תוכן עניינים
בנסיבות אלו מתחייבת בחינה מאוד מעמיקה בכל עסק כדי להיערך טוב יותר לבאות.
תקציב
תקציב שנת 2025 ראוי שיערך תוך בחינה יסודית של החיוניות של כל הוצאה, גדולה כקטנה, ועדיף להכין את התקציב על בסיס "תקציב אפס" כי אז מובטחת לנו חשיבה מחדש על כל סעיף.
שימוש בתקציב אפס, כלומר בניית תקציב שאינה מסתמכת על שנים קודמות, תסייע להתגבר על הנטייה הרווחת בהכנת תקציב שנתי בה נהוג פעמים רבות להסתמך, הסתמכות יתר, על התקציב של השנה החולפת. הכנת התקציב של החברה נכון שיהיה בנוי על תקציב של כל המחלקות והאגפים כדי להגביר את המחויבות והאחריות של הדרג הניהולי כולו.
העיסוק בתקציב יוצר אצל רובנו קונוטציה חזקה יותר לצד ההוצאות. אולם, תקציב כולל את כל סעיפי ההכנסות וכל סעיפי ההוצאות במטרה להעריך את הרווח הצפוי בסוף השנה, ולכן נדרשת בחינה גם של ההכנסות של כל מרכזי הרווח בפרימה במטרה לנתח בראיה אופטימית וגם פסימית שתאפשר לחזות מספר תרחישים אפשריים עקב הנסיבות המיוחדות של שנת 2025.
התייעלות פיננסית
הריבית הגבוהה תמשיך ללוות אותנו בשנת 2025 כאשר הסיכון בסביבה העסקית צפוי לגדול, דבר שמחייב תהליך ממוקד להתייעלות פיננסית.
היקף האשראי ללקוחות ראוי שייבדק משתי נקודות מבט, האחת מחירו של האשראי בהתייחס לרווחיות מאותו לקוח, והשנייה מידת הסיכון של הלקוחות שהאשראי שלהם גדול עקב ההרעה הצפויה בסביבה העסקית.
בנושא האשראי ללקוחות נכון לשתף את אנשי המכירות כדי שישמשו "עיינים בוחנות" למצבם של הלקוחות ויקפידו יותר עם תהליכי הגבייה.
בחינת ההוצאות על שיווק ופרסום
הנטייה הרווחת בזמנים קשים היא לצמצם את ההוצאה על שיווק ופרסום. המלצתנו היא לבחון את יעלות כל דרכי השיווק והפרסום במטרה להעדיף את האמצעים האפקטיביים והממוקדים יותר, למשל, העדפת השימוש ברשתות החברתיות שעלותן היחסית נמוכה יותר.
בחינת ערוצי הפצה
גם את ערוצי ההפצה שבדרך כלל עוצבו וגובשו במשך שנים רבות כדאי לבחון לגבי האפקטיביות והעלות תוך התייחסות לשינוים הצפויים בסביבה העסקית. המכירה בערוצים המקוונים נמצאת כידוע בצמיחה בשנים האחרונות ומומלץ לבחון את ההתאמות הנדרשות כדי להצטרף לצמיחה בתחום זה.
לסיכום, בכל שנה מומלץ לעשות חשיבה מתמיד על אפשרות "דיאטה" עסקית בארגון שלנו והשנה עוד יותר מתמיד. בחינה מעמיקה של הפעילות העסקית, חשיבה מחדש בראש "נקי" תסייע לארגון להיערך לשנת 2025 על לאתגריה.