תוכן עניינים
בהרצאתו מסביר סינק בפשטות ובבהירות כי ארגונים ואנשים מצליחים לא מתמקדים רק ב"מה" הם עושים (המוצרים או השירותים שהם מספקים), ואפילו לא ב"איך" הם עושים זאת, אלא בעיקר ב"למה" הם עושים זאת—החזון, המוטיבציה והאמונה העמוקה שמניעה אותם.
לפי סינק, החברות והמנהיגים הגדולים בעולם פועלים מתוך מטרה ברורה ומשמעותית המתחילה מבפנים החוצה, כלומר קודם כל יש להבהיר למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, אחר כך איך עושים זאת, ולבסוף מה עושים. כאשר ארגון מצליח להעביר את ה"למה" בצורה משכנעת, הוא מצליח לרתום לקוחות ועובדים בצורה עמוקה יותר, ליצור נאמנות ולבנות הצלחה ארוכת טווח.
מעגל הזהב של סיימון סינק מתחבר באופן טבעי לחזון של חברות משפחתיות, שכן חברות משפחתיות לרוב מתאפיינות במוטיבציה עמוקה ומכוונת מטרה, מעבר לשיקולים כלכליים גרידא.
ביסודן של חברות משפחתיות רבות עומד ה"למה"—אותה תחושת שליחות, מורשת משפחתית או תרומה לקהילה—המשפיעה על כל היבט בעסק. כמו במודל של סינק, החזון הזה מניע את האסטרטגיה העסקית של המשפחה (ה"איך") ואת הפעולות היומיומיות שלה (ה"מה"). כאשר החזון המשפחתי ברור ומועבר בצורה אפקטיבית, הוא יוצר תחושת שייכות ונאמנות בקרב העובדים והלקוחות, ומוביל להצלחה ארוכת טווח שהיא הרבה מעבר לרווחיות המיידית.
המוטיבציות המניעות חברות משפחתיות מעבר לרווחיות יכולות להיות מגוונות ועמוקות, הנה כמה סיבות מרכזיות ודוגמאות של חברות משפחתיות ישראליות להמחשה:
מורשת משפחתית והמשכיות
משפחות רבות רואות בעסק דרך לשמירה על מורשת והמשכיות. הרצון להעביר את העסק לדור הבא עם אותם ערכים ומורשת הנה מוטיבציה חזקה ועמוקה מאוד.
דוגמא טובה לכך, היא משפחת שטראוס, המנהלת את חברת שטראוס גרופ, ורואה בשמירת המסורת והערכים המשפחתיים כמרכזיים לעסק. מזה מספר דורות מעבירה המשפחה את הידע והערכים המושרשים בעסק, דבר המחזק את הקשר הבין-דורי ושומר על זהות החברה.
תרומה לקהילה
חברות משפחתיות רבות רואות את עצמן כחלק בלתי נפרד מהקהילה בה הן פועלות. הרצון לתרום ולהשפיע לטובה על הקהילה המקומית מניע אותן לפעול מעבר לשיקולים כלכליים טהורים.
למשל, חברת סודהסטרים, שנרכשה ע"י חברת פפסי, התחילה כעסק משפחתי ומקפידה על עקרונות הקיימות ועל תרומה לקהילה המקומית באזור רהט. החברה מעסיקה עובדים יהודים וערבים יחד, מה שתורם לדו-קיום ולפיתוח הקהילה המקומית.
חיזוק הקשרים המשפחתיים
ניהול עסק משפחתי יכול לחזק את הקשרים המשפחתיים, ליצור תחושת גאווה משותפת, ולספק מקום עבודה לבני משפחה. הרצון לשמור ולחזק את הקשרים הללו עשוי להוות גם הוא תמריץ חשוב.
למשל חברת טמפו, הנמצאת בבעלות משפחתית, שמה דגש רב על העסקת בני המשפחה ומעורבותם בניהול השוטף. הדינמיקה המשפחתית מאפשרת להוביל את העסק בכיוון אחיד, כשבני המשפחה חולקים מטרה משותפת ומוטיבציה לקדם את העסק יחד.
יצירת ערך לטווח ארוך
חברות משפחתיות רבות מתמקדות ביצירת ערך לטווח ארוך ולא רק ברווחים מידיים. הרצון לבנות עסק יציב ובר קיימא שיישרוד לאורך דורות מניע אותן לקבל החלטות אסטרטגיות של מעבר לשיקולים של רווח מיידי.
לדוגמה- חברת אוסם, שהייתה בבעלות משפחתית עד רכישתה המלאה ע"י נסטלה, התמקדה ביצירת ערך לטווח ארוך ולא רק ברווח מיידי. המשפחה בנתה את החברה בעזרת החלטות אסטרטגיות ששמרו על יציבות וקיימות החברה, תוך התמקדות בחדשנות ופיתוח מוצרים שמתאימים לצרכים המשתנים של הצרכן הישראלי.
חדשנות ומצוינות
הרצון להוביל בחדשנות ולהצטיין בתחום בו הם פועלים, יכול להניע חברות משפחתיות לשאוף מעבר לרווחיות. כשהן מחפשות להעניק ערך מוסף ללקוחותיהם ולייצר שינוי משמעותי בתחום.
דוגמא ישראלית טובה לכך, היא משפחת עופר, שהקימה את חברת האחים עופר. משפחת עופר שמה דגש רב על מצוינות וחדשנות, בין אם בתחום הספנות ובין אם בתחום האנרגיה. המשפחה חתרה להובלה עולמית בתחומים אלו, תוך יצירת ערך מוסף גבוה מעבר לשורת הרווח.
לסיכום, מעגל הזהב של סיימון סינק מספק מסגרת אידיאלית להבנת החוזקות והייחודיות של חברות משפחתיות.
החיבור בין ה"למה" העמוק שמניע את החברות הללו—בין אם מדובר במורשת משפחתית, תרומה לקהילה, או חיזוק הקשרים המשפחתיים—לבין ה"איך" וה"מה" שהן מיישמות בפועל, הוא שמייצר את ההצלחה המתמשכת שלהן.
חברות משפחתיות המצליחות לתקשר את ה"למה" שלהן בצורה ברורה ואותנטית לא רק מבדלות את עצמן בשוק, אלא גם יוצרות נאמנות וערך מוסף עבור כל מי שבא עמן במגע. במובן הזה, מעגל הזהב של סינק מסביר כיצד החזון המשפחתי המונע ממניעים עמוקים יכול להוות יתרון תחרותי וערכי עבור חברות בכלל וחברות משפחתיות בפרט.