כך, למשל, לא מעט חברות משפחתיות נותנות דגש רב לנאמנות, ושומרות על עובדים, וספקים וותיקים מתוך 'חסד נעורים' ולא מתוך נחיצות או בהתאם לביצועים עסקיים. במקרה כזה בו גוברים הערכים המשפחתיים על הצרכים העסקיים, החברה עלולה למצוא את עצמה 'תקועה' ואת עסקיה בירידה מבלי שיש יכולת לשים את האצבע על הסיבה המדויקת.
פעמים רבות אנחנו נתקלים במנהלים שמעידים על כך ש'הכל מתנהל כרגיל, לא שינינו שום דבר ובכל זאת העסק במגמת ירידה', וזאת בדיוק הבעיה, ניהול עסק דורש בין היתר אומץ לבצע שינויים, מניסיוננו, שינויים כאלה מורכבים הרבה יותר בחברה משפחתית וחשוב לשים לב שלא למנוע אותם.
בנוסף, פעמים רבות מרבית בעלי העסקים המשפחתיים מכירים עסק מסוג אחד בלבד, העסק שבנו שמו ידיהם ובו גדלו ואותו הם מכירים. במרבית המקרים אין להם ניסיון בחברות אחרות וכשיש צורך בשינויים עסקיים ותפעוליים אין מי שיביא יכולות חדשות ויש חשש מלהביא יועצים ועובדים 'מבחוץ'. וכשהעסק "מתבגר" יש נטייה להמשיך לאחוז בהרגלים ובשיטות הישנות שלא מקדמות ולא מאפשרות לחברה לצמוח בהתאם לדרישות השוק המשתנה.
בהרבה עסקים משפחתיים (בעיקר אלה שלא עשו קפיצת צמיחה משמעותית להתנהלות כארגון גדול) ניתן לראות כי האחריות על ה'צמיחה' של הארגון מוטלת על מנהל המכירות, ובמרבית המקרים גם בחברות גדולות לא קיים תפקיד מוגדר של פיתוח עסקי. לפעמים תפקיד זה מוטל על מנהל.ת השיווק או המכירות או נותר אצל המנכ”ל; במקרה הפחות טוב התפקיד אינו קיים כלל והתחום אינו מנוהל.
למה כדאי להשקיע בפיתוח העסק המשפחתי ?
מטרתו של הפיתוח העסקי הינה יצירת ערך ארוך טווח, ותוצאתו הצפויה היא צמיחה, הכוללת שילוב של גידול בערך ללקוחות, בהישגים, וכמובן בהכנסות וברווחיות מפעילויות ומתהליכים משודרגים ו/או חדשים.
במסגרת התהליך מזהים הזדמנויות עסקיות חדשות, שותפויות חדשות עם עסקים אחרים, ודרכי הגעה לשווקים חדשים, או להתרחב בשווקים קיימים, בשדרוג מוצר קיים, פיתוח מוצר או שירות כמענה לצרכי השוק, איתור ופיתוח טכנולוגיות חדשות ועוד.
פיתוח העסק נשען תמיד על החזון העתידי, ומחייב חיפוש וזיהוי הזדמנויות על רקע שינויים והתפתחויות טכנולוגיות (ואחרות), ואפשרויות מימוש להזנקת העסק באמצעות מגוון רחב של אמצעים, וכל זה במטרה – לייצר מנועי צמיחה והגדלת המכירות לטווח הארוך.