אנשי העסקים המצליחים משוכנעים שהמעשיות שלהם היא זו שהביאה אותם להצלחה. אין להם זמן לדבר. בוודאי שלא על "תיאוריות אקדמאיות". צריך לעשות. סייג לגישה זו, ומבלי להפחית מכבודו של כל מי שזכה להישגים: רובנו ככולנו לא השתתפנו בהגעה לירח. וכמו שאמר אותו מורה: אי אפשר להגיע לירח על ידי הנחת סולם על סולם. יועץ אסטרטגי אינו יכול להגיע ללקוחותיו ללא ארגז כלים של מתודולוגיות מקצועיות. עד שהמתודות האלה מיושמות, הן מהוות תיאוריה. אחרי שהן מיושמות בהצלחה, התיאוריה לרוב נשכחת לטובת המעשים שנעשו על פיה. לוותר על התיאוריה בכלל, זו לא אופציה מקצועית של יועץ אסטרטגי. להטריח את הלקוח בעודף פרטים לגבי הרקע התיאורטי, עלול להרחיק את הלקוח מהתהליך, ואפילו לאבד בו אמון. האיזון שבין התיאוריה והמעשיות הוא חלק מאומנות הייעוץ האסטרטגי, המשתנה בהתאם לצרכי הלקוח כל פעם מחדש.

קרא עוד »
יועץ אסטרטגי

האבחנה החשובה ביותר כמבוא לנושא היא בין מתן עצה לפעולה למתן שירותי ייעוץ אסטרטגי. מאפייניה של עצה,  כל אחד יכול "לתת", לרוב נעשית בהתנדבות, בדרך כלל כללית ולא מעמיקה בנועץ הספציפי והסיטואציה, לרוב אינה מנומקת (למעט: סמוך עלי, אני יודע…), ונותן העצה אינו נושא בשום אחריות לעצתו. לעומת זאת, ובפשטות, מתן שירותי ייעוץ אסטרטגי הוא מקצוע.

במקצוע זה נדרשת עבודה מאומצת במספר מישורים כפי שיתואר להלן, לאורך כל הדרך המקצועית. באופן חד משמעי, לא כל אחד יכול להיות יועץ אסטרטגי. העבודה נעשית בתמורה שבדרך כלל אינה נמוכה, ומשקפת את החשיבות ללקוח הן בפתרון הבעיה, והן במידה בה הוא מסתמך על היועץ האסטרטגי. ההמלצה חייבת להיות מנומקת היטב. במקרה הרווח שבה ניצבת  מול היועץ האסטרטגי  הנהלה, חשוב מאוד ליצור קונצנזוס (לגמרי לא מובן מאליו), להבטיח שההמלצה תהפוך להחלטה (גם כן לא מובן מאליו), ושההחלטה תיושם בהתאם (עוד פחות מובן מאליו).

קרא עוד »
אסטרטגיה עסקית וניהול פרויקטים

עד לא מזמן מקומה של החשיבה אסטרטגית במתודות השונות לניהול פרויקטים בתחום התעשייה והתשתיות, היה קטן עד זניח. שלוש המטרות המרכזיות עליהן הושם דגש היו ונשארו On Time, On Budget & On Quality (היעדים התפעוליים) והודגשו ככלי למקסום הרווח והמוניטין כשמנהל העבודה ממוקד כולו בהצלחת הפרויקט ובכפופים לו בהתאם למטרות הללו.

קרא עוד »
אסטרטגיה עסקית – יישום אסטרטגיה בארגונים

אז סוף סוף גם לכם יש תכנית אסטרטגית. עבר זמן, הושקע מאמץ התוכנית מוכנה, ועכשיו מה? האקסל הרי סובל הכול (וכך גם ה- WORD  וה- POWER POINT ), אבל איך הופכים את המילים יפות והתכנונים הגדולים לעשייה בשטח?

לכאורה התשובה פשוטה – עוברים לשלב היישום, אולם בפועל מסתבר שהיישום עצמו אינו פשוט כל כך…

ברוכים הבאים לשלב יישום האסטרטגיה או במילים אחרות HERE COMES THE EXECUTION

קרא עוד »
אסטרטגיה עסקית – מה בין אסטרטגיה וניהול

לפני שננסה לענות על השאלה שבכותרת, ניזכר קודם – מהי אסטרטגיה?

המונח אסטרטגיה מגיע מהתחום הצבאי ומתייחס לתוכנית פעולה שגובשה להשגת מטרה. מקורו מהמילה היוונית Strategos – שפירושה הנהגת הצבא לתזוזה. אסטרטגיה הנה הדרך לגשר על הפער בין המקום בו אנחנו נמצאים כיום למקום אליו אנחנו שואפים להגיע.

קרא עוד »
אסטרטגיה עסקית – מדידה אפקטיבית ובקרת תהליכים

מערכת מדידה ובקרה יעילה מאפשרת לארגון לגשר על הפער בין האסטרטגיה הארגונית לפעילות המבוצעת בפועל ברמת המחלקה, הצוות והעובד. מדידה אפקטיבית ובקרה הן בחינה שיטתית של תהליכים ותוצאות פעילות, והשוואתן לסטנדרטים שנקבעו, כאמצעי לשיפור הפעילות ולקבלת החלטות.

קרא עוד »
יישום אסטרטגיה עסקית OKR

בהיותנו יועצים אסטרטגיים אנחנו אוהבים מחקרים ומתודולוגיות, ונהנים לראות את הלקוחות שלנו מיישמים, ומגיעים לתוצאות שהם בעצמם לא האמינו שאפשריות. כשיש מתודולוגיה טובה והבנה של הכיוון והיעד, אפשר להגיע רחוק…

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן