חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

חדשנות בארגונים – חדשנות ויצירתיות

"חדשנות ויצירתיות" הן מילות מפתח בכל ארגון שרוצה להישאר רלוונטי בימינו והן נזרקות לאוויר בהקשרים שונים. המילה "חדשנות" מופיעה בהקשרים כה מגוונים עד כי ניתן לבלבל אותה עם ביטויים שונים כגון השראה, יצירה ,יצירתיות, המצאה ועוד...
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

בין אם בטכנולוגיה, במחקר, בעולם העסקים או בארגונים הומניטריים, המילה "חדשנות" נזכרת לעתים קרובות ומזוהה עם צמיחה  ופוטנציאל רווחיות. מילים אלה יחד עם "המצאה" ו"יצירתיות", נמצאות בשימוש מתמיד אבל לא מובנת כהלכה

אז… מהי חדשנות?

אז מהי בעצם המשמעות של המילה חדשנות?

המצאה לא יכולה להתרחש ללא יצירתיות, אבל רק יצירתיות אינה מספיקה כדי לפתח קונספט/מוצר שמיש.

חדשנות הינה  תהליך מתכלל של הפיכת רעיון יצירתי או המצאה למוצר המונגש ומותאם לשימוש נרחב, כזה המוסיף ערך למשתמש. חדשנות מחברת הכל לטובת ניצול שימושי. זה כרוך בהפיכת המצאה להצלחה מסחרית ועידוד השימוש הנרחב בה. זה השלב שבו רעיונות שפותחו כראוי, הופכים שימושיים לקהל משתמשים המקבל מהם ערך שלא היה קיים קודם.  

ביטויים של יצירתיות המצאה וחדשנות

סיפורה של נורת הליבון מדגים היטב את ההבדל בין המצאה וחדשנות, תומאס אלווה אדיסון הפך את ההמצאה לקונספט מסחרי ושמיש, הוא היה זה שהוציא לפועל והנגיש את מה שהיה קודם רעיון מהפכני והמצאה במעבדה בלבד.

סליל הלהט שהיווה את הבסיס לנורת הליבון הראשונה לא הומצא ע"י אדיסון, עקרון הפעולה של נורת הליבון הודגם לראשונה על ידי וורן דה-לה-רו בשנת 1840 כאשר חימם חוט להט עשוי פלטינה בתוך מכל ואקום. בשנים 1860–1880 ניסו חוקרים רבים לפתח את נורת הליבון – לא פחות מ-22 ממציאים הציגו נורת ליבון פועלת במהלך שנים אלו. למרות זאת, המצאת נורת הליבון החשמלית מיוחסת פעמים רבות לתומאס אלווה אדיסון (1879) שפיתח ושכלל אותה לטובת שימוש מסחרי.  

בערב השנה החדשה של 1,880 ערך אדיסון הדגמה פומבית של נורת החשמל החדשה, והבטיח "נהפוך את התאורה החשמלית להיות זולה כל כך עד שרק העשירים יוכלו להרשות לעצמם נרות".

אדיסון זכור כממציא הנורה אף על פי שלא היה זה שהמציא את העיקרון אלא שכלל ושיפר אותו, הוא יישם הלכה למעשה תהליך של חדשנות והוצאה לפועל, (הוא גם היה זה שרשם פטנט על הנורות ששכלל ושהיו בעלות יכולות משופרות משל קודמיו). תצוגת התאורה החשמלית הקנתה לו את הכינוי "הקוסם ממנלו פארק", והוא השקיע את רוב מרצו בייצור מסחרי של נורות ובעיקר בפיתוח תשתיות חשמל מתאימות לתאורה חשמלית בהיקף רחב.

לא כל חדשנות מחייבת המצאה טכנולוגית חדשה

לא כל תהליכי החדשנות מבוססים על המצאות פורצות דרך ומשנות חיים, ככל שנתבונן  על חדשנות בת זמננו נראה כי מדובר יותר ויותר בהתאמה ושיפור תהליכים ומוצרים כך שיתאימו לשוק המשתנה והתחרותי, כך נוצרו סוגים שונים של חדשנות המוצר בתהליך ובמודלים עסקיים המשנים את השווקים המסורתיים כמעט בכל תחום אפשרי .

ניתן להדגים תהליך חדשנות בהפיכה ויישום מסחרי של רעיון יצירתי למוצרים ושירותים שהפכו להצלחה מסחררת גם ללא המצאה טכנולוגית חדשה אלא בעזרת מוד לעסקי המבוסס על קונספט חדשני שלא היה בעבר.

אובר  (Uber)ו Air B&B הן דוגמאות נהדרות –

בשני המקרים יצירתיות הייתה הכרחית בהפקת הרעיון של שיתוף ושל הנגשת הסעות לנהגים ברכבים פרטיים ואירוח בבתים / דירות פרטיות.

אובר  (Uber)ו Air B&B פיתחו את הקונספט החדש בעזרת מודל עסקי רווחי ושיווק נרחב,  שאפשרו להן לשנות לחלוטין את תעשיית שיתוף המכוניות והאירוח ברחבי העולם.

גם שיפורים ושינויים במוצר נכללים תחת ההגדרה 'חדשנות' כל עוד הם מיישמים קונספט/תהליך/רכיבים או יישומיםשלא היו קיימים בעבר ונותנים ערך חדש למשתמש למשל:

  • פרוקטר וגמבל התאימו עצמם לטרנד העולמי של חיסכון בצריכת החשמל של מכונת הכביסה ומדיח הכלים על ידי מעבר לשטיפה במים קרים, והיו הראשונים לפתח חומרי ניקוי למים קרים שיעילותם זהה לחומרי השטיפה במים חמים.
  • חברת 'לגו' מתאימה את עצמה לדרישות השוק והרגולציה האירופאית המכתיבות הפחתה בשימוש בחומרים מזהמים, והחלה לייצר את לבני המשחק שלה מבמבוק וחומרים מתכלים ידידותיים לסביבה, כשהיא מתחייבת להפסיק לחלוטין את הייצור המסורתי בפלסטיק עד שנת 2030.

 ויש עוד ועוד דוגמאות רבות וטובות מתעשיות שונות.

לסיכום

תהליכי חדשנות הינם הכרחיים  לכל ארגון, במיוחד בשוק העסקי ההיפר-תחרותי של היום. ניצול מוצלח של רעיונות חדשים הינו קריטי ליכולתו של הארגון להישאר רלוונטי, להתאים את עצמו לטרנדים, ובעיקר, להמשיך לתת ערך ללקוחותיו ולשפר את הרווחיות שלו.

אז איך מיישמים תהליכי חדשנות בארגונים?

על כך נרחיב במאמרים הבאים…

שירי כרמיאלי
הכותבת: שירי רוזן-כרמיאלי, יועצת אסטרטגית בכירה בחברת ‏SMC Group, בעלת מעל 20 שנות נסיון בתפקידים ניהוליים בכירים בחברות רב-לאומיות בארה"ב וישראל. מומחית בניהול יזמות וחדשנות, ‏מרצה בביה"ס למִנהל עסקים ‏במכללה למִנהל, במרכז הבינתחומי ובאוניברסיטת בן גוריון.‏
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ייעוץ עסקי
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
מה זה מסע לקוח

בשנים האחרונות, יותר מוצרים ושירותים הופכים לקומודיטי (מוצרי בסיס כמו סוכר וקמח) ומקשים על חברות ומותגים לבדל את עצמם מהמתחרים. כתוצאה, חברות ומותגים חווים ירידה מתמדת בנאמנות הלקוחות וקושי לגבות פרמיה על המותגים שלהן.

קרא עוד »
טיפים לעידוד חדשנות בארגון

אחת השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים כיועצים היא – איך אפשר להפוך חברה לחדשנית?

ואמנם אין לנו נוסחה אחת  להצלחה בחדשנות, אולם ישנם מחקרים המראים כי קיים מתאם חזק בין מרכיבים ספציפיים הניתנים לביצוע בכל חברה לבין הצלחה ביישום חדשנות, במאמר זה נסקור כמה מהמרכיבים הללו.

חשוב לציין כי הטמעת תהליכי חדשנות ויישומם באופן אפקטיבי בארגון דורשים תהליך סדור המבוצע ונתמך באופן נרחב בארגון,  הדבר  דורש עבודה (אפילו סיזיפית),  ומדידה ומעקב אחר ביצועים, בדיוק כמו כל תהליך אחר… אבל אם עדיין לא הגעתם.ן לפיתוח תהליך כזה בארגון, ריכזנו כמה טיפים שיכולים לעזור ומקום טוב להתחיל ממנו.

אפשר להתחיל בקטן, להתנסות ולצבור נסיון ולו רק עם חלק קטן ממרכיבי התהליך, משום שדבר אחד כבר ברור לכולם –  ארגונים עסקיים שאינם מחדשים לא ישרדו.

קרא עוד »
קידום חדשנות בארגון

המשפט  "חדשנות או למות" הינו שמו של הספר שפרסם טום פיטרס בשנת 1998. פיטרס, שליווה חברות רבות במסגרת עבודתו בחברת מקינזי והכשיר מנהלים רבים כמרצה מבוקש בהרווארד, קבע בדף הכותרת בספרו – "התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגיית הישרדות יחידה בעולם העסקים".

קרא עוד »
ליווי מנהלים בחברות וארגונים

תהליך ליווי מנהלים בארגון עוסק בסיוע ומתן ידע וכלים ניהוליים המסייעים בשיפור ההתמודדות עם שגרת ניהול מחד ודילמות ניהוליות מאידך תוך מיקסום החוזקות הקיימות והתאמה לאופי הייחודי של המנהל, הארגון והסביבה הניהולית.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים – חדשנות בתקופות שפל ומשבר

"עסקים לא חיים על עקומות התפלגות נורמליות" אמר אחד המרצים שלי לכלכלה והצליח לבלבל את כל מה שידעתי עד אותו רגע על כלכלה מאוזנת ו"שיווי משקל".

עולם העסקים בן זמננו, בעידן השוק התחרותי והמשתנה ללא הרף, הוא עולם מורכב, וככל שמערכת אקולוגית מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שהיא מושפעת מתנודתיות ושינויים.

"לעקומות ההתפלגות הרגילות שלנו יש זנבות הרבה יותר שמנים ממה שאנחנו מבינים" המשיך המרצה ושינה לעד את הסתכלותי על כלכלה בת זמננו ועל גלים של התחדשות בשווקים.

רק לאחרונה, אחרי שנים של ניסיון בתעשייה הצלחתי באמת להבין, ואפילו לחוות על בשרי את אותם 'גלים של התחדשות'.

קרא עוד »
איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המתאר את המיזם או העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. בדרך כלל יש צורך בהכנת תוכנית עסקית כדי להציג ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, אם לצורך גיוס הון או משקיעים, או לחילופין לצורך בדיקת כדאיות ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. תוכנית עסקית טובה תציג את העסק או המיזם במספרים כך שהמודל העסקי, ההוצאות, ההכנסות, הפוטנציאל והסיכון יהיו ברורים למי שקורא אותה.

קרא עוד »
משבר ההייטק 2022

משברים אינם חדשים בעולם העסקי, התרסקות בועת ה "דוט קום", משבר האשראי בארה"ב, מגפת הקורונה ומשבר ההייטק הנוכחי הם רק חלק מרשימה ארוכה.

המשבר של 2022 מציב לפנינו אתגר משולב, שיעורי האינפלציה בשיא של כמעט 40 שנה, הריבית עולה, מחירי הגז והנפט עולים, ירידה בשווקי המניות, נפילתם של המטבעות "החדשים", הערכות השווי המתרסקות והמלחמה באוקראינה… מסובך שם בחוץ.

קרא עוד »
רעיונות לחדשנות

כאן אסור לקדוח – נושא ההמצאות, היצירתיות והחדשנות העסיק אותי מאז ומעולם. בגיל העשרה המוקדם שרטטתי לעצמי (ואין לי מושג מהיכן צץ הרעיון ולמה) מברשת שיניים שלה ידית רחבה בעלת מנגנון פשוט, שמאפשר להעביר משחת שינים הנמצאת בידית דרך חורים במברשת, והנה לנו מברשת שיניים מוכנה לפעולה. הרעיון שדי להסתובב, בעיקר בטיולים, עם יחידה אחת במקום שתיים, היה נראה לי הגיוני.

השרטוט כמובן נשאר במגרה.

לימים חברה שוויצרית בשם Trisa, שמוכרת בעולם כחברה משפחתית קטנה יחסית, איכותית וחדשנית בתחומי ה Personal Care בכלל וה Oral Care  בפרט, יישמה את הרעיון (כמובן בלי כל קשר אלי. המגירה שלי הייתה מוגנת היטב…). למיטב ידיעתי המוצר לא היה הצלחה, ואני די משוכנע שהיום הוא לא קיים בכלל. אבל היי!!!

בהמשך אחזור ל"כשלונות" כדי לבחון לאורם גם את ההצלחות.

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

כולנו רוצים לנהל או להיות חלק מארגון פורץ דרך וחדשני, ובעצם אין לנו הרבה ברירה, בעולם המשתנה תכופות, חדשנות הינה תנאי הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן. אבל… ופה מגיע אבל גדול, קל לדבר על חדשנות, אולם ארגונים מעטים מיישמים חדשנות הלכה למעשה. ע"פ מחקר שנערך בחברת מקינזי- 84% מן המנהלים בארגונים מאמינים כי חדשנות הנה המפתח לצמיחה של הארגון שלהם, אולם רק 6% שבעי רצון מרמת החדשנות של הארגון בו הם פועלים.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי המדריך המלא

כבעלים ו/או מנכ"ל של חברה וודאי כבר הבנת מזמן כי עליך לתת מענה למגוון ההיבטים העסקיים של הארגון שלך, דבר הדורש ראייה מרחבית ומעוף. כמנהיג ומוביל עליך להיות בקיא בשלל דיספלינות החל ממכירות ושיווק, דרך תפעול ולוגיסטיקה, תמחור וגביה ועוד.

המציאות המורכבת הזו בשילוב עם הסביבה העסקית המשתנה תדירות מקשה על המנהיג בארגון וכאן בדיוק נכנס הליווי העסקי.  ליווי עיסקי יכול להיות תהליך ארוך טווח בו מלווים את הבעלים/ המנכ"ל בפעילות השוטפת, או לחילופין תהליך קצר טווח, וממוקד. בשונה מיועצים דיספלינאריים המתמקדים בהיבט אחד של הארגון (כמו למשל יועץ פיננסי או שיווקי), הליווי העסקי הינו רב תחומי והתובנות בו תתקבלנה על סמך הבנה וניתוח של כלל הבטי האתגר, כמו גם בחינה של כלל הארגון.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי

כבעלים ו/או מנכ"ל של חברה וודאי כבר הבנת מזמן כי עליך לתת מענה למגוון ההיבטים העסקיים של הארגון שלך, דבר הדורש ראייה מרחבית ומעוף. כמנהיג ומוביל עליך להיות בקיא בשלל דיספלינות החל ממכירות ושיווק, דרך תפעול ולוגיסטיקה, תמחור וגביה ועוד.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי להייטק

על־פי נתוני בנק ישראל, התוצר של מגזר ההייטק צמח בשנת 2020 ב־5.8%, לצד עלייה ניכרת בגיוסי הון מצד החברות בענף. גם נתוני הייצוא והפדיון בהייטק צמחו ברציפות לאורך שנת 2020, בניגוד לענפים אחרים שחוו פגיעה משמעותית עם תחילת משבר הקורונה  והצליחו להתאושש (אם בכלל) רק בהמשך אותה שנה. מגזר ההייטק, מהווה אחוז ניכר מהמשק הישראלי (12.6% מהתוצר הכולל ב־2019), והוא אחד מהגורמים למתינות הפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה בישראל ביחס לרבות מהמדינות המפותחות.

הצמיחה במגזר ההייטק ממשיכה, ומביאה איתה בו זמנית גם תחרות רבה וצורך תמידי של החברות להתפתח ולהתאים עצמן לדרישות השוק המשתנה בקצב מסחרר. כך קורה שמוצר או טכנולוגיה בעלי פוטנציאל עצום, לאו דווקא מגיעים לבשלות ולא מביאים להצלחתה של החברה. הצלחה במגזר התחרותי והמהיר הזה דורשת מיקוד  ניהולי אינטנסיבי, התאמה לדרישות השוק, יכולות ניהול גבוהות מאד, מודל עסקי בר קיימא, ביצועים מצוינים  ועוד ועוד.

קרא עוד »
הכנת תקציב ארגוני

תקציב עסקי הוא בעצם תוכנית הפעולה של הארגון לתקופה מוגדרת, בדרך כלל שנה, והביטוי שלה במונחים כספיים.
בתקציב נמצא את המכירות המתוכננות, את העלויות הנובעות מהמכירות, מהרכש ומהייצור, וכן את העלויות התפעוליות השוטפות של העסק.
הסיבה לקביעת תקציב ברורה – זהו כלי שמאפשר לחברה ומנהליה מסלול התנהלות כספי ידוע בין ההכנסות להוצאות ומתאר את ההכנסות הצפויות שנובעות מיעדי המכירות, וכן את ההוצאות הנובעות מהפעילות השוטפת ומיעדי המכירות והשיווק.

קרא עוד »
Trusted Advisor – יועץ מהימן

  TRUSTED ADVISOR כבר היית ללקוחות שלך?

כבר לא מעט זמן אנחנו מתכננים מהלך אסטרטגי יחד עם ד. מנכל חברה מובילה בתחומה.
מחד מדובר בחברה מובילה ומצליחה, אולם התחום בו עוסקת החברה הולך ונשחק, הולך ונעלם והאתגר שלנו יחד הוא לחפש את ה"דבר הבא".
ו… מצאנו! אאוריקה. אז יש מוצר ושהפך לפתרון חדש, ועכשיו מה?

עכשיו אתם הופכים ל- TRUSTED ADVISOR אמרנו ל- ד. המנכ"ל ולצוות ההנהלה

קרא עוד »
סטרטאפים חדי קרן (UNICORNS)

לאחרונה פורסם "בכלכליסט" כי המילה היחידה שיכולה להתחרות ב”קורונה” ו”בחירות” על תואר המילה של השנה היא “יוניקורן" (חד קרן).

המילה הזו אכן מופיעה פעמים רבות בהקשרים של שוק ההון וזירת הסטרטאפים, ולא, לא מדובר בחיה עצמה אלא בתופעה שקיבלה את השם בגלל שכיחותה שהיתה נמוכה…

קרא עוד »
חדשנות בארגונים

חדשנות ויזמות הן שתיים מהמילים הנפוצות ביותר בקרב מנהלים כמעט בכל מערכת ארגונית. כולם מבינים שבעולם משתנה, הדבר הכרחי לשרידות החברה לאורך זמן.
כולם מדברים על חדשנות אבל מעטים באמת מיישמים חדשנות הלכה למעשה.
ע"פ מחקר של מקינזי- 84% מן המנהלים בתאגידים מאמינים כי חדשנות היא המפתח לצמיחה שלהם אולם רק 6% מסופקים מיכולות החדשנות של הארגון שלהם.
אבל נתחיל מההתחלה – מה זו בכלל חדשנות?

קרא עוד »
קנבס המודל העסקי

השינויים שהביאה תקופת הקורונה גרמו לעסקים רבים לעשות שינויים ולהמציא את עצמם מחדש, רעיונות חדשים למוצרים, שירותים ואפילו פלטפורמות חדשות ומודלים עסקיים צצו בעקבות הקורונה. שינויים מהירים והסתגלות למצבים משתנים שהיו פעם רק נחלתם של חברות הייטק וסטארטאפים, הופכים להיות צו השעה של כולנו. אחד הכלים בהם ניתן להשתמש כדי לבחון רעיון הינו קנבס המודל העסקי- כלי ומתודולוגיה שפותחו עבור סטארטאפים ומתאימים מאוד לשינויים מהירים ובחינת רעיונות או מוצרים חדשים.

קרא עוד »
ייעוץ עסקי – סיפור אמיתי

לפעמים אנחנו לא רק יועצים אסטרטגיים אלא גם בלשים… השבוע הצלחנו לפתור תעלומת הוצאה חודשית כפולה ומיותרת של לקוח, מנהל החשבונות לא הצליח למצוא את

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן