ייעוץ עסקי למפעלים ולחברות תעשייה

ייעוץ עסקי למפעלים ולחברות תעשייה

בפני מפעלים וחברות תעשייתיות עומדים אתגרים רבים ביניהם ניהול כוח אדם והכשרתו, הקצאה שוטפת של משאבים, תמחור מאתגר ומימוש יכולת ייצור מלאה תוך מניעת זליגה במשאבים. מהם המאפיינים המשפיעים על רווחיות העסקים בענפי הייצור, מהן הבעיות שעמן מתמודדים המפעלים וכיצד ליווי עסקי יכול לסייע?

האתגרים המשותפים לעסקים בענפי התעשייה

עסקים בתחומי התעשייה מחד, נבדלים זה מזה ברמת המורכבות הטכנולוגית והתוצר הסופי ומאידך חולקים מאפיינים זהים בכל הקשור לתהליכי הייצור, תקשורת פנים ארגונית, תמחור ועוד.
ברמת התהליכים הרי שכל עסק המפעיל קו ייצור נדרש לניהול משאבי אנוש בתחנות עבודה, מעקב אחר שינויים והזמנות מיוחדות, ניהול ועיתוד מלאי בהתאם לתחזיות הצריכה ויצירת תהליך פיקוח ותעדוף המבטיחים את רציפות העבודה. אולם  האתגרים אינם מסתיימים ברצפת הייצור אלא ממשיכים במחלקות נוספות כמו מחלקת השיווק והמכירות ואפילו ההנהלה הבכירה עצמה.
ברמת מחלקת השיווק והמכירות- נוכל לראות אתגרים הקשורים לאחריות על כניסת ההזמנות, לעיתים בתוספת בקשות מיוחדות והתאמות פרטניות ללקוח, שישפיעו על משך העבודה, על חומרי הגלם הזמינים במלאי ועוד.
גם ברמת ההנהלה ישנם אתגרים לא פשוטים- החל מיצירת תכנית העבודה והסתכלות על המערך התפעולי כמכלול, דרך הכשרת כוח אדם, תחלופה, מימוש יכולת, הסכמי מסגרת לרכישה, וכלה בהורדת עלויות וקביעת יעדים ומטרות.

בנוסף, על אף השוני הענפי תהליכי העבודה דומים ומפעלים רבים נוהגים לתמחר את הפרויקטים בהתאם לכללי אצבע, שאינם מצליחים לחזות שינויים בעלויות חומרי הגלם ועיכובים צפויים בעבודה. הדבר מקשה על המפעלים לשמור על רווחיות לטווח ארוך. גם היעדר שפה משותפת בין מחלקת המכירה למחלקת הייצור עלול להביא למצב בו הזמנות מתעכבות, דורשות תיקונים או אף ייצור מחדש. כך גם הדבר לגבי התכנון והפיקוח על הייצור- בארגונים רבים לא קיימת מודעות לחשיבותו של בעל תפקיד האחראי לפקח על תקינות תהליכי הייצור קרי- רכישת חומרי גלם על פי ההזמנות במערכת, יצירת סדרי עדיפויות ביצור בהתאם למלאי הקיים וצרכי הלקוחות, בחינת חוסרים במלאי וזאת במטרה למנוע זליגה במשאבי זמן ועבודה ובעיקר עמידה במועדי אספקה ללקוח.

כיצד ליווי עסקי יכול לסייע?

ליווי עסקי המותאם למפעלים וחברות תעשייתיות מתמקד בארבעה תחומים עיקריים: בניית תכנית עסקית, חידוד נהלי עבודה, שיפור התקשורת הפנים ארגונית, איתור נקודות התורפה בתהליך הייצור וטיפול בהן עד להטמעת השינוי.

בניית תכנית עסקית– בניית תכנית עבודה ומעקב אחר העמידה בה, תאפשר עמידה ביעדי החברה מבחינת המכירות (ההכנסות) וההוצאות. תכנית עסקית שתתורגם לתכנית עבודה מעשית תשים דגש על תמחור תקין תוך התייחסות לכל המרכיבים בתהליכי הייצור לרבות חומרי גלם, עלות כוח אדם, מכונה והוצאות תפעול נוספות. בתכנית העסקית יהיו גם אבני דרך לטיפול בקשר עם הלקוח, במכירות, בתזרים ובשלל האתגרים האחרים של המפעלים התעשייתיים.

חידוד נהלי עבודה– פעמים רבות ההבדל בין מפעל מצליח לזה שאינו מצליח יהיו נהלי העבודה. נהלי עבודה נכונים, המיושמים במלואם יאפשרו תהליך יצור יעיל ואפקטיבי. במפעלי תעשייה רבים נגלה כי אחד התהליכים המרכזיים עליהם יהיה עלינו לשים דגש הנו תהליך הקטנת הבלאי והפגומים בתהליך היצור. שינוי נהלי העבודה בדרך שתביא להורדת מספר הפגומים תשפר מהותית את יעילות המפעל התעשייתי ואת רווחיותו.

תקשורת פנים ארגונית– לעתים נפגוש מפעל בו "הכול בסדר" העבודה מתנהלת כשורה… אבל משהו עדיין לא עובד. במפעלי תעשייה רבים נגלה כי התקשורת פנים ארגונית, או ליתר דיוק העדרה גורמים ללא מעט מ"תחלואי" המפעל. פעמים רבות נמצא העדר תקשורת כזו בין מחלקת השיווק/מכירות לבין מחלקת הייצור. בעוד המכירות והשיווק "מייצגים את הלקוח" ומבקשים עבורו שלל התאמות, מערך הייצור ינסה לצמצם התאמות המביאות לסט-אפים ארוכים ול"בזבוז" משאבים (לתפיסתו). שיפור התקשורות הפנים ארגונית, ו"חימום" היחסים שבין המחלקות יאפשרו לגייס את מחלקת הייצור ולהפיכתה למוכוונת לקוח ותאפשר למפעל יצור "חלק", ללא חיכוכים מיותרים ובמינימום אובדנים של זמן, כוח אדם וחומרי גלם.

איתור נקודות תורפה: במפעלים תעשיתיים נוכל למצוא לא מעט מקומות בהם יוכלו להיווצר נקודות תורפה, נסקור כאן בקצרה כמה מהן

הידע של העובד בקו הייצור– פעמים רבות, העובד ברצפת הייצור אינו מצויד במקסימום הידע האפשרי, דבר שאינו מאפשר לו למצות בצורה מיטבית את חומר הגלם ו/או את המכשור המקצועי הקיים.

התאמת סביבת העבודה לדרישות הייצור– עלינו לבחון גם את התאמת סביבות היצור לדרישות הייצור. לעיתים קרובות נמצא כי סביבת העבודה אינה מתאימה לדרישות הייצור ולכן המפעל אינו מצליח למקסם את הייצור שלו. התאמת סביבת היצור עשויה להביא לגידול משמעותי בפריון ובאפקטיביות העבודה.

הצטיידות– אחת מצווארי הבקבוק הרווחים במפעלי תעשייה נובע מפערי הצטיידות- רכש. לעיתים עומדות במפעל מכונות רבות ללא מעש, מכיוון שחומר הגלם אזל והתפוקה? בהתאם!. שיפור תהליך הרכש לרבות יצירת בנק של הזמנות, רכישת חומרי גלם בהסכמי מסגרת המאפשרים הנחת כמות, הגדלת הזמנות מלאי בהתאם לתחזית צריכה וייצור, עשויים לשפר בצורה משמעותית את תפוקת קווי הייצור ולהוזיל את העלויות.

לאחר מיפוי הפערים ובניית תכנית עבודה מותאמת לצורכי המפעל, צוות הליווי יפעל יחד עם המנהלים להטמעת השינוי עד להצלחה.

היכנסו למידע נוסף – ייעוץ עסקי | ייעוץ אסטרטגי | חברות משפחתיות

תמר אדלר
תמר אדלר, מנכ"לית חברת הייעוץ האסטרטגי SMC Group , יועצת בכירה לעסקים משפחתיים בתהליכי שינוי וצמיחה ובהסדרת הממשקים שבין העסק למשפחה. מלווה תהליכי שילוב בני המשפחה בעסק, העברת בעלות, ניהול ונכסים מדור לדור.

השארת תגובה

ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

דברו איתנו
אולי יעניין אותך גם
ייעוץ עסקי להייטק

על־פי נתוני בנק ישראל, התוצר של מגזר ההייטק צמח בשנת 2020 ב־5.8%, לצד עלייה ניכרת בגיוסי הון מצד החברות בענף. גם נתוני הייצוא והפדיון בהייטק

קרא עוד »
הכנת תקציב ארגוני

תקציב עסקי הוא בעצם תוכנית הפעולה של הארגון לתקופה מוגדרת, בדרך כלל שנה, והביטוי שלה במונחים כספיים.בתקציב נמצא את המכירות המתוכננות, את העלויות הנובעות מהמכירות,

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן