תוכן עניינים
בין אם בטכנולוגיה, במחקר, בעולם העסקים או בארגונים הומניטריים, המילה "חדשנות" נזכרת לעתים קרובות ומזוהה עם צמיחה ופוטנציאל רווחיות. מילים אלה יחד עם "המצאה" ו"יצירתיות", נמצאות בשימוש מתמיד אבל לא מובנת כהלכה
אז… מהי חדשנות?
אז מהי בעצם המשמעות של המילה חדשנות?
המצאה לא יכולה להתרחש ללא יצירתיות, אבל רק יצירתיות אינה מספיקה כדי לפתח קונספט/מוצר שמיש.
חדשנות הינה תהליך מתכלל של הפיכת רעיון יצירתי או המצאה למוצר המונגש ומותאם לשימוש נרחב, כזה המוסיף ערך למשתמש. חדשנות מחברת הכל לטובת ניצול שימושי. זה כרוך בהפיכת המצאה להצלחה מסחרית ועידוד השימוש הנרחב בה. זה השלב שבו רעיונות שפותחו כראוי, הופכים שימושיים לקהל משתמשים המקבל מהם ערך שלא היה קיים קודם.
ביטויים של יצירתיות המצאה וחדשנות
סיפורה של נורת הליבון מדגים היטב את ההבדל בין המצאה וחדשנות, תומאס אלווה אדיסון הפך את ההמצאה לקונספט מסחרי ושמיש, הוא היה זה שהוציא לפועל והנגיש את מה שהיה קודם רעיון מהפכני והמצאה במעבדה בלבד.
סליל הלהט שהיווה את הבסיס לנורת הליבון הראשונה לא הומצא ע"י אדיסון, עקרון הפעולה של נורת הליבון הודגם לראשונה על ידי וורן דה-לה-רו בשנת 1840 כאשר חימם חוט להט עשוי פלטינה בתוך מכל ואקום. בשנים 1860–1880 ניסו חוקרים רבים לפתח את נורת הליבון – לא פחות מ-22 ממציאים הציגו נורת ליבון פועלת במהלך שנים אלו. למרות זאת, המצאת נורת הליבון החשמלית מיוחסת פעמים רבות לתומאס אלווה אדיסון (1879) שפיתח ושכלל אותה לטובת שימוש מסחרי.
בערב השנה החדשה של 1,880 ערך אדיסון הדגמה פומבית של נורת החשמל החדשה, והבטיח "נהפוך את התאורה החשמלית להיות זולה כל כך עד שרק העשירים יוכלו להרשות לעצמם נרות".
אדיסון זכור כממציא הנורה אף על פי שלא היה זה שהמציא את העיקרון אלא שכלל ושיפר אותו, הוא יישם הלכה למעשה תהליך של חדשנות והוצאה לפועל, (הוא גם היה זה שרשם פטנט על הנורות ששכלל ושהיו בעלות יכולות משופרות משל קודמיו). תצוגת התאורה החשמלית הקנתה לו את הכינוי "הקוסם ממנלו פארק", והוא השקיע את רוב מרצו בייצור מסחרי של נורות ובעיקר בפיתוח תשתיות חשמל מתאימות לתאורה חשמלית בהיקף רחב.
לא כל חדשנות מחייבת המצאה טכנולוגית חדשה
לא כל תהליכי החדשנות מבוססים על המצאות פורצות דרך ומשנות חיים, ככל שנתבונן על חדשנות בת זמננו נראה כי מדובר יותר ויותר בהתאמה ושיפור תהליכים ומוצרים כך שיתאימו לשוק המשתנה והתחרותי, כך נוצרו סוגים שונים של חדשנות המוצר בתהליך ובמודלים עסקיים המשנים את השווקים המסורתיים כמעט בכל תחום אפשרי .
ניתן להדגים תהליך חדשנות בהפיכה ויישום מסחרי של רעיון יצירתי למוצרים ושירותים שהפכו להצלחה מסחררת גם ללא המצאה טכנולוגית חדשה אלא בעזרת מוד לעסקי המבוסס על קונספט חדשני שלא היה בעבר.
אובר (Uber)ו Air B&B הן דוגמאות נהדרות –
בשני המקרים יצירתיות הייתה הכרחית בהפקת הרעיון של שיתוף ושל הנגשת הסעות לנהגים ברכבים פרטיים ואירוח בבתים / דירות פרטיות.
אובר (Uber)ו Air B&B פיתחו את הקונספט החדש בעזרת מודל עסקי רווחי ושיווק נרחב, שאפשרו להן לשנות לחלוטין את תעשיית שיתוף המכוניות והאירוח ברחבי העולם.
גם שיפורים ושינויים במוצר נכללים תחת ההגדרה 'חדשנות' כל עוד הם מיישמים קונספט/תהליך/רכיבים או יישומיםשלא היו קיימים בעבר ונותנים ערך חדש למשתמש למשל:
- פרוקטר וגמבל התאימו עצמם לטרנד העולמי של חיסכון בצריכת החשמל של מכונת הכביסה ומדיח הכלים על ידי מעבר לשטיפה במים קרים, והיו הראשונים לפתח חומרי ניקוי למים קרים שיעילותם זהה לחומרי השטיפה במים חמים.
- חברת 'לגו' מתאימה את עצמה לדרישות השוק והרגולציה האירופאית המכתיבות הפחתה בשימוש בחומרים מזהמים, והחלה לייצר את לבני המשחק שלה מבמבוק וחומרים מתכלים ידידותיים לסביבה, כשהיא מתחייבת להפסיק לחלוטין את הייצור המסורתי בפלסטיק עד שנת 2030.
ויש עוד ועוד דוגמאות רבות וטובות מתעשיות שונות.
לסיכום
תהליכי חדשנות הינם הכרחיים לכל ארגון, במיוחד בשוק העסקי ההיפר-תחרותי של היום. ניצול מוצלח של רעיונות חדשים הינו קריטי ליכולתו של הארגון להישאר רלוונטי, להתאים את עצמו לטרנדים, ובעיקר, להמשיך לתת ערך ללקוחותיו ולשפר את הרווחיות שלו.
אז איך מיישמים תהליכי חדשנות בארגונים?
על כך נרחיב במאמרים הבאים…