מהי אסטרטגיה ולמי זה מתאים?

מהי אסטרטגיה ולמי זה מתאים?

בתחרות של שחיקת מושגים המונח " אסטרטגיה" יזכה באחד המקומות הראשונים.

המושג קיבל פרושים רבים, הושאל לתחומים ונשחק עד דק. ממתווך הנדל"ן שמגדיר את עיסוקו כאסטרטגיה ועד ליועצי התקשורת ואנשי יחסי ציבור שנקראים יועצים אסטרטגיים, התרחקנו מהפירוש הנכון של המושג.

חשוב כבר בשלב זה להדגיש כי פירוש המילה חשוב פחות, חשובה יותר המטלה שבאנגלית כבר מזמן הפכה לפועל – To strategize .

מקור המילה, כרגיל, ביוונית ושימשה כדי לציין קצין בכיר, בצבא הביזנטי – בעל הדרגה הגבוהה ביותר. אתגרי המלחמות בתקופה העתיקה היו בתחום התכנון לטווח ארוך ומכאן הושאל המושג לעולם העיסקי ומוגדר כ –
"דרכי הפעולה של יחידה עיסקית כדי להבטיח הצלחה ולייצר לארגון יתרון תחרותי בר קיימא לאורך זמן".

הבנת מקור המילה ופירושה אין בהם כדי לתת מענה לשאלות שנשאלות ע"י מנהלים רבים – למי מתאים ייעוץ אסטרטגי? איך עושים את זה? מתי נכון לעשות זאת ? וכו'.

ג'ק וולש המנכ"ל האגדי של ג'נרל אלקטריק הגדיר אסטרטגיה עסקית כקבלת החלטות ברורות כיצד להתחרות, הוא הסתפק בהצבת חמש שאלות כדי לגבש אסטרטגיה,
חברות הייעוץ בתחום האסטרטגיה העיסקית פיתחו מודלים, כלים ותהליכים מובנים כדי להגדיר אסטרטגיה עיסקית וליישמה בהצלחה – שני אתגרים משלימים.

אם אתם שואלים עצמכם אם החברה שבניהולכם זקוקה לייעוץ אסטרטגי לפניכם מספר שאלות שייסעו במתן התשובה:

  •  האם יש לך ידיעה טובה על מקורות הרווח והבנה ברורה לגבי המשך קיומם בשנים הקרובות?
  • האם ברור לך מהו "הדבר הבא" – מנוע הצמיחה בשנים הקרובות?
  • האם אתה יודע לומר לעצמכם למה הצלחתם במהלכים עיסקיים מסוימים ונכשלתם באחרים?
  • האם התשתיות בחברה שלך – האנושיות, הטכנולוגיות והאחרות מתאימות לאתגרי החברה בשלוש השנים הקרובות?
  • האם החברה בניהולך מודעת היטב למצב המתחרים שלה והמהלכים הצפויים שלהם ?
  • האם ההכנסות והרווחיות גדלים משנה לשנה?
  • האם ברור לך מה צריך לעשות ואיך לעשות זאת כדי להבטיח צמיחה רווחית בשנים הקרובות?

 

זוהי רשימה שאם על חלק מהשאלות בה המענה הוא שלילי- כדאי להיכנס לתהליך של אסטרטגיה ויישומה.

אמנם, ניתן לעשות את העבודה האסטרטגית על ידי העובדים בחברה, אך הניסיון מוכיח שהסתייעות ביועצים, שזה תחום התמחותם,

מבטיחה בחינה אובייקטיבית, תהליכים מובנים ולימוד מנסיון של חברות רבות.

שאלת העיתוי עולה גם היא באופן תדיר ולעיתים קרובות נענית – "אחרי החגים", "כשנחזור מהתערוכה", "כאשר נצא מהלחץ …"  אך ברור לכולם – זה לא יקרה. הלחץ ימשך ויגבר, אחרי החגים באים החופשות אחרי התערוכה תבוא עוד אחת ולכן המועד היחיד המתאים הוא ממש עכשיו!

הכותב:  אילן שגב יועץ אסטרטגי מנכ"ל חברת SMC.

בעברו כהן אילן כמנכ"ל HayGroup ישראל ומנהל תחום, Building Effective Organizations . כמו כן כיהן כמשנה למנכ"ל בבנק דיסקונט, כיו"ר של בנק משכנתאות וחברות נוספות.

תמר אדלר
תמר אדלר, מנכ"לית חברת הייעוץ האסטרטגי SMC Group , יועצת בכירה לעסקים משפחתיים בתהליכי שינוי וצמיחה ובהסדרת הממשקים שבין העסק למשפחה. מלווה תהליכי שילוב בני המשפחה בעסק, העברת בעלות, ניהול ונכסים מדור לדור.
ייעוץ אסטרטגי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

דברו איתנו
אולי יעניין אותך גם
מהו ייעוץ אסטרטגי

מהו ייעוץ אסטרטגי ייעוץ אסטרטגי הינו שירות הניתן לחברות וארגונים, על מנת לסייע להם לעצב תוכנית ארוכת טווח לשלוש או חמש שנים, כך שיתאימו עצמם לתנאי

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי – התהליך

ייעוץ אסטרטגי הינו שירות הניתן לחברות וארגונים, על מנת לסייע להם לעצב תוכנית ארוכת טווח לשלוש או חמש שנים,  כך שיתאימו עצמם לתנאי הסביבה  והשוק המשתנים. 

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן