תוכן עניינים
מבנה התכנית האסטרטגית
לתכנית העסקית חלק מילולי שמתאר את פעילות הפירמה, הסביבה, השוק, המתחרים, המוצר, האסטרטגיה העסקית, תמהיל השיווק והיתרון היחסי של החברה בשוק בו היא פועלת,
וחלק פיננסי המתאר את המודל העסקי ואת הנחות היסוד עליו נשענים כאשר מתארים במספרים את ההכנסות והרווח הצפוי, ההשקעות הנדרשות והוצאות התפעול השוטפות.
התכנית הפיננסית הינה הלב של התכנית העסקית, ומאפשרת לראות את הרווחיות הצפויה וההיתכנות הפיננסית הגלומה בפעילות.
שלבי הכנת התכנית העסקית ומה חשוב כשמכינים אותה
המודל העסקי
ראשית, והחשוב ביותר, הוא להבין מה אנחנו רוצים למכור – מה המוצר או השירות, באיזו שיטה נמכור, מי יהיו הלקוחות או הצרכנים, וכמה כסף נוכל לגבות? זהו המודל העסקי שלנו.
כשהמודל העסקי מגובש וברור, קל יותר לגשת לכתיבה של התכנית העסקית.
התכנית השיווקית
שנית, חשוב לגבש את תכנית השיווק בין השאר כדי לבנות את תקציב השיווק והמכירה הנדרש לעמידה ביעדי התוכנית העסקית.
במסגרת התכנית השיווקית ננתח את הסביבה ואת השוק, את המתחרים, נבין מה ההזדמנויות ומה האיומים שיש בשוק, נגלה נישות מעניינות ונבין את טווח המחירים ואת צרכי ורצונות הצרכנים.
לא לשכוח את שאר ההוצאות…
אם זה מיזם או פרויקט בתוך העסק- אל לנו לשכוח להעמיס עליו את ההוצאות היחסיות של החברה (זמן ניהולי, משאבי משרד, הוצאות כלליות ספציפיות לפרויקט ועוד) אם מדובר בעסק חדש או תכנית עסקית לפירמה וותיקה במסגרת ריענון אסטרטגיה – יהיה עלינו, כמובן להוסיף לתקציב השיווק את הוצאות התפעול הכלליות של העסק.
מילה לגבי מנהלי החברה \ המייסדים והתוכנית האסטרטגית
כשמטרת התכנית הינה גיוס הון מבנק או ממשקיעים חשוב לא פחות להציג מי הם האנשים שעומדים אחורי הרעיון, העסק או המיזם. ההחלטה אם "ללכת על זה" מושפעת משמעותית ממרכיב זה, לעיתים לא פחות ואפילו יותר מאשר מהצד הפיננסי.
לסיכום: תוכנית עסקית חשובה לעסק או למיזם ואם נעשית נכון תיתן לכם ו/או למשקיעים שלכם תמונה ברורה לאן הולכים, איך נגיע לשם, וכמה זה הולך לעלות לנו.