דווקא בימי קורונה, עסקים משפחתיים מתגלים כחסונים יותר

דווקא בימי קורונה, עסקים משפחתיים מתגלים כחסונים יותר

אז עכשיו זה רשמי, מה שאנחנו יודעים "מהבטן" כתוצאה מעבודה עם עשרות חברות משפחתיות, מתחזק בעזרת דו"ח של חברת קרדיט סוויס העולמית; חברות משפחתיות חסונות יותר!

בתחילת החודש פרסמה חברת קרדיט סוויס את דו"ח פמילי 1000 (FAMILY1000) הבודק את הביצועים של מעל 1000 חברות משפחתיות ציבוריות ברחבי העולם. מעיון בדו"ח עולה כי מאז שנת 2006 חברות משפחתיות ציבוריות בכל העולם (כלומר חברות בבעלות המייסדים או בבעלות משפחתית) מגלות ביצועים טובים יותר הן בצמיחה והן ברווחיות בכל האזורים ובכל המגזרים וזאת בהשוואה לחברות דומות שאינן חברות משפחתיות.

השפעת נגיף הקורונה על חברות משפחתיות

ומה שנכון בימים רגילים מסתבר שמתחזק עוד יותר בימי קורונה. מסקר שנערך בקרב יותר מ- 200 חברות משפחתיות ברחבי העולם עולה כי החברות המשפחתיות מודאגות פחות ביחס להשפעת נגיף הקורונה על העסקים שלהם ורואות בו סכנה פחותה לארגון מאשר חברות שאינן משפחתיות. כמו כן עולה מהסקר כי חברות משפחתיות הוציאו פחות עובדים לחל"ת מאשר חברות שאינן משפחתיות.

כיצד ניתן להסביר את ההבדלים בין חברות משפחתיות לחברות שאינן משפחתיות ?

הסקר והדו"ח מדברים אמנם על חברות משפחתיות ציבוריות, אולם מניסיוננו אנו נוטים להאמין כי הדבר נכון גם לחברות משפחתיות שאינן ציבוריות, אליהן הגישה יותר מורכבת מכיוון והנתונים שלהם אינם נחלת הציבור הרחב. אז איך ניתן להסביר את ההבדלים בין שני סוגי החברות? ומה מייחד את החברות המשפחתיות מול חברות "רגילות"?

  1. רמת סיכון נמוכה יחסית בחברה המשפחתית:

אחד ההסברים מדוע הביצועים העסקיים של חברות משפחתיות טובים יותר, הנה רמת הסיכון הנמוכה יחסית אותו לוקחים בעלי העסקים המשפחתיים. בעלי החברה המשפחתית אינם ממהרים לקחת על עצמם סיכונים העלולים להביא להשלכות שליליות על בני הדורות הבאים (כמו למשל פשיטת רגל). ואכן ממחקרים עולה כי רמת המינוף הפיננסי הממוצע בחברות משפחתיות נמוך משמעותית אל מול חברות שאינן משפחתיות.  

  1. ראיה לטווח ארוך:

הסבר נוסף לתוצאות הטובות יותר של החברות המשפחתיות הנה הראיה לטווח הארוך. חברות משפחתיות מעצם הגדרתן פועלות על מנת להבטיח את הישרדות הארגון לטווח הארוך ולרווחת המשפחה לאורך דורות. לכן, נמצא כי בעלי השליטה והמנהלים בחברה המשפחתית יטו לחשוב פחות על מקסום התוצאות בטווח הקצר למשל לשם הצגת הצלחה בקדנציה בתפקיד משמעותי, או לשם הבונוס השנתי. במקום, יטו המנהלים ובעלי השליטה לחשוב על טווחים ארוכים יותר, דבר שפעמים רבות יביא לקבלת החלטות עסקיות טובות יותר בטווח הארוך.

3. ומה עם נגיף הקורונה? מדוע חברות משפחתיות פחות מודאגות מנגיף הקורונה ?

יתכן כי התשובה נעוצה בכך שארגון משפחתי נוטה להיות בעל מורשת (heritage) של שנים לא מעטות. עסק ותיק שכבר חווה עליות ומורדות, שהתמודד עם קשיים ויכל להם. ארגון שבע קרבות, היודע שהוא כאן "כדי להישאר" וכבר הוכיח לעצמו ולסביבה כי הוא נחלץ ממשברים ואולי אף יוצא מהם מחוזק. ארגון משפחתי כזה יטה לראות את נגיף הקורונה בפרופורציות אחרות מארגונים חדשים יחסית ללא מסורת של התמודדות עם קשיים ולכן עשוי לראות את הנגיף כחמור פחות מחברות אחרות.

לסיכום

לחברות משפחתיות יתרונות משמעותיים בטווח הארוך כמו צמיחה ורווחיות טובה יותר ואפילו התמודדות טובה יותר עם נגיף הקורונה. אולם אליה וקוץ בה, אותה נקודת חוזק של החברה המשפחתית – השאיפה להעביר את החברה לבני הדור השני אינה כה פשוטה כפי שהיינו רוצים להאמין. למעשה ממחקרים עולה כי הסיכוי להצליח ולהעביר את החברה לבני הדור השלישי הינו רק 10% . תהליך העברה בינדורית מוצלח הינו תהליך מורכב, ארוך ודורש גם הוא תכנון לטווח ארוך.  במקרים רבים ידרוש תהליך ההעברה הבין דורית גם ייעוץ מקצועי חיצוני, ייעוץ שמומלץ שיתבצע על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחום ובעלי נסיון.

הכותבת: תמר אדלר מנכ"לית חברת הייעוץ האסטרטגי SMCGroup יועצת לעסקים משפחתיים בתהליכי שינוי וצמיחה ובהסדרת הממשקים שבין העסק למשפחה. מלווה תהליכי שילוב בני המשפחה בעסק, העברת בעלות, ניהול ונכסים מדור לדור.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן