תוכן עניינים
גם מי שעובד בשוק המסורתי ואולי בעיקר מגזר ההייטק עומד בפני אתגר משמעותי מאד.
אבל אפשר להוציא מתוק מעז , להפוך לימון ללימונדה ולמצוא הזדמנויות דווקא כשסוער שם בחוץ. בראש ובראשונה חשוב לזכור, כמו שאומר בצבא עוד לא נולד ה… שיכול לעצור את הזמן, משברים תמיד מסתיימים. זה ייקח יותר או פחות זמן אבל גם המשבר הזה יסתיים.
ההיסטוריה מוכיחה לנו שוב ושוב כי זעזועים כלכליים מביאים להתייעלות, מאיצים טכנולוגיה, ומשאירים את הארגונים המותאמים לסביבתם (מי אמר דארווין ולא קיבל?).
באופן ממש לא מפתיע רבות מחברות הטכנולוגיה המצליחות ביותר וואטצאפ, Airbnb, קמו בתקופה של כאוס ואי וודאות
הדרך היחידה לשרוד ולבנות חברה שתעמוד בעוז מול שינויי השוק והזמן היא לעשות את הדברים אחרת, אם מצאת משהו שאף אחד לא עשה לפניך, פעל בנחישות!
הנה כמה רעיונות איך "לעשות את זה":
לצמצם הוצאות
יש לעבור על כלל ההוצאות של הארגון, כולל הוצאות שיווק, PR, תוכנה, תשתיות, עלויות קבועות (כמו חוזה שכירות) ועוד, ולצמצם עלויות איפה שרק ניתן. יש לוודא כי הוצאות לא נחוצות ומותרות מצומצמות או אפילו מבוטלות כליל ולו באופן זמני עד יעבור זעם. במקביל שווה לנסות לראות האם ניתן להפוך חלק מההוצאות הקבועות שלך להוצאות משתנות- למשל במקום עלויות שכר חודשיות קבועות לחפש קבלני משנה שיעשו את העבודה. הדבר יקל מחד על קצב שריפת המזומנים ומאידך ייתן לך גמישות ככל שהארגון יחזור ויצמח.
להניח שלא נוכל לגייס כסף בתקופה הנראית לעין
בתקופות כאלו המשקיעים נעשים זהירים ובררנים בביצוע השקעות חדשות, רף ההשקעות עולה והערכות השווי נוטות לרדת. אין הדבר אומר שלא ניתן לגיס כסף, אולם רבים מהמשקיעים יחכו להתייצבות השוק ולתובנות לגבי ההשפעת המצב החדש על השוק ועל הסטארטאפ שלכם (לחיוב ולשלילה).
לזהות אמצעי מימון חלופיים
מכיוון שגיוס ההון בשעת משבר הופך למורכב, אפשר לנסות לאתר אפשרויות מימון חלופיות מבוססות חוב, זאת במידה והארגון מראה תזרים מזומן עקבי, למשל: מימון מבוסס הכנסה, פקטורינג של חוזים, חובות סיכון, שטרות הניתנים להמרה ועוד.
לצפות שהתנהגות הלקוחות תשתנה
סף הרכישה של הלקוחות עתיד להשתנות, אולם אין זה איום בלבד הדבר יכול לפתוח שפע של הזדמנויות חדשות לשינוי המוצר או השירות שאתה מציע.
צמצום הצוות
פיטורין של עובדים הם אחד האתגרים המשמעותיים של כל מנכ"ל.ית, אבל עשויים להיות נחוצים ואף קריטיים במידה והארגון מוגבל במזומנים. אם לאחר בחינה מדוקדקת הגעת למסקנה כי יש לבצע צמצומים, עליך לפעול במהירות ובנחישות, תוך שמירה על כבודם של העובדים ועל מערכת היחסים שבניתם. יש לתכנן את הפיטורין מראש, תוך התייעצות עם יועצים, משקיעים, ובעלי מקצוע אחרים שסביר שכבר נטלו חלק בתהליכים דומים. תקשרו את התהליך לעובדים שנשארים ולשמור על תחושת הבטחון שלהם. חשוב להימנע מאוירת "אני הבא בתור" ומומלץ לשמור על קשר חם עם העובדים שעוזבים ואף לסייע להם במציאת עבודה. נסו להיות אנושיים, אדיבים ונדיבים ככל האפשר.
תגמול ביצועים יוצאי דופן
בזמן מיתון, קשה לתגמל על ביצועים בעזרת העלאות שכר, אולם אפשר להביע הערכה לעובדים, להודות להם באופן אישי על המחויבות וההתגייסות, ולהבהיר כי אם יישארו בחברה יזכו להנות מפירות השקעתם ברגע שישתנו התנאים החיצונים. גם מתן של כמות סמלית של אופציות/מניות תיתפס כמחווה משמעותית .
השגת "טאלנט"
אם ברשות החברה מספיק מזומנים, ולא נעשה מהלך פיטורין משמעותי לאחרונה, אולי שווה דווקא לפעול בצורה אופורטוניסטית ולגייס "טאלנט". השגתו של טאלנט כזה יכולה לעשות את ההבדל בין להיות או לחדול. אותם "טאלנטים" עשויים להיות זולים וזמינים יותר דווקא במיתון עקב הפיטורים המאסיביים בשוק. אדם או אנשים כאלו עשויים לחזק את החברה גם במהלך השפל וגם לאחריו.
"פיטורי" לקוחות
זמן משבר הינו הזדמנות מצוינת לטייב את מאגר הלקוחות שלך, להתמקד בלקוחות הרווחיים ולהיפרד לשלום מהלקוחות שאינם רווחים (או אולי אף הפסדיים…). במקביל יש לנסות להוציא "יותר" מן הלקוחות הרווחיים שלך, למכור יותר מוצרים, יותר מאותו המוצר/שירות וכדומה.
שיפור ימי אשראי והגביה
הצע תמריצים לתשלום של הלקוחות כדי להפוך התחייבויות עתידיות לתשלום מזומן (או כמה שיותר קרוב לכך) ואולי אפילו לנסות ולארגן תשלום מראש. כי הרי לא מספיק למכור, יש לוודא כי הכסף "חוזר הביתה" וכי כל הלקוחות משלמים ובזמן!
בחינת אפשרות ל- A&M
שיחות עם משקיעים פוטנציאלים אינן מוציאות מכלל אפשרות בחינה של מיזוג ו/או רכישה עם חברות סינרגטיות. אף פעם לא מזיק "לפקוח עין" על המתרחש בשוק ולהישאר עם ראש פתוח להזדמנויות הן של קניה והן של מיזוג (תלוי במצב הארגון שלך). מומלץ לנהל את המגעים לגיוס ואת האפשרות למיזוג/רכישה במקביל, ולהגיע ל"קו הסיום" עם כמה שיותר אפשרויות ומקסימום גמישות.
לצאת להתקפה
דווקא המיתון הנו תקופה מצוינת למצב את החברה לקראת הקפיצה הגדולה הבאה. בזמני מיתון רבים מן המתחרים בשוק שלך יסבלו (לא פחות ממך). חברות גדולות יסבלו מנטל ההוצאות הקבועות, וחברות קטנות עשויות שלא לעמוד בדחק ולהסגר. בחלל שיוצר תיווצר גם הזדמנות עבור החברה שלך.
חישבו מחדש על התמחור שלכם
המחירים של המוצר/שירות שלך יכולים לרדת אבל גם לעלות (במידה ואתם נותנים מענה לביקוש). במקרה של גידול בביקוש מומלץ להיזהר מעליית מחירים גורפת כדי לא להיתפס בעיני לקוחותיכם (והשוק כולו) כחמדנים. במקום, מומלץ את ההזדמנות כדי להגדיל את נתח השוק שלך מחד ומאידך ליצר מסלולי "פרמיום" שיאפשרו למכור יותר ללקוחות קיימים או ללקוחות חדשים ומבטיחים. במידה והארגון שלך מייצר מוצר/שירות שהביקוש לו יורד בעת המיתון: הזהר מהורדת מחירים! הורדת המחיר נותנת לכאורה מענה לטווח הקצר אולם אינה מתאימה לטווח הארוך. הורדת המחיר מקבעת אותך בעיני לקוחותיך במחיר החדש והנמוך ומשם קשה הדרך למעלה. אז מה כן אפשר לעשות? יש לחשוב על אפשרויות לתת באותו מחיר מוצר טוב יותר, לחשוב על גמישות בתנאי התשלום, לשקול ליצור "חבילות" ולתת עוד משהו באותו המחיר ועוד.
חתור ליצירת מוצר טוב יותר
אחת הדרכים ליצירת פריצת דרך בזמן מיתון הינה יצירת שירות/מוצר טובים דרמטית ממה שנהגת להציע קודם. נצל את המיתון ואת השקט היחסי בארגון שבא בעקבותיו ללמוד את הלקוחות שלך, שוחח איתם, למד את נתוני המשתמשים שלך, גלה מה המשתמשים אוהבים במוצר שלך, איפה הם "נתקעים", זהה התנהגויות חדשות בהן ניתן לתמוך ואותן שווה להגביר. היה יצירתי. ונסה לפתור בעיות ישנות בדרכים חדשות.
ייעול המכירה
אם תוכל למצוא דרכים להגדיל את יחס ההמרה בין לקוח פוטנציאלי ללקוח משלם, הרי ש"עשית את זה", לא רק לזמן המיתון אלא יצרת לעצמך מכפיל רווח שישרת אותך גם שהמשבר יסתיים.
החלף תהליכי עתירי עבודה בתהליכים אוטומטים
נצל את זמן מחלקת ההנדסה שלך בעת השפל לבצע אוטומטיזציה של פעילויות עתירות עבודה. נסה לבחון את המקומות בהם משקיע הארגון שעות עבודה רבות וראה כיצד ניתן להעביר אותן לתהליך אוטומטי שיצמצם את שעות העבודה ואף ישפר את היעילות והשירות שלכם.
תרבות, תרבות, תרבות
הפגן מחויבות לבניית תרבות של ביצועים בזמן שפל, תרבות המבוססת על יעדים ברורים שקופים ומדידים לכולם. אל תהסס "לזוז מהר" ולנסות דברים חדשים. הקפד לנהל את המשבר מבחינה פסיכולוגית מול בעלי העניין בארגון, הכר בחששות שלהם, היה שקוף ככל האפשר והסביר בפירוט כיצד החברה תוכל לעבור את המשבר ומה כל אחד יכול לעשות כדי לתרום את חלקו. צור גאוות יחידה בחברה, דווקא עכשיו, השקיע בדברים הקטנים עבור העובדים שלך, סוג כזה של חיבור הופך את העבודה למשמעותית יותר – גם בזמן משבר וגם אחריו. חגגו את הניצחונות הקטנים שנותנים תחושה של התקדמות והצלחה על אף ולמרות. זכור את החזון לטווח הארוך אך התמקד בתוכנית לטווח הקרוב ובדברים שאתה יכול להשיג במהירות.
לסיכום:
העולם העסקי עתיר משברים, עברנו משברים ועוד נעבור, החוכמה היא להמשיך ולשמור על הראש "מעל המים" ואפילו, עם קצת תכנון ומזל, לנצל את השינויים כדי לצמוח או לפחות להכין תשתית לצמיחה ליום שאחרי. בעזרת תכנון, תעוזה ויכולת לבצע מהלכים מהירים נפגש בסוף המשבר הזה מחוזקים!