אסטרטגיה עסקית – מהי וכיצד בונים אותה?

אסטרטגיה עסקית – מהי וכיצד בונים אותה?

עבור מנהלים רבים אסטרטגיה עסקית הנה מכלול של מהלכים שבעזרתם יוכל עסק לנצח בזירת התחרות. אבל האם יהיה זה מספיק רק להכיר את מהלכי האויב במטרה לנצח? במאמר שלפניכם אנו מציעים תפישה אחרת המציעה התבוננות הן פנימה והן "החוצה", הן למהלכי המתחרים והן אל פנים הארגון, במטרה לתכנן את העתיד תוך ניתוח ה"כאן ועכשיו" ויצירת הנהלות עסקית מנצחת.

המרכיבים של אסטרטגיה עסקית טובה

אסטרטגיה עסקית טובה מתייחסת להווה ומציעה פתרונות לעתיד לא ידוע. האסטרטגיה אמורה לכלול ארבעה נדבכים מרכזיים: הכרות עם הארגון שלנו, עם השוק והמצב הקיים, גיבוש חזון וקביעת יעדים, יצירת תכנית פעולה, ביצוע מדידה ושיפור.

הכרות עם השוק והמצב הקיים– ראשית עלינו ללמוד את הסביבה התחרותית בהתבוננות פנימה והחוצה. עלינו ללמוד את המתחרים, להבין את הצרכים והרצונות של הלקוחות שלנו, להעמיק וללמוד את הארגון שלנו לרבות חוזקות, נקודות תורפה ומציאת הגורם המבדל אותנו ביחס למתחרים.
גיבוש חזון וקביעת יעדים– החזון הנו "המצפן של החברה, אותו מגדלור לטווח הארוך לאורו תלך החברה, מן החזון יש לגזור יעדיים מעשיים כמו הגדלת המכירות, שיפור מערך השירות ועוד.
יצירת תכנית פעולה– בהתאם למידע שנאסף אודות השוק והארגון ובהתאם ליעדים שנקבעו יש ליצור תכנית פעולה להשגת המטרות תוך הקצאת משימות, קביעת מדדי הצלחה ומועדים קונקרטיים למימוש.
ביצוע ומדידה– בשלב הזה יהיה עלינו לעבור לביצוע מדוקדק של האסטרטגיה שעוצבה ובחינתה ב"זמן אמת". האם התכנית "עובדת" ומשיגה את מטרותיה? האם אנחנו מתקדמים לעבר היעדים שהצבנו לעצמינו ובזמן? על הבדיקה להיערך מול מדדי הביצוע מול לוחות הזמנים והתקציב שהצבנו לכל אחד מן היעדים וזאת באמצעות נתונים כמותיים כדוגמת החזר השקעה, רווחיות כמו גם נתונים איכותיים כגון שביעות רצון לקוחות, שביעות רצון עובדים ועוד..

האם יש הבדל בעיצוב אסטרטגיה בין עסקים קטנים, בינוניים או גדולים?

האם קיים הבדל בין אסטרטגיה עסקית של עסק קטן או בינוני לבין אסטרטגיה עסקית של עסק גדול? התשובה הפשוטה היא… לא! עסקים קטנים, עסקים בינוניים ועסקים גדולים ידרשו לבצוע את אותן הפעולות בדרך לעיצוב אסטרטגיה עסקית. גם בעסק קטן ובינוני נדרש לבחון את אותם הפרמטרים; השוק, המתחרים, נקודות החוזק והתורפה של העסק, לגבש חזון ויעדים, ליצור תכנית מפורטת לבצע ולמדוד את יעילותה.

איך בונים אסטרטגיה עסקית בפועל?

כיוון שאסטרטגיה עסקית עוסקת בשאלות המהותיות ביותר בחייו של ארגון, המכתיבות את התנהלותו בזירה העסקית נדרש לבצע אבחון מקיף אשר כולל איסוף מידע על ידי שיחות עם כל הדרגים בארגון. לאחר מכן יוקם צוות היגוי המורכב ממנהלי הארגון ויועצים חיצוניים. הצוות שייפגש בתדירות קבועה יבחן את הנתונים שנאספו ובהתאם למתודולוגיה מובנית יתחיל ללמוד יחד את כל הפרמטרים בתוך ומחוץ לארגון. הצוות ילמד את התחרות, יבין את היתרונות והחסרונות של הארגון, יבין את כישורי הליבה של הארגון ועוד. לאחר הבנת הארגון, מתחריו והסביבה ישבו חברי הצוות ויעצבו יחד אסטרטגיה עסקית ל-3 שנים הקרובות (לפחות). בשלב הזה יהפוך הצוות את התכנית האסטרטגית לתכנית עבודה המפרטת את המשימות, הקצאתן למשאבים, תחימתן בזמן ויצירת מדדים להצלחה.

לסיכום, אסטרטגיה עסקית טובה מאפשרת לעסקים להטביע את חותמם בזירה העסקית, לעבור לרווחיות ולעבוד בצורה מתודולוגית מובנה הניתנת למדידה ולשיפור בדרך להשיג את מטרותיהם.
חברת S.M.C מתמחה בייעוץ אסטרטגי חברות ותשמח לעמוד לשירותכם בנושא.

אולי יעניין אותך גם
מהו ייעוץ אסטרטגי

מהו ייעוץ אסטרטגי ייעוץ אסטרטגי הינו שירות הניתן לחברות וארגונים, על מנת לסייע להם לעצב תוכנית ארוכת טווח לשלוש או חמש שנים, כך שיתאימו עצמם לתנאי

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי – התהליך

ייעוץ אסטרטגי הינו שירות הניתן לחברות וארגונים, על מנת לסייע להם לעצב תוכנית ארוכת טווח לשלוש או חמש שנים,  כך שיתאימו עצמם לתנאי הסביבה  והשוק המשתנים. 

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן