תוכן עניינים
מתודולוגיה לשימוש בזמן עיצוב אסטרטגיה עסקית, המבטיחה יישום ובעיקר תוצאות!
מחקר של Bersin מקבוצת Deloitte מגלה שתהליכים מוצלחים של הגדרת יעדים לעובדים קשורים קשר ישיר לתוצאות עסקיות חיוביות.זה אולי לא מפתיע ואפילו נתפס כמובן מאליו, ועדיין רוב הארגונים אינם יודעים לבצע תהליכים כאלה, של הגדרת יעדים לעובדים ומדידת התקדמות קבועה, ומתקשים למדוד תוצאות ביחס למטרות שהוצבו. המחקר מוכיח שככל שיש הגדרת מטרות טובה יותר ומפת התקדמות ברורה – היכולת להגיע לתוצאות טובות יותר עולה בצורה משמעותית. ועכשיו כשהשתכנענו שכדאי – נותר רק ללמוד איך עושים את זה.
נא להכיר Objective and Key Result .OKR
הנה מתדולוגיה המסייעת לארגונים וחברות להוציא לפועל אסטרטגיות ושינויים. חברות רבות כמו גוגל, נטפליקס, טוויטר, מיקרוסופט ועוד רבות וטובות, משתמשות בטכניקת OKR על מנת לעבוד בצורה יעילה וטובה יותר לנהל מטרות ולהתמקד ביעדים הארגוניים. מתודולוגיית OKR מאפשרת ליצור סביבת עבודה ממוקדת יעדים, שקופה, ומאפשרת יישור קו בכל הקשור לאסטרטגיה בין יחידות הארגון השונות.
קצת היסטוריה על OKR ועל מימוש אסטרטגיה עסקית
ל-OKR היסטוריה ארוכה, שהחלה ב 1954 כשפיטר דרוקר ה"אבא" של התאוריות הניהוליות הגה מתדולוגיה לניהול משימות בשם "MBOs", Management by Objectives או בעברית "ניהול לפי יעדים". מתודולוגית ה- MBOs סיפקה לאנדי גרוב, לימים מנכ"ל אינטל, בסיס לתיאוריית ה-OKR שלו. למעשה, השם שנתן אנדי גרוב במקור היה "iMBOs", עבור Intel Management by Objectives. גרוב אמנם שמר על השם המקורי אולם הוסיף פירוט שיצר כמה הבדלים מרכזיים בין המתודולוגיות – בעוד במתודולוגיית MBO מפורטים בעיקר היעדים עצמם, מתודולגיית OKR דוגלת בפירוט רב של המטרה הכללית וגם בפירוט המשימות שיעזרו לצוות להגיע ליעדים.
ממה מורכבת המתודולוגיה
ה-Objective הינו תיאור היעד אליו הארגון רוצה להגיע. הוא אמור להכתיב את ״הכיוון״, ועונה על השאלה – ״איפה בדיוק אנחנו רוצים להיות בעתיד״. ה-Key Result הינם התוצרים הנדרשים על מנת להשיג את היעד, הם צריכים להיות מדידים (מספריים) ולאפשר את מדידת קצב ההתקדמות. (למעשה אלו הן אבני הדרך הנדרשות כדי להגיע אל היעד). מתודולוגיית OKR עוזרת לפרט את הצעדים הקונקרטים הדרושים כדי 'לכבוש' את היעדים.
כדי להצליח ב'כיבוש יעדים' דרושה הגדרת משימות מדויקת ותהלך מדידה, אבל לא פחות חשוב יש לרתום את הארגון לעבודה משותפת. חובה לתקשר לכל העוסקים במלאכה את חזון הארגון והמשימה, וליצור מפת דרכים שתמחיש לכולם איפה הם נמצאים בכל רגע נתון ביחס למקום בו רוצים להיות, וכמובן, להזכיר לכולם 'מה הכי חשוב' ובמה צריך להתמקד. זהו תהליך מתמשך שעושה סדר ומאיץ את ההתקדמות ואת שיתוף הפעולה הארגוני. כדי לבצע את האמור לעיל, אנחנו למשל, ממליצים בחום ומקיימים עם לקוחותינו ישיבת הנהלה שבועית (או דו-חודשית), בה כל מנהל תחום מציג את ההתקדמות, הבעיות/ התלבטויות והצלחות בטבלת ה OKR , זו דרך נהדרת לאפשר שקיפות מלאה, פתרון בעיות ושיתוף פעולה של כלל מחלקות הארגון.
איך מיישמים אסטרטגיה עסקית?
עם הזמן, אנחנו ב- SMC פיתחנו טבלת מעקב חודשית המאפשרת ללקוחותינו מעקב ביצועים מדויק ומדידת התקדמות, כל תכנית המימוש מפורטת בטבלה ומתבצעת תחת בקרה חודשית. הדבר מאפשר לקחת את יעדי החברה (שלרוב מוגדרים במחזורים שנתיים) ולתרגם אותם לאבני דרך קטנות יותר עם תדירות מעקב גבוהה. הדבר מאפשר מחזורי עבודה קצרים יותר ומקל על הארגון לשנות כיוון במידה והפעולות שננקטו על ידו אינן מקדמות אותו בהשגת מטרותיו.
וטיפ קטן לסיום
לרוב, הקושי בתהליך עבודה מתמשך להשגת יעדים, הנה המעקב והיישום. פעמים רבות אנחנו רואים ארגונים המשקיעים זמן ומחשבה, מגבשים אסטרטגיה נהדרת ואפילו כותבים תכנית עבודה שנתית, ואז? לא מצליחים ליישם אותן!. שימוש במתודולוגיית ה- OKR מאפשר תהליך עבודה סדור וכלים לניטור ומדידה באופן שוטף. ובעיקר כלי המאפשר בדיקת אפקטיביות של הפעולות והתוצרים בדרך, ברזולוציה חודשית, המאפשרת בהירות מקסימלית בתהליך הגשמת היעדים הארגוניים.
הטיפ שלנו – טבלת המעקב, כלי עזר שהופך למפת דרכים של ממש.