תוכן עניינים
למלחמה שנמשכת כבר שנה ואשר סופה עדיין לא נראה באופק תהיינה ללא ספק השלכות על עולם העסקים בשנים הקרובות ולכן נכון וחשוב לחשוב במונחים של טווח רחוק יותר מהשנה הקרובה ולהכין תוכנית אסטרטגית לארגון.
הכנת תוכנית אסטרטגית באיכות טובה אורכת מספר חודשים ומעסיקה את הצוות המוביל כולו. בנסיבות הקיימות כאשר אי הוודאות עדיין גבוהה וחלק מהשלכות המלחמה עדיין לא ברורות נכון יהיה להכין תוכנית מקוצרת במטרה להיערך נכון יותר לשנת 2025 ולעדכן בהמשך את התוכנית כאשר הדברים יתבהרו.
לקוחות
השאלה הראשונה שראוי שנשאל עצמינו נוגעת – ללקוחות החברה:
מה כבר ידוע על שינויים שהלקוחות שלנו יעשו מעתה ואילך? וכדי לענות על שאלה זו מומלץ להתייחס לשני מקורות מידע:
- מה כבר השתנה בחודשים האחרונים, בהשוואה לתקופה המקבילה על פי הנתונים שהצטברו בחברה שעשויים להצביע על שינוי מגמה,
- שיחות עם לקוחות על שינויים צפויים, וכאשר מדובר בחברות שהן B2B אפשר לקבל אינדיקציה מתוכניות העבודה שלהן,
מתחרים
השאלה השנייה שראוי שנשאל את עצמינו נוגעת – למתחרים של החברה:
זרימת המידע בתקשורת ובעיקר ברשתות החברתיות גורמת לכך שהתחרות עצימה ומתחרינו חווים תגובות שוק דומות לאלו שאנו חווים וגם הם עושים כדי להתאים עצמם למצב החדש, גם בנושא זה המידע בר השגה:
- הקשבה יזומה ללקוחות שלנו תחשוף אותנו למידע רב על התוכניות של המתחרים שלנו, אנשי המכירות בארגון וכל מי שחשוף לקולו של הלקוח יוכלו ללמוד על התוכנית של מתחרינו.
- שיטוט ברחבי הרשתות החברתיות והקשבה פעילה לספקים של החברה, במגמה לאסוף מודיעין עסקי, יחשפו אותנו למידע רב – כוונות גיוס, תוכניות צמצום, שינויים נדל"ניים וניסיונות לאתר ספקים חדשים ומוצרים חדשים.
מגמות
מצוידים במידע על הסביבה החיצונית לגבי הלקוחות והמתחרים מומלץ לכנס את הצוות המוביל ולבצע חשיבה קבוצתית בתהליך מובנה כדי לנתח את המגמות כפי שרואים אותם המנהלים בארגון.
- הניסיון שלנו מלמד שיש הרבה מאוד מידע בחברה שאינו מובנה, הצגת שאלות פתוחות ודיון חופשי יציפו הרבה מאוד מידע שחיוני לעיצוב התוכניות לשנים הקרובות.
- מעורבות אמיתית ושיתוף המנהלים יבטיחו מחויבות גבוהה יותר למימוש התוכנית האסטרטגית ועבודת צוות שיבטיחו שיתוף פעולה חוצה חברה.
- בחינה יסודית של כל מקורות ההכנסה והיחידות העסקיות, מחד, וכל ההוצאות, מאידך, והעמדתם במבחן השינויים הצפויים יאפשרו גיבוש תוכנית כמותית שתאפשר מעקב מסודר והיערכות כוללת של החברה עד כדי הכנת תחזית כלכלית להכנסות ורווח בשנים הקרובות.
לסיכום: אכן, מדובר בתקופה בה אי הוודאות גבוהה , ומצב הרוח פחות טוב, עקב הנסיבות המיוחדות עתה בארץ. ארגונים רבים נוטים לכן, לדחות תכנון והצבת יעדים עקב היעדר מידע מהימן ומספיק לגבי הטווח הקרוב. אולם חשוב שנזכיר לעצמינו כי התחרות לא עוצרת ובתנאים היותר קשים נדרש מאיתנו להיות הרבה יותר טובים כדי לשרוד ולהצליח.