תכנון אסטרטגי הלכה למעשה, או איך לבצע תכנון אסטרטגי מוצלח

תכנון אסטרטגי הלכה למעשה, או איך לבצע תכנון אסטרטגי מוצלח

תכנון אסטרטגי הלכה למעשה, או איך לבצע תכנון אסטרטגי מוצלח

כבר אמרו חכמים כי תכנון הוא המפתח להצלחה, אברהם לינקולן במשפט המפורסם שלו טען כי אם היו לי שמונה שעות לכרות עץ הייתי מקדיש שש מהן להשחיז את הגרזן, ואכן סוף מעשה במחשבה תחילה. הזמן המוקדש לתכנון , שבעיני רבים נחשב לזמן "מבוזבז" מחזיר את עצמו מאות מונים, מונע טעויות, מגדיר נקודות ציון חשובות ובסופו של דבר מקצר את המסע כולו.

המסע האסטרטגי שלנו מתחיל (כמו כל דבר בצבא) בשלושה חלקים

  1. ניתוח הארגון והסביבה התחרותית בה הוא פועל
  2. הצבת חלופות אסטרטגיות אפשריות
  3. בחירת אסטרטגיה מועדפת
  4. השלב הבא הוא כמובן לצאת לדרך וליישם… ועל כך במאמר אחר

ניתוח הארגון והסביבה התחרותית בה הוא פועל

ניתוח הארגון וסביבתו הנו החלק הראשון, הארוך והחשוב ביותר בתהליך התכנון האסטרטגי.  בשלב זה נאסוף מקסימום נתונים שיאפשרו לנו הבנה מעמיקה של הארגון וסביבתו.

בניתוח הזה נבדוק מספר תחומים מרכזיים:

ניתוח החברה פנימה 

בשלב זה נבצע סדרת ראיונות עם אנשי מפתח בארגון כמו גם אנשים בשלל דרגי הארגון ונקבל מהם תמונה חוצת ארגון לגבי הארגון עצמו על יתרונותיו ומגבלותיו. במקביל נתבונן בתהליך התכנון האסטרטגי גם על הנתונים הכספים, הדוחות הכספים, נבין את האיתנות הפיננסית של הארגון, את רווחיותו הכללית ואת רווחיות המוצרים השונים, את צרכי הלקוחות של הארגון והרווחיות שלהם ועוד ועוד. כאן יעזור גם כל מידע אחר המצוי בידי הארגון ועשוי להיות רלוונטי כמו סקרים שונים, שביעות רצון לקוחות ועוד. בשלב הניתוח נאתר את כישורי הליבה של החברה נבין מה היא עושה בצורה הטובה ביותר ואיך ניתן למנף זאת לשווקים ו/או למוצרים אחרים.

ניתוח הסביבה התחרותית בה פועל הארגון

בשלב השני של התכנון האסטרטגי נבדוק את המתחרים של הארגון. בשלב הזה יהיה עלינו לבדוק מי הם המתחרים הרלוונטיים לארגון שלנו, נבדוק את הצעת הערך של המתחרים שלנו ללקוחותיהם, את נתחי השוק שלהם, את יתרונותיהם וחסרונותיהם וכל מידע אחר רלוונטי. בדרך זו אנו עשויים לזהות נתחי שוק בהם לנו אין פתרון או מוצר ולהציע פתרונות משלנו, לזהות איומים על החברה ולחתור לביסוס מעמד ייחודי לארגון תוך בידול שלו ממתחריו.

בדיקת בנצ'מרקים וחברות דומות בעולם

דווקא בשוק הישראלי המצומצם יחסית  ניתן לפיק ערך רב מבדיקת העשייה של חברות דומות בעולם. פעמים רבות ניתן לזהות מודלים עסקים בעולם ו"ליבא" אותם אל תוך השוק הישראלי (לאחר בדיקת רלוונטיות כמובן). מודלים כאלו יאפשרו לנו לא "להמציא את הגלגל מחדש" אלא לייבא הצלחות מוכחות ולהגדיל את סיכויי ההצלחה שלנו.

חלק שני – תעדוף חלופות אסטרטגיה

לאחר השלב הראשון בו ניתחנו את הארגון, המתחרים והשוק ואף בדקנו בנצ'מארקים, נמצא כי ברוב המקרים תעמודנה בפנינו כמה אסטרטגיות אפשריות לארגון. יש לשים לב שגם אם נדמה לנו שיש רק אסטרטגיה אחת רלוונטית, פעמים רבות מחשבה נוספת וסיעור מוחות כנה ואמיתי יעלה אלטרנטיבות נוספות. מומלץ לעשות כל מאמץ כדי להציג בין שתיים לארבע אסטרטגיות אפשריות דבר שיאפשר דיון ובחירה.

עבור כל אסטרטגיה יש למנות יתרונות וחסרונות, את הסיכונים שעשויים להיות גלומים בה ואת הרווח הכלכלי, הכספי וכל רווח אחר ככל שיהיה.

חלק שלישי בחירת אסטרטגיה מועדפת

שלב בחירת האסטרטגיה הינו השלב האחרון בתהליך התכנון האסטרטגי. לאחר ניתוח קפדני של כל האסטרטגיות העומדות לפנינו, יש לבחור את החלופה הנכונה ביותר לארגון שלנו. כלומר, בשלב הזה יש לבחור בחלופה המועדפת בין החלופות שהוצגו בשלב הקודם ולהבין את המשמעויות הארגוניות הנגזרות ממנה.

בשלב מתקדם זה של התכנון האסטרטגי יהיה עלינו להגדיר מהי המשמעות של האסטרטגיה הנבחרת לכל אחת ממחלקות הארגון ולמעשה להפוך את האסטרטגיה, אותו מגדלור לטווח ארוך, לתוכנית עבודה מפורטת וברורה. תוכנית העבודה אותה נעצב תכלול יעדים ברורים ומפורטים, תגדיר מי אחראי להשגתו של כל יעד ותאריך לביצוע המשימה. למעשה ביצוע אוסף הפעולות ה"קטנות" הללו יביאו ליישומה של האסטרטגיה הנבחרת והגעת הארגון אל המטרות שסומנו לו.

לסיכום:

תהליך התכנון האסטרטגי הינו תהליך חשוב שיעבור דרך ניתוח הארגון וסביבתו, עיצוב חלופות אסטרטגיות, עד לבחירת אסטרטגיה והבנת משמעותה על הארגון. תהליך כזה למרות שאינו קצר הינו תהליך הכרחי בדרך לעיצוב ויישום אסטרטגיה עסקית נכונה לארגון. אנחנו ב- SMC נשמח לסייע לכם בתכנון האסטרטגיה הארגונית שלכם והוצאתה לפועל.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן