אסטרטגיה עסקית טובה תתייחס לסביבת הארגון הפנימית והחיצונית, ותציב אבני דרך לטווח הקצר והארוך. חשוב מכל, אסטרטגיה טובה חייבת להיות מובנת וישימה כדי שתוכל להיות מיושמת בפועל. מטרת התוכנית האסטרטגית אינה להיות ספר ש"מעלה אבק" במשרד המנכ"ל, כי אם תוכנית עבודה מעשית הכוללת משימות, חלוקת תפקידים, התייחסות למשאבים וללוחות הזמנים.
בתהליך של ייעוץ אסטרטגי נבחן את המצב המצוי בעזרת מחקר אסטרטגי ובתהליך אבחון מקיף – ננתח ונמפה את המצב הקיים ואופן הפעולה בארגון.
תהליך האבחון ממפה גם את סביבת הפעולה הענפית, בוחן הזדמנויות ומגדיר מנועי צמיחה, מתוך הבנה כי סביבת הפעילות החיצונית של הארגון היא קריטית להבנה והגדרת היתרון התחרותי.
תוכן עניינים
גיבוש האסטרטגיה
מתבצע בשיתוף פעולה שבין היועצים האסטרטגים ובין נציגי הארגון. ולאחר עיצוב אסטרטגיה מוסכמת "גוזרים לאחור" את הדרך אל המטרה, ויוצרים תשתית, כיוון ופעולות שיניעו את הארגון לצמיחה רווחית.
מטרת הייעוץ האסטרטגי
מטרת הייעוץ האסטרטגי היא יישום מוצלח. חשיבותו של ליווי אסטרטגי אפקטיבי ומוצלח היא בבניית תשתית רחבה, יכולות להתאים את הארגון למציאות משתנה, וכלים לבצע את התהליך בעתיד באופן עצמאי.
בתהליך הייעוץ והליווי האסטרטגי
בתהליך הייעוץ והליווי האסטרטגי מחברים את האסטרטגיה לכל תהליכי הניהול, ממקדים את ההנהלה, מבצעים תרגום אופרטיבי עם צוותי פעולה. במקביל מחברים את העובדים בכל שכבות הארגון והופכים את התהליך לאורח חיים המשפר יכולות וביצועים באופן קבוע, דרך פעולות של סיבה ותוצאה, ומדידה מתמדת. כחלק מהתהליך יש לתרגם את האסטרטגיה למושגים אופרטיביים מעשיים וישימים לתוכנית עבודה המחלקת אחריות ומציבה תאריכים למימוש..
ייעוץ אסטרטגי – היסטוריה
הייעוץ הניהולי החל לצמוח בארצות הברית במקביל להתבססות הניהול כמקצוע במהלך המאה ה-19. חברות הייעוץ הראשונות נוסדו בסוף המאה ה-19 בארצות הברית וחברת מקינזי הנחשבת כסוללת דרך בתחום נוסדה במהלך שנות ה-20.
במהלך שנות ה-80, במקביל לצמיחה מואצת בשוק האמריקני, החלה פריחה בענף הייעוץ שהובילה לצמיחה מואצת ולהקמת חברות ייעוץ גדולות בעולם ובישראל. בשלב זה גם הפך המונח ייעוץ אסטרטגי למונח מרכזי והחל לרשת את המושג ייעוץ ניהולי, בין השאר על מנת להבחין עצמו מן הייעוץ הארגוני.
תחום הייעוץ האסטרטגי התרחב בישראל בצורה משמעותית בעשור האחרון, כשבוגרי רבות מחברות הייעוץ הוותיקות או פורשי המגזר הציבורי הקימו חברות ייעוץ חדשות .
חברות הייעוץ אסטרטגי בישראל
בישראל פועלות כיום עשרות חברות ייעוץ אסטרטגי. ביניהן שלוחותיהן של חברות בינלאומיות גדולות כדוגמאת מקינזי ופירמות ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג, דלויט, ועוד. רוב החברות הגדולות מתמקדות בראיית חשבון ורק חלק קטן מהחברות נותן ליווי צמוד ליישום וביצוע תהליכי מעמיק.
רוב החברות הנותנות שירותי ייעוץ אסטרטגי עסקי מספקות מלבד תהליך תכנון אסטרטגי, גם סיוע בפיתוח עסקי, בדיקות נאותות, סיוע במיזוגים ורכישות, תהליכי חדשנות ועוד.
תהליך של ייעוץ אסטרטגי אורך לרוב בין חודשים ספורים לשנה, כתלות בפרויקט ובהיקפו, והוא כולל צוותים של יועצים מומחים הממפים ומאבחנים את החברה והסביבה בה היא פועלת ומגבשים את האסטרטגיה העסקית שתביא לצמיחתה והצלחתה.
ייעוץ אסטרטגי או ייעוץ ארגוני
ייעוץ אסטרטגי – מבט פנימה והחוצה
ייעוץ אסטרטגי הינו תהליך של חשיבה ותכנון לטווח הארוך, המבוסס על בדיקה פנימית בתוך הארגון, כולל היבטים פיננסיים, ובמקביל בדיקה חיצונית של סביבת הפעולה הענפית שמחוץ לארגון. הייעוץ האסטרטגי יבדוק מחד את החברה עצמה על חוזקותיה וחולשותיה ומאידך יחתור להבין את הסביבה התחרותית בה היא פועלת, יאתר הזדמנויות ואיומים ויפעל לחיזוק היתרון התחרותי של החברה במקביל לבניית תהליכים פנימיים, קביעת יעדים, עיצוב שגרות עבודה ותכניות פעולה. עבודת הייעוץ האסטרטגי מתבצעת לרוב מול ההנהלה הבכירה בשיתוף דרגי הביניים וכוללת בדר"כ גם.
יעוץ ארגוני – מבט פנימה
הייעוץ הארגוני, בניגוד לייעוץ האסטרטגי מתבונן פנימה אל תוך הארגון כמעין "בדק בית". הוא מתמקד במבנה הארגוני, חלוקת תפקידים ויחסי גומלין בין אנשים ומחלקות, כך שהעבודה בתוך הארגון תעשה בדרך יעילה ואפקטיבית יותר. למעשה עבודת היועץ הארגוני הנה לטווח קצר יותר ופעמים רבות מכוונת להוצאה לפועל של עבודת הייעוץ האסטרטגי ותוכניות העבודה שהותוו בעבודה הבכירה. היועץ הארגוני בניגוד ליועץ האסטרטגי יכול לפעול מול דרגים שונים בחברה (למעשה מול כלל הדרגים בחברה) ולאו דווקא מול הדרגים הבכירים.