היי אילן, ספר לנו קצת על עצמך
שמי אילן שגב, ואני יועץ אסטרטגי המתמחה בכל הקשור להבאת חברות בינוניות וגדולות לצמיחה רווחית. בנוסף אני מתמחה בכל הקשור לחברות משפחתיות ובהליכי העברה בין דורית. בעברי המקצועי כיהנתי כמשנה למנכ"ל בנק דיסקונט, יו"ר בנק למשכנתאות ובמגוון תפקידים בכירים נוספים במשק הישראלי. את הכשרתי בתחום האסטרטגיה רכשתי בחברת ייעוץ בינ"ל וכמנהל הסניף הישראלי שלה.
איך הגעת לתחום הייעוץ האסטרטגי
במשך שנים רבות כיהנתי כמנהל בכיר ובין יתר תפקידיי הייתי אחראי גם על תחום הייעוץ האסטרטגי תחום שתמיד עניין אותי במיוחד בשל החשיבה היצירתית שהוא דורש. כך שכשהחלטתי לפתוח חברה בבעלותי בחרתי להתמקד בעולם הייעוץ האסטרטגי ומעולם לא התחרטתי על כך!
תוכל לספר לנו קצת מה ההבדל בין ייעוץ עסקי לייעוץ אסטרטגי?
יעוץ עסקי מתייחס בד"כ לבעיות אד-הוק ומבקש לתת ללקוח מענה לשאלות המעסיקות אותו בזמן הווה. ייעוץ אסטרטגי לעומתו נותן מענה לטווח ארוך הרבה יותר ולא רק לבעיה נקודתית.
יעוץ אסטרטגי נוגע בשאלה מה צריך הארגון לעשות כדי שהמצב לאורך שנים יהיה טוב יותר בהתחשב בגורמים חיצונים, במגמות בשוק בהשוואה למתחרים ועוד. כלומר מדובר בתכנון ובראיה רחבה יותר מאשר בייעוץ עסקי.
בנוסף, ביעוץ העסקי המוקד הינו החברה, ובד"כ עוסק בנושאים פיננסיים. ביעוץ אסטרטגי לעומתו הנושאים שעל השולחן רחבים הרבה יותר ובתהליך הייעוץ מתמקדים ביכולותיו של הארגון מול אתגרי השוק והטכנולוגיה לאורך זמן. המיקוד בתהליך הייעוץ האסטרטגי הינו כפול, העוסק במקביל: מחד ביתרון התחרותי – כלומר בהובלה בזירה התחרותית, ומאידך במקסום הצמיחה והרווחיות של החברה.
מהו הטיפ העיקרי שתיתן למנהל שמתחיל להוביל תהליך אסטרטגי?
הדבר החשוב ביותר שאוכל לייעץ למנהל המתחיל בעיצוב תהליך אסטרטגי בארגון שלו הינה להיות מעורב! כדי שהאסטרטגיה תצליח נדרשת מעורבות גבוהה שלך כמנהיג ושל הנהלת הארגון. המעורבות מתחילה בשלב התכנון, דרך שלבי היישום ואף בשלבים מאוחרים הרבה יותר לכשייווצר הצורך בעדכון האסטרטגיה. אסטרטגיה איננה "זבנג וגמרנו" אלא תהליך, אליו נכנסת החברה כדי להביא את עצמה באופן קבוע לצמיחה רווחית, מתמשכת ומתמידה. ככל שהמנהל וההנהלה יהיו מעורבים יותר בתהליך, כך הסיכויים להצלחת התהליך גבוהים יותר.
כל מנהל המוביל תהליך אסטרטגי בארגון, חייב לקחת בחשבון שתהליך כזה ידרוש לא מעט מזמנו, וכי האסטרטגיה לא תקרה "מעצמה". יש צורך במעורבות אמיתית לאורך כל שלבי עיצוב ויישום האסטרטגיה, ואם למנהל אין את הזמן להיות מעורב עדיף שלא יכנס כלל לתהליך!
במה שונה חברת הייעוץ האסטרטגי SMC–GROUP מחברות אחרות בתחום?
ראשית היועצים שלנו, כולם משלבים ניסיון ניהולי בכיר וניסיון ייעוצי. כל היועצים שלנו עבדו במשך שנים בחברות ובתאגידים וצברו ניסיון בתפקידים בכירים. לצערי, בהרבה מחברות הייעוץ אנחנו נתקלים בתהליך מכירה שנעשה ע"י בכיר מנוסה, אולם את העבודה עצמה עושים יועצים זוטרים ללא ניסיון אמיתי.
שנית, חברת SMC עובדת עם הלקוח, עבור הלקוח ואצל הלקוח. חברות אחרות מסתפקות בעיצוב האסטרטגיה, ללא שילובו של הלקוח בתהליך החשיבה ובעיקר אינן מסייעות ביישום האסטרטגיה. כך שהלקוח נותר עם ספר עב כרס המונח על המדף וללא יכולת יישום. אנחנו ב- SMCGroup לא מאמינים שאקסלים או מצגות יפתרו את הבעיות הארגוניות. אנחנו, כיועצים אסטרטגיים באים לעבוד, אנו מלמדים ומשתפים את הלקוח בתהליך עיצוב האסטרטגיה ועוזרים לו ביישומה.
ברור לנו כי אסטרטגיה טובה ככל שתהיה שווה כקליפת השום ברגע שהארגון אינו מצליח ליישמה. גם ממחקרים עולה כי מרבית עבודות הייעוץ בעולם אינן מיושמות באופן מלא, וכי עבודות ייעוץ אסטרטגי שנעשו עם הלקוח, ובמעורבות גבוהה שלו מיושמות לאין שיעור יותר טוב.
שלישית SMC עובדת בתפיסה של העברת ידע KNOLADGE TRASFER. אנחנו לא שומרים את הידע ואת הקלפים קרוב לחזה. אנחנו ב- SMC מאמינים כי התפקיד שלנו הוא לסייע בידי לקוחותינו לזהות ולדייק מגמות ותהליכים. אנחנו לא מגיעים מתוך תפיסה שאנחנו יודעים טוב יותר מהלקוחות שלנו. במובנים מסוימים אנחנו יותר עוסקים במיילדות (מלשון לידה), ב- FACILITATION , ובליווי מאשר ביעוץ.
מתי ארגון או חברה צריכים ייעוץ אסטרטגי ? מתי לפנות ליועץ אסטרטגי חיצוני ?
אני חושב שכל חברה צריכה תכנית לטוח ארוך, ולעדכן אותה מדי תקופה. כאשר החברה חשה שהיא "דורכת במקום" שהגיעה לשלב של ה"פלאטו", כאשר הצמיחה של החברה הינה בשיעור נמוך יותר בהשוואה לשנים קודמות שווה לעצור (לפני שתהיה דעיכה משמעותית עוד יותר) ולחשוב.
עצירה כזו תאפשר להבין האם התרחש שינוי בשוק בו פועלת החברה, תאפשר להתבונן האם הארגון נדרש להתאמה מחודשת ולעיצוב או התאמת התכנית האסטרטגית שלו. הדבר נכון לכל חברה אחת לכמה שנים, כי הרי מי שלא מתקדם צועד לאחור.
איך השפיעה הקורונה על תחום הייעוץ האסטרטגי?
במובנים מסוימים לקורונה הייתה השפעה חיובית על תחום הייעוץ האסטרטגי. הקורונה חשפה את החברות בשוק למצבי קיצון ולסיטואציות חדשות והביאה אותן להבנה כי עליהן להיות מגוונות הרבה יותר ביכולתן להגיב ולהתאים עצמן למצבים המשתנים.
מגפת הקורונה הייתה מצב דרוויניסטי קלאסי של "רק המתאים שורד". מי שהצליח להתאים עצמו במהירות לכללי המשחק שהשתנו לא רק שלא ניזוק אלא אף הרוויח. ואחרי המגיפה, חברות רבות מבינות כי עליהן להקדים "תרופה למכה" ולייצר לעצמן אסטרטגיה גמישה שתאפשר התמודדות עם כל מה שעוד עלול להגיע.
מה כולל תהליך של ייעוץ אסטרטגי?
תהליך של ייעוץ אסטרטגי כולל לימוד מעמיק של הארגון עצמו, והקמת צוות היגוי להובלת תהליך עיצוב האסטרטגיה לארגון. בשלב הלימוד נחקור את הארגון עצמו, את הסביבה בה הוא פועל, את המתחרים שלו ועוד. בשלב הבא עם הקמת צוות ההיגוי, הצוות יעצב בהנחיותינו אלטרנטיבות אסטרטגיות, מתוכן תבחר אחת עדיפה ותעוצב הדרך ליישומה המיטבי. בשלב הבא השלישי והאחרון מסייע צוות היועצים האסטרטגים שלנו ב- SMC לכלל הארגון ליישם את האסטרטגיה שנבחרה.
מהם השלבים של בתהליך ייעוץ אסטרטגי?
השלב הראשון בכל תהליך של ייעוץ אסטרטגי הינו לימוד והבנה של החברה והסביבה בה היא פועלת. מחד מדובר בהכרות מעמיקה עם החברה, העוצמות שלה, החולשות ויכולותיה המיוחדות. מצד שני תעשה עבודה על מנת להבין הבנה מדויקת את השוק, התחרות והמגמות.
סביב המידע שמצטבר משני "הקטבים" הללו ניתן יהיה לבחון בשלבים הבאים את הדרך הייחודית המתאימה לחברה כדי להשיג צמיחה רווחית לטווח ארוך. למעשה בשלב הזה אנו בוחנים יחד עם הארגון חלופות רלוונטיות לצמיחה רווחית, תוך בדיקת המשמעות שלהן מבחינת הצרכים, היכולות הפיננסיות של הארגון, והתשתיות הקיימות מהבחינה הטכנולוגית, והאנושית.
בהתאם לכך נזהה יחד עם הלקוח את אותו נתיב שהוא החלופה האסטרטגית נבחרת לטווח של 3-5 שנים. בשלב הבא נעבור לשלב החשוב ביותר- שלב היישום. בשלב זה אנחנו מלווים את הלקוח צעד אחר צעד להפיכת התוכנית מחלום למציאות, תוך שאנחנו מסייעים במקומות בהם מתקשה הארגון ומנטרים כל העת את התהליך.
איך לבחור חברת ייעוץ אסטרטגי?
שני דברים חשובים במיוחד בזמן בחירת חברת ייעוץ אסטרטגי: האחד מי יעשה בפועל את העבודה עבור הארגון שלך? האם זה שהרשים אותך בשיחת המכירה (כי הוא יכול לעזור לך ולחברה שלך) באמת יהיה נוכח בעצמו ויעבוד בפרויקט? או שמא יעביר אותו לאנשים אחרים פחות מנוסים.
הנושא השני (הקשור קשר הדוק לנקודה הקודמת) הינו הכימיה הבין אישית. חובה לבדוק שאכן היועץ או היועצת האסטרטגי המיועדים הינם כאלו שאתה מרגיש שיש לך כימיה עימם. חשוב לזכור, תהליך אסטרטגי הוא תהליך עמוק ואפילו אינטימי, ומוביל התהליך צריך שיהיה לידו אדם שניתן לסמוך עליו, ושאתו ניתן יהיה לצעוד כברת דרך משמעותית.