מחקרים מראים כי כ- 90% מהחברות בארה"ב הינן חברות משפחתיות, בישראל מדובר בשיעור דומה. כלומר הרבה מאתנו עובדים (או עבדו) עם בן משפחה בעסק. ואכן, לא מעטים מאתנו גילו כי החלום המתוק של עבודה עם האח, האבא או בן הזוג אינו זוהר כמו שנתן היה לצפות. למעשה מדובר במציאות מורכבת, הכוללת התמודדות עם מחלוקות מקצועיות המאיימות להפוך למחלוקות אישיות, שעות עבודה ארוכות הגולשות אל ארוחת השבת ועוד…
אז מה עושים? שימוש בכמה כלים פשוטים יסיעו לצלוח את האתגרים הללו בשלום
1. תקשורת תקשורת תקשורת
כמו בהרבה מאוד מקומות אחרים המפתח הינו התקשורת. בעסק משפחתי אין פחות בעיות מעסקים אחרים אולם הדרך בה הן נפתרות עשויה להיות שונה. פעמים רבות דווקא הקשר הקרוב, החיבה, כמו גם משקעי העבר מונעים מאתנו להגיד את שעל ליבנו. הפחד כי הקשר המשפחתי לא יצליח לשאת את עוצמות הרגש גורם לרבים מאתנו "לשמור בבטן". לא להגיד, להוריד את הראש ולקוות שמשהו יקרה והמחלוקת תעלם. מצד שני דווקא "הטקטיקה" הזו עשויה להביא להתפרצויות. חוק שימור המסה פועל גם כאן כמו ביקום הפיזי, מילה שלא נאמרה, כאב אותו לא חלקנו יצטבר ויערם … עד לפיצוץ הבלתי נמנע.
ומכאן שפעמים רבות נראה בחברה המשפחתית שני דפוסי תקשורת מנוגדים (אך משלימים) או ששומרים בבטן או שמתפוצצים. והפתרון? לדבר. לתקשר. להגיד הכול. בשקט ובנועם ככל האפשר. ואם אי אפשר? אפשר לדבר גם בקול רם אך מכבד. והעיקר להוציא ולפרוק.
2. הגדירו מנגנוני לקבלת החלטה במקרה של חילוקי דעות
כמו בכל ארגון ויכוחים מקצועיים הם טובים ומאפשרים להגיע להבנות ואין לחשוש מהם, אולם בחברה משפחתית עוד יותר מארגון רגיל חשוב לקבוע מנגנונים לקבלת החלטות. יש להקדיש יחידת זמן ולחשוב יחד כמשפחה איך נרצה לקבל החלטות במקרה של מחלוקת. יש המחליטים בעזרת רוב, יש המאפשרים לאב המייסד (או לאדם אחר) אפשרות וטו, יש המקבלים החלטות בדירקטוריון בו יושב דירקטור חיצוני וכן הלאה. בלי קשר למנגנון בו בחרתם.. התווכחתם? שיתפתם? קיבלתם החלטה בעזרת המנגנון שקבעתם? אל תנהלו פנקסנות ופשוט המשיכו הלאה!
3. טעות? טועים!
טעויות קורות, ורק מי שלא עושה לא טועה (תזכרו את זה כן?). וכן, זה בסדר להעיר זה לזה על טעויות והכל כמובן בצורה מכבדת. אבל לא פחות חשוב יהיה גם לפרגן ולהחמיא במקרים של הצלחות והשגים. רבים מאתנו חשים "חובה" להעיר על (כל) מה שלא עובד ולוקחים דווקא את ההישגים והדברים הטובים כברורים ומובנים מאליהם. עלינו לזכור כי חלק מתקשורת טובה בכלל ובמשפחה בפרט צריכה לכלול גם פרגון ומחמאות (אמיתיות ומבוססות כמובן). לא תמיד פשוט לחלקינו, אבל בהחלט שווה את המאמץ.
4. הגדרות תפקידים ברורות
בארגונים רבים בהם עובדים בני משפחה ישנה נטייה לאי- פורמאליות המתבטאת בין היתר בהעדר הגדרות תפקידים ברורות. העמימות הזו לכאורה מאוד נוחה אולם פעמים רבות מביאה לחיכוכים רבים ובעיקר מיותרים. ברגע שנאמץ הגדרות תפקידים וגבולות ברורים, ברגע שנבין בדיוק היכן מסתיים תפקידו של זה שמולי ומתחיל תפקידי שלי יהיה קל יותר להתנהל בשוטף כמו גם באירועים מיוחדים. חשוב מכל מערכת היחסים בין בני המשפחה לא תפגע ואף תשתפר.
5. ברומא התנהג כרומאי:
בעסק התנהגו כאנשי מקצוע, לא כמשפחה. בכל פעם בה תתגנב לה התחושה שמשהו לא בסדר, יש לקחת נשימה עמוקה ולשאול את עצמינו האם היינו נוהגים באותה הדרך אם מי שנמצא מולנו היה מעסיק "רגיל", קולגה ולא בן משפחה. אם התשובה היא לא …. יש לשנות את הטון או את התוכן (או את שניהם 😊).
בארגון היו בעלים/שותפים ולא בן/אח/אב או אם, דברו קונקרטית וככל שניתן ללא אמוציות, עשו כמיטב יכולתכם להפריד בין הרגשות המשפחתיים לעסק. את הנושאים ש"מעבר", השאירו לסעיף הבא
6. ובבית? התנהגו כמשפחה
מצאו זמנים בהם אתם בני משפחה בלבד, טיולים משפחתיים בהם מחליטים מראש שלא מדברים על העסק, זמן איכות עם בן הזוג/אבא/אמא או האחים שהוא רק שלכם וכולו מוקדש למשהו שאין לו קשר ולו הקלוש ביותר לעבודה המשותפת.
רגעים כאלו ישמרו על הניצוץ והחיבה בינכם ויזכירו לכם ברגעים המאתגרים של העסק כי הכול אפשרי אם רק תעבדו יחד. לדוגמה אצל אחד מלקוחותיי החליטו בני המשפחה לא לדבר על עבודה בארוחת השבת. נכון, זה לא היה פשוט ולקח זמן, אולם העקשנות השתלמה והיום יש ללקוח שלי אירועים משפחתיים חמים וקרובים. והעסק? מחכה ליום ראשון (או למוצ"ש במקרה ולא הצליחו להתאפק).
לסיכום, לעבודה עם בני משפחה יתרונות רבים, אולם בצדם שזורים גם לא מעט אתגרים. החדשות הטובות הינן שבעזרת הקפדה על מספר כללים פשוטים נוכל לחזק את הלכידות המשפחתית, לשפר את מערכות היחסים בין בני המשפחה ולא פחות חשוב לשפר גם את ביצועי העסק שכל כך יקר לליבנו.
הכותבת: תמר אדלר, הנה מנכ"לית חברת SMCGroup- חברת ייעוץ עסקי, המתמחה בייעוץ אסטרטגי לחברות משפחתיות וסיוע בתהליכי מעבר בינדורי.