חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מיומנויות ניהול – הסוד עבור ניהול ארגון בצורה מעולה

מיומנויות ניהול – הסוד עבור ניהול ארגון בצורה מעולה

מיומנויות ניהול עסק. איזה סוד באמת טמון באנשים ואיך הוא מאפשר לנו לנהל את הארגון בצורה מעולה? מיומנויות ניהול עסק מתוך פניני ניהול רבות של מורטון מנדל.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

מיומנויות ניהול – בזכות האנשים!

"מה שלא תהיה – תהיה טוב בזה" (אברהם לינקולן). זהו חוט השני שעובר בין התובנות של מורטון מנדל בספרו המצוין "הסוד טמון באנשים".

בספר מתאר מורטון מנדל, מליארדר , יזם ופילנטרופ, שבנה במו ידיו ויחד עם אחיו אימפריה כלכלית ענפה, את העקרונות לפיהם הוא חי, ניהל, ופועל עד עצם היום הזה. עקרונות המאפשרים לנהל עסק כך שיצמח ויגיע לתוצאות עסקיות מעולות שנה אחרי שנה.

בספרו מונה מנדל עקרונות רבים שכולם שווים התייחסות אולם היום בחרתי להתייחס רק לכמה מהם: א. את מי מגייסים, ב. חשיבות השירות וג. ניהול המשימות

השאלה היא מי, או – את מי מגייסים

בבסיס העקרונות אותם מתאר מנדל נמצא הדגש ב"מי" ולא ב"מה" או ב"איך" – חיפוש האנשים הטובים ביותר והלהוטים ביותר, שיבוצם בתפקידים המתאימים ודירבונם להגיע לרמות מצוינות גבוהות יותר.

מנדל גורס כי "המנהיגות היא מה שגורם לארגון להמריא או לעוף בקו ישר אל הבינוניות, או, למרבה הצער, ליפול ולהתרסק" ומי מאיתנו יכול שלא להסכים איתו?

אך מה שמנדל מבצע ורבים אחרים כשלו היא המחויבות לבניית צוות שכולל רק את הטובים ביותר. לטענה שבעלי הכישרון הגדול דורשים עלות שכר גבוהה מדי הוא עונה כי אנשים יוצאים מין הכלל מניבים בדרך כלל צמיחה רבה יותר ורווחים גבוהים יותר מאשר אנשים ממוצעים שיעבדו תמורת שכר נמוך יותר.

הוא מדרג את אלו שירצה להעסיק כזוכים לציון "כן נלהב" וטוען כי אם אנחנו, כמנהלים, נתקלים במישהו שהוא "כן נלהב"- עלינו לשכור את שירותיו גם אם כרגע אין לנו צורך מיידי בו. מניסיונו תרומתו של אדם כזה לארגון היתה משמעותית ותוך מספר חודשים מועט יחסית.

כן נלהב? לא כל-כך פשוט!

ואיך מגיעים לציון "כן נלהב"? עובד פוטנציאלי או קיים יקבל אצל מורטון מנדל "כן נלהב" אם הוא עומד בהצלחה בכל הפרמטרים הללו ובסדר הזה:

– עוצמת אש אינטלקטואלית (כלומר שכל והרבה)

– ערכים (יושר, הגינות, כבוד, טוב לב, נדיבות, התחשבות)

– להט

– מוסר עבודה

– ניסיון

שימו  לב כי "ניסיון" נמצא אחרון בסדר העדיפויות, ומדוע? כיוון שניסיון אפשר לרכוש ומאפייני אישיות – לא. כולנו מכירים בסביבת הארגון בו אנו פועלים את אותו אדם שהינו בעל ניסיון רב אבל תפקודו רחוק מלענות על הציפיות. אדם כזה פוגע בארגון ופעמים רבות הוא מושך או מטה רבים אחרים. לפי מנדל, מישהו שהוא "טוב למדי" (אבל לא מצוין) עלול למנוע מהארגון להגיע להישגים גדולים הרבה יותר.
מצד שני, אדם שהוא משכמו ומעלה מבחינת סולם הערכים שלו, בעל להט, מוסר עבודה ורקע מתאים – יוכל להוות נכס לארגון לאחר תקופת הכשרה, גם אם תהיה ארוכה.

"הרוג את עצמך בשביל הלקוח"

כמה מאיתנו באמת הלכו את אותו הקילומטר הנוסף בשביל הלקוח? מבלי להתחשב במרכיבי העלות – תועלתה של הפעולה, מבלי לשים תג מחיר? כמה מאיתנו באמת "הורגים" את עצמם בשביל הלקוח כערך עליון?

מנדל מספר כי מניסיונו יש שתי דרכים למכור- מכירה בזכות המחיר או בזכות השירות.
ברגע שהוא ואחיו, שותפו בחברה, הבינו שהם מצאו צורך של הלקוחות שהחברה יכולה לספק- הם התמקדו במתן שירות לקוחות שהוא לא פחות ממעולה.
עובדה זו שכנעה עם הזמן את הלקוחות שלהם לסמוך עליהם, ותרמה רבות לשימורם.

סיפור שימחיש את גישת "הרוג את עצמך בשביל הלקוח" הוא הסיפור הבא:
בבוקר שבת אחד בשנת 1990 התקבלה בשירות המענה ללקוחות שיחה מנציג של אחד הלקוחות הגדולים – דיסני (על אף שהיה יום שבת והמשרדים היו סגורים החברה הפעילה שירות מענה ללקוחות 24-7 )  ובפיו בקשה- אחד ממתקני השעשועים הגדולים ב"דיסני וורלד" הושבת ובדיסני ביקשו לדעת האם ניתן יהיה לספק להם את חלק החילוף הנדרש להפעלת המתקן מחדש. החלק הוצא מיידית מהמדף במחסן החלפים בשיקגו והוטס עוד באותו היום בצהריים לאורלנדו. סוכן המכירות המקומי חיכה למטוס, אסף את החלק והגיע עימו לשער של "דיסני וורלד" באותו היום (שבת, כן?) אחה"צ.

מכונאי של דיסני התקין את החלף והמתקן שב לפעול בשעה חמש אחה"צ. סה"כ מרגע הפנייה של דיסני ועד לחזרת המתקן לפעולה חלפו שש שעות בסה"כ.
בחברת דיסני הניחו שהמיתקן יהיה מושבת עד לאחר סוף השבוע, לפחות עד יום שני בצהריים, ושכל שעת השבתה תעלה להם 1,000$. בפועל, התגובה המהירה של מורטון מנדל ואנשין לפנייה חסכה לדיסני כ-20,000 $  – וזאת ע"י על ידי הטסה ואספקה של חלק בשווי 42$ משיקגו לדיסני וורלד באורלנדו, תוך שש שעות.  האם לדעתכם לקוח יכול לשכוח סוג כזה של שירות? מה לדעתכם יקרה כשמתחרה ייכנס למשרדי הלקוח ויציע לו מחיר טוב יותר עבור אותם החלקים?

נכון. רוב הסיכויים שאותו הלקוח יסרב וישמור אמונים לספק המצטיין שלו שנותן לו שירות מעולה ומוכן להרוג את עצמו בשבילו…

לסיכום הענקת שירות לקוחות מצוין ומתן מענה מלא ומקיף לצורכי הלקוח מהווה מודל עסקי המאפשר לשמר את הלקוחות ולשמור על שולי הרווח, כיוון שכמו בדוגמא למעלה-  רוב הלקוחות יישארו נאמנים לשירות מעולה ואיכות גבוהה, ולא יתפתו להצעות של מתחרים.

ניהול משימות – ה"מפתח"

אין מנהל שלא מכיר את עומס המשימות והפרטים שצריך לזכור אפילו רק ביום אחד של עבודה, ומי שלא מכיר את כל המשימות שהיה צריך לבצע אך הן נדחו ליום שלמחרת כי נזכר בהן רק בערב- שיקום.

ביצוע מופתי מחייב משמעת ומיקוד, כשלא ניתן להשיג ביצוע מופתי מבלי להתמסר לפרטים ולמעקב. מורטון מנדל יצר כלי המאפשר את חלוקת משימות המנהל לצעדים קטנים וניתנים לניהול: זהו אוגדן משימות ונתונים או בקיצור "אמו"ן"  (הקיצור העברי הוא תוספת שלנו)

אוגדן אמו"ן  כולל את המחיצות הבאות:

1. פרטי הישיבות שלך עם הממונה עליך

2. כל המטלות והתקדמותך ביחס למטלות אלו

3. לוח הפגישות שלך לשנה הקרובה

כשהוא בנוי נכון האמו"ן ממקד אותך ומאפשר לך לנהל את עבודתך באופן מסודר ובהיר כשמש. שום דבר אינו נשכח, קל להתמקד בדברים החשובים ולא לאבד התמצאות. או כפי שמורטון מנדל אומר- "ספרי נתונים ומשימות הם דפי התווים שהמנהיג זקוק להם כדי לנגן את הסימפוניה במומחיות".

ספרו של מורטון מנדל מכיל עוד פניני ניהול רבות אך לא ניתן במאמר קצר להביא בפניכם את כולן. נדמה לי כי אם אנסה למצות את המסר העיקרי לכדי משפט אחד הרי שבאמת ובתמים הסוד טמון באנשים, בשאיפה למצויינות, ובאהבת אמת את הלקוחות.

ובקיצור… רוצו לקרוא!

כתבה: טליה אנגל, יועצת אסטרטגית בחברת SMC אסטרטגיה וליווי עסקי

הכנסו למידע נוסף – ייעוץ עסקי | ייעוץ אסטרטגי | חברות משפחתיות

טליה אנגל
טליה אנגל, MBA - יועצת אסטרטגית בכירה בקבוצת SMC, בעלת ניסיון רב בתפקידי ניהול בכירים בתחומי הפיתוח העסקי, המכירות, השיווק והסחר בחברות מהגדולות במשק. מעל 15 שנים עוסקת בייעוץ אסטרטגי וליווי עסקי לפירמות בינוניות וקטנות.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ניהול
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ לעסקים משפחתיים
מאסטרמיינד: התשובה לדילמות העסקיות

דמיינו רגע: אתם מתמודדים עם דילמה עסקית לא פשוטה, השעון מתקתק, ואתם מרגישים לבד במערכה.
ואז, כמו קסם, אתם מוצאים את עצמכם יושבים בחדר עם אנשים שמבינים את האתגרים שלכם. מישהו שולף רעיון שלא חשבתם עליו, אחר מציע זווית חדשה, והפתרון – שהיה נראה כל כך רחוק – פתאום מתגלה כאפשרי ומעשי.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
שגרות ניהול – הרגלים ארגוניים לצמיחה עסקית

ניהול אפקטיבי בחברה אינו מתבסס רק על החלטות אסטרטגיות גדולות או על פריצות דרך יוצאות דופן. חלק בלתי נפרד מההצלחה המתמשכת של ארגון הינה הטמעה של הרגלים ניהוליים ושגרות ניהול שיטתיות, המאפשרות מעקב, שיפור מתמיד והגברת התקשורת הפנים-ארגונית.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
אסטרטגיה עסקית – מעקב שנתי

"תכלה שנה וקללותיה"… מתחיל הרבעון האחרון של השנה, נעשים מאמצים לסגור את השנה הכי טוב שאפשר ומתחיל חשבון הנפש – סיכום ולקחים משנה שמסתימת והערכות לשנה הבאה עלינו – "תחל שנה וברכותיה"…

קרא עוד »
קיום שיחת משוב – ככלי להתפתחות אישית וארגונית
שיחת משוב לעובד

"החגים" בפתח, ובראשם יום הכיפורים, יום חשבון הנפש שלנו כאנשים, כמנהיגים וכעובדים- הזדמנות מצוינת לדבר על מתן משוב לעובדים. שיחת המשוב, השיחה שמלחיצה כל כך הרבה מנהלים (ועובדים) הנה פגישה תקופתית רשמית, בין העובד לממונה שלו. השיחה מתרחשת בתנאים שוטפים ו"רגילים" בארגון ולא ברגע משבר או בשל אירוע דחוף כלשהו ומסייעת ליצור תקשורת פתוחה יותר בין העובד למנהל שלו. שיחות המשוב הינן כלי חשוב לארגון ויש להתייחס אליהן ככאלה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
הכוח שמניע חברות

אחת ההרצאות הנצפות והמצוטטות ביותר של טד היא הרצאתו של סיימון סינק, יהודי- בריטי, שהחל את דרכו כפירסומאי והפך לסופר ומרצה מבוקש בעולם. בהרצאתו "מעגל הזהב" (The Golden Circle), סיימון סינק מציג גישה מעוררת השראה להנהגה ושיווק אפקטיביים.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
תוכנית עבודה 2025

הזמן רץ, וכבר רואים את סיום שנת 2024 וברבעון האחרון של השנה נעשה בארגונים רבים מאמץ מיוחד לעמוד ביעדי השנה שעומדת להסתיים ומתחילים בהכנת התוכנית לשנה הבאה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ניהול עסקי – התמודדות עם משבר ה-7/10

הימים שאחרי ה-7/10 היו ועודם קשים לכולנו, ברמה האישית, הלאומית והעסקית. הזמן חלף ועוד מעט תמלא לה שנה לאוקטובר 23 הארור, ואין בית בישראל שלא נגעה בו המלחמה. יש שאיבדו את יקיריהם, יש שאהוביהם משרתים בסדיר או במילואים וחשופים לסכנה, ויש מי שנפגע כלכלית אישית, או עסקית.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
מנכלים משותפים

מהו מנכ"ל כולנו יודעים, ומנכ"ל משותף? מה זו ה"חיה" הזו בכלל? מנכל משותף הינו תואר הניתן למחזיקים (בד"כ שניים) במשרה הניהולית הבכירה ביותר בארגון, פרטי, או ציבורי, משפחתי או לא. המנכ"ל הינו ראש החברה ועליו מוטלת האחריות הגדולה ביותר לביצועיה מול הבעלים והדירקטוריון. מנכ"לים משותפים קיימים בחברות "רגילות", ציבוריות ושאינן ציבוריות ובחברות משפחתיות ובחברות שאינן משפחתיות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
מפתחות להצלחה בשותפות עסקית

הצלחה בשותפות עסקית, הנה משימה מורכבת המשלבת אינטראקציות אנושיות, כלכליות ואסטרטגיות.
שיתוף פעולה מוצלח בין שותפים יכול מחד להוביל לצמיחה עסקית משמעותית ולשגשוג אישי של המנהלים ולעזור בהגשמת יעדים שאפתניים, אך הוא גם טומן בחובו פוטנציאל לקונפליקטים ואי-הסכמות. כמו בכל מערכת יחסים קרובה, שותפות עסקית מוצלחת מחייבת תקשורת פתוחה, הגדרת תחומי אחריות ברורים ואמון הדדי.

קרא עוד »
ניהול
ליווי מנכ"ל – מה עושה מנכ"ל כשהוא צריך קצת פוקוס?

לא מזמן בביקור השבועי אצל א. מנכ"ל חברה בינונית פלוס (ואחד הלקוחות החביבים עלי), סיפר א. על חבר קרוב שלו, מנכ"ל של חברה בתחום אחר לחלוטין הזקוק לעזרה. כשהתעניינתי באיזה סוג של עזרה מדובר אמר א. נראה לי שהוא צריך פוקוס, ולידציה וחשיבה רעננה. והכי טוב? הוסיף, שתדברי איתו את ישירות.

קרא עוד »
שינוי יתר בעסקים
ייעוץ לחברות – שינוי יתר

בתקופה זו כאשר הטכנולוגיה מתחדשת בקצב מטורף, השוק נותן משקל רב יותר להתאמת המוצרים והשירותים ללקוח "המפולח", ומבית – תחום ההעסקה הופך מורכב יותר לניהול מיום ליום ותחרות קשה בכל השווקים, התוצאה – לחץ בלתי פוסק על המנכ"ל להנהיג שינויים חדשות לבקרים.

קרא עוד »
AI לעסקים
AI לעסקים

בתקופה האחרונה, בינה מלאכותית (AI) פרצה אל תודעתנו כסופה, והופכת לנושא חם לדיון בכל רחבי העולם. מונחים כמו Generative AI, Chat GPT ואחרים הפכו לשגרתיים ולא רק בדיאלוג המקצועי. מומחים מנסים ללמוד את השפעותיה של הבינה המלאכותית על הכלכלה ושוק העבודה, בעוד בעלי עסקים מתלבטים האם הטכנולוגיה הזו יכולה באמת לתרום לארגונים שלהם, או שמא מדובר בהייפ שיעבור ועוד לא ממש בשל.

קרא עוד »
ניהול עובדים
ניהול עובדים – בטחון פסיכולוגי, הארגון והצוות שלך

בעולם העבודה המאתגר של המאה ה- 21 המאופיין באי וודאות ותלות הדדית, עלינו ליצור מקומות עבודה שיאפשרו לעובדים שלנו להביא עצמם במלואם לאתגרים שלפניהם, ולאפשר להם להפוך לגרסה הכי טובה ותורמת של עצמם. יצירת סביבת עבודה, המאזנת בין אחריותיות ומוטיבציה לבין בטחון פסיכולוגי, תעזור לנו לעשות בדיוק את זה.

קרא עוד »
תוכנית עבודה
תוכניות עבודה חרבות ברזל

בכל שנה, הכנת תוכנית עבודה לשנת הפעילות הבאה, הנה אתגר המחייב חיזוי, הערכה ואפילו קצת הימור. שנת 2025 מציבה בפנינו אתגר גדול ומורכב הרבה יותר. אי הוודאות ביחס להתפתחות המלחמה, בעיקר בצפון הארץ, ההשלכות של המלחמה על המצב הכלכלי, ועוד שאלות רבות ואמיתיות הופכות את הכנת תוכנית העבודה למורכבת מתמיד.

קרא עוד »
תוכנית עבודה שנתית
הכנת תכנית עבודה שנתית 2024

בכל שנה הכנת תוכנית עבודה לשנת הפעילות הבאה הנה אתגר המחייב חיזוי הערכה ואפילו קצת הימור. שנת 2024 מציבה בפנינו אתגר גדול ומורכב הרבה יותר. אי הוודאות ביחס להתפתחות המלחמה בעיקר בצפון הארץ, ההשלכות של המלחמה על המצב הכלכלי, ועוד שאלות רבות ואמיתיות הופכות את הכנת תוכנית העבודה למורכבת מתמיד.

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן