ייעוץ עסקי למפעלים ולחברות תעשייה

ייעוץ עסקי למפעלים ולחברות תעשייה

בפני מפעלים וחברות תעשייתיות עומדים אתגרים רבים ביניהם ניהול כוח אדם והכשרתו, הקצאה שוטפת של משאבים, תמחור מאתגר ומימוש יכולת ייצור מלאה תוך מניעת זליגה במשאבים. מהם המאפיינים המשפיעים על רווחיות העסקים בענפי הייצור, מהן הבעיות שעמן מתמודדים המפעלים וכיצד ליווי עסקי יכול לסייע?
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

האתגרים המשותפים לעסקים בענפי התעשייה

עסקים בתחומי התעשייה מחד, נבדלים זה מזה ברמת המורכבות הטכנולוגית והתוצר הסופי ומאידך חולקים מאפיינים זהים בכל הקשור לתהליכי הייצור, תקשורת פנים ארגונית, תמחור ועוד.
ברמת התהליכים הרי שכל עסק המפעיל קו ייצור נדרש לניהול משאבי אנוש בתחנות עבודה, מעקב אחר שינויים והזמנות מיוחדות, ניהול ועיתוד מלאי בהתאם לתחזיות הצריכה ויצירת תהליך פיקוח ותעדוף המבטיחים את רציפות העבודה. אולם  האתגרים אינם מסתיימים ברצפת הייצור אלא ממשיכים במחלקות נוספות כמו מחלקת השיווק והמכירות ואפילו ההנהלה הבכירה עצמה.
ברמת מחלקת השיווק והמכירות- נוכל לראות אתגרים הקשורים לאחריות על כניסת ההזמנות, לעיתים בתוספת בקשות מיוחדות והתאמות פרטניות ללקוח, שישפיעו על משך העבודה, על חומרי הגלם הזמינים במלאי ועוד.
גם ברמת ההנהלה ישנם אתגרים לא פשוטים- החל מיצירת תכנית העבודה והסתכלות על המערך התפעולי כמכלול, דרך הכשרת כוח אדם, תחלופה, מימוש יכולת, הסכמי מסגרת לרכישה, וכלה בהורדת עלויות וקביעת יעדים ומטרות.

בנוסף, על אף השוני הענפי תהליכי העבודה דומים ומפעלים רבים נוהגים לתמחר את הפרויקטים בהתאם לכללי אצבע, שאינם מצליחים לחזות שינויים בעלויות חומרי הגלם ועיכובים צפויים בעבודה. הדבר מקשה על המפעלים לשמור על רווחיות לטווח ארוך. גם היעדר שפה משותפת בין מחלקת המכירה למחלקת הייצור עלול להביא למצב בו הזמנות מתעכבות, דורשות תיקונים או אף ייצור מחדש. כך גם הדבר לגבי התכנון והפיקוח על הייצור- בארגונים רבים לא קיימת מודעות לחשיבותו של בעל תפקיד האחראי לפקח על תקינות תהליכי הייצור קרי- רכישת חומרי גלם על פי ההזמנות במערכת, יצירת סדרי עדיפויות ביצור בהתאם למלאי הקיים וצרכי הלקוחות, בחינת חוסרים במלאי וזאת במטרה למנוע זליגה במשאבי זמן ועבודה ובעיקר עמידה במועדי אספקה ללקוח.

כיצד ליווי עסקי יכול לסייע?

ליווי עסקי המותאם למפעלים וחברות תעשייתיות מתמקד בארבעה תחומים עיקריים: בניית תכנית עסקית, חידוד נהלי עבודה, שיפור התקשורת הפנים ארגונית, איתור נקודות התורפה בתהליך הייצור וטיפול בהן עד להטמעת השינוי.

בניית תכנית עסקית– בניית תכנית עבודה ומעקב אחר העמידה בה, תאפשר עמידה ביעדי החברה מבחינת המכירות (ההכנסות) וההוצאות. תכנית עסקית שתתורגם לתכנית עבודה מעשית תשים דגש על תמחור תקין תוך התייחסות לכל המרכיבים בתהליכי הייצור לרבות חומרי גלם, עלות כוח אדם, מכונה והוצאות תפעול נוספות. בתכנית העסקית יהיו גם אבני דרך לטיפול בקשר עם הלקוח, במכירות, בתזרים ובשלל האתגרים האחרים של המפעלים התעשייתיים.

חידוד נהלי עבודה– פעמים רבות ההבדל בין מפעל מצליח לזה שאינו מצליח יהיו נהלי העבודה. נהלי עבודה נכונים, המיושמים במלואם יאפשרו תהליך יצור יעיל ואפקטיבי. במפעלי תעשייה רבים נגלה כי אחד התהליכים המרכזיים עליהם יהיה עלינו לשים דגש הנו תהליך הקטנת הבלאי והפגומים בתהליך היצור. שינוי נהלי העבודה בדרך שתביא להורדת מספר הפגומים תשפר מהותית את יעילות המפעל התעשייתי ואת רווחיותו.

תקשורת פנים ארגונית– לעתים נפגוש מפעל בו "הכול בסדר" העבודה מתנהלת כשורה… אבל משהו עדיין לא עובד. במפעלי תעשייה רבים נגלה כי התקשורת פנים ארגונית, או ליתר דיוק העדרה גורמים ללא מעט מ"תחלואי" המפעל. פעמים רבות נמצא העדר תקשורת כזו בין מחלקת השיווק/מכירות לבין מחלקת הייצור. בעוד המכירות והשיווק "מייצגים את הלקוח" ומבקשים עבורו שלל התאמות, מערך הייצור ינסה לצמצם התאמות המביאות לסט-אפים ארוכים ול"בזבוז" משאבים (לתפיסתו). שיפור התקשורות הפנים ארגונית, ו"חימום" היחסים שבין המחלקות יאפשרו לגייס את מחלקת הייצור ולהפיכתה למוכוונת לקוח ותאפשר למפעל יצור "חלק", ללא חיכוכים מיותרים ובמינימום אובדנים של זמן, כוח אדם וחומרי גלם.

איתור נקודות תורפה: במפעלים תעשיתיים נוכל למצוא לא מעט מקומות בהם יוכלו להיווצר נקודות תורפה, נסקור כאן בקצרה כמה מהן

הידע של העובד בקו הייצור– פעמים רבות, העובד ברצפת הייצור אינו מצויד במקסימום הידע האפשרי, דבר שאינו מאפשר לו למצות בצורה מיטבית את חומר הגלם ו/או את המכשור המקצועי הקיים.

התאמת סביבת העבודה לדרישות הייצור– עלינו לבחון גם את התאמת סביבות היצור לדרישות הייצור. לעיתים קרובות נמצא כי סביבת העבודה אינה מתאימה לדרישות הייצור ולכן המפעל אינו מצליח למקסם את הייצור שלו. התאמת סביבת היצור עשויה להביא לגידול משמעותי בפריון ובאפקטיביות העבודה.

הצטיידות– אחת מצווארי הבקבוק הרווחים במפעלי תעשייה נובע מפערי הצטיידות- רכש. לעיתים עומדות במפעל מכונות רבות ללא מעש, מכיוון שחומר הגלם אזל והתפוקה? בהתאם!. שיפור תהליך הרכש לרבות יצירת בנק של הזמנות, רכישת חומרי גלם בהסכמי מסגרת המאפשרים הנחת כמות, הגדלת הזמנות מלאי בהתאם לתחזית צריכה וייצור, עשויים לשפר בצורה משמעותית את תפוקת קווי הייצור ולהוזיל את העלויות.

לאחר מיפוי הפערים ובניית תכנית עבודה מותאמת לצורכי המפעל, צוות הליווי יפעל יחד עם המנהלים להטמעת השינוי עד להצלחה.

היכנסו למידע נוסף – ייעוץ עסקי | ייעוץ אסטרטגי | חברות משפחתיות

תמר אדלר
תמר אדלר, מנכ"לית חברת הייעוץ האסטרטגי SMC Group , יועצת בכירה לעסקים משפחתיים בתהליכי שינוי וצמיחה ובהסדרת הממשקים שבין העסק למשפחה. מלווה תהליכי שילוב בני המשפחה בעסק, העברת בעלות, ניהול ונכסים מדור לדור.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי – המדריך המלא

חילוקי דעות, קשיים, עמידה במקום ושינוי בהיקף העשייה הנן חלק מהסיבות המביאות בעלי עסקים מהמגזר הפרטי לפנות אל ייעוץ עסקי . מהו ייעוץ עסקי אילו תועלות הוא יכול להפיק לעסק, מהם השלבים שהוא כולל וכיצד לבחור את היועץ הנכון? כל התשובות מחכות לכם כאן במאמר.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים
חדשנות בארגונים – המדריך המלא

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

קרא עוד »
טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?

ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.

חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.

אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם –  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

קרא עוד »
קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד…

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי המדריך המלא

כבעלים ו/או מנכ"ל של חברה וודאי כבר הבנת מזמן כי עליך לתת מענה למגוון ההיבטים העסקיים של הארגון שלך, דבר הדורש ראייה מרחבית ומעוף. כמנהיג ומוביל עליך להיות בקיא בשלל דיספלינות החל ממכירות ושיווק, דרך תפעול ולוגיסטיקה, תמחור וגביה ועוד.

המציאות המורכבת הזו בשילוב עם הסביבה העסקית המשתנה תדירות מקשה על המנהיג בארגון וכאן בדיוק נכנס הליווי העסקי.  ליווי עיסקי יכול להיות תהליך ארוך טווח בו מלווים את הבעלים/ המנכ"ל בפעילות השוטפת, או לחילופין תהליך קצר טווח, וממוקד. בשונה מיועצים דיספלינאריים המתמקדים בהיבט אחד של הארגון (כמו למשל יועץ פיננסי או שיווקי), הליווי העסקי הינו רב תחומי והתובנות בו תתקבלנה על סמך הבנה וניתוח של כלל הבטי האתגר, כמו גם בחינה של כלל הארגון.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי

כבעלים ו/או מנכ"ל של חברה וודאי כבר הבנת מזמן כי עליך לתת מענה למגוון ההיבטים העסקיים של הארגון שלך, דבר הדורש ראייה מרחבית ומעוף. כמנהיג ומוביל עליך להיות בקיא בשלל דיספלינות החל ממכירות ושיווק, דרך תפעול ולוגיסטיקה, תמחור וגביה ועוד.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי להייטק

על־פי נתוני בנק ישראל, התוצר של מגזר ההייטק צמח בשנת 2020 ב־5.8%, לצד עלייה ניכרת בגיוסי הון מצד החברות בענף. גם נתוני הייצוא והפדיון בהייטק צמחו ברציפות לאורך שנת 2020, בניגוד לענפים אחרים שחוו פגיעה משמעותית עם תחילת משבר הקורונה  והצליחו להתאושש (אם בכלל) רק בהמשך אותה שנה. מגזר ההייטק, מהווה אחוז ניכר מהמשק הישראלי (12.6% מהתוצר הכולל ב־2019), והוא אחד מהגורמים למתינות הפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה בישראל ביחס לרבות מהמדינות המפותחות.

הצמיחה במגזר ההייטק ממשיכה, ומביאה איתה בו זמנית גם תחרות רבה וצורך תמידי של החברות להתפתח ולהתאים עצמן לדרישות השוק המשתנה בקצב מסחרר. כך קורה שמוצר או טכנולוגיה בעלי פוטנציאל עצום, לאו דווקא מגיעים לבשלות ולא מביאים להצלחתה של החברה. הצלחה במגזר התחרותי והמהיר הזה דורשת מיקוד  ניהולי אינטנסיבי, התאמה לדרישות השוק, יכולות ניהול גבוהות מאד, מודל עסקי בר קיימא, ביצועים מצוינים  ועוד ועוד.

קרא עוד »
הכנת תקציב ארגוני

תקציב עסקי הוא בעצם תוכנית הפעולה של הארגון לתקופה מוגדרת, בדרך כלל שנה, והביטוי שלה במונחים כספיים.
בתקציב נמצא את המכירות המתוכננות, את העלויות הנובעות מהמכירות, מהרכש ומהייצור, וכן את העלויות התפעוליות השוטפות של העסק.
הסיבה לקביעת תקציב ברורה – זהו כלי שמאפשר לחברה ומנהליה מסלול התנהלות כספי ידוע בין ההכנסות להוצאות ומתאר את ההכנסות הצפויות שנובעות מיעדי המכירות, וכן את ההוצאות הנובעות מהפעילות השוטפת ומיעדי המכירות והשיווק.

קרא עוד »
Trusted Advisor – יועץ מהימן

  TRUSTED ADVISOR כבר היית ללקוחות שלך?

כבר לא מעט זמן אנחנו מתכננים מהלך אסטרטגי יחד עם ד. מנכל חברה מובילה בתחומה.
מחד מדובר בחברה מובילה ומצליחה, אולם התחום בו עוסקת החברה הולך ונשחק, הולך ונעלם והאתגר שלנו יחד הוא לחפש את ה"דבר הבא".
ו… מצאנו! אאוריקה. אז יש מוצר ושהפך לפתרון חדש, ועכשיו מה?

עכשיו אתם הופכים ל- TRUSTED ADVISOR אמרנו ל- ד. המנכ"ל ולצוות ההנהלה

קרא עוד »
סטרטאפים חדי קרן (UNICORNS)

לאחרונה פורסם "בכלכליסט" כי המילה היחידה שיכולה להתחרות ב”קורונה” ו”בחירות” על תואר המילה של השנה היא “יוניקורן" (חד קרן).

המילה הזו אכן מופיעה פעמים רבות בהקשרים של שוק ההון וזירת הסטרטאפים, ולא, לא מדובר בחיה עצמה אלא בתופעה שקיבלה את השם בגלל שכיחותה שהיתה נמוכה…

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן