קצת על מיזוגים ורכישות

קצת על מיזוגים ורכישות

הקורונה עושה סימנים של דעיכה, אבל ההשלכות הכלכליות עוד איתנו, והן כאן להישאר – לתקופה ארוכה.

חברות ועסקים רבים צלחו את המשבר, חלק אפילו הצליחו, גם בתקופה קשה זו, לצמוח תוך ניצול הזדמנויות והתארגנות נכונה . מנגד, עסקים רבים נמחקו ורבים נוספים נמצאים במצב של קשיי הישרדות.

מצב מיוחד זה ייצר הזדמנויות רבות לרכישה ומיזוג של חברות. 

בסקירה זו אתייחס בקצרה לנושאים עליהם יש לתת את הדעת  בתהליך משמעותי זה של מיזוגים ורכישות.

 

 

החלטה לרכוש חברה או להתמזג עם חברה אחרת יכולה לנבוע משיקולים שונים – הזדמנות לצמיחה מהירה ויצירת יתרון לגודל, רכישת לקוחות, רכישת טכנולוגיה, כניסה לתחום פעילות משיק, "הורדת" מתחרה וכו' וכו'

יהא המניע אשר יהא, ההחלטה צריכה להתקבל אחרי בחינה יסודית ושיקול דעת כלכלי.

על פי הניסיון בארץ ובעולם בתחום המיזוגים והרכישות ההצלחה אינה מובטחת, עסקות רבות בתחום זה נכשלות עקב פער תרבותי בין החברה הרוכשת לחברה הנרכשת, לחילופין, במקרים רבים גם התקווה "לרכוש" לקוחות מתגשמת באופן חלקי בלבד (כי הרי ללקוחות רצון משלהם..), אך חשוב להדגיש יש לא מעט מיזוגים שהצליחו.

כאשר התהליך נעשה נכון זו יכולה להיות הזדמנות משמעותית לצמיחה רווחית.

מדובר בהחלטה גורלית למוכרים ולרוכשים ובמגוון נושאים רגשיים וכלכליים המחייבים בחינה רחבה רגישה ודיסקרטית.

ברוב המקרים אחרי שיש הבנה על סביבת מחיר הרכישה מתחילים המגעים בין הצדדים בהסכם  לשמירת לסודיות (NDA) ונמשך למינוי האנשים שיהיו חשופים למידע הרגיש ויעשו בחינת נאותות (Due diligence) שיהווה בסיס לקביעת המחיר הסופי ותנאי המכירה, תנאי המכירה כוללים מגוון נושאים רחב שעיקרן קביעת מה הוא הנכס הנמכר (חברה, פעילות, מגזר פעילות, ציוד, חוב לקוחות וכד')

כאשר מדובר בחברה פרטית המידע טרום העסקה מוגבל מאוד בהשוואה לחברה ציבורית אך בשני המקרים, הן בחברות ציבוריות והן בחברות פרטיות יש לפעול על פי הכללים שקבעה רשות התחרות* בכל הקשור למיזוג ולרכישת חברות. (*בעבר נקראה רשות ההגבלים העסקיים, רשות התחרות ממונה על שמירת עקרונות התחרותיות במשק ועל אכיפת חוק התחרות הכלכלית. במסגרת פעילותה מפקחת הרשות על הסדרים כובלים, מונופולים מיזוגים ועוד ).

  1. אז איך עושים את זה נכון? תכנון מדוקדק- יש לתכנן את המהלך בצורה מדוקדקת כבר משלביו הראשונים, תוך התייחסות לנושאים הכלכליים- טכנולוגיים כמו גם התייחסות לנושאים "רכים" כמו שמירת "טאלנטים" בארגון, התרבות הארגונית, מבנה הארגון וניהולו. התייחסות למגוון הגורמים בתהליך המיזוג עשויה להיות ההבדל בין ההצלחה לכישלון של המהלך כולו.
  2. התייחסות למיזוג כאל תהליך- מיזוג אינו "זבנג וגמרנו" , אלא תהליך ויש להתייחס אליו ככזה. תהליך המיזוג מביא עימו שלל סוגיות, פנימיות (בתוך הארגון) וחיצוניות מול השוק והלקוחות. לעיתים שביעות לקוחות הארגון תרד, במקרים אחרים תהיינה מערכות טכנולוגיות שיתקשו להסתנכרן ועוד מרעין בישין. כדי לנהל את תהליך המיזוג והשינוי מומלץ למנות צוות ניהול לתהליך, לתת לו סמכויות ולאפשר לו לנהל את תהליך השינוי ואת תקופת המעבר שלאחריו בנחישות וברגישות.
  3. בדיקת נאותות– מסיבות רבות אצה הדרך ויש רצון להשלים מהלך מהיר "ללא עיכובים" ואז ישנה נטיה לוותר על בדיקות יסודיות. במקרים אחרים מכיר הארגון הרוכש את הארגון ה"ממוזג" ונדמה כי אין צורך בבדיקה משמעותית. חשיבות בדיקת נאותות (due diligence) הנה קריטית, היריעה מלספר על מקרים בהם התגלו "שלדים בארון" שעיכבו, שינו ואף ביטלו את המכירה/מיזוג.
  4. שקיפות- ברוב המקרים המגעים הראשונים למיזוג יהיו חשאיים, אולם גם בשלב ראשוני זה, "הסתגרות בחדר" לדיונים ממושכים וביטול העיסוק בנושאי היום יום עשויים לעורר אי נוחות בקרב העובדים ואולי אף לגרום להם לעזוב את הארגון בבחינת עכברים הבורחים מספינה טובעת.

כמובן שאיננו ממליצים בשלב ראשוני זה להתנהל בשקיפות מלאה, אלא לפי NEED TO KNOW BASES , אולם מן הצד השני יש להקפיד על "עסקים כרגיל" ולשמור על עבודה תקינה ורציפה.

מאידך, כאשר מבשילה העסקה, יש לנהל את תהליך חשיפת המידע בצורה מדוקדקת, הן מול גורמים פנימיים בארגון, והן מול גורמים חיצוניים לארגון כמו: הלקוחות, השוק, בעלי המניות ואפילו העיתונות.

בישראל כמדינה קטנה בה כולם מכירים את כולם, במרבית המקרים ברגע שיתחיל מהלך משמעותית, תתחיל גם חרושת שמועות ותמיד עדיף להיות זה שחושף מיוזמתו מאשר זה שנגרר להגיב.

לסיכום: תהליך המיזוג הינו תהליך מורכב מאוד, המחייב עיסוק בפרטים רבים במסגרת התמונה הכוללת תוך בחינה של שאלות משפטיות, חשבונאיות ורגשיות שילוב נפלא של תבונה ורגישות.

בימים אלו, אחרי הקורונה, עולות שאלות אלו, ביתר שאת ויחד עם לקוחותינו אנו חווים  פעילות ערה יותר בתחום זה של מיזוגים ורכישות.

העשייה בתחום הזה  מחייבת תשומת לב רבה בזמן קצר, מקצועיות ותהליכי קבלת החלטה קצרים בנושאים מאוד רגישים וכדאי להתייעץ בגורם מנוסה.

נשמח לסייע גם לכם!

הכותב: אילן שגב, יו"ר קבוצת SMC Group ויועץ אסטרטגי בכיר,
בעל למעלה מ-30 שנות ניסיון בתפקידי ניהול בכירים, ייעוץ אסטרטגי וליווי עסקי. בעברו כיהן כמשנה למנכ"ל בנק דיסקונט, יו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות, מנכ״ל חברת הייעוץ הבינ״ל Hay Group ישראל, ותפקידים בכירים נוספים.

 

אולי יעניין אותך גם
קצת על מיזוגים ורכישות

הקורונה עושה סימנים של דעיכה, אבל ההשלכות הכלכליות עוד איתנו, והן כאן להישאר – לתקופה ארוכה. חברות ועסקים רבים צלחו את המשבר, חלק אפילו הצליחו,

קרא עוד »
הגדלת מכירות בעסק

  מבצעים, מכירות חיסול ומכירות סוף עונה, פרסום ממוקד ושוברי מתנה הם אמצעים ידועים למשיכת לקוחות ולהגדלת מכירות. במקרים רבים התוצאות אכן נראות בשטח אך

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן