תוכן עניינים
ממחקרים עולה (ואנחנו, שמכירים את השטח, ממש לא מופתעים) שרק כ- 20% מהארגונים מצליחים ליישם את האסטרטגיה שביקשו לעצמם. אל לנו לטעות, יישום אסטרטגיה הינו תהליך, ארוך יחסית, מורכב ובעיקרו תהליך של ניהול שינוי. המעבר מנקודה א' בה נמצא הארגון לנקודה ב', הינו תהליך של שינוי, ותהליך כזה עבור בני אדם, כמו גם עבור ארגונים אינו קל וזאת בלשון המעטה. ולכן יש להיערך אליו כמו אל כל ניהול של שינוי אחר ולנהל אותו כמו שינוי ארגוני.
כדי ליישם את האסטרטגיה בצורה מיטבית עלינו לוודא כי מתקיימים התנאים הבאים:
מחויבות של הנהלת הארגון לשינוי האסטרטגי וליישומו
המנכ"ל וההנהלה הבכירה חייבים להיות רתומים לתהליך, לתמוך בו, ולמעשה לנהל את תהליך השינוי. ככל שההירתמות ב"קומה העליונה" תהיה מקפת ועמוקה יותר, כך יגדל הסיכוי כי תחושה זו תחלחל למטה והשינוי האסטרטגי יישא את הפרי המיוחל.
התאמה של המבנה הארגוני לאסטרטגיה החדשה
לאחר שעוצבה האסטרטגיה יש לוודא כי המבנה הארגוני תומך באסטרטגיה החדשה ואם לא לשנותו בהתאם. פעמים רבות בתום עבודת הייעוץ האסטרטגי שלנו, השתנה
גם המבנה הארגוני בצורה משמעותית. מטרת השינוי במבנה הארגוני הינה לתמוך ביישום האסטרטגיה, לפרוט בצורה מדוקדקת את הפעילויות הנחוצות ליישומה ולחלק אותן בין בעלי התפקידים השונים בארגון.
התאמה של התהליכים בארגון
יש לבחון מחדש את התהליכים בארגון לאור האסטרטגיה והשינויים בה, וככל שעולה הצורך לבצע שינוים. גם כאן יש להתאים את תהליכי העבודה הוותיקים לאסטרטגיה החדשה, תוך שימת דגש על חיזוק הממשקים בין יחידות הארגון. עלינו לוודא כי מתקיים שיתוף ידע ושיתוף פעולה בין המחלקות השונות וכי מערכת התגמול של בכירי החברה ועובדיה תואמים את האסטרטגיה החדשה ויתמכו ביישום תהליך השינוי שעובר הארגון.
שקיפות, תקשורת ושיתוף
אחד הקווים המנחים בעבודה שלנו הינו שיתוף של כמה שיותר מעגלים בארגון. ככל שנשתף יותר אנשים (החל מתהליך עיצוב האסטרטגיה ו-וודאי בתהליך היישום), תיווצר תמיכה גדולה יותר במהלך, והיכולת להשיג את השינוי המבוקש תגדל משמעותית.
כך גם שמירה על שקיפות ועל ערוצי תקשורת פתוחים ושוטפים עם כלל העובדים, בכל הקשור ליישום האסטרטגיה והמהלכים שננקטים לשם כך יסייעו ליצירת תחושת שותפות בארגון, יקטינו חששות (טבעיים אגב) ויגייסו את העובדים למהלך. חשוב מאוד לשתף מנהלים מכל הדרגים ומכל המחלקות בצוותי משימה וחשיבה ולוודא כי מידע זורם בשני הכיוונים בצורה מלאה, שקופה ושוטפת. ככל שהעובדים יהיו שותפים ויבינו את המהלכים ומטרתם – כך גובר הסיכוי שאותם מהלכים יבוצעו בהצלחה.
שינוי בהקצאת המשאבים
במרבית המקרים הכיוון האסטרטגיה אמור להתבטא מיד בשינוי בהקצאת המשאבים הארגונים. עלינו לוודא כי גם הקצאת המשאבים (כמו המבנה הארגוני שהוזכר קודם לכן) מתאימה עצמה לאסטרטגיה החדשה וכי השינויים הדרושים מתבטאים בתקציב, בחלוקה בין היחידות הארגוניות השונות, בתקציב לגיוס עובדים ועוד.
מדידה ובקרה
להשלמת תהליך יישום האסטרטגיה יש להקפיד על מגנוני מדידה ובקרה. בשלב הראשון יש להציב מדדים ברורים וכמותיים להערכת ביצועים, ולוודא כי מתקיים אחריהם מעקב תקופתי. את המידע המתקבל בהליך הבקרה יש להעלות "במעלה" הארגון ולוודא כי מקבלי ההחלטות מודעים אליו, ובמידת הצורך מבצעים שינויים נדרשים, אם במדדים ואולי (לעיתים) אפילו מעדכנים את האסטרטגיה עצמה.
לסיכום:
תהליך יישום האסטרטגיה הינו ה- תהליך בהא הידיעה, והוא זה שיקבע אם האסטרטגיה תישאר כגיבוב של מילים בספריית הארגון, או שתהפוך לתכנית המיושמת יום יום והתורמת לצמיחתו הרווחית של הארגון לאורך זמן.