הבנת מקור המילה ופירושה אין בהם כדי לתת מענה לשאלות שנשאלות ע"י מנהלים רבים – למי מתאים ייעוץ אסטרטגי? איך עושים את זה? מתי נכון לעשות זאת ? וכו'.
ג'ק וולש המנכ"ל האגדי של ג'נרל אלקטריק הגדיר אסטרטגיה עסקית כקבלת החלטות ברורות כיצד להתחרות, הוא הסתפק בהצבת חמש שאלות כדי לגבש אסטרטגיה,
חברות הייעוץ בתחום האסטרטגיה העיסקית פיתחו מודלים, כלים ותהליכים מובנים כדי להגדיר אסטרטגיה עיסקית וליישמה בהצלחה – שני אתגרים משלימים.
אם אתם שואלים עצמכם אם החברה שבניהולכם זקוקה לייעוץ אסטרטגי לפניכם מספר שאלות שייסעו במתן התשובה:
- האם יש לך ידיעה טובה על מקורות הרווח והבנה ברורה לגבי המשך קיומם בשנים הקרובות?
- האם ברור לך מהו "הדבר הבא" – מנוע הצמיחה בשנים הקרובות?
- האם אתה יודע לומר לעצמכם למה הצלחתם במהלכים עיסקיים מסוימים ונכשלתם באחרים?
- האם התשתיות בחברה שלך – האנושיות, הטכנולוגיות והאחרות מתאימות לאתגרי החברה בשלוש השנים הקרובות?
- האם החברה בניהולך מודעת היטב למצב המתחרים שלה והמהלכים הצפויים שלהם ?
- האם ההכנסות והרווחיות גדלים משנה לשנה?
- האם ברור לך מה צריך לעשות ואיך לעשות זאת כדי להבטיח צמיחה רווחית בשנים הקרובות?
זוהי רשימה שאם על חלק מהשאלות בה המענה הוא שלילי- כדאי להיכנס לתהליך של אסטרטגיה ויישומה.
אמנם, ניתן לעשות את העבודה האסטרטגית על ידי העובדים בחברה, אך הניסיון מוכיח שהסתייעות ביועצים, שזה תחום התמחותם,
מבטיחה בחינה אובייקטיבית, תהליכים מובנים ולימוד מנסיון של חברות רבות.
שאלת העיתוי עולה גם היא באופן תדיר ולעיתים קרובות נענית – "אחרי החגים", "כשנחזור מהתערוכה", "כאשר נצא מהלחץ …" אך ברור לכולם – זה לא יקרה. הלחץ ימשך ויגבר, אחרי החגים באים החופשות אחרי התערוכה תבוא עוד אחת ולכן המועד היחיד המתאים הוא ממש עכשיו!